Muziek / Muziekgames / De Anderstalige Ladder 사다리 [Editie 2020]
zoeken in:
1
geplaatst: 11 april 2020, 14:15 uur
chevy93 schreef:

Ik heb overal gewoon opgezocht op waar de artiest vandaan komt, maar ik zie nu op wikipedia dat ze helemaal geen Portugees spreken op Kaapverdië.
(quote)
Als jij het zegt geloof ik het meteen. 
Ik heb overal gewoon opgezocht op waar de artiest vandaan komt, maar ik zie nu op wikipedia dat ze helemaal geen Portugees spreken op Kaapverdië.
Ze spreken ook Portugees op Kaapverdië, dus je aanname was niet fout. Het is de officiële taal (van de overheid, onderwijs, wetenschap, etc.). Maar de taal van de bevolking is het Creools, waar uiteraard heel veel invloeden uit het Portugees in zitten.
En Sodade is Saudade in het Portugees.
0
geplaatst: 11 april 2020, 14:17 uur
[quote]remcodulac schreef:
Ik las in de reglementen dan ook niet dat het om een gestandaardiseerde taal moet gaan!
(quote)
Ik las in de reglementen dan ook niet dat het om een gestandaardiseerde taal moet gaan!
0
geplaatst: 11 april 2020, 14:22 uur
Hm, als we alleen (dialecten van) gestandaardiseerde talen gaan gebruiken dan zou Crioulo eigenlijk ook niet mogen, denk ik.
3
geplaatst: 11 april 2020, 14:29 uur
Zolang het niet een dialect van Nederlands/Engels is lijkt me dat de discussie hier niet van toepassing is.
0
geplaatst: 11 april 2020, 14:37 uur
jordidj1 tot wanneer is het nomineren? 320:5 = 64 deelnemers (is dat niet heel optimistisch?
0
geplaatst: 11 april 2020, 14:37 uur
dynamo d schreef:
Dewa 19 - Arjuna [Indonesisch] spotify:track:7jOFzcYm74WaqS79ApFGhN
Faye Wong - Jiāng'ài (To Love) [Mandarijn] spotify:track:1hLYtl2oWocxPGSDsmsgKN
Deze twee Dewa 19 - Arjuna [Indonesisch] spotify:track:7jOFzcYm74WaqS79ApFGhN
Faye Wong - Jiāng'ài (To Love) [Mandarijn] spotify:track:1hLYtl2oWocxPGSDsmsgKN

2
geplaatst: 11 april 2020, 14:39 uur
Maar goed, laat ik niet moeilijk doen
:
Deze dan
The Hu - Wolf Totem spotify:track:1N9r7yoX6gLPaoMMUkEk3h
:Deze dan
The Hu - Wolf Totem spotify:track:1N9r7yoX6gLPaoMMUkEk3h
1
geplaatst: 11 april 2020, 14:56 uur
chevy93 schreef:
Zolang het niet een dialect van Nederlands/Engels is lijkt me dat de discussie hier niet van toepassing is.
Dit.
E-Clect-Eddy schreef:
jordidj1 tot wanneer is het nomineren? 320:5 = 64 deelnemers (is dat niet heel optimistisch?
Ik laat hem nog even een dagje openstaan, morgen gaan we een eventuele tweede nominatieronde in.
1
geplaatst: 11 april 2020, 15:19 uur
Ajico - 波動 [Japans]
Lhasa - Con Toda Palabra [Spaans] spotify:track:1j3qE65hw8vxZU1QFqck8b
Joose Keskitalo - Tietoisuus [Fins] spotify:track:1kCR610USKO7YugZYEQHLw
Shye Ben Tzur, Jonny Greenwood & The Rajastan Express - Junun [Hindi/Hebreeuws/Urdu] spotify:track:2e7cqTtXsEmSwrFRHUXA8F
UA - Konna Sora Ni Wa Odoru Uma [Japans]
Lhasa - Con Toda Palabra [Spaans] spotify:track:1j3qE65hw8vxZU1QFqck8b
Joose Keskitalo - Tietoisuus [Fins] spotify:track:1kCR610USKO7YugZYEQHLw
Shye Ben Tzur, Jonny Greenwood & The Rajastan Express - Junun [Hindi/Hebreeuws/Urdu] spotify:track:2e7cqTtXsEmSwrFRHUXA8F
UA - Konna Sora Ni Wa Odoru Uma [Japans]
5
geplaatst: 11 april 2020, 15:42 uur
alvast even mijn lijstje droppen:
Faye Wong - 執迷不悔 [Mandarijn] spotify:track:2pKK1A009lhzhRPeTDderF
KOKOKO! - Affaire A Mbongo [Lingala] spotify:track:7uoFQ7lMjy5TKPJzP1bw2G
Moonsorrow - Jotunheim [Fins] spotify:track:52AQa7FPIDzaQ7OSJUIiuX
Msafiri Zawose - Nzala Urugu [Gogo] spotify:track:5k9JvNnTxmviEbxXsmdbPH
ROSALÍA - MALAMENTE (Cap.1: Augurio) [Spaans] spotify:track:1B0BQaSRHxhI0AUlItY3LK
Faye Wong - 執迷不悔 [Mandarijn] spotify:track:2pKK1A009lhzhRPeTDderF
KOKOKO! - Affaire A Mbongo [Lingala] spotify:track:7uoFQ7lMjy5TKPJzP1bw2G
Moonsorrow - Jotunheim [Fins] spotify:track:52AQa7FPIDzaQ7OSJUIiuX
Msafiri Zawose - Nzala Urugu [Gogo] spotify:track:5k9JvNnTxmviEbxXsmdbPH
ROSALÍA - MALAMENTE (Cap.1: Augurio) [Spaans] spotify:track:1B0BQaSRHxhI0AUlItY3LK
2
geplaatst: 11 april 2020, 15:54 uur
Wat een leuk idee!
Françoise Hardy - Comment te dire adieu [Frans] spotify:track:5tYSTEEJGs5Vno1OchhVis
ByeAlex - Kedvesem - Zoohacker remix [Hongaars] spotify:track:66cNHHyK8vlUbRt7fuZ7Qt
Peter Schilling - Major Tom [Duits] spotify:track:6lXKNdOsnaLv9LwulZbxNl
Altin Gün - Goca Dünya [Turks] spotify:track:5QO3UJc1gF1ummP75n2b3R
Karl Zero - Io mammate e tu [Italiaans] spotify:track:1o1ZWHwaJZ9TL3PSsV9cDQ
Françoise Hardy - Comment te dire adieu [Frans] spotify:track:5tYSTEEJGs5Vno1OchhVis
ByeAlex - Kedvesem - Zoohacker remix [Hongaars] spotify:track:66cNHHyK8vlUbRt7fuZ7Qt
Peter Schilling - Major Tom [Duits] spotify:track:6lXKNdOsnaLv9LwulZbxNl
Altin Gün - Goca Dünya [Turks] spotify:track:5QO3UJc1gF1ummP75n2b3R
Karl Zero - Io mammate e tu [Italiaans] spotify:track:1o1ZWHwaJZ9TL3PSsV9cDQ
1
geplaatst: 11 april 2020, 16:10 uur
jordidj1 schreef:
Msafiri Zawose - Nzala Urugu [Xhola] spotify:track:5k9JvNnTxmviEbxXsmdbPH
Je bedoelt waarschijnlijk Xhosa, maar ik denk haast dat dit Gogo (misschien Swahili) is.Msafiri Zawose - Nzala Urugu [Xhola] spotify:track:5k9JvNnTxmviEbxXsmdbPH
1
geplaatst: 11 april 2020, 16:21 uur
Ah, Lingala dus. Had een shortlist van 6 en deze viel uiteindelijk af omdat ik zo snel de taal niet kon vinden. Mooi dat ie meedoet!
2
geplaatst: 11 april 2020, 16:24 uur
Sowieso valt er veel te ontdekken, taalkundig en muzikaal 
Had ik eigenlijk al gezegd hoe blij ik ben met het nieuw leven inblazen van deze 외국어 사다리?

Had ik eigenlijk al gezegd hoe blij ik ben met het nieuw leven inblazen van deze 외국어 사다리?
2
geplaatst: 11 april 2020, 16:37 uur
Ploppesteksel schreef:
Jordi, wat met alle K-pop waarin vleugjes Engels zitten? Meer bepaald denk ik eraan om misschien deze te nomineren: One More. Heel veel Koreaans en twee keer een soort van Engels refreintje.
EDIT: Nog een kwestie... Wat met nummers waarin er wel een andere taal wordt gesproken, maar dit in principe relatief beperkt is? Case in point: Positif dat bestaat uit 3 zinnen, of Corazon, dat min of meer vergelijkbaar is maar waarin de 3 zinnen wel bijna voortdurend worden herhaald?
Ongetwijfeld ondergesneeuwd. Desalniettemin een impulsieve selectie (waarbij Yaeji misschien moet vervangen worden):Jordi, wat met alle K-pop waarin vleugjes Engels zitten? Meer bepaald denk ik eraan om misschien deze te nomineren: One More. Heel veel Koreaans en twee keer een soort van Engels refreintje.
EDIT: Nog een kwestie... Wat met nummers waarin er wel een andere taal wordt gesproken, maar dit in principe relatief beperkt is? Case in point: Positif dat bestaat uit 3 zinnen, of Corazon, dat min of meer vergelijkbaar is maar waarin de 3 zinnen wel bijna voortdurend worden herhaald?
Aarnikotkat - Kotka On Kotka [Fins] spotify:track:7LVCVZEtyq2lTtjHZpKmy0
Beny Moré - Conoci La Paz [Spaans] spotify:track:5Hece7Rftr6hzwJfsHpur7
Gabi Annicette - Hau Schon Ab [Duits]
Yaeji - One More [Koreaans] spotify:track:31FUO6PYWcal7MF4EqSdLs
Yelle - Complètement Fou [Frans] spotify:track:3rfTe2727kQq0XgI9Z2W5v
Gabi staat niet op Spotify.
1
geplaatst: 11 april 2020, 16:37 uur
El Ninjo schreef:
Mee eens, mijn voorkeur heeft ook een ladder per taal, maar dan blijven we buiten Frans, Italiaans, Spaans en Duits waarschijnlijk weer met 5 (tot hooguit incidenteel 10) mensen over....alleen, met alle talen en dan maar 5 nominaties ...das niet te doen
(quote)
Mee eens, mijn voorkeur heeft ook een ladder per taal, maar dan blijven we buiten Frans, Italiaans, Spaans en Duits waarschijnlijk weer met 5 (tot hooguit incidenteel 10) mensen over....alleen, met alle talen en dan maar 5 nominaties ...das niet te doen
Het was de charme van de oude opzet. Nu gaat het wel heel erg appels met peren vergelijken worden, dat viel binnen de talen zelf wel mee. Ben bang dat de grote hit nu wel heel makkelijk boven zullen komen drijven, dat was toen ook niet zo en ik heb er veel door ontdekt.
Maar neemt niet weg dat ik dit al weer heel leuk vind!!!!!
1
geplaatst: 11 april 2020, 16:45 uur
remcodulac schreef:
(quote)
Je bedoelt waarschijnlijk Xhosa, maar ik denk haast dat dit Gogo (misschien Swahili) is. Haha, thanks. Idem hier, dit is goed voor m'n topo.
Ploppesteksel schreef:
Aarnikotkat - Kotka On Kotka [Fins] spotify:track:7LVCVZEtyq2lTtjHZpKmy0
(quote)
Ongetwijfeld ondergesneeuwd. Desalniettemin een impulsieve selectie (waarbij Yaeji misschien moet vervangen worden):Aarnikotkat - Kotka On Kotka [Fins] spotify:track:7LVCVZEtyq2lTtjHZpKmy0
Oh shit, heb ik over heen gelezen. Niet persoonlijk bedoeld! Tja, een vleugje Engels maakt mij niet zoveel uit: het kan bij de deelnemers misschien wel een reden zijn om niet op het nummer te stemmen

0
geplaatst: 11 april 2020, 16:47 uur
aERodynamIC schreef:
Het was de charme van de oude opzet. Nu gaat het wel heel erg appels met peren vergelijken worden, dat viel binnen de talen zelf wel mee. Ben bang dat de grote hit nu wel heel makkelijk boven zullen komen drijven, dat was toen ook niet zo en ik heb er veel door ontdekt.
(quote)
Toen ik de vorige edities bestuurde, viel mij dat ook enorm op. Buiten het feit dat het mij erg gezellig lijkt om desbetreffende ladders alleen met jou te spelen, kies ik er liever voor om een soort "wereldtripje" per ladder te doen (wat Niek ook al zei). Gaan we toch nog een beetje op vakantie in deze tijd
0
geplaatst: 11 april 2020, 16:52 uur
remcodulac schreef:
(quote)
Je bedoelt waarschijnlijk Xhosa, maar ik denk haast dat dit Gogo (misschien Swahili) is. Ik heb het ff beluisterd en het is volgens mij geen Swahili (dat is namelijk de enige Afrikaanse taal die ik een heel klein beetje spreek). Gezien de afkomst zal het wel een Tanzaniaanse taal zijn, dus Gogo zou goed kunnen. Het is inderdaad denk ik geen Xhosa.
1
geplaatst: 11 april 2020, 16:54 uur
Bijna 160 nummers genoemd nu, waarvan Frans- en Spaanstalig het meest. Daarnaast zijn ook Portugees, Italiaans, Duits en Japans erg populair. In totaal zijn er al 47 talen genomineerd!
Opvallend: er is nog geen Sigur Rós genomineerd, maar wel drie keer Jacques Brel.
Opvallend: er is nog geen Sigur Rós genomineerd, maar wel drie keer Jacques Brel.
0
geplaatst: 11 april 2020, 16:58 uur
Zou niet-Engels/Nederlandstalige hiphop hier gewaardeerd worden, of moeten we daar een keer een apart topic voor openen?
0
geplaatst: 11 april 2020, 17:02 uur
aerobag schreef:
Zou niet-Engels/Nederlandstalige hiphop hier gewaardeerd worden, of moeten we daar een keer een apart topic voor openen?
Er zou vast wel een markt voor wezen, maar het zal mij in ieder geval wel smaken. Ik nomineer ook gewoon een Fins metalnummer van ruim twintig minuten, zeker in dit soort alternatieve topics durf ik dat risico gewoon te nemen.
0
geplaatst: 11 april 2020, 17:09 uur
jordidj1 schreef:
Bijna 160 nummers genoemd nu, waarvan Frans- en Spaanstalig het meest. Daarnaast zijn ook Portugees, Italiaans, Duits en Japans erg populair. In totaal zijn er al 47 talen genomineerd!
Mooi! We zijn dus al op een kwart Bijna 160 nummers genoemd nu, waarvan Frans- en Spaanstalig het meest. Daarnaast zijn ook Portugees, Italiaans, Duits en Japans erg populair. In totaal zijn er al 47 talen genomineerd!

1
geplaatst: 11 april 2020, 17:18 uur
Leuk, ik doe mee! Als we pas op een kwart zijn heb ik zeker nog wat nummers achter de hand. Heb de afgelopen drie jaren heel veel anderstalige muziek beluisterd, verzameld in onderstaande spotify playlist:
Around the World
Heb gekozen voor een variatie in de werelddelen/talen.
Lenny Valentino - Trujące kwiaty (Pools) (niet op spotify) Lenny Valentino - Trujace Kwiaty - YouTube
Bonga - Mona Ki Ngi Xica (Kimbundu) spotify:track:1y08iDFCb46PWu0KSeWZeV
Кино - Группа Крови (Russisch) spotify:track:0lrCqVZRUsryeaFxiR5YX5
Faramarz Aslani - Age Ye Rooz (Perzisch) spotify:track:4MMYXKETf13DmQ6NlmnxJm
G.Vump - Sha! Shtil! (Yiddisch) spotify:track:6og4t5QHcbS6a4u3XsDIV5
Around the World
Heb gekozen voor een variatie in de werelddelen/talen.
Lenny Valentino - Trujące kwiaty (Pools) (niet op spotify) Lenny Valentino - Trujace Kwiaty - YouTube
Bonga - Mona Ki Ngi Xica (Kimbundu) spotify:track:1y08iDFCb46PWu0KSeWZeV
Кино - Группа Крови (Russisch) spotify:track:0lrCqVZRUsryeaFxiR5YX5
Faramarz Aslani - Age Ye Rooz (Perzisch) spotify:track:4MMYXKETf13DmQ6NlmnxJm
G.Vump - Sha! Shtil! (Yiddisch) spotify:track:6og4t5QHcbS6a4u3XsDIV5
0
geplaatst: 11 april 2020, 17:22 uur
Maak je geen zorgen, ik vul die overige 3/4e in mijn eentje, als het moet

1
geplaatst: 11 april 2020, 17:24 uur
Titmeister schreef:
Ok, nu maak ik me zorgen(quote)
0
geplaatst: 11 april 2020, 18:07 uur
jordidj1 schreef:
Opvallend: er is nog geen Sigur Rós genomineerd.
Dag mag niet van Arrie, omdat ze in een zelfverzonnen taal zingen.Opvallend: er is nog geen Sigur Rós genomineerd.
1
geplaatst: 11 april 2020, 18:09 uur
aerobag schreef:
Twintig nummers die volstrekt kansloos waren toen Zaaf voor het eerst een hiphoptoplijst organiseerde:
1 Die Antwoord - Enter die Ninja
2 Jack Parrow - Cooler as Ekke
3 X Plastaz - Msimu Kwa Msimu
4 Movits - Fel dev av garden
5 Outsider - 남자답게
6 Stillichimiya - Hell Train
7 Truth Hurts feat. Rakim - Addictive
8 Buraka Som Sistema & Pongolove - Kalemba (Wegue Wegue)
9 Faze - Faze alone
10 MC Solaar - Clic clic
11 Manau - La tribu de dana
12 Halcali - Hello Hello Alone
13 Caparezza – Vieni A Ballare In Puglia
14 Seryoga – Chernyj Bumer
15 Positive Black Soul - Comment allez-vous
16 Highlife & Oni-Bong – 裏表町3丁目
17 Ustata – Male male
18 Modenine Ft Nnenna - Cry
19 Yin Ts'ang - Welcome to Beijing
20 Yo Yo Honey Singh - Brown Rang
Maar een poging om anderstalige hiphop te promoten steun ik dus (hoewel ik op zich niet zo'n hiphopliefhebber ben).
* denotes required fields.