Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 4)
zoeken in:
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 15:21 uur
Een beetje rare eindlijst, want ik ben de 30 liedjes aan het luisteren, samen met wat meer liedjes van de artiesten. Waarom heb ik het gevoel dat de beste liedjes van vele artiesten niet genomineerd zijn, waardoor ik er niet op kan stemmen.
Ik weet niet of ik moet stemmen, want het gaat een rare lijst worden als ik stem... . En ik ken er eigenlijk niets van. Ik vind de verschillen tussen de nummers ook echt enorm miniem.
Ik weet niet of ik moet stemmen, want het gaat een rare lijst worden als ik stem... . En ik ken er eigenlijk niets van. Ik vind de verschillen tussen de nummers ook echt enorm miniem.
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 15:25 uur
Ik mis volledig de jaren 80 en 90.
Het is alsof er alleen soul in de 60s en 70s gemaakt is.
2
geplaatst: 25 augustus 2021, 15:26 uur
johan de witt schreef:
Is er een spotifylinkje?
Is er een spotifylinkje?
Mastroianni schreef:
Dat zou ik ook fijn vinden.
Dat zou ik ook fijn vinden.
Jullie mogen die van mij wel gebruiken: spotify:playlist:4Ocd9MR1NYfq58EEzkErwg
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 15:30 uur
johan de witt schreef:
Persoonlijk vind ik idd dat de beste soul in de 60's en 70's gemaakt is en dit toch wel een ijzersterke finale is.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er in de 80's en 90's geen goede soul is gemaakt (in de eindlijst staan daar genoeg nummer van in)
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 15:37 uur
johan de witt schreef:
In de finale ontbreekt soul uit de jaren '80 en '90 inderdaad volledig en ergens is dat wel jammer. Een souldiva als Erykah Badu had hier bijvoorbeeld uitstekend tussen gepast, of van recenter datum Amy Winehouse. Neemt niet weg dat het verder een fantastische finale is, met nog twee verdwaalde recente nummers als mooie toevoeging.
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 15:44 uur
Daarnaast ook veel ballads en weinig uptempo zo op het eerste gezicht. Geen Four Tops, Soul Man of andere uptempo Motown…
Maar goed, ook een aantal nummers die ik nog niet ken, dus eerst even luisteren

0
geplaatst: 25 augustus 2021, 15:46 uur
johan de witt schreef:
Daarnaast ook veel ballads en weinig uptempo zo op het eerste gezicht. Geen Four Tops, Soul Man of andere uptempo Motown…
Is uptempo niet meer funk of pop dan? Stevie Wonder komt daar dan het dichtst bij. Move on Up is het enige nummer dat ik ook al kende, wellicht ook wat uptempo. De rest zijn toch al niet meer de bekendste soulnummers.
Amy Winehouse is er niet bij omdat ze te mainstream / populair is denk ik. Op het eerste gezicht ook wel heel veel "classic soul", maar het mooiste classic soul nummer dat ik tot dusver gehoord had, was Etta James met At Last.
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 15:56 uur
Inderdaad weinig uptempo, maar dat is in de hogere regionen van de MuMeLadder of Witte Trui ook volgens mij.
Mooie lijst, veel usual suspects. Zou best actiever mee willen doen aan dit topic, maar kom er helaas niet echt aan toe. Maar wel leuk om de playlist af te luisteren en een finalelijst in te dienen.
Is er toevallig ook een playlist (in progress) van de complete top 600?
Mooie lijst, veel usual suspects. Zou best actiever mee willen doen aan dit topic, maar kom er helaas niet echt aan toe. Maar wel leuk om de playlist af te luisteren en een finalelijst in te dienen.
Is er toevallig ook een playlist (in progress) van de complete top 600?
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 15:59 uur
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 17:32 uur
Gaan we nu discussieren over de songs in de finale terwijl er dan niet meegespeeld is in het hele spel? Met een kleine maar zeer betrokken groep deelnemers zijn we bij deze 30 uitgekomen. Dan is het toch gewoon een representatieve lijst zijn? En dat er users op MuMe misschien nummers niet kennen verbaast me niks gezien de populariteit (lees met enig sarcasme) van het genre. Maar bekendheid van een nummer is toch ook geen graadmeter van kwaliteit?
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 17:35 uur
Choconas schreef:
In de finale ontbreekt soul uit de jaren '80 en '90 inderdaad volledig en ergens is dat wel jammer
(quote)
In de finale ontbreekt soul uit de jaren '80 en '90 inderdaad volledig en ergens is dat wel jammer
Goede soul uit de 80's.... Welke dan?

0
geplaatst: 25 augustus 2021, 17:39 uur
Reijersen schreef:
Gaan we nu discussieren over de songs in de finale terwijl er dan niet meegespeeld is in het hele spel? Met een kleine maar zeer betrokken groep deelnemers zijn we bij deze 30 uitgekomen. Dan is het toch gewoon een representatieve lijst zijn? En dat er users op MuMe misschien nummers niet kennen verbaast me niks gezien de populariteit (lees met enig sarcasme) van het genre. Maar bekendheid van een nummer is toch ook geen graadmeter van kwaliteit?
Waarom is er een spelletje als er niet gediscussieerd kan worden. En het is toch niet omdat een kleine maar zeer betrokken groep deelneemt aan het spel, dat het daarom per definitie de 30 beste nummers in het genre zijn. Misschien is het genre niet bekend, maar dit is toch ook geen reclame voor het genre to be fair.
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 17:43 uur
TornadoEF5 schreef:
Waarom is er een spelletje als er niet gediscussieerd kan worden. En het is toch niet omdat een kleine maar zeer betrokken groep deelneemt aan het spel, dat het daarom per definitie de 30 beste nummers in het genre zijn. Misschien is het genre niet bekend, maar dit is toch ook geen reclame voor het genre to be fair.
(quote)
Het gaat mij niet om het wel/niet discussiëren. Het gaat er meer om dat een jaar spelen tot deze 30 in de finale heeft geresulteerd en als je een finalelijst wilt inleveren je het met die 30 nummers zal moeten doen.
En je denkt toch niet dat ik serieus op die laatste zin ga reageren.

4
geplaatst: 25 augustus 2021, 17:48 uur
Best onbehoorlijke reactie, TornadoEF5, na alle tijd en moeite die hierin is gestoken. Als je 29 nummers niet kent, maar toch de hele lijst afluistert, kun je je ook gelukkig prijzen met de nieuwe muziek die je hebt leren kennen.
Staan ook behoorlijk wat klassiekers van de allergrootste namen in het genre in de finalelijst en ook wel wat nummers die mij niet direct bekend voorkwamen, maar zeker niet misstaan. Als je het anders had gewild, had je actief mee moeten doen.
Staan ook behoorlijk wat klassiekers van de allergrootste namen in het genre in de finalelijst en ook wel wat nummers die mij niet direct bekend voorkwamen, maar zeker niet misstaan. Als je het anders had gewild, had je actief mee moeten doen.
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 17:49 uur
Die ben ik nog wel van plan te maken. Kan je vast inluisteren op editie 5

0
geplaatst: 25 augustus 2021, 17:50 uur
Reijersen schreef:
Het gaat mij niet om het wel/niet discussiëren. Het gaat er meer om dat een jaar spelen tot deze 30 in de finale heeft geresulteerd en als je een finalelijst wilt inleveren je het met die 30 nummers zal moeten doen.
(quote)
Oké, daar heb je zeker en vast een punt. Ik kende dit spelletje niet. Het is ook dankzij je bericht in de MuMeladder dat ik eens gekeken heb, en maar besloten heb om een poging te doen om mee te doen, maar dat was niet eenvoudig omdat ik vermoed 1 nummer kende. Ik heb een paar liedjes opnieuw moeten beluisteren, omdat ik ze alweer vergeten was, en ik vond het rangschikken moeilijk. Het leek erg veel op elkaar allemaal, waardoor minieme verschillen regeren. Dat zal ook wel zijn omdat ik geen soulkenner ben.
Maar wat ik me wel afvraag, is de variatie binnen het soulgenre. Op zich door de grote hoeveelheid soul uit de jaren '60 / '70, wat ook toegegeven het hoogtepunt van het genre was, was er weinig variatie, waardoor veel hetzelfde klonk. Nu, ik heb af en toe wel soul gehoord via een gepopulariseerde artiest in de media (Amy Winehouse vooral dan), en dat is dan weer compleet anders. Ik vind het soms moeilijk om te bepalen wat "soul" is, en wat geen "soul" is. Enige nummer dat meer uptempo was, was dat van Stevie Wonder (wat dan meer "funk" lijkt), maar hier zie ik dan dat er een sterke link is tussen funk en soul, maar ook tussen soul en R&B.
Erika De Casier - vanwie jij een album 1.5* hebt gegeven, en ik 4.5*, staat totaal niet als soul aangegeven op RYM, maar hier dan weer wel, en ik begrijp dat dan niet goed. Moet ik dat dan als "soul" beschouwen of niet. Blijkbaar niet, gezien het zeker niet jouw ding is.
2
geplaatst: 25 augustus 2021, 17:51 uur
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 17:53 uur
herman schreef:
Best onbehoorlijke reactie, TornadoEF5, na alle tijd en moeite die hierin is gestoken. Als je 29 nummers niet kent, maar toch de hele lijst afluistert, kun je je ook gelukkig prijzen met de nieuwe muziek die je hebt leren kennen.
Ja, dat begrijp ik wel. Zeker geen tijdsverlies, maar ik begrijp dan niet waarom een nummer als "Sitting on the Dock of the Bay" is weggestemd, waar "At Last!" is, of wat ik altijd dacht één van de grootste soulartiesten gebleven is (Aretha Franklin) en ze staat hier dan niet in de finale. Heb ik dan een verkeerd beeld van wat de grootste soulartiesten zijn, of de grootste soulnummers? En kan Prince dan niet als soul beschouwd worden, als "funk" ook zogezegd soul is?
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 17:55 uur
TornadoEF5 schreef:
Move on Up is het enige nummer dat ik ook al kende, wellicht ook wat uptempo. De rest zijn toch al niet meer de bekendste soulnummers.
Oei, duidelijk geen kenner van het genre als je de nummers van een Sam Cooke en Marvin Gaye bijvoorbeeld hieronder schaart. Maar goed een mooie start zou ik zeggen om je onder te dompelen in al het lekkers wat soul te bieden heeft.Move on Up is het enige nummer dat ik ook al kende, wellicht ook wat uptempo. De rest zijn toch al niet meer de bekendste soulnummers.
TornadoEF5 schreef:
Zeker geen tijdsverlies, maar ik begrijp dan niet waarom een nummer als "Sitting on the Dock of the Bay" is weggestemd,
Dat ben ik 100% met je eens. Deze is volgens het democratische merendeel onderliggend aan de tracks die het wel hebben gered.Zeker geen tijdsverlies, maar ik begrijp dan niet waarom een nummer als "Sitting on the Dock of the Bay" is weggestemd,
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 17:59 uur
Best Soul albums of all-time - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Als je hier kijkt, dan is het dat de classic soul hier een meer "striktere" definitie heeft? Ben ik correct. Als het zo is, is dat dan goed. Maar op RYM zijn de charts blijkbaar heel erg breed. Totaal andere namen die hier tevoorschijnkomen dan daar (op de usual suspects: Curtis, Otis en Gaye na), en blijkbaar ook Stevie Wonder. Het maakt het voor mij moeilijk om het genre "soul" te begrijpen, en tegenover funk en R&B te vergelijken.
Is At Last! van Etta James bijvoorbeeld soul, of geen typische soul. Dat vond ik een heel mooi nummer bijvoorbeeld, en is toch ook uit die tijd. Of is het gewoon omdat het te bekend klinkt, dat mensen hier iets alternatievers of minder bekend kiezen uit die periode?
Als je hier kijkt, dan is het dat de classic soul hier een meer "striktere" definitie heeft? Ben ik correct. Als het zo is, is dat dan goed. Maar op RYM zijn de charts blijkbaar heel erg breed. Totaal andere namen die hier tevoorschijnkomen dan daar (op de usual suspects: Curtis, Otis en Gaye na), en blijkbaar ook Stevie Wonder. Het maakt het voor mij moeilijk om het genre "soul" te begrijpen, en tegenover funk en R&B te vergelijken.
Is At Last! van Etta James bijvoorbeeld soul, of geen typische soul. Dat vond ik een heel mooi nummer bijvoorbeeld, en is toch ook uit die tijd. Of is het gewoon omdat het te bekend klinkt, dat mensen hier iets alternatievers of minder bekend kiezen uit die periode?
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 18:00 uur
TornadoEF5 schreef:
Ja, dat begrijp ik wel. Zeker geen tijdsverlies, maar ik begrijp dan niet waarom een nummer als "Sitting on the Dock of the Bay" is weggestemd, waar "At Last!" is, of wat ik altijd dacht één van de grootste soulartiesten gebleven is (Aretha Franklin) en ze staat hier dan niet in de finale. Heb ik dan een verkeerd beeld van wat de grootste soulartiesten zijn, of de grootste soulnummers? En kan Prince dan niet als soul beschouwd worden, als "funk" ook zogezegd soul is?
Als je naar de hele lijst kijkt zul je zien dat het aandeel van Aretha, Etta en Otis heel behoorlijk is. Maar er zijn nog meer hele grote artiesten. Daarbij gaat het hier om de nummers. Er zijn ook grote artiesten waarbij iedereen weer een andere topfavoriet heeft of juist onbekendere artiesten met 1 heel hoog aangeschreven nummer. Verder is het maar een spel en zou ik me niet te druk maken om de genres.
En je kan altijd even dit soort tekstjes lezen op RYM:
Contemporary R&B - Music genre - Rate Your Music - rateyourmusic.com
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 18:00 uur
Poeha schreef:
al weggestemd:
J. Blackfoot - Taxi
En ja, dat is zeker goede soul
(quote)
Die hebben "jullie"
al weggestemd:J. Blackfoot - Taxi
En ja, dat is zeker goede soul
Patrice Rushen, Dennis Edwards, Prince idd, Luther Vandross… Of is dat allemaal geen soul

Lijkt me dat het wel wat meer divers kan, zo’n eindlijst.
3
geplaatst: 25 augustus 2021, 18:02 uur
Ik wil geen kritiek geven, laat me daarover duidelijk zijn. Ik vind dit een heel leuk initiatief, en vergeet niet, je slaagt er wel in om "soul" meer in de kijker te zetten, en ik ben het er mee eens dat er te veel van weggekeken wordt door velen, en het niet één van de meer bekende / populaire genres is, en dat dit onterecht is. Het is gewoon omdat ik het genre beter wil leren kennen dat ik deze vragen stel, maar zie dit niet als persoonlijke kritiek, laat staan zelfs gewoon kritiek tegen eender wat. Ik wil dit gewoon even heel duidelijk maken.
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 18:03 uur
johan de witt schreef:
Patrice Rushen, Dennis Edwards, Prince idd, Luther Vandross… Of is dat allemaal geen soul
Dat kun je het beste met Gretz afstemmen (quote)
(quote)

0
geplaatst: 25 augustus 2021, 18:15 uur
Zoveel berichten achtereen in een soultopic! Het is weleens anders geweest
(wederom: lees met enige zelfspot).
(wederom: lees met enige zelfspot).
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 18:16 uur
johan de witt schreef:
(quote)
(quote)

Je hebt hopelijk mijn knipoog niet gemist? Al zijn de 80's niet direct m'n favoriete periode.
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 18:25 uur
TornadoEF5 schreef:
At Last staat op 228 deze editie, heb het even opgezocht.
Qua genre-aanduiding: in dit topic zijn we daar over het algemeen niet zo star in gezien dwarsverbanden met funk, jazz, pop, r&b (de huidige vorm), etc.
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 18:28 uur
Reijersen schreef:
Qua genre-aanduiding: in dit topic zijn we daar over het algemeen niet zo star in gezien dwarsverbanden met funk, jazz, pop, r&b (de huidige vorm), etc.
(quote)
Oké, ja dus het is behoorlijk complex. Is er zoiets gaande zoals jij nu doet met soul, maar dan voor andere genres binnen "muziekgames" (of in het verleden)?
* denotes required fields.