MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Tip Van De Week: Lejla - O Ljubavi

zoeken in:
ik zit klaar

Tof plaatje van Koen! Ik open met een voorzichtige 3,5* en beloof plechtig hem nog een paar keer te herbeluisteren, sowieso voor de Jordy's 1971

Gretz, whenever you're ready dit weekend. Welke schromelijk ondergewaardeerde (country)popzangeres schotel je ons deze keer voor?

- 15/10: Gretz
- 22/10: Choconas
- 29/10: Johnny Marr
- 05/11: Poek
- 12/11: luigifort
- 19/11: madmadder
- 26/11: AOVV
- 03/12: ArthurDZ

https://www.musicmeter.nl/images/cover/819000/819426.jpg?cb=1621856145
Cœur de Pirate - Perséides (2021)

Mijn tip van de week: een lekker kort, volledig instrumentaal plaatje van een Canadese singer-songwriter/pianiste die op MuMe al aardig wat bekendheid geniet. Perséides bestaat uit tien niet al te lange (solo) pianosongs. Béatrice Martin schreef de composities toen ze herstellende was van een stembandoperatie en haar liefde voor de piano hervond. De nummers zijn niet vernoemd naar namen van meteoren, maar wel naar Quebécoise steden die Martin in haar jeugd bezocht en waar ze herinneringen aan ophaalt. Dit album is in korte tijd (een klein half jaar) uitgegroeid tot een van mijn favoriete neoklassieke albums. Moeilijk de vinger op te leggen wat ik er nu precies zo geweldig aan vindt, maar ik ben van huis uit altijd wel een enorme sucker geweest voor rustige, melancholische pianomelodieën met heldere akkoorden

Qua sfeer heeft Perséides mijns inziens wel iets weg van de soundtrack van Amélie. De nummers volgen elkaar snel op en voor je het beseft is de reis alweer ten einde gekomen en wil je alles nog eens opnieuw beleven

Zou een moderator de titel willen veranderen ? (cosmic kid, Casartelli, Soledad, brajoapau)

Alvast beluisterd en klinkt goed! Lekker kort ook.

Hier luisteren we dan vanavond om 21:00 naar vermoed ik? Who's in?

Ik niet. Ze is wel cute.

Poek schreef:
Lekker kort ook.

That's what she said.

jordidj1 schreef:
Ze is wel cute.

Send nudes. Ask Geert.

Damn, toch een kans gegeven omdat ie zo kort is maar hier is bijna geen doorkomen aan voor mij. De plaat duurt 25 minuten maar voelt voor mij aan als het dubbele dus dit gaat 'm niet worden voor mij Geert, helaas. Maar ik ben blij dat ik 'm toch geprobeerd heb en omdat jij het bent krijgt dit plaatje toch nog de helft, beste kerel.

5

M'n faffies zijn Rivière-Éternité en de afsluiter, mocht je het willen weten. De twee laatste nummers dus, met andere woorden.

ArthurDZ schreef:
Hier luisteren we dan vanavond om 21:00 naar vermoed ik? Who's in?

Nee, gisteren was dé match van de eeuw. Vanavond wil ik er wel tijd voor reserveren in BitchSense

Gretz schreef:
(quote)

Nee, gisteren was dé match van de eeuw. Vanavond wil ik er wel tijd voor reserveren in BitchSense

Ik kon deze week alleen dinsdag haha, maar zet gerust iets op poten voor vanavond! Zal hem ook wel nog eens draaien tijdens het thuiswerken though, misschien gaat mijn piratenhartje er wel van kloppen itt JM

Best een fijn album, het helpt wel dat het amper 25 minuutjes duurt. Een soort Amélie Poulain-light, maar terwijl de composities van Yann Tiersen wel blijven kleven, is dat hier minder het geval.

Het lijkt me dan ook voornamelijk een hobby-project (ook, volgens de inleiding van Gretz, tot stand gekomen ten gevolge van een stembandoperatie), maar het klinkt gewoon fijn, en zeker rustgevend op de achtergrond.

6,5

José Afonso: echt een heel fijn album van een geweldige zanger. Ik geef voor nu een 7,3 maar ik heb het gevoel dat er zeker nog wel rek in zit. Eentje die ik de komende tijd vaker ga beluisteren.

Coeur de Pirate: hier word ik niet erg warm van. Luister best graag naar pianomuziek, maar hier zit echt geen enkele spanning in. Sorry als het een beetje oneerbiedig klinkt, maar het is voor mij niet meer dan liftmuziek. 4,8

Lejla - O Ljubavi (2007)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/826000/826343.jpg?cb=1630511649

Deze week neem ik jullie eens niet mee naar de Verenigde Staten, Groot-Brittannië of Canada, maar naar de federatieve republiek van Bosnië en Herzegovina. In oktober 2019 was ik daar op vakantie en raakte ik binnen korte tijd betoverd door de indrukwekkende geschiedenis, cultuur en natuur van het land. Op de laatste dag van de vakantie liep ik een winkeltje binnen in het centrum van Sarajevo, waar ze onder meer souvenirs, boeken en cd's verkochten. Door de luidsprekers klonk schitterende muziek in een Slavische taal en mijn interesse was meteen gewekt. Navraag bij het uiterst vriendelijke winkelmeisje leerde me dat het om het album O Ljubavi van Lejla ging. Ik wist voldoende en heb het album direct aangeschaft. Ook twee jaar later draai ik dit bijzondere album nog steeds regelmatig en denk ik weer terug aan die fijne tijd in Sarajevo en omgeving.
https://magaza.com.ba/assets/photos/brands/category_cover.jpg

Lejla Jusić is een Bosnische operazangeres, sopraan en zangdocent aan de Academie voor Uitvoerende Kunsten in Sarajevo. Jusić voltooide haar studie solozang aan de Muziekacademie in Sarajevo, de stad waar ze ook geboren is. In 2007 bracht ze O Ljubavi uit, een album met traditionele Bosnische liedjes (sevdah of sevdalinka). Sevdah heb ik wel omschreven horen worden als "de Bosnische blues", maar de liedjes op dit album schurken toch wat meer tegen folk aan. Ik zou het denk ik eerder de Bosnische evenknie van de fado willen noemen. De naam sevdah is overigens afgeleid van het Turkse woord sevda, dat op zijn beurt weer verwant is aan het Arabische woord sawda. Vrij vertaald betekent het woord melancholie. Het Portugese saudade kent trouwens ook zijn oorsprong in het Arabische sawda en daarmee is de cirkel rond.

Maar goed, terug naar het album: naast sevdah staan er ook een aantal Turkse traditionele liedjes op het album, die Lejla dan ook in het Turks zingt, en een liedje met een Engelse titel (Before the Rain), maar geen Engelse tekst. De muzikale begeleiding op het album is in handen van Brano Likićs World Music Orchestra, dat een gouden combinatie vormt met Lejla's prachtige stem. De liedjes staan stuk voor stuk bol van melancholie en gaan over verlangens, onbeantwoorde en ongelukkige liefde en andere teleurstellingen. Het album heet dan ook simpelweg O Ljubavi, wat zoveel als "Over liefde" betekent. Mijn favoriete nummers op het album zijn vooralsnog Što Te Nema (Waarom ben je niet hier?) en Ah Što Ćemo Ljubav Kriti (Oh waarom zouden we onze liefde verbergen?), maar laat ik vooral de andere nummers op het album niet te kort doen door ze niet te noemen. Ik ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden.
https://d1bv4heaa2n05k.cloudfront.net/user-images/1575276533261/shutterstock-1108220324_main_1575276597794.jpeg

Zou een moderator trouwens de titel willen veranderen (cosmic kid, Casartelli, Soledad, brajoapau)? Alvast bedankt!

Perséides: mooi, maar ook een beetje saai. 6,2

Dinsdag CSL'etje?

ArthurDZ schreef:
Dinsdag CSL'etje?

Is guud. Ik ben erg nieuwsgierig naar dit album, in ieder geval!

Had Johnny Marr eigenlijk nog een tip?

Die heeft altijd wel een tip, denk ik. Maar ik moet die van Choconas nog tot mij nemen, en die van Koenr eigenlijk ook nog eens luisteren (erg fijn plaatje). En de nu al heilig verklaarde Jordy's naderen voor 1969 ook hun ontknoping. Ik stel een rustweekje voor?

Ja, een rustweekje zou mij ook niet slecht uitkomen om hierboven genoemde redenen.

Rustweekje.

We maken er gewoon twee rustweekjes van?

Johnny Marr schreef:
Rustweekje.

Ok, da's goed!

Damn dit gaat fout, vanaf volgende week weer beter in de gaten houden hier misschien vanaf nu iedere tip twee weken laten staan, met dat onze levens weer drukker geworden zijn? Wat denken jullie?

Blij toe dat ik vanavond toch eens tijd heb gemaakt voor de tip van Choconas. Erg fraaie folkmuziek met een operazangeres, aparte maar erg goeie combinatie. Ik hoor heel wat folkloristische elementen terug in de muziek, zonder dat er echt een clichématig sfeertje rondhangt. Dat ligt deels aan de songs, die erg goed zijn, maar zeker ook aan de uitvoering.

Deze ga ik zeker nog beluisteren!

ArthurDZ schreef:
misschien vanaf nu iedere tip twee weken laten staan, met dat onze levens weer drukker geworden zijn? Wat denken jullie?

Prima idee wat mij betreft, maar het haalt wel het hele concept onderuit.

Ik zal uiteindelijk toch nog een tip droppen:

Alva Noto - Xerrox Vol. 4 (2020)

Heerlijk knisperende, knetterende ambient voor rond het haardvuur in deze koude dagen. Woensdagavond CSL? Geniet ervan! x

Nice! Lukt me wel voor woensdag, x

Zou een mod als cosmic kid of Soledad de topictitel nog even kunnen aanpassen aub?

Geweldig album! Was een van mijn favorieten van afgelopen jaar.

Heb op woensdagavond geen tijd, maar ik zal deze één dezer dagen wel 'ns de haard injagen (figuurlijk dan). Fijne tip!

Gast
geplaatst: vandaag om 14:43 uur

geplaatst: vandaag om 14:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.