menu

Muziek / Muziekgames / De Anderstalige Ladder 사다리 [Editie 2020]

zoeken in:
avatar van jordidj1
7. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans] [137 punten, 19x genoemd]

Genomineerd door en nummer 1 van Titmeister

https://www.musicmeter.nl/images/cover/709000/709972.300.jpg?cb=1520170397

Peggy is de Koreense koningin deze editie, zeg maar gerust van heel Azië. Ook geen moment in de problemen geweest wat betreft het halen van de finale, toch kwam het wat lastig op gang, maar zeker tegen het eind aan kwamen de dikke punten.

Sorry Heiko

Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]

Recent heb ik besloten dat dit ik dit nummer het beste housenummer ooit vind. Wie mijn voorliefde voor house enigszins kent, snapt dat ik dit dan ook gelijk beschouw als één van de beste nummers ooit. De opbouw is een masterclass in het produceren van een househit. De verschillende lijnen zijn kraakhelder geproduceerd, buitelen frivool over elkaar en vormen een zeer warm en funky geheel. In de 2,5 jaar dat ik dit nummer nu ken, heeft het nog geen centimeter aan instant happiness ingeleverd.



Titmeister schreef:
Tevens mijn favoriete nummer overall van 2018 en een van de beste housenummers deze eeuw gemaakt. Het overkomt mij niet heel vaak dat ik in één klap verkocht ben bij een nieuw nummer - zeker niet bij een voor mij compleet nieuwe artiest, maar Peggy Gou lukte het begin 2018 met het nummer It Makes You Forget (Itgehane).

Het nummer draait om 3 warme melodielijnen, die om beurten invallen. Het begin met een trommeltje, daarna komt een marimba(?) erbij en uiteindelijk valt de synthlijn in. De rest van het nummer draaien deze melodielijn repetitief maar subtiel meanderend om je heen als een warme bries op een zwoele zomeravond. Als dan ook nog de zang van Gou invalt - ik versta er niks, mijn Koreaans is niet meer wat het geweest is - is het geheel compleet: een warme, exotische, blijmakende, instant-classic houseknaller, die absoluut niet zou misstaan als Song van het Jaar 2018.


hoi123 schreef:
Dit is een erg laidback dancenummer. Dat betekent dat het op het eerste gezicht helemaal niet zo dansbaar klinkt: hoewel het moeilijk is om vanaf het begin niet verliefd te raken op het door mevrouw Gou herself gemompelde zangmotiefje, is de beat er niet eentje die meteen tot wild dansen uitnodigt. Toen was ik een keertje dronken en in een club en snapte ik hem: dit is inderdaad het dancenummer van 2018. Juist de achteloze manier waarop de akkoorden worden neergelegd over die eigenwijze basmelodie is de reden dat dit nummer zo heerlijk licht laat klinken. Itgehane is heel bezweet dansen in een beachbar waar iedereen om je heen veel knapper is dan jij en veel duurdere kleding aanheeft, maar toch lief is. Itgehane is een veelzijdig, kleurrijk en godvergeten catchy klein meesterwerkje.


Beste dancenummer van de 10's? Misschien wel, ja.

avatar van jordidj1
6. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa [Bambara] [138 punten, 19x genoemd]

Genomineerd door El Ninjo, nummer 1 van Poek, remcodulac, jeroentjuhh, Cervantes

https://www.musicmeter.nl/images/cover/430000/430670.300.jpg

Opeens moet ik flink wat top 1-noteringen typen, Roberto werd dan niet relatief vaak genoemd, hij (en Fatoumata ook dus) scoorde dus wel hoge plekjes in lijstjes. Ook voor deze was de road to the final eenvoudig, wat enigszins verrassend was vond ik, maar ja, wie ben ik...

Het meeslepende pianospel van Roberto Fonseca en de fraaie zang van Fatoumata Diawara zijn een match made in heaven, zeker als er ook nog zo'n fijne kora langskomt, zoals in Bibisa. Met dit nummer begon hun samenwerking in 2012 op Fonseca's album Yo, later brachten ze ook nog een sterk live-album uit (At Home), waar deze dan helaas weer niet op staat...


Ook deze kende ik niet, pfff, zoveel ontdekt door dit topic. Luv it.

avatar van Edgar18
Fijne presentatie Jordi! Wel jammer dat het beste nummer van de finale al op plek veertien voorbij kwam. Festival had ik ook iets hoger gehoopt en verwacht.

Just wondering, waarom staat Salif Keita boven Lalalar? Beide hetzelfde puntenaantal, maar Lalalar is vaker genoemd en heeft meer topnoteringen.

Bibisa toch wel de verrassing van deze finale. En Peggy staat natuurlijk 6 plaatsen te laag... Dan maar duimen voor mijn Turkse vrienden.

avatar van jordidj1
Edgar18 schreef:

Just wondering, waarom staat Salif Keita boven Lalalar? Beide hetzelfde puntenaantal, maar Lalalar is vaker genoemd en heeft meer topnoteringen.


O oeps, over het hoofd gezien. Pas het na de presentatie aan

avatar van jordidj1
5. Noir Désir - Le Vent Nous Portera [Frans] [149 punten, 19x genoemd]

Genomineerd door mijzelf, nummer 1 van Dance Lover

https://www.musicmeter.nl/images/cover/11000/11122.300.jpg

Op de valreep genomineerd door de organisator en waar de weg naar de finale soms hard was, was het spelen van de finale een stuk eenvoudig. De David Bowie onder de anderstaligen dus, blijkbaar.

Een nummer dat wellicht 10 a 15 jaar geleden een stuk hoger had gescoord, maar nu een beetje aan kracht heeft ingeboet. Desondanks gewoon nog een fijn feelgood-nummer dat een instant vakantiegevoel geeft.


Ja, blijft gewoon een heel fijn nummer. Hij "loopt" gewoon zo lekker en bouwt zo heerlijk, subtiel op.

avatar van Edgar18
Altin Gün de verrassing van de finale! Ik vind het al een verrassing dat ie boven Lalalar staat

Edgar18 schreef:
Altin Gün de verrassing van de finale! Ik vind het al een verrassing dat ie boven Lalalar staat

Net als in Song van het Jaar 2019 bedoel je

avatar van jordidj1
4. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan [Turks] [153 punten, 23x genoemd]

Genomineerd door Titmeister, nummer 1 van AstroStart

https://www.musicmeter.nl/images/cover/753000/753877.300.jpg?cb=1556129314

De Turkse bruiloft komt net tekort voor het podium, helaas. Stond een tijd op plek 2 en leek - gezien de stijgende lijn - het zooitje te winnen. Het brons was echter nooit ver weg, het goud wel.

Mijn favoriete Turkse bruiloftenband! Langzaam maar gestaag is dit nummer, van origine een Turks folk-nummer, uitgegroeid tot een absolute topfavoriet. Heerlijk die opzwepende synths! Blij dat ik hier ook niet alleen in sta, gezien de finale plek hier en in Song van het Jaar 2019.


Dance Lover schreef:
Voor mij het startsein van de Turkse psychedelische muziekrevival, met Lalalar als laatste steekhouder. Van alle nummers in de finale met afstand mijn meest gedraaide plaat het afgelopen jaar. Live op Down the Rabbit Hole 2019 ook het nummer waarbij het dak er het meest af ging. Wat een feest om je onder te mogen dompelen in deze sfeervolle bewerking van een nummer van weleer, maar nu met nog meer smaak en pit. Gebruiksaanwijzing: 2 meter omhoog springen tijdens het refrein en als het refrein overgaat in een intermezzo rondjes draaien tot je niet meer kunt!


FEEST!!!

avatar van AstroStart
Ben wel benieuwd naar de rest van het oeuvre van Lalalar. Nooit van gehoord, de verrassing van de finale.

Mooie presentatie tot dusver!

Ps als iemand meer Turkse aanbevelingen heeft als Altin Gun en Lalalar, laat het dan even weten

avatar van Edgar18
Titmeister schreef:
Net als in Song van het Jaar 2019 bedoel je
Ook daar vond ik dat verrassend, de loting was toen ook erg pittig voor Lalalar weet ik nog.

Wel tot dat ze beide de finale hebben gehaald. Isyanlar is mijn ultieme favoriet maar Süpürgesi had ik ook gewoon in de top zes.

avatar van jordidj1
3. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands] [159 punten, 15x genoemd]

Genomineerd door Hedser, nummer 1 van aERodynamIC, MRDammann, dynamo d, El Ninjo, Hedser

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1920.300.jpg?cb=1562512992

Check dit dan, ook hier gewoon weer love/hate. Voor het podium schrikbarend weinig genoemd, wel doodleuk vijf nummer 1-noteringen. Doe het ze maar na!

Arrie schreef:
Afgelopen februari was ik in het noorden van Zweden. Een prachtig bergachtig landschap, een huisje aan een meer, en veel, heel veel sneeuw. Het had iets rustgevends. Dat is precies deze muziek. Ontzettend sfeervol. Niet alles van Sigur Rós is even raak bij mij maar dit is en blijft pure schoonheid. En een prachtige clip!


Nooit zo gesnapt waarom juist dit nummer nou zo wordt gezien als hét Sigur Rós-nummer op deze site. Ik vind het merendeel van Agaetis Byrjun en minstens de helft van () beter. Vooral die vele 'joehoe's' staan me een beetje tegen. Verder geen slecht nummer overigens.


Don Cappuccino in de chat:

Zelfs top 10-track ooit deze.


Bloedmooi nummer ja, had ik al iets gezegd over het niveau?
Prachtige clip ook.

avatar van Edgar18
AstroStart schreef:
Ben wel benieuwd naar de rest van het oeuvre van Lalalar. Nooit van gehoord, de verrassing van de finale.
Ze lopen nog niet zo heel lang mee. Vijf liedjes tot zover, en ik verwacht ergens dit jaar wel een debuutalbum. Wellicht heeft Corona voor wat vertraging gezorgd.

Hoe dan ook, ik kan je de andere tracks ook absoluut aanraden. En live was het een fantastische ervaring.

avatar van Edgar18
Ah, de prehistorische favoriet (meervoudig winnaar) tegen de anderstalige favoriet (ik denk wel de grootste puntenpakker in de voorrondes).

Ik gok toch op Sodade...

avatar van jordidj1
2. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans] [163 punten, 18x genoemd]

Genomineerd door Edgar18, nummer 1 van ArthurDZ, chevy93, charlotte2807, marsupilami, herman

https://www.musicmeter.nl/images/cover/114000/114422.300.jpg

De meervoudig winnaar legt het toch af tegen de anderstalige favoriet, Edgar. Mede door het feit dat de Sodade gewoon met kop en schouders boven de rest uitstak. Kwam laat op gang, maar toen de beer los was, was er geen houden meer aan.

chevy93 schreef:
Dat ik graag naar hoopvolle muziek luister betekent niet dat een beetje hartzeer niet eveneens bijzonder emotioneel kan zijn. De grootste Franse klassieker is er eentje die ook mij tot op het bot beroerd. Brel heeft heel wat mooie chansons op zijn naam staan, maar Ne Me Quitte Pas blijft de ‘hors catégorie. Een hymne voor de lafheid van mannen, zo omschreef Brel het zelf. De man op zijn knieën, een vrouw aanbiddend, maar nul op rekest krijgen. Onmiskenbaar het meest trieste nummer uit mijn lijst.


Absoluut een klassieker, waarschijnlijk ook het bekendste nummer van de finale, maar iets te veel pathos naar mijn smaak en daarmee wordt je in dit finalegeweld gewoon laatste.

avatar van jordidj1
1. Cesária Evora - Sodade [Creools] [185 punten, 23x genoemd]

Genomineerd door chevy93, nummer 1 van Choconas en Koenr

https://www.musicmeter.nl/images/cover/13000/13264.300.jpg?cb=1566401406

Ze maakt de favorietenrol toch ruimschoots waar, hoor. En terecht!
Relatief weinig nummer 1-posities, maar oh boy, voor de rest. Puntenknalleres!

luigifort schreef:
Mooie sfeervolle muziek, je waant je gelijk in een andere wereld. Maar voor mij meer geschikt als achtergrond dan iets wat ik zelf zou afspelen, zegt Johan. Zelf zou ik dit nooit opzoeken of opzetten. Wel aardig dit ja. Leuk om te horen als ik bij de Argentijn eet ofzo. (Johan: 7,0/Luigi: 7,0)


HAHA, nee, grapje:

Bertus schreef:
Slechts weinigen op deze site zullen het Kaapverdiaanse Portugees van Cesaria Evora kunnen verstaan, maar bij eerste beluistering zal eenieder direct begrijpen waar Sodade over gaat. De weemoed, het verlangen, de heimwee - het zit in iedere klank die Evora zingt en in iedere tel van de muziek. Nergens vervalt Evora in pathetisch gejammer of opzichtig gehuil, haar sereniteit doet de boodschap des te krachtiger aankomen. Weinigen is het gegeven om zo'n universeel gevoel zo mooi over te brengen. Cesaria Evora kon het.



De gedoodverfde favoriet voor de eindoverwinning, en wat mij betreft helemaal terecht. Sodade staat voor de heimwee van Kaapverdische emigranten naar hun thuisland, en Evora weet dat gevoel meesterlijk muzikaal over te brengen.


Prachtige winnaar bedankt voor het meedoen iedereen!

avatar van jordidj1
Hier de boel nog op een rijtje:

1. Cesária Evora - Sodade [Creools] [185 punten, 23x genoemd]
2. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans] [163 punten, 18x genoemd]
3. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands] [159 punten, 15x genoemd]
4. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan [Turks] [153 punten, 23x genoemd]
5. Noir Désir - Le Vent Nous Portera [Frans] [149 punten, 19x genoemd]
6. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa [Bambara] [138 punten, 19x genoemd]
7. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans] [137 punten, 19x genoemd]
8. Sigur Rós - Starálfur [Ijslands] [136 punten, 19x genoemd]
9. Fatoumata Diawara - Nterini [Bambara] [132 punten, 22x genoemd]
10. Super Mama Djombo - Festival [Creools] [130 punten, 19x genoemd]
11. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg] [128 punten, 22x genoemd]
12. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food [Frans] [128 punten, 22x genoemd]
13. Lalalar - Isyanlar [Turks] [123 punten, 23x genoemd]
14. Salif Keita - Madan [Mandinka] [123 punten, 21x genoemd]
15. El Polen - El hijo del Sol [Spaans] [114 punten, 19x genoemd]
16. Grauzone - Eisbär [Duits] [107 punten, 20x genoemd]
17. Françoiz Breut - La Certitude [Frans] [106 punten, 16x genoemd]
18. Wir Sind Helden - Nur Ein Wort [Duits] [96 punten, 13x genoemd]
19. Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars] [94 punten, 16x genoemd]
20. KOKOKO! - Affaire A Mbongo [Lingala] [91 punten, 16x genoemd]

Nou, dit was wel leuk vertier. Volgend jaar weer?

avatar van Edgar18
Absoluut een fraaie winnaar, evenals de nummer twee trouwens. Sowieso een fraai lijstje anderstalige muziek! Enkel Wir Sind Helden valt uit de toon Leuk om wat nieuw spul te leren kennen.

Bedankt voor het spelletje Jordi .

avatar van El Ninjo
Prachtige finale, mooie presentatie.

Dank je wel Jordi voor het opnieuw leven inblazen van dit topic!!!

Geweldige winnaar...ik heb na alles nog een paar keer beluisterd te hebeen lang zitten twijfelen tussen Svefn-G-Englar en Sodade als mijn nummer 1 maar het werd uiteindelijk eerstgenoemde.

Dit was uiteindelijk mijn eigen eindlijstje.

01. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands]
02. Cesária Evora - Sodade [Creools]
03. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food [Frans]
04. Françoiz Breut - La Certitude [Frans]
05. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa [Bambara]
06. Grauzone - Eisbär [Duits]
07. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
08. Fatoumata Diawara - Nterini [Bambara]
09. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
10. Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars]
11. Wir Sind Helden - Nur Ein Wort [Duits]
12. Sigur Rós - Starálfur [Ijslands]

avatar van AstroStart
Bedankt voor de presentatie Jordi. Het is inderdaad een fraaie lijst geworden. Hieronder de lijst die ik heb opgestuurd:

1. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan [Turks]
2. Fatoumata Diawara - Nterini [Bambara]
3. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]
4. Françoiz Breut - La Certitude [Frans]
5. Grauzone - Eisbär [Duits]
6. Lalalar - Isyanlar [Turks]
7. Wir Sind Helden - Nur Ein Wort [Duits]
8. Noir Désir - Le Vent Nous Portera [Frans]
9. KOKOKO! - Affaire A Mbongo [Lingala]
10. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
11. Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars]
12. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food [Frans]

avatar van jordidj1
En van de meester zelf:

1. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food [Frans]
2. Noir Désir - Le Vent Nous Portera [Frans]
3. KOKOKO! - Affaire A Mbongo [Lingala]
4. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
5. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan [Turks]
6. Cesária Evora - Sodade [Creools]
7. Lalalar - Isyanlar [Turks]
8. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]
9. Fatoumata Diawara - Nterini [Bambara]
10. El Polen - El hijo del Sol [Spaans]
11. Grauzone - Eisbär [Duits]
12. Super Mama Djombo - Festival [Creools]

13. Salif Keita - Madan [Mandinka]
14. Sigur Rós - Starálfur [Ijslands]
15. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands]
16. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa [Bambara]
17. Wir Sind Helden - Nur Ein Wort [Duits]
18. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
19. Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars]
20. Françoiz Breut - La Certitude [Frans]

avatar van Gretz
Thanks jordidj1 voor dit spektakelstuk. Mag zeker weer een jaarlijkse traditie worden


1. Wir Sind Helden - Nur Ein Wort [Duits]
2. Noir Désir - Le Vent Nous Portera [Frans]
3. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]
4. Sigur Rós - Starálfur [Ijslands]
5. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan [Turks]
6. Cesária Evora - Sodade [Creools]
7. Grauzone - Eisbär [Duits]
8. Françoiz Breut - La Certitude [Frans]
9. Super Mama Djombo - Festival [Creools]
10. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
11. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
12. Lalalar - Isyanlar [Turks]

avatar van ArthurDZ
Ja, dit was echt wat je noemt een toptopic! Bedankt jordidj1! Spijtig dat ik de ongetwijfeld epische Beatsense-sessie heb moeten missen, ik hoor alle wilde verhalen morgen wel van Johnny Marr

1. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
2. Sigur Rós - Starálfur [Ijslands]
3. Super Mama Djombo - Festival [Creools]
4. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands]
5. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food [Frans]
6. Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars]
7. Noir Désir - Le Vent Nous Portera [Frans]
8. Salif Keita - Madan [Mandinka]
9. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]
10. Lalalar - Isyanlar [Turks]
11. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan [Turks]
12. El Polen - El hijo del Sol [Spaans]

avatar van jeroentjuhh
Bedankt Jordi!!!

MIjn lijstje:

1. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa [Bambara]
2. Super Mama Djombo - Festival [Creools]
3. Cesária Evora - Sodade [Creools]
4. Fatoumata Diawara - Nterini [Bambara]
5. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food [Frans]
6. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan [Turks]
7. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
8. Salif Keita - Madan [Mandinka]
9. Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars]
10. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]
11. KOKOKO! - Affaire A Mbongo [Lingala]
12. Lalalar - Isyanlar [Turks]

avatar van aERodynamIC
Leuk hoor. Altijd tot mijn favoriete topics behorend en dat was nu niet anders.

Ik kijk net bij het album van Roberto Fonseca en zie 1 stem staan. Jazeker: 1 stem!!!!! Van mij. Hoe verklaart dit dan het succes hier? Ga eens snel het hele album luisteren mensen.

En Viðrar vel til loftárása is en blijft toch echt het allerbeste SR nummer, maar goed....

1. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands]
2. Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars]
3. Sigur Rós - Starálfur [Ijslands]
4. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
5. Cesária Evora - Sodade [Creools]
6. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa [Bambara]
7. Grauzone - Eisbär [Duits]
8. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
9. Fatoumata Diawara - Nterini [Bambara]
10. Wir Sind Helden - Nur Ein Wort [Duits]
11. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan [Turks]
12. Lalalar - Isyanlar [Turks]

avatar van jordidj1
aERodynamIC schreef:
Ik kijk net bij het album van Roberto Fonseca en zie 1 stem staan. Jazeker: 1 stem!!!!! Van mij. Hoe verklaart dit dan het succes hier? Ga eens snel het hele album luisteren mensen.


Haha die cover van dat album past wel bij je verbazing

avatar van El Ninjo
aERodynamIC schreef:

Ik kijk net bij het album van Roberto Fonseca en zie 1 stem staan. Jazeker: 1 stem!!!!! Van mij. Hoe verklaart dit dan het succes hier? Ga eens snel het hele album luisteren mensen.


Tjsa...ik loop nogal achter met albums stemmen (minstens 500)

Ik heb 'm ooit eens ontdekt (dat kwam mede door mijn enthousiasme over een live concert van Fatoumata Diawara waardoor ik nogal wat van haar ben gaan opzoeken) en genomineerd voor de anderstalige ladder, ik denk in de 2015 editie en daarna ook nog voor de alternatieve 152, In beide topics deed ie het meen ik vrij goed. Vervolgens was ik redelijk optimistisch dat ie het in de MuMeLadder ook goed zou doen, maar helaas....wat ik een zekere nominatie achtte ging kansloos in Ronde 1 naar huis. Misschien volgend jaar weer eens proberen.

Jordi, bedankt voor de wederopstanding van dit topic en de fijne finale. Wat mij betreft wordt dit zeker weer een jaarlijks terugkerend fenomeen, zoals uit mijn vele positieve berichten wel blijkt, is dit wel mijn niche in de muziek en de niet-Angelsaksische muziek mag best wat meer aandacht krijgen op dit forum.

Blij ook met de prachtige en terechte winnaar, fijn dat Evora nog net mijn nummers 18 en 20 voor kon blijven. Mijn volledige lijst:

1. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]
2. Super Mama Djombo - Festival [Creools]
3. Altin Gün - Süpürgesi Yoncadan [Turks]
4. Cesária Evora - Sodade [Creools]
5. Salif Keita - Madan [Mandinka]
6. KOKOKO! - Affaire A Mbongo [Lingala]
7. Sigur Rós - Starálfur [Ijslands]
8. El Polen - El hijo del Sol [Spaans]
9. Grauzone - Eisbär [Duits]
10. Lalalar - Isyanlar [Turks]
11. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food [Frans]
12. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa [Bambara]

13. Fatoumata Diawara - Nterini [Bambara]
14. Noir Désir - Le Vent Nous Portera [Frans]
15. Tamikrest - Aratan N Tinariwen [Toeareg]
16. Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars]
17. Françoiz Breut - La Certitude [Frans]
18. Sigur Rós - Svefn-G-Englar [IJslands]
19. Wir Sind Helden - Nur Ein Wort [Duits]
20. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]

AstroStart schreef:
Ben wel benieuwd naar de rest van het oeuvre van Lalalar. Nooit van gehoord, de verrassing van de finale.

Mooie presentatie tot dusver!

Ps als iemand meer Turkse aanbevelingen heeft als Altin Gun en Lalalar, laat het dan even weten

Ken eigenlijk maar weinig hedendaags in die richting, al past Murman Tsuladze daar ook wel tussen (alleen dan Georgisch en helaas slechts één nummer uit - dat overigens ook weinig succesvol hier meedeed). Wel zijn beide artiesten duidelijk beïnvloed door de Anatolische funk/rock uit de jaren '70. Check bv Baris Manço of Erkin Koray.

avatar van Choconas
El Ninjo schreef:
Ik heb 'm ooit eens ontdekt (dat kwam mede door mijn enthousiasme over een live concert van Fatoumata Diawara waardoor ik nogal wat van haar ben gaan opzoeken)

Dat is ook exact hoe is op het spoor kwam van Roberto Fonseca, ik denk naar aanleiding van het tweede optreden dat ik van Fatou zag, op het Le Guess Who?-festival. Maar eerlijk is eerlijk, daarna heb ik er geen werk van gemaakt om hem te gaan beluisteren, dus ik ben blij dat je deze parel genomineerd hebt. Binnenkort toch maar eens zijn album beluisteren en ook het gezamenlijke album van Roberto en Fatou. Ben benieuwd!

Verder heel veel dank aan jordidj1 voor het organiseren van deze Anderstalige, ik heb dankzij dit spel de prachtigste liedjes ontdekt! Naast El Ninjo dank aan Titmeister en aERodynamIC voor het nomineren van de mij onbekende pareltjes die bovenaan mijn finalelijst prijken (een aantal kwam ik natuurlijk ook al tegen bij de West-Afrika Greatest Hits van herman). Hieronder mijn top 12.

01. Cesária Evora - Sodade [Creools]
02. Super Mama Djombo - Festival [Creools]
03. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa [Bambara]
04. Fatoumata Diawara - Nterini [Bambara]
05. Salif Keita - Madan [Mandinka]
06. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas [Frans]
07. Yonderboi - Milonga del Mar [Hongaars]
08. Lalalar - Isyanlar [Turks]
09. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) [Koreaans]
10. Grauzone - Eisbär [Duits]
11. KOKOKO! - Affaire A Mbongo [Lingala]
12. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food [Frans]

Gast
geplaatst: vandaag om 09:08 uur

geplaatst: vandaag om 09:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.