MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Anderstalige Ladder 사다리 [Editie 2020]

zoeken in:
DE ANDERSTALIGE LADDER 사다리 2020

https://i.ebayimg.com/00/s/NDgwWDgwMA==/z/dqYAAOSwaOtb0tVD/$_84.JPG

Dames, heren,

Het is weer tijd voor de Anderstalige Ladder! Na afwezigheid van ruim 5 jaar wordt het weer tijd om de horizons te verbreden en eens te verdiepen in de "alternatieve" talen.

Met behulp van de Plastic Bitch House-crew en Koenr (ja, hij is nog geen lid) heb ik goed gekeken hoe ik het ga aanpakken. In het verleden - zoals ik het zo lees - is er veel discussie geweest over de opzet en was men niet blij dat er vaak een allesbehalve gevarieerde finale eruit rolde.

Na veel wikken en wegen heb ik besloten het zo aan te pakken: er gaat genomineerd worden tot 320/640 nummers (hangt van het animo af) onder bepaalde restricties, die ik zo ga uitleggen, vanaf daar ga ik afwegen hoe ik de rondes ga opzetten.

We gaan beginnen met nomineren, per nominatieronde mag je als volgt nomineren:

- maximaal 5 nummers per persoon
- maximaal 1 nummer per taal (bijv. 1x Koreaans en 1x Mandarijn mag wel in één lijstje)
- geen Engels- of Nederlandstalige liedjes
- het nummer moet een officiële taal zijn, dus geen dialect of fantasietaal (Fries mag dus wel)
- geen instrumentaal nummer / nummer met amper zang / nummer met enkel samples uit de taal
- zet achter het nummer de taal tussen rechte haakjes
- ook graag een Spotify-link, als die ontbreekt, gaarne een YouTube-link o.i.d.

Een nominatie zet je dus als volgt neer:

(voorbeeld)

Jacques Brel - Ne me quitte pas [Frans] spotify:track:6IRA4KOVbtiGiTdYoEThJN

Hoe ik het ga aanpakken zodra de eerste 320 nummers zijn genomineerd (of 640, hangt van het animo af), laat ik nog even in het midden. Ik ga in ieder geval proberen om naar de finale toe te werken op een gevarieerd mogelijke manier!

Ik zou zeggen, kom maar op met die exotische deuntjes!

taggggggg (gejat van ArthurDZ, dus de échte addicts zullen twee keer getagd worden, alvast mijn excuses)

123poetertjes, 50tracks, 7744leon, aerobag, Angelo, Arbeidsdeskundige, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Arrie, ArthurDZ, AstroStart, Ataloona, bart1989, catdog, Cervantes, charlotte2807, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dance Lover, Dave82, De-noir, DenDimi, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, gerre, Gloeilamp, GrafGantz, Grecio, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, johan de witt, Johnny Marr, jordidj1, JSPR_G, kemm, Koenr, luigifort, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, Mausie, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, SBube, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, starbright boy, stardust_be, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Svendra, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, wibro, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje,

123poetertjes , 50tracks , adri1982 , aerobag , aERodynamIC , andré , AOVV , arcade monkeys , Arbeidsdeskundige , Arno , Arrie , ArthurDZ , AstroStart , Axel , Bartjeking , bikkel2 , bonothecat , Brunniepoo , Bucquoy , Casartelli , catdog , charlotte2807 , chevy93 , Choconas , Co Jackso , Cor , cosmic kid , curufin , CWTAB , Dance Lover , danny de punk , DenDimi , dircky007 , divart , DjFrankie , dumb_helicopter , Dwejkk_ , dynamo d , E-Clect-Eddy , Edgar18 , El Ninjo , Fathead , Finidi , freakey , Frenkie! , Funky Bookie , Gebruiker43757 , gerre , GrafGantz , Grafmat , Gretz , Guessmaker , Gyzzz , Hedser , herman , hoi123 , jeroentjuhh , Jester , JoaMuse , johan de witt , johannesA , Johnny Marr , Johnny Marrissey , jordidj1 , Joren999 , jorro , Joy4ever , Justus18 , kaj_666 , Kees-Jan , Koenr , laxus11 , likeahurricane , LucM , luigifort , Lukas , Magick1 , Marco dB , marsupilami , Marty McFly , Marzipaintree , Mastroianni , mauricedegier , mol , motel matches , Mozzer , MRDammann , musicfriek , MVW , nelis , nico1616 , Nicolage Rico , Onweerwolf , orbit , pauljojo , Pietro , Ploppesteksel , Poeha , Poek , Porcupine Head , postpunker , ranboy , ranja , Razoreater , remcodulac , Riesdude , rolandobabel , Rudi S , SanderT , SBube , Shaky , shinybeast , Silent_shout , Simon77 , sj0n88 , sokra , sq , starbright boy , stardust_be , STaRS , stoepkrijt , tafkat , tbouwh , thelion , the viking , titan , Titmeister , vigil , Vince vega , VladTheImpaler , wendyvortex , west , wibro , willemdeux , Wrathchild1 , yeahyeahyeah

MVW
Je zet het er niet expliciet bij maar ik ga ervan uit dat alles behalve Engels en Nederlands is toegestaan?

MVW schreef:
Je zet het er niet expliciet bij maar ik ga ervan uit dat alles behalve Engels en Nederlands is toegestaan?

Oh ja, dat klopt. Ik zal het er expliciet bij zetten. Thanks!

Mple - Ton Idio To Theo [Grieks] spotify:track:4AX9SBmDYUhQgCf93Ny9Li
Chopy - Baran [Koerdisch] spotify:track:422qVoGarESwdCmrI0ivjz
Françoise Hardy - Tous les Garçons et les Filles [Frans] spotify:track:0Yg1hSAUgd2AAneReFOVzS
Jeremy Dutcher - Sakomawit [Maliseet ] spotify:track:1f3HgAuHPyGx1ZwL9RTRAZ
Vinicio Capossela feat Young Signorino - +Peste [Italiaans] spotify:track:7mMHzuvtnfaVtISAH3RVk6

hoi123 drop jij even Long Season?

Mag ik zeggen dat ik heel blij ben dat dit topic weer levend is? Ja, dat zeg ik dus gewoon! Kusje voor Jordi.

Celestine Ukwu & His Philosophers National - Okwukwe Na Nchekwube [Igbo] spotify:track:7rG9wSxCeYJIUFm18T1P0u
Elza Soares - Mulher do Fim do Mundo [Portugees] spotify:track:4dixWvyIyf56WOscMWTifn
Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans] spotify:track:6IRA4KOVbtiGiTdYoEThJN
Lalalar - Isyanlar [Turks] spotify:track:6MuJthsOyjo0W4w3VIMy4k
Natalia Lafourcade - Tú Sí Sabes Quererme [Spaans] spotify:track:6p3yxt0uJJshAS3CT0znQg

jordidj1 schreef:
DE ANDERSTALIGE LADDER 사다리 2020

- maximaal 1 nummer per taal (bijv. 1x Koreaans en 1x Mandarijn mag wel in één lijstje)

Hartstikke leuk en als een voormalig organisator doe ik natuurlijk graag mee maar ik begrijp alleen dit voorbeeld niet zo goed. Als er had had gestaan bijv. 1x Noors en 1x Duits mag wel in één lijstje dan klinkt dat toch ook nogal wiedes

Vlaams = Nederlands of beter gezegd een Nederlands dialect Vlaams - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Mexicaans is geen taal.

En Untitled #8 is niet in het IJslands maar in het Hopelandic, een verzonnen taal.

Dus Treble mag ook niet?

Cœur de Pirate - Place de la République [Frans] spotify:track:064bhhwC4CdDbol1UsujnC
De Montevert - Skyll Pa Mig [Zweeds] spotify:track:22dEZbJxajKz6nkPPeufGN
Francois Van Coke feat. Karen Zoid - Toe Vind Ek You [Afrikaans] spotify:track:6aoOsdstETztQMiH8ly95z
Geoffrey Gurrumul Yunupingu - Bäpa [Yolngu Matha] spotify:track:7iKdTkAGcJSVKtR9dy9Uy3
Sir Nilsen - Passasjer [Noors] spotify:track:4bmFCDQQxHjFld5ac2EpzO

Wachtlijst:
zalagasper - Sebi spotify:track:1v77GKYhVGrKNH7IIqDfme [Sloveens]

aerobag schreef:
hoi123 drop jij even Long Season?
Haha, ik wil het de nietsvermoedende ladderaar niet aandoen om een halfuur op ze te droppen. Ik nomineer dus m'n andere Japanse liefde. Leuk topic, komt precies goed uit in een tijd waarin ik muziek van buiten Europa aan het ontdekken ben! Koenr, drop jij nog even Gal Costa?

Ichiko Aoba - iam POD (0%) [Japans] spotify:track:1LSEN5YGJ25y5VNNAPlx6M
Juana Molina - Un Diá [Spaans] spotify:track:2fbYlHODdH37cpdFXmnP0z
Mashrou Leila - Raksit Leila [Arabisch] spotify:track:6m4Cm5ipAbjGPKozWI08lR
Milton Nascimento - Tudo O Que Você Podia Ser [Portugees] spotify:track:7utwUkNCSkS4Ov8Uwo2wel
Serge Gainsbourg - Ballade de Melody Nelson [Frans] spotify:track:4qqd8u70LbFI8ELkO9YZt1

dynamo d schreef:
Mexicaans is geen taal.
Dat moet uiteraard Spaans zijn, maar ze komt uit Mexico.

Mashrou Leila

Waarom ziet het er bij mij zo anders uit?

Je gebruikt geen Spotify-URI's! Ga naar de Spotify-app op je computer, klik op het nummer bij delen, en dan op Spotify-URI's kopiëren.

Dat kan niet op een telefoon?

Nee, op de telefoon lukt het helaas niet. Als ik tijd heb kan ik het zo wel even voor je doen, even wat karmapuntjes terugverdienen nadat ik het in de grote ladder jarenlang aan andere mensen heb moeten vragen.

Ik begrijp dus dat we geen ladder meer per taal spelen zoals voorheen maar alle "anderstalige" talen in 1 grote ladder.

hoi123 schreef:
Haha, ik wil het de nietsvermoedende ladderaar niet aandoen om een halfuur op ze te droppen. Ik nomineer dus m'n andere Japanse liefde. Leuk topic, komt precies goed uit in een tijd waarin ik muziek van buiten Europa aan het ontdekken ben! Koenr, drop jij nog even Gal Costa?

Ik had Aoba in de lijst staan, maar ik heb hem vervangen voor Fishmans nu haha. En ik heb nog een andere Braziliaanse grootheid opgenomen

Djeli Moussa Diawara - Fote Mogoban (Guinee - mandé) spotify:track:6rZwa4qfMRwEkf1MhTE9nb
Iva bittova & Vladimír Václavek - Sto Let (Tsjechië - Tsjechisch) spotify:track:5FZcw42CPxRzsN15sKn20G
Jorgé Ben - Oba, Lá Vem Ela (Brazilië - Portugees)
Spotify:track:6MCaOLDl0epJPRN76H5S4N
Fabrizio de André - Un Malato Di Cuore (Italië- Italiaans) spotify:track:7HHqDGw5xBg7hfwfR3lBk8
Fishmans - WEATHER REPORT (Japan - Japans) spotify:track:682TDtMAq9UcKN0QqVN019

hoi123 schreef:
Nee, op de telefoon lukt het helaas niet. Als ik tijd heb kan ik het zo wel even voor je doen, even wat karmapuntjes terugverdienen nadat ik het in de grote ladder jarenlang aan andere mensen heb moeten vragen.

Zou super zijn! Ik zit nooit meer achter mijn (schilpadden)computer, dus anders had ik de nominaties weggehaald. Bij voorbaat dank dus!

landen zijn geen talen

A. R. Rahman, Sukhwinder Singh and Sapna Awasthi - Chaiyya Chaiyya [Hindi] spotify:track:5H4rKylLnO8KrmdXTRhj5s
Die Antwoord - Doos Dronk [Afrikaans] spotify:track:4mqCa4KIe86hRc8bwb3P5o
Franco Battiato & Alice – I Treni Di Tozeur [Italiaans] Franco Battiato & Alice I TRENI DI TOZEUR - YouTube
Rammstein – Sonne [Duits] spotify:track:3gVhsZtseYtY1fMuyYq06F
The Ukrainians - Batyar [Oekraïens] spotify:track:6Yp57oaKt49cLiACXsWz7p

Gert Vlok Nel - Waarom Ek Roep Na Jou Vanaand [Afrikaans] spotify:track:6JB0sZUoasdj2XgVIdkd7D
Lacrimosa - Hohelied der Liebe [Duits] spotify:track:0xz1NjB0FcG0qo4hMMLSDR
Le Club - Un Fait Divers et Rien de Plus [Frans] spotify:track:1TVndJZavBamsPaBebXtJv
Sevil & Ayla - Bebek [Turks] spotify:track:0pGBQ8HJD6vYmYaOxokAhm
The Chaplin Band - Il Veliero [Italiaans] spotify:track:7iN6IR1OEjqpGI9fnQgceK

MVW
Nog geen Dragostea Din Tei, valt mee.

MVW schreef:
Nog geen Dragostea Din Tei, valt mee.

Ik kon niet zo goed kiezen tussen O-Zone en Haiducii...

Even Superbitch taggen trouwens, die heeft nogal wat anderstalig in haar top 100.

MVW
Poek schreef:
(quote)

Ik kon niet zo goed kiezen tussen O-Zone en Haiducii...

Die laatste kende ik niet eens , ook een parel zo te horen.

Anyway, ik hou het op de volgende 4:
El Último Vecino - Tu Casa Nueva [Spaans] spotify:track:5LBTfYRqAadXE8DW7gzSPu
Sofi Tukker - Drinkee [Portugees] spotify:track:5TBsLU9TSxjDLzMpsEgJsv
Mbongwana Star - 1 million c'est quoi? [Frans / Lingala] spotify:track:72DBJ4MQkesFsLqHKjRui9
Imarhan - Imarhan [Toeareg] spotify:track:4TuZ2ZXioaexCZzCvv9lIm

dynamo d schreef:
landen zijn geen talen

Ik kan je wel verklappen dat die Japanners niet in het Portugees zullen zingen

Gast
geplaatst: vandaag om 07:50 uur

geplaatst: vandaag om 07:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.