MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020

zoeken in:
I see what you did there.

UWA

was volgens mij ook het laatste optreden dat ik bijwoonde.

3. Disclosure feat. Eko Roosevelt - Tondo (50 punten, 18 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van: hoi123, MVW)

Tijd voor het podium. Het brons is deze maand voor Disclosure met hun rework van Tondoho Mba, ik laat het aan jullie over om de tracks eens goed naast elkaar te leggen. Ze zijn overigens niet de enige die aan de haal zijn gegaan met dit nummer de afgelopen periode.

Disclosure bestaat uit de Britse broertjes Howard & Guy Lawrence. Muziek werd er met de paplepel ingegoten in huize Lawrence, beide ouders waren muzikant. De broers luisterden toen ze opgroeiden naar klassieke muziek, funk, hip-hop, maar er bloeide pas echt iets op toen ze oude Chicago House & Detroit Techno ontdekten. Ze begonnen in 2010 te sleutelen aan eigen nummers, op een zolderkamertje, luisterend naar de grote namen uit de Techno. Samen de nummers ontrafelen, namaken, en er dan een eigen draai aan geven. "electronic house music with a pop structure", daar waren ze naar op zoek. Enkele uploads verder op hun MySpace, en boem-pats, daar lag een label-deal op de deurmat.

De heren maken naam, komen bekend te staan om hun toewijding en positieve houding, en droppen enkele tracks en EP's. Ze verschijnen langzaam op jullie radar. In 2012 worden ze maar liefst 5x genomineerd. Een Jessie Ware Remix haalt de 20ste plek, en What's in Your Head haalt de maandfinale van Mei. Ploppesteksel en kemm deden samen - toen mocht dat nog - een dansje in hun tuin en zetten de track vrolijk op #1. Enkele maanden later is het weer raak voor Tenderly, maar dat nummer komt niet verder dan een 12e plek in de finale. 16 punten, 4 keer genoemd - ook daar hoef je deze maand niet mee aan te komen. What's in Your Head sluit 2012 af op #69. Tondo heeft met deze 3e plek alvast de papieren om dat dit jaar beter te doen.

In 2013 droppen de broers hun full-length debuut, vol gastbijdrages van zangeressen. "Ah, de favoriete band van hippe middelbare scholieren. Benieuwd naar dit album, en benieuwd hoe groot dit gaat worden." schrijft T.O., een maand voor de release. You & Me, met de zoete vocals van Eliza Doolittle en wat hulp van de magie van Flume, wordt die zomer door jullie naar een 5e plaats gestemd. Dat nummer wint over het jaar aan momentum en belandt zomaar in de grote jaarfinale, toch wel een kleine verrassing. In de finale kan het dan ook geen potten breken, maar de naam is inmiddels dik gevestigd.

Samen met de aanwezigheid van Bicep en Flügel was dit een behoorlijke Dance Lover-danwel-Titmeister-approved finale. Van die 3 dansbare tracks vond ik dit in eerste instantie de tofste. Het begint behoorlijk generiek, maar als die vocalen eenmaal droppen ontstaat er toch wel een euforisch momentje. Ik kan niet wachten om dit in de zomer langs te horen komen op.. ehm... op mijn solo-quarantine-huis-feestje, wat ik ergens in juli zal geven. Ik zie jullie allemaal al meezingen vanaf je eigen balkon, tuin, dakterras of bed.

"De geschiedenis herhaalt zich nooit, maar rijmt altijd een keer" zong ene Erik de Jong ooit. Wat blijkt, toen de heren in 2016 opnieuw meededen aan SvhJ strandden ze in de finaleladder. En wie won die ladder? Juist, Meghan Remy. Goh. Lang verhaal kort, waar U.S. Girls deze maand ook de betere papieren leek te hebben bij aanvang van de finale, weet ze haar 5e plek niet te verbeteren. Lawrence & Lawrence hadden geen last van een hongerklop en sprongen haar vrolijk voorbij. De bronzen plak hadden ze nog niet in hun kast hangen, en die zal binnenkort vermoedelijk shinen in de zolder van hun ouderlijk huis, waar het allemaal begon, 10 jaar geleden. In andere tijden was yeahyeahyeah de plak langs komen brengen, maar dit keer versturen we hem maar via de post.

Leuk dat Disclosure het goed doet, het blijft een heerlijk feestnummer! Ik moet wel zeggen dat ik ook een beetje gedesillusioneerd was toen een vriend het origineel liet horen, aangezien de twee nummers wel héél erg op elkaar lijken, maar goed. Feestje.

aerobag schreef:
Nog een record: ik denk niet Gretz en ik ooit dezelfde nummer 1 gehad hebben.

Overigens vermoed ik dat U.S. Girls met andere nummers van A Poem Unlimited, bijvoorbeeld Rosebud of Pearly Gates, in 2018 veel meer potten had kunnen breken

Ja, of Velvet 4 Sale, met Windows Shade (waarmee ik haar ontdekte) haar beste nummer wat mij betreft.

Heerlijke verhalen hier trouwens.

Origineel van Tondo had ik nog niet opgezocht, maar is ook zeer fijn. Ik vind de Disclosure versie wel een hele fijne subtiele verbouwing. Momenteel circuleert er ook een remix van Jeannette Ndiaye's Makom Ma Bobe, die erg in hetzelfde straatje zit. Maar vind dat de remix daar een stuk minder is, terwijl hier de remix het origineel zelfs nog wat verbeterd.

aerobag schreef:
Nog een record: ik denk niet Gretz en ik ooit dezelfde nummer 1 gehad hebben.

Overigens vermoed ik dat U.S. Girls met andere nummers van A Poem Unlimited, bijvoorbeeld Rosebud of Pearly Gates, in 2018 veel meer potten had kunnen breken

Haha, jij doet ook pas sinds vorig jaar april mee, dus die sample was nog niet zo heel groot

In 2016 evenaarde ze met New Age Thriller de 5e plaats in de maandfinale (juli). Uiteindelijk bereikte het nummer ook nog maar even de halve finale in De Grote Finale, waar uitschakeling volgde op plek 7. We zullen haar in ieder geval nog eenmaal gaan tegenkomen in Song van het Decennium

Edit: wat Koen dus ook al zegt

Wat een ontzettend leuke presentatie weer!

Koenr schreef:
Het brons is deze maand voor Disclosure met hun rework van Tondoho Mba, ik laat het aan jullie over om de tracks eens goed naast elkaar te leggen....

Volgens mij is dit een recente edit door Guts. Op YouTube vind ik wel dit nummer, dat volgens mij het origineel is. Hoe dan ook heeft Disclosure het origineel netjes in zijn waarde gelaten

Ik dacht eigenlijk dat het een nieuw nummer was met een gastartiest, maar had het ook niet echt uitgezocht. Blijft iig een feestje

yeahyeahyeah schreef:
Volgens mij is dit een recente edit door Guts. Op YouTube vind ik wel dit nummer, dat volgens mij het origineel is. Hoe dan ook heeft Disclosure het origineel netjes in zijn waarde gelaten

Thanks! Ik pas het nog even aan in mijn post.

Ben ik toch mijn lijst vergeten in te sturen

Koenr schreef:

Een half jaar later sta ik met jordidj1, 123poetertjes, Gretz, Arrie + aanhang in Tivoli, op FootPrints. We komen net bij een dampend optreden van The Comet Is Coming vandaan. Het zal rond 00:00 zijn. In mijn geheugen vindt dan de volgende conversatie plaats:

"Staat er nog wat leuks op het programma?" vraagt een enthousiaste Jordi.
"Pongo treedt straks op."
"Wie?"
"Pongo."
"Wat voor muziek is dat?"
"Geen idee, maar het is Masimo-approved."
"Ze deed ook mee aan SvhJ 2019!"
"Oké, maar wat voor muziek maakt ze dan?"
"...."

Geert en Niek zijn sceptisch. Ze verzinnen excuses. Iets met luchthavens, The National, vrouwen, slaap, slaap-tekort, vlaggen, herstel van ziekte, 'niet-mijn-muziek'. Geen idee. Hun verhalen zijn incoherent, inconsistent.

Sterker nog, we zijn er waarschijnlijk rond 23:00 vandoor gegaan. Ik kan me die waslijst aan excuses totáal niet meer herinneren wel , ook niet dat iemand nog een ultieme poging deed om ons over te halen om te blijven Ik weet wel dat er bij Niek en mij weinig twijfel te bespeuren was. Gezien de fuzz nu om Pongo (en het gebrek aan concerten anderzijds) beetje ongelukkig dat ik toen een uurtje extra uur slaap verkoos (terwijl ik er om 3:00 al weer uit moest), maar dat besef je op het moment zelf niet. Zoals een wijs man al zei: 'Bij nader inzien, altijd achteraf.'

Misschien kunnen we een onafhankelijke derde partij vragen hoe het écht is gegaan

Koenr veel lof voor de uitgebreide en onderhoudende stukjes

Gretz schreef:
Misschien kunnen we een onafhankelijke derde partij vragen hoe het écht is gegaan

Ik zal niet ontkennen dat ik mijn fantasie vrije baan heb gegeven in de weergave van deze ontegenzeggelijk op feiten gebaseerde reconstructie.

Hehe, al goed. De mooiste anekdotes zijn ook vaak diegene waar je e.e.a. een beetje kunt aandikken en een vleugje fantasie kunt toevoegen

Ik hou het niet meer van de spanning (ook wat betreft de recordoogst), dus kom maar op met die nummer 1 en 2

https://media2.giphy.com/media/gh6XbCkCJTSjxydw4P/200w.gif?cid=ecf05e470130588205eeb211416e23447d0012640d597ea6&rid=200w.gif

Nou vooruit.

2. Yves Tumor - Kerosene! (50 punten, 16 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Arbeidsdeskundige, Cervantes, panjoe, sj0n88)

Het zilver is deze maand voor Yves, onze favoriete, oncategoriseerbare duizendpoot. Dat betekent wel dat hij 1 stapje terug moet doen na zijn glorieuze overwinning afgelopen maand. Hij zal er niet minder om slapen denk ik.

2018 was al een redelijk succesvol jaar voor Yves, óók in deze competitie. Licking an Orchid werd 7e in de maandfinale, Noid mistte echter de maandfinale op basis van #1-noteringen. Ouch. Dat onrecht werd wel hersteld door de verovering van plekjes 10 én 20 in de jaarfinale van 2018, maar vlekkeloos is zijn track-record dus net niet.

2020 ziet er voorlopig nog rooskleuriger uit voor Sean Bowie. Vorige maand was er dus al die glorieuze overwinning en ook deze maand ging Yves voor de overwinning, althans, zo leek het. Maar uiteindelijk moest Yves genoegen nemen met de strijd om het zilver, een strijd die behoorlijk close was zoals jullie kunnen zien. Keresone behaalde exact evenveel punten als Tondo. 2x minder genoemd, maar wel 2x vaker op #1 gezet. Dat was dus nét genoeg voor de 2e plek deze maand. Maar Yves staat nog maar aan het begin van een glorieuze carrière, dat kan niet anders.

Yves zijn grootste voorbeeld is overigens Throbbing Gristle, ook al zo'n ongrijpbare act. Is er inmiddels al enige consensus bereikt over onder welk genre dit valt? Doet dat er nog toe? I can be anything / I can be what you need croont Bowie op Kerosone! Gender-fluid, genre-fluid, het maakt allemaal allang niet meer uit.

Titmeister schreef:
Ik ga nu maar eens het vorige maand verschenen nieuwe album van Yves Tumor beluisteren

/////////////

1. Bicep - Atlas (57 punten, 18 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van: Arno dumb_helicopter, Dance Lover, Johnny Marr, yeahyeahyeah)

Bicep, een Noord-Iers duo, bestaande uit jeugdvrienden Andrew Ferguson en Matthew McBriar, begon ooit als een waar nerdy-fanboy-project, enthousiast bloggend over nieuwe Dance-releases. Dat doen de heren overigens nog steeds zo te zien. Zelf muziek maken kwam iets later.

De meesten hier leerden Bicep waarschijnlijk kennen dankzij hun heerlijke In Yer Face remix. In 2016 was die track hier goed voor een 6e plek in de maandfinale. In 2017 volgde er een 11e plek voor Aura, en een 10e plek voor Glue 2 maanden later. Maar net als bij Disclosure wonnen ook deze heren aan momentum, en Glue wist het tot een 25ste plek te schoppen in het eindspel. Ze kwamen net een paar puntjes tekort om The National op hun plek te zetten.

Maar met Atlas, net een maandje oud, ging het heel vlot. In de eerste ronde moesten de heren new-age-koningin Smith nog voor zich dulden, maar daarna was er geen houden meer aan. De ene na de andere user uitte zijn lof voor deze track. In de finale werden maar liefs 18 noteringen en 57 punten bij elkaar verzameld. 18 lijstjes! Alle records kunnen de prullenbak in, als daar tenminste nog ruimte is naast Smith's gitaar en overige plannen. Het resultaat: 1 Gouden Plak, een tevreden yeahyeahyeah, een tevreden Johnny Marr, maar vooral, een tevreden Gretz.

Glue vind ik zelf nog steeds een heerlijke track, maar die eigenzinnige sound hoor ik in deze track niet zo doorklinken helaas. Het klinkt prima, maar dit is voor mij het anoniemste nummer in de finale. Jullie oordeelden echter anders, en de heren zullen maar wat tevreden zijn met deze gouden plak. Dat wordt een digitale caverave komende week. Niemand minder dan Johnny Marr is jullie host.

Ja dank je wel Koen voor deze bevlogen presentatie!

En wat een prachtig podium hebben we bij elkaar gespeeld.

Winnaar kon niet beter. Nu live nog een keer zien

Mooie presentatie, Koen! Uitslag is alleen ook deze maand ietsje minder. Oh well.

Koen, ik denk dat je pech hebt . Bij deze ben je namelijk de rest van het jaar verplicht om de maandpresentaties op je te nemen. We hebben nu een niveautje hoog te houden x

Koen hartstikke bedankt voor het hoge niveau van de presentatie! Enthousiastmakend en informatief, wat mij betreft veel sterker dan menig journalist van de grote muziekpublicaties.

De vakjury van 31 (Nieuw record! en dat zelfs nog zonder nominatie-koning Edgar) bestond deze maand uit:

123poetertjes, aerobag, Arbeidsdeskundige, arcade monkeys, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, Barney Rubble, Cervantes, Choconas, Dance Lover, dumb_helicopter, Gretz, herman, hoi123, JB7x, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, Masimo, MVW, musicfriek, panjoe, Ploppesteksel, SBube, Simon77, sj0n88, stardust_be, Titmeister, yeahyeahyeah.

Iedereen ontzettend bedankt voor het stemmen en de meest vruchtbare maandfinale tot dusver. Zonder jullie geen succesvol SvhJ, dus hopelijk allen tot volgende maand!

Wat de opzet van de volgende maand betreft, we moeten nog even geduld hebben. De maand april is nog niet ten einde, vdus de automatische nominaties zijn nog niet bekend. Vanwege gegroeide interesse in dit topic, en zodat iedereen de kans krijgt om te nomineren, schroeven we het aantal nominaties in eerste instantie van 2 nominaties per persoon terug naar 1 nominatie. Daarna volgt nog een tweede nominatie ronde om de laatste plekken op te vullen.

Vrijdag 1 mei gaan we weer los met SvhJ editie April 2020

Bedankt voor het meelezen (en de complimenten) allemaal. En de mooie maand aan muziek.

Op naar April!

Topfinale, presentatie vond ik maar wat lafjes. Toch bedankt Koen xxx

Uitstekende winnaar van een uitstekende finale. Koen bedankt voor de toppresentatie!

Thanks Koenr, was een mooie recordbrekende finale!

Volgens mij is dit de sterkste presentatie tot nu toe! Puik werk, Koen!

Koenr schreef:
"Geen idee, maar het is Masimo-approved." [...] Geert en Niek zijn sceptisch.

Koenr schreef:
En waar was Tambulaya-spokesperson Masimo tijdens het optreden? Die voelde zich te goed voor ons en was dat weekend met Ataloona op Grauzone. Daar was het vast ook prima vertoeven, maar zeker niet zo leuk als bij Pongo, live, UWAAAAAAA. UWAAAAAAA.
Eerlijk gezegd kende ik het Footprints-festival niet, totdat jij erover sprak - en toen had ik al afgesproken om naar Grauzone te gaan. Zeker een mooie line-up met ook Kefaya ft Elaha Soroor en Waclaw Zimpel. Zoals een wijs man al zei: 'Bij nader inzien, altijd achteraf.'

Ik sluit me aan bij de eerdere lofuitingen, Koen Bicep even dissen was uiteraard ook een goeie move.

Koenr schreef:
(quote)

Ik zal niet ontkennen dat ik mijn fantasie vrije baan heb gegeven in de weergave van deze ontegenzeggelijk op feiten gebaseerde reconstructie.

Het zijn trouwens luchtkastelen, geen havens.

Fenomenale presentatie Koen! We worden verwend hier

Inderdaad Koen, Topnotch presentatie! Big up!! Prachtige winnaar ook, niet?

jordidj1 schreef:
(quote)

Het zijn trouwens luchtkastelen, geen havens.
Down The Rabbit Hole
http://images.fok.nl/s/biggrin.gif

Gast
geplaatst: vandaag om 13:46 uur

geplaatst: vandaag om 13:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.