MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Commerciële K.O. jaren: 1975

zoeken in:

Arbeidsdeskundige
Stand na zeven stemmen is 3-4.

4-5

Met de disco klassieker ‘Shame, shame, shame’ van de ‘charmante’ uit New Orleans afkomstige Shirley Goodman (1936-2005) en haar wederhelft mister Company - die op gewone dagen door het leven gaat als Jason ‘Jesus’ Alvirez en later de kost zou verdienen als dominee, what’s in a name - kreeg je indertijd wel ieder feestje op gang en stroomde de dansvloer in ’no time’ vol.

Het nummer werd oorspronkelijk geschreven (door?) voor ‘northern soul legende’ Donnie Elbert, maar toen die na een conflict bij zijn platenmaatschappij vertrok, werd snel een gelegenheidsformatie gevormd rond de bekendere achtergrondzangeres Shirley Goodman, die bijvoorbeeld ook te horen is in achtergrondkoortjes van The Rolling Stones.

Donnie Elbert heeft later nog een rechtzaak gevoerd over de auteursrechten van het nummer, maar heeft die zaak nooit gewonnen. Dat was jammer voor Donny, hij had er veel geld mee kunnen verdienen, want Shirley zong het nummer in meerdere landen, waar onder Nederland en België, naar de eerste plaats van de hitparade.

Het nummer is later nog gebruikt in de pilot aflevering van The Soprano’s.

4-6

27. Steve Harley & Cockney Rebel - Make Me Smile (Come Up And See Me) Vs. Johnny Nash - Tears On My Pillow

1-0

2-0

5-0

“… this wasn’t a song, this was a fucking piece of art…”
Er zijn van die nummers die - wanneer je ze voor de eerste keer hoort - je compleet overrompelen en je muzikale voorkeuren voor altijd veranderen. Zo’n nummer was voor mij ‘Sebastian’ van Cockney Rebels debuutalbum ‘The Human Menagerie’ uit 1973.

Maar zo rebels en vernieuwend bleef Steve niet, want tegen de tijd dat ‘The best Years of our Lives’ zo’n 2 jaar later verscheen, waarvan deze ‘Make me Smile’ werd afgehaald, had ‘hinkepoot’ Harley - die tijdens zijn jeugd leed aan polio - aardig door waar Abraham de mosterd haalde, want ‘The best Years’ bleek veruit zijn commercieelste album en met het daarvan afkomstige ‘Make me Smile’ bestormde hij wereldwijd de hitparades.

En wie weet, misschien schreef Steve dit nummer wel voor de Nederlandse “Star Sister” Yvonne (Keeley), het zusje van Patricia Paay, waarmee hij toen een tijdje een relatie had ...

… en dan dit nog ... omdat ‘goede’ popjournalistiek op tv zo zeldzaam wordt op televisie …

28. Hank the Knife & the Jets - Stan The Gunman Vs. Harpo - Moviestar

1-0

Arbeidsdeskundige
2-0

3-0

4-1

Wrathchild1
5-3

johannesA
5-5

PB 82 schreef:

Het nummer is later nog gebruikt in de pilot aflevering van The Soprano’s.

Toevallig vorige week beginnen kijken naar deze briljante serie

5-6

29. Donna Summer - Love To Love You Baby Vs. Rob de Nijs - Malle Babbe

1-0

Wrathchild1
2-2

3-2

3-3

Gast
geplaatst: vandaag om 07:39 uur

geplaatst: vandaag om 07:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.