MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Anderstalige Ladder 사다리 [Editie 2020]

zoeken in:
wibro schreef:
Kyu Sakamoto - Sukiyaki (Japans) spotify:track:2YL0hONHSk8PJlYTbMpw5s

Deze graag met originele titel mee laten spelen, en niet met die belachelijke (racistische) Engelse titel.

Kyu Sakamoto - Ue o Muite Arukou [Japans] spotify:track:2YL0hONHSk8PJlYTbMpw5s

jordidj1

musicfriek schreef:
Mares - Penseldrag (Zweeds)
Mahmood - Rapide (Italiaans)
Ásgeir - Upp Úr Moldinni (Ijslands)
Conan Osíris - Celulitite (Portugees)
Jérémy Frerot - Lettre à Vous (Frans)

Durf het bijna niet te vragen, maar wie wil de linkjes zoeken? Nog steeds geen Spotify hier.

Penseldrag, a song by Mares on Spotify - open.spotify.com
Rapide, a song by Mahmood on Spotify - open.spotify.com
Upp úr moldinni, a song by Ásgeir on Spotify - open.spotify.com
CELULITITE, a song by Conan Osíris on Spotify - open.spotify.com
Lettre à vous, a song by Jérémy Frerot on Spotify - open.spotify.com

Een bont gezelschap.

Banco Del Munto Soccorso - 750.000 anni fa... l'amore? [Italiaans] spotify:track:6wNZa5e5DVBwMbqB4uYuXp
Cesária Evora - Sodade [Creools] spotify:track:33v5VeQ0I5sXEeB6jfVz9E
Lustans Lakejer - Man Lever Bara Två Gånger [Zweeds] spotify:track:6YSejURPf0qGTKQq9HTWAQ
never young beach - やさしいままで [Japans] spotify:track:12ILanij3qGao68KxZtwR9
Tenhi - Näkin Laulu [Fins] spotify:track:3iMQMnUlz1FQFUtwPdnxqP

Mijn dank is groot, Rudi S en ik zie Los Lobos bij jou staan

Koenr schreef:
(quote)

Deze graag met originele titel mee laten spelen, en niet met die belachelijke (racistische) Engelse titel.

Kyu Sakamoto - Ue o Muite Arukou [Japans] spotify:track:2YL0hONHSk8PJlYTbMpw5s

jordidj1
Ik wist niet dat Sukiyaki racistisch was. Ik heb me zelfs nog nooit verdiept in de betekenis daarvan. Ik ken dat nummer al vanaf 1963, het jaar dat het uitkwam en wel onder die ''racistische" titel. Maar ja, je zult wel gelijk hebben. Laten we het daar maar op houden.

chevy93 schreef:
Cesária Evora - Sodade [Portugees] spotify:track:33v5VeQ0I5sXEeB6jfVz9E

Dit nummer is in het Creools en niet in het Portugees.

Wel een prachtig nummer.

wibro schreef:
(quote)
Ik wist niet dat Sukiyaki racistisch was. Ik heb me zelfs nog nooit verdiept in de betekenis daarvan. Ik ken dat nummer al vanaf 1963, het jaar dat het uitkwam en wel onder die ''racistische" titel. Maar ja, je zult wel gelijk hebben. Laten we het daar maar op houden.

Het equivalent zou zijn om Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder internationaal uit te brengen onder de titel Gouda Cheese.

Niks persoonlijks verder. En prachtig nummer ook.

Koenr schreef:
(quote)

Het equivalent zou zijn om Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder internationaal uit te brengen onder de titel Gouda Cheese.

Niks persoonlijks verder. En prachtig nummer ook.

'In Anglophone countries, the song is best known under the alternative title "Sukiyaki". In Japan it refers to a Japanese hot-pot dish with cooked beef, the word sukiyaki does not appear in the song's lyrics, nor does it have any connection to them; it was used only because it was short, catchy, recognizably Japanese, and more familiar to English speakers. A Newsweek columnist noted that the re-titling was like issuing "Moon River" in Japan under the title "Beef Stew"'

Hey, het nummer moet wel verkocht worden aan die simpele westenaren hé

Tja.

Tegenwoordig kom je daar gelukkig minder snel mee weg.

Joe Dassin - Les Champs-Elysées [Frans] spotify:track:4VWbPQUPvLes814r6T11Jz
Dalida - Bang Bang [Italiaans] spotify:track:1Zj13hcpF56Ymh1j6dwoCx
Patent Ochsner - W. Nuss vo Bümpliz [Duits] spotify:track:5JSFJTSPBsGraIbyM6WfwF
Tinariwen - Tiwàyyen [Tamasheq] spotify:track:1WpUZGIlDEQUYr3cfaO5Yc
RADWIMPS - Zenzenzense [Japans] spotify:track:2DLrgv7HhJanCuD8L9uJLR

Dewa 19 - Arjuna [Indonesisch] spotify:track:7jOFzcYm74WaqS79ApFGhN
Faye Wong - Jiāng'ài (To Love) [Mandarijn] spotify:track:1hLYtl2oWocxPGSDsmsgKN
Kent - Tennsoldater [Zweeds] spotify:track:6DJ9qh6MotiHitrqTy6Cl1
Kim Doo Soo - Bohemian [Koreaans] Kim Doo Soo -- Bohemian - YouTube
Zoé - Labios Rotos (Live) [Spaans] spotify:track:1nULBrlzWatdcjA2ZctIMvbohwe

El Ninjo schreef:
Ik begrijp dus dat we geen ladder meer per taal spelen zoals voorheen maar alle "anderstalige" talen in 1 grote ladder.

Ik heb dit nog proberen te pushen bij Jordi maar zonder succes.

SBube schreef:

Sinds 2019 is Limburgs officieel erkend als (streek)taal dus!

Maar het is daarmee nog steeds geen officiële taal! (en het is al veel langer erkend als streektaal) Dat zijn in Nederland alleen het Nederlands en Fries. Als dit wordt toegelaten dan kun je ook alle nummers van Daniël Lohues toelaten want het Nedersaksisch (zoals Drents) is ook een streektaal conform Europees Handvest Minderheidstalen en regionale talen. Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Dit was vroeger mijn werk Limburgs is overigens al veel langer erkend als streektaal (namelijk sinds 1997) maar blijft een variant van het Nederlands.

dynamo d schreef:

Faye Wong - Jiāng'ài (To Love) [Mandarijn] spotify:track:1hLYtl2oWocxPGSDsmsgKN

Slim, nu heb je meteen een streepje voor bij de organisator.

SBube schreef:
Janse Bagge Bend - De Mek (Limburgs) spotify:track:3GwQaEiXqwzF3f674h0OAA

Sinds 2019 is Limburgs officieel erkend als (streek)taal dus!

Graag vervangen dus.

Haruka to Miyuki - Newton No Ringo [japans] spotify:track:72U85ZzrxW6qDtVVYfITGM
Melys - Llawenydd [welsh] spotify:track:4zAMg7p0FbhYWOWmFK38oc
Reboelje - Eilân yn de See [fries] spotify:track:4T0ErEM3wmQ79m9jy4iR8A
Vanessa Paradis - Que fait la vie [frans] spotify:track:0hAqW9lTFgD1MAngTVxqHY
Zalagsper - Sebi [sloveens] spotify:track:1v77GKYhVGrKNH7IIqDfme

De eerste is eigenlijk
ハルカトミユキ - ニュートンの林檎
maar ik heb de spotify notatie gebruikt

Fathead schreef:
Yonlu - Estrela, Estrela [Portugees] spotify:track:2T3YclRRhHPUFTor6EYCGG
Dagobert - Zehn Jahre (Duits) spotify:track:1JZyxEHWlG6QuWhCUaBpwZ
Oxmo Puccino & Jazzbastards - Où est Billie? (Frans) spotify:track:45Snp3isafssuxdSzpaOuN
Die Heuwels Fantasties - Klein Tambotieboom (Afrikaans) spotify:track:45Snp3isafssuxdSzpaOuN
Hoba Hoba Spirit - Intikhabat [Arabisch] spotify:track:2wHOqt87lwKJDLqOpp0kur

Arbeidsdeskundige schreef:
Héroes del Silencio - Entre Dos Tierras [Spaans] spotify:track:7BYqVvoXpQFhs4jJ0qqNZt
Paolo Conte - Sparring Partner [Italiaans] spotify:track:7p5jetoN7m7LeDKA2Mfhvv
Cristina Branco - Avenida de Angola [Portugees] spotify:track:0j7BqYsAOcEh5vNh6o60wU
Herbert Grönemeyer - Bochum [Duits] spotify:track:5bvy6LcrzT7wE5tKUbxFM1
Alcest - Autre Temps [Frans] spotify:track:38cEFxU4h05Aa0BgzWrNyy

jordidj1 schreef:
(quote)

Zou je dit willen doen met een Spotify-URI, net als de rest (bijvoorbeeld dynamo d?)

Die andere gaat volgens mij enkel met de PC app, de PC (laptop) haal ik 2 a 3 keer per jaar van zolder en de laatste week van maart was de vorige keer.

Een lijstje zonder Frans en Duits. Wat denken ze wel, dat ze alles mogen van mij? In plaats daarvan even 11 minuten hardgaan op Syrische dubstep als een motherfucker

Beogradski Sindikat - Duga je Ulica [Servisch] spotify:track:45IL51SRl0vVLkYefb9cGh
Dorival Caymmi - Pescaria [Portugees] spotify:track:7eoD2JKuNlwkjrtXQYUlCb
Hello Psychaleppo - Badawiya Lovin' [Arabisch] spotify:track:2nqFPlbS0Nv7zLqChPL3VU
ROSALÍA - PIENSO EN TU MIRA (Cap.3: Celos) [Spaans] spotify:track:5r8mGKhCDIVWb3AG4hm0l0
Simon Chimbetu - Mudzimu Ndiringe [Shona] spotify:track:1fXo5747g1KksM5K9vWdih

Rudi S schreef:
(quote)

Die andere gaat volgens mij enkel met de PC app, de PC (laptop) haal ik 2 a 3 keer per jaar van zolder en de laatste week van maart was de vorige keer.

Ok ik zal de nominaties wel even voor je rechtbreien

jordidj1 schreef:
(quote)

Ok ik zal de nominaties wel even voor je rechtbreien

Ok, thanks en kun je dan meteen ook mijn belastingformulier invullen want daar moet ook de PC voor van zolder.

Manu Chao - Me Llman Calle [Spaans] spotify:track:4EMJ0OvlQ0AeYx9Y72QiP4
Lamomali ft. Fatoumata Diawara - Manitoumani [Frans] spotify:track:40sgwuGnpN1XQ3AbE9exPD
OK KID - Gute Menschen [Dutis] spotify:track:4zpZ0saTZ8f3GLiJPO7DG7
Serge Gainsbourg - Je suis venu te dire que je m'en vais [Frans] spotify:track:5cC9RZFMzrpbA9U1m4zSPm

jordidj1 schreef:
(quote)

Graag vervangen dus.

Ga ik niet doen dus, ik zie hier ook BAP voorbijkomen met Kristallnaach, dat wordt in het Kölsch gezongen en niet in het Duits, mijn eigen streektaal is praktisch gelijk aan Kölsch, wij spreken Ripuarisch, mijn moedertaal!

Het is zeker geen variatie op het Nederlands, wij worden niet voor niets in de Nederlandse voetbalstadions voor moffen uitgescholden!

SBube schreef:
(quote)

Ga ik niet doen dus, ik zie hier ook BAP voorbijkomen met Kristallnaach, dat wordt in het Kölsch gezongen en niet in het Duits, mijn eigen streektaal is praktisch gelijk aan Kölsch, wij spreken Ripuarisch, mijn moedertaal!

Het is zeker geen variatie op het Nederlands, wij worden niet voor niets in de Nederlandse voetbalstadions voor moffen uitgescholden!
Inderdaad zijn zowel Limburgs als Kölsch dialecten van Ripuarisch, eerder dan een dialect van Nederlands en een dialect van Duits. Maar dat is dus ook meteen het probleem: het zou dan onder de noemer Ripuarisch moeten vallen en er is geen gestandaardiseerde vorm van Ripuarisch. Zelfde probleem met Nedersaksisch.

dynamo d schreef:
(quote)

Dit was vroeger mijn werk Limburgs is overigens al veel langer erkend als streektaal (namelijk sinds 1997) maar blijft een variant van het Nederlands.

In Europa idd sinds 1997, in Nederland toch overigens pas sinds 2019 blijkbaar

Limburgs erkend als officiële streektaal | NOS

Dan wil ik overigens uitgezocht hebben of alle andere songs in een officiële taal en niet in één of ander dialect gezongen worden

Koenr schreef:
(quote)

Dit nummer is in het Creools en niet in het Portugees.
Als jij het zegt geloof ik het meteen.

Ik heb overal gewoon opgezocht op waar de artiest vandaan komt, maar ik zie nu op wikipedia dat ze helemaal geen Portugees spreken op Kaapverdië.

SBube schreef:
Dan wil ik overigens uitgezocht hebben of alle andere songs in een officiële taal en niet in één of ander dialect gezongen worden
Het gaat er niet om of het een dialect is maar of het een dialect is van een gestandaardiseerde taal

Overigens heb ik er niet heel veel problemen mee om (dialecten van) niet-gestandaardiseerde taal(groepen) ook op te nemen. Tenzij we een opzet van ladders per taalgroep hebben, want dan loop je tegen problemen aan.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:33 uur

geplaatst: vandaag om 14:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.