Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 4)
zoeken in:
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 18:31 uur
TornadoEF5 schreef:
Oké, ja dus het is behoorlijk complex. Is er zoiets gaande zoals jij nu doet met soul, maar dan voor andere genres binnen "muziekgames" (of in het verleden)?
(quote)
Oké, ja dus het is behoorlijk complex. Is er zoiets gaande zoals jij nu doet met soul, maar dan voor andere genres binnen "muziekgames" (of in het verleden)?
Complex wil ik het noemen. Ik zie het zelf vooral als hele mooie grote poel vol met prachtige muziek.
Dat laatste kan ik je niet vertellen. Volgens mij zijn er weleens genre-specifieke spellen.
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 20:39 uur
johan de witt schreef:
Patrice Rushen, Dennis Edwards, Prince idd, Luther Vandross… Of is dat allemaal geen soul
Zeker wel, allemaal prima soul zelfs. Maar (m.u.v. Prince), wel twaalf tandjes minder dan de meeste liedjes die hier hoog scoren. Vandaar dat je ze in deze fase van het spel niet meer tegenkomt. Patrice Rushen, Dennis Edwards, Prince idd, Luther Vandross… Of is dat allemaal geen soul
Persoonlijk had ik graag wat nu-soul in de finale gezien, maar als er twee stemmers zijn op een poultje van zes á zeven die daar niets van moeten hebben dan houdt het gauw op. Daarnaast mag diversiteit natuurlijk nooit een doel op zich zijn.
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 20:46 uur
TornadoEF5 schreef:
Waarom is er een spelletje als er niet gediscussieerd kan worden. En het is toch niet omdat een kleine maar zeer betrokken groep deelneemt aan het spel, dat het daarom per definitie de 30 beste nummers in het genre zijn. Misschien is het genre niet bekend, maar dit is toch ook geen reclame voor het genre to be fair.
Je berichten op deze pagina lezend krijg ik sterk het idee dat je niet gek veel kaas hebt gegeten van het genre soulmuziek. Is het dan niet verstandiger je eerst eens in te lezen - en luisteren alvorens berichten als deze hierboven te posten? De door Herman geposte link kan een mooi startpunt zijn. Gun jezelf een avond, neem er een fles whisky of wijn bij en duik de soulmuziek in. Zoals Reijersen al zei, een poel voor prachtige muziek. Wellicht kun je dan morgen gerichtere vragen c.q. meer gefundeerde berichten droppen.Waarom is er een spelletje als er niet gediscussieerd kan worden. En het is toch niet omdat een kleine maar zeer betrokken groep deelneemt aan het spel, dat het daarom per definitie de 30 beste nummers in het genre zijn. Misschien is het genre niet bekend, maar dit is toch ook geen reclame voor het genre to be fair.
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 20:52 uur
Poeha schreef:
J. Blackfoot - Taxi
Zeldzame 80's soul parel. Verder ben ik het wel met Reijersen eens dat het niet het sterkste decennium voor soulmuziek is. Toch zijn er een paar hele aardige 80's soulalbums. Ik denk dan aan Al Johnson - Back for More, Donny McCullough - From the Heart, Gil Scott-Heron - Reflections en natuurlijk Prince zijn funkmeesterwerk Sign 'O' the Times.J. Blackfoot - Taxi
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 20:52 uur
Edgar18 schreef:
(quote)
Je berichten op deze pagina lezend krijg ik sterk het idee dat je niet gek veel kaas hebt gegeten van het genre soulmuziek. Is het dan niet verstandiger je eerst eens in te lezen - en luisteren alvorens berichten als deze hierboven te posten? De door Herman geposte link kan een mooi startpunt zijn. Gun jezelf een avond, neem er een fles whisky of wijn bij en duik de soulmuziek in. Zoals Reijersen al zei, een poel voor prachtige muziek. Wellicht kun je dan morgen gerichtere vragen c.q. meer gefundeerde berichten droppen. Ik heb vandaag ongeveer 100 soulnummers beluisterd. Misschien klink ik negatiever dan dat ik was, want ik heb best wel mooie muziek gehoord. Maar ik was het op het einde wel een beetje beu. Maar er is wel één iemand vanwie ik vind dat hij een fantastische stem heeft (eigenlijk meerdere, maar één iemand steekt er gewoon bovenuit, en die is ook mijn nummer 1).
Op 1 dag kan je geen nieuw genre leren kennen. Dat kan ik ook niet op 1 week trouwens. Daar moeten we eerlijk in zijn. Nu en dan hoor ik wel eens wat muziek met soulinvloeden, maar echte pure soul heb ik zelden gehoord blijkbaar tot vandaag.
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 21:04 uur
Honderd nummers op een dag is ook wel veel. Met een gemiddelde speelduur van 4 minuten per nummer zit je dan aan zes á zeven uur soulmuziek. Das zelfs voor een liefhebbers als mij wat veel van het goede. Bovendien denk ik niet dat na zo'n tijd luisteren er nog veel beklijft. Als je het genre echt wil leren kennen kun je beter één of twee albums uitzoeken en die op het gemak een keertje luisteren. Morgen herhaal je dat nog eens, de dag erna nog een keer, en dan merk je vanzelf of die albums wat voor je zijn.
Voor een rauw geluid kan ik Otis Redding aanbevelen. Ook andere zuidelijke soul zoals James Carr, Ann Peebles en Syl Johnson is flink rauw. Hou je meer van een zwoelere stem dan denk ik aan Sam Cooke of Marvin Gaye. Curtis Mayfield is dan weer iemand die met veel falset zingt en veel funk elementen in zijn muziek laat horen. Hetzelfde kan gezegd worden van Stevie Wonder, al beheerst die het zoetere werk ook prima. Heb je interesse in een meer folky inslag dan is Bill Withers je man. Dan heb je natuurlijk ook nog The Motown soul. Allemaal wat gladder, gelikter en meer poppy. Aan mij niet altijd besteed, maar als het je wat lijkt dan zijn The Supremes, (vroege) Marvin Gaye en (vroege) Temptations mooie startpunten. De latere Temptations maken dan juist weer fijne psychedelische soul. Iets waar ook Sly and The Family Stone om bekend staan. Daarnaast zijn ook Deep Soul en Philly Soul nog bekende sub-genres.
Er zit vast iets voor je tussen. Probeer te kijken wat je ligt en zoek van daaruit verder. Dat werkt waarschijnlijk beter dan lukraak van alles luisteren en je constant afvragen waar je eigenlijk naar luistert.
Voor een rauw geluid kan ik Otis Redding aanbevelen. Ook andere zuidelijke soul zoals James Carr, Ann Peebles en Syl Johnson is flink rauw. Hou je meer van een zwoelere stem dan denk ik aan Sam Cooke of Marvin Gaye. Curtis Mayfield is dan weer iemand die met veel falset zingt en veel funk elementen in zijn muziek laat horen. Hetzelfde kan gezegd worden van Stevie Wonder, al beheerst die het zoetere werk ook prima. Heb je interesse in een meer folky inslag dan is Bill Withers je man. Dan heb je natuurlijk ook nog The Motown soul. Allemaal wat gladder, gelikter en meer poppy. Aan mij niet altijd besteed, maar als het je wat lijkt dan zijn The Supremes, (vroege) Marvin Gaye en (vroege) Temptations mooie startpunten. De latere Temptations maken dan juist weer fijne psychedelische soul. Iets waar ook Sly and The Family Stone om bekend staan. Daarnaast zijn ook Deep Soul en Philly Soul nog bekende sub-genres.
Er zit vast iets voor je tussen. Probeer te kijken wat je ligt en zoek van daaruit verder. Dat werkt waarschijnlijk beter dan lukraak van alles luisteren en je constant afvragen waar je eigenlijk naar luistert.
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 21:45 uur
Ik zat ook meer aan de jaren negentig te denken, daar ben ik beter in thuis. Maar ik zal binnenkort eens wat van de jaren tachtig-tips beluisteren die hier voorbij kwamen, ben benieuwd.
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 21:54 uur
TornadoEF5 schreef:
ik begrijp dan niet waarom een nummer als "Sitting on the Dock of the Bay" is weggestemd, waar "At Last!" is, of wat ik altijd dacht één van de grootste soulartiesten gebleven is (Aretha Franklin) en ze staat hier dan niet in de finale.
ik begrijp dan niet waarom een nummer als "Sitting on the Dock of the Bay" is weggestemd, waar "At Last!" is, of wat ik altijd dacht één van de grootste soulartiesten gebleven is (Aretha Franklin) en ze staat hier dan niet in de finale.
Zoals gezegd vind ik de finale echt fantastisch, maar hier benoemt Tornado bewust of onbewust toch wel een paar onvolkomenheden van de lijst. Met Dock Of The Bay, At Last, een of meerdere Aretha-nummers en (ik kan het niet laten) A Song For You erbij had de lijst nóg briljanter kunnen zijn. Maar zo gaat dat met dergelijke spellen, soms win je en soms verlies je.
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 22:04 uur
De oproep van El Ninjo in de ladder heeft mij ook op het spoor gezet van dit topic. Als ik het had geweten was ik eerder ingehaakt, want ik wil graag meer 'zwarte' muziek leren kennen. De finalelijst bevalt in elk geval uitstekend. (Ik mix er zelf wel wat Aretha Franklin doorheen.) Acht nummers zijn voor mij nieuw en daar zitten mooie ontdekkingen tussen.
Morgen alles nog een keer luisteren. Lekker!
Morgen alles nog een keer luisteren. Lekker!
0
geplaatst: 25 augustus 2021, 22:04 uur
Edgar18 schreef:
Honderd nummers op een dag is ook wel veel. Met een gemiddelde speelduur van 4 minuten per nummer zit je dan aan zes á zeven uur soulmuziek. Das zelfs voor een liefhebbers als mij wat veel van het goede. Bovendien denk ik niet dat na zo'n tijd luisteren er nog veel beklijft. Als je het genre echt wil leren kennen kun je beter één of twee albums uitzoeken en die op het gemak een keertje luisteren. Morgen herhaal je dat nog eens, de dag erna nog een keer, en dan merk je vanzelf of die albums wat voor je zijn.
Het zullen er eerder 60 geweest zijn, want het was 4 uurtjes. En ja veel beklijft er inderdaad niet, daar heb ik misschien een fout gemaakt. Sowieso heb ik wel een heel slecht muzikaal geheugen, ik moet liedjes en albums vaak heel veel beluisteren tegen dat ik door heb wat er zo goed is in die muziek. Maar daarvoor is 1 week, laat staan 1 dag gewoon niet genoeg voor.
Op basis daarvan moet ik al niet naar de soul met de funkelementen luisteren, maar dit vind ik een fantastisch album, bij welke soul leunt dit dan: Erika de Casier - Essentials (2019). Jorja Smith en Kali Uchis vind ik ook heel goed. Misschien Sade ook wel.
Het meest onder de indruk was ik van Otis Redding trouwens vandaag. Ook Bill Withers was goed, en Marvin Gaye was ook goed.
1
geplaatst: 25 augustus 2021, 22:54 uur
Reijersen schreef:
Zoveel berichten achtereen in een soultopic! Het is weleens anders geweest
(wederom: lees met enige zelfspot).
Zoveel berichten achtereen in een soultopic! Het is weleens anders geweest
(wederom: lees met enige zelfspot). Er is hier in ieder geval wel wat meer reuring dan we gewoon zijn, hopelijk leidt dat ook tot significant meer ingeleverde lijstjes!

1
geplaatst: 25 augustus 2021, 23:04 uur
TornadoEF5 schreef:
Op basis daarvan moet ik al niet naar de soul met de funkelementen luisteren, maar dit vind ik een fantastisch album, bij welke soul leunt dit dan: Erika de Casier - Essentials (2019). Jorja Smith en Kali Uchis vind ik ook heel goed. Misschien Sade ook wel.
Met Erika, Jorja en Kali als favorieten zou Sade zeker in je straatje kunnen liggen. Over goede pop/soul uit de jaren tachtig gesproken trouwens! Sade heeft in dit topic erg weinig potten kunnen breken, maar kijk gerust eens hier rond voor wat meer duiding: Greatest Hits van Sade (die speelden we anderhalf jaar geleden).
0
geplaatst: 26 augustus 2021, 09:42 uur
We zitten nu op 10 lijstjes. En dit is de tussenstand in de top 10:
1. 238pnt
2. 234
3. 220
4. 200
5. 198
6. 194
7. 193
8. 182
9. 178
10. 175
1. 238pnt
2. 234
3. 220
4. 200
5. 198
6. 194
7. 193
8. 182
9. 178
10. 175
1
geplaatst: 26 augustus 2021, 20:01 uur
TornadoEF5 schreef:
Dit hoort bij geen enkel sub-genre Op basis daarvan moet ik al niet naar de soul met de funkelementen luisteren, maar dit vind ik een fantastisch album, bij welke soul leunt dit dan: Erika de Casier - Essentials (2019). Jorja Smith en Kali Uchis vind ik ook heel goed. Misschien Sade ook wel.
. Erika de Casier is echt een voorbeeld van R&B. En hoewel R&B en soul natuurlijk dicht bij elkaar liggen is er wel degelijk verschil. R&B is veel meer poppy, iets wat je goed terughoort in de muziek van Erika de Casier, Jorja Smith en Kali Uchis. Kali Uchis heb ik ook hoog zitten, terwijl Jorja Smith ook toffe nummers heeft. Erika de Casier is minder aan mij besteed, dat vind ik allemaal wat te braaf en truttig. Maar, afgaande op de voorbeelden die je noemt zou ik eens luisteren naar de vroege Motown. Marvin Gaye bijvoorbeeld is samenzang met Tammi Terrell of Mary Wells. Wellicht zal ook Janelle Monae je wel liggen. Wat betreft het alternative R&B genre is Frank Ocean een dikke aanrader, een van de beste artiesten van het laatste decennium.
0
geplaatst: 26 augustus 2021, 20:17 uur
Edgar18 schreef:
. Erika de Casier is echt een voorbeeld van R&B. En hoewel R&B en soul natuurlijk dicht bij elkaar liggen is er wel degelijk verschil. R&B is veel meer poppy, iets wat je goed terughoort in de muziek van Erika de Casier, Jorja Smith en Kali Uchis. Kali Uchis heb ik ook hoog zitten, terwijl Jorja Smith ook toffe nummers heeft. Erika de Casier is minder aan mij besteed, dat vind ik allemaal wat te braaf en truttig.
Maar, afgaande op de voorbeelden die je noemt zou ik eens luisteren naar de vroege Motown. Marvin Gaye bijvoorbeeld is samenzang met Tammi Terrell of Mary Wells. Wellicht zal ook Janelle Monae je wel liggen. Wat betreft het alternative R&B genre is Frank Ocean een dikke aanrader, een van de beste artiesten van het laatste decennium.
(quote)
Dit hoort bij geen enkel sub-genre
. Erika de Casier is echt een voorbeeld van R&B. En hoewel R&B en soul natuurlijk dicht bij elkaar liggen is er wel degelijk verschil. R&B is veel meer poppy, iets wat je goed terughoort in de muziek van Erika de Casier, Jorja Smith en Kali Uchis. Kali Uchis heb ik ook hoog zitten, terwijl Jorja Smith ook toffe nummers heeft. Erika de Casier is minder aan mij besteed, dat vind ik allemaal wat te braaf en truttig. Maar, afgaande op de voorbeelden die je noemt zou ik eens luisteren naar de vroege Motown. Marvin Gaye bijvoorbeeld is samenzang met Tammi Terrell of Mary Wells. Wellicht zal ook Janelle Monae je wel liggen. Wat betreft het alternative R&B genre is Frank Ocean een dikke aanrader, een van de beste artiesten van het laatste decennium.
Ja, maar ik vrees ook dat de R&B meer mijn ding zal zijn dan de soul. Maar goed met zijn tijd, zal ik wel eens iets opleggen. Janelle Monae en Frank Ocean ga ik wel wat meer van luisteren, idem voor Sade.
0
geplaatst: 27 augustus 2021, 15:55 uur
De teerling is geworpen. Het kostte wat luisterbeurten, maar mijn lijstje is op de post.
Al met al een prima finale. Iets wat ook niet anders kan met zo'n prachtige muziekgenre. En toch, het had altijd beter gekund. Vier keer Otis Redding, drie keer Marvin Gaye, drie keer Bill Withers en drie keer Curtis Mayfield is me echt wat veel van het goede. Op die plek had ik liever een paar grootheden gezien die nu ontbreken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Sam Dees, Aretha Franklin, Clarence Carter of een samenwerking van Scott-Heron en Bridges. Allemaal artiesten die lang meestreden voor de finale, maar uiteindelijk toch afvielen. Van alle eerder genoemde artiesten eindigt minstens één liedje bij de onderste tien van mijn lijstje. Niet bewust, maar in vergelijk met de unieke toppers als die van Bobby Womack, Donny Hathaway, Bettye LaVette of Ann Peebles legt een derde Mayfield/ Withers/ Redding het gewoon af.
Neemt niet weg dat we een schitterende finale hebben met tweeëntwintig liedjes die ik tot de absolute crème de la crème van het genre reken. Daarachter komen zes liedjes die ik nog steeds prima vindt. De onderste twee zijn ook verre van slecht, maar naar mijn mening te zwak voor een finaleplaats. Vooral in mijn nummer laatst hoor ik het niet. Één van haar liedjes in de finale (hoewel zelf genomineerd
) vind ik al veel van het goede, maar die tweede had echt niet gehoeven. Enfin, jullie hebben bewezen dat ie er wat jullie betreft wel bijhoort. Al meen ik uit mijn hoofd dat ie de finale is ingestemd door een verdwaalde user die hier één om onduidelijke reden één ladder kwam meespelen. Benieuwd of ie ook met een finalelijstje komt.
Hoe dan ook, het blijft een mooi spul. Reijersen, alvast weer hartelijk dank voor al je tijd en moeite. Volgende editie gaan we ook de stempercentages bijhouden zodat we nog eerlijk kunnen loten. Scheelt ongelukkige lotingen waardoor toppers opeens op plek 437 terecht komen
. En ik ga eens serieus nadenken over het opzetten van een Zwarte Lijst. Een ladderformat met naast soul ook ruimte voor funk, hiphop, jazz, blues etc. Verwacht het niet vandaag of morgen, maar het idee zit in de pijpleiding.
Al met al een prima finale. Iets wat ook niet anders kan met zo'n prachtige muziekgenre. En toch, het had altijd beter gekund. Vier keer Otis Redding, drie keer Marvin Gaye, drie keer Bill Withers en drie keer Curtis Mayfield is me echt wat veel van het goede. Op die plek had ik liever een paar grootheden gezien die nu ontbreken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Sam Dees, Aretha Franklin, Clarence Carter of een samenwerking van Scott-Heron en Bridges. Allemaal artiesten die lang meestreden voor de finale, maar uiteindelijk toch afvielen. Van alle eerder genoemde artiesten eindigt minstens één liedje bij de onderste tien van mijn lijstje. Niet bewust, maar in vergelijk met de unieke toppers als die van Bobby Womack, Donny Hathaway, Bettye LaVette of Ann Peebles legt een derde Mayfield/ Withers/ Redding het gewoon af.
Neemt niet weg dat we een schitterende finale hebben met tweeëntwintig liedjes die ik tot de absolute crème de la crème van het genre reken. Daarachter komen zes liedjes die ik nog steeds prima vindt. De onderste twee zijn ook verre van slecht, maar naar mijn mening te zwak voor een finaleplaats. Vooral in mijn nummer laatst hoor ik het niet. Één van haar liedjes in de finale (hoewel zelf genomineerd
) vind ik al veel van het goede, maar die tweede had echt niet gehoeven. Enfin, jullie hebben bewezen dat ie er wat jullie betreft wel bijhoort. Al meen ik uit mijn hoofd dat ie de finale is ingestemd door een verdwaalde user die hier één om onduidelijke reden één ladder kwam meespelen. Benieuwd of ie ook met een finalelijstje komt. Hoe dan ook, het blijft een mooi spul. Reijersen, alvast weer hartelijk dank voor al je tijd en moeite. Volgende editie gaan we ook de stempercentages bijhouden zodat we nog eerlijk kunnen loten. Scheelt ongelukkige lotingen waardoor toppers opeens op plek 437 terecht komen
. En ik ga eens serieus nadenken over het opzetten van een Zwarte Lijst. Een ladderformat met naast soul ook ruimte voor funk, hiphop, jazz, blues etc. Verwacht het niet vandaag of morgen, maar het idee zit in de pijpleiding.
1
geplaatst: 27 augustus 2021, 16:11 uur
Edgar18 schreef:
En ik ga eens serieus nadenken over het opzetten van een Zwarte Lijst. Een ladderformat met naast soul ook ruimte voor funk, hiphop, jazz, blues etc. Verwacht het niet vandaag of morgen, maar het idee zit in de pijpleiding.
En ik ga eens serieus nadenken over het opzetten van een Zwarte Lijst. Een ladderformat met naast soul ook ruimte voor funk, hiphop, jazz, blues etc. Verwacht het niet vandaag of morgen, maar het idee zit in de pijpleiding.
Als je hulp nodig hebt of wilt sparren sta ik daar wel voor open....kijk maar.
0
geplaatst: 27 augustus 2021, 16:53 uur
Verwacht maar niet te snel een editie 5 Edgar18. Die stempercentages zijn interessant. Geen idee hoe het precies werkt, maar als het maar niet nog meer werk oplevert.
0
geplaatst: 27 augustus 2021, 16:56 uur
Edgar18 schreef:
Ik kijk er nu al naar uit!
1
geplaatst: 27 augustus 2021, 20:39 uur
Reijersen schreef:
Geen idee hoe het precies werkt, maar als het maar niet nog meer werk oplevert.
Je kunt het streven naar een gelijke (eerlijke) loting zo ver doorvoeren als je zou willen, maar de basis is eigenlijk super simpel. Je rekent gewoon per liedje het aantal behaalde punten afgezet tegen het totaal te behalen punten in die ladder uit. Geen idee hoe het precies werkt, maar als het maar niet nog meer werk oplevert.
Bijvoorbeeld:
Je werkt met een puntentelling 4-3-2-1 (totaal: 10) en er stemmen acht mensen mee. Onderstaande is de uitslag van de ladder.
25 Isaac Hayes - Theme From Shaft (31,25%)
20 Curtis Mayfield - Pusherman (25%)
15 Gil Scott-Heron - Home is Where the Hatred Is (18,75)
13 Bill Withers - Ain't No Sunshine (16,25)
7 Spencer Wiggins - Lonely Man (8,75)
De percentages bereken je dan door de score (bijv. 25 voor Hayes) te delen door het totaal (in dit voorbeeld 80) en dan even te vermenigvuldigen met honderd. Ik zal ze voor dit voorbeeld erachter zetten. Je hoeft de formule maar één keer in Excel in te voeren en kunt hem dan zo doortrekken voor de rest van het spel.
En de percentages kun je dan als input gebruiken voor de loting van de ronde erna. Bijvoorbeeld door de liedjes in te delen in vijf potten naar gelang het gescoorde stempercentage.
0
geplaatst: 27 augustus 2021, 20:51 uur
El Ninjo, Reijersen, Mastroianni en anderen. Als we inderdaad een "zwarte lijst" gaan spelen, welke genres zouden daar dan volgens jullie deel van moeten uitmaken?
Mijn idee is (incl. sub-genres): soul, R&B, hiphop, blues, gospel, disco
Twijfel: jazz, African music, house, ska incl. reggae
Mijn idee is (incl. sub-genres): soul, R&B, hiphop, blues, gospel, disco
Twijfel: jazz, African music, house, ska incl. reggae
0
geplaatst: 27 augustus 2021, 21:42 uur
Wat was eigenlijk altijd het criterium voor de zwarte lijst van Radio 5? (die bestaat toch niet meer of wel?)
Edit: van de wikipedia pagina.
Zwarte Lijst (radioprogramma)
De Zwarte Lijst is een jaarlijks terugkerend radioprogramma uitgezonden door NPO Radio 2. In een weekend tijd wordt een door de luisteraars samengestelde lijst van de meest populaire zwarte muziek gedraaid. Onder deze muziek worden soul, jazz, funk, R&B, reggae, hiphop en dergelijke gerekend, maar de huidskleur van de artiesten is geen criterium.
Edit: van de wikipedia pagina.
Zwarte Lijst (radioprogramma)
De Zwarte Lijst is een jaarlijks terugkerend radioprogramma uitgezonden door NPO Radio 2. In een weekend tijd wordt een door de luisteraars samengestelde lijst van de meest populaire zwarte muziek gedraaid. Onder deze muziek worden soul, jazz, funk, R&B, reggae, hiphop en dergelijke gerekend, maar de huidskleur van de artiesten is geen criterium.
0
geplaatst: 27 augustus 2021, 21:50 uur
Wat mij betreft zo breed mogelijk dus incl. jazz, african music, reggae en ska .... in hoeverre "house" (techno?) valt onder "zwarte muziek" vind ik zelf gevoelsmatig dan toch wat lastiger.
0
geplaatst: 27 augustus 2021, 21:50 uur
Radio 6 zal El Ninjo wel bedoelen
Maar die bestaan inderdaad niet meer.
Daar gebruikten ze jazz, hiphop, soul, r&b, blues, funk, reggae en disco. Maar daarnaast net zo makkelijk latin (Buena Vista Social Club bv.) en pop (Cullum, Melua) of alles wat een beetje naar zwarte muziek rook.
Hier een Spotify lijst van een van de zwarte lijsten van radio6 toen: NPO Radio 2 | Zwarte Lijst 2019 - playlist by Chris | Spotify - open.spotify.com
Maar die bestaan inderdaad niet meer.Daar gebruikten ze jazz, hiphop, soul, r&b, blues, funk, reggae en disco. Maar daarnaast net zo makkelijk latin (Buena Vista Social Club bv.) en pop (Cullum, Melua) of alles wat een beetje naar zwarte muziek rook.
Hier een Spotify lijst van een van de zwarte lijsten van radio6 toen: NPO Radio 2 | Zwarte Lijst 2019 - playlist by Chris | Spotify - open.spotify.com
0
geplaatst: 28 augustus 2021, 01:11 uur
Dat klopt, maar NPO Radio 2 Soul & Jazz heeft het stokje in 2016 feitelijk overgenomen van Radio 6. Over jazz zou ik daarom niet twijfelen, die hoort er sowieso bij. Verder zal de afbakening wel altijd voer voor discussie blijven. dus daar zul je pragmatische keuzes in moeten maken. Het lijkt me goed om daarbij inspiratie op te doen bij de Zwarte Lijst van de NPO, zoals Reijersen suggereert.
0
geplaatst: 28 augustus 2021, 08:09 uur
Reijersen schreef:
Daar gebruikten ze jazz, hiphop, soul, r&b, blues, funk, reggae en disco. Maar daarnaast net zo makkelijk latin (Buena Vista Social Club bv.) en pop (Cullum, Melua) of alles wat een beetje naar zwarte muziek rook.
Die had ik al even bekeken ja. Vooral dat laatste zinnetje maakt een afbakening lastig. Je hebt jammer genoeg altijd wel deelnemers die de grenzen proberen op te zoeken (en rekken). Het zal dan wellicht gewoon streng scheidsrechteren worden. Daar gebruikten ze jazz, hiphop, soul, r&b, blues, funk, reggae en disco. Maar daarnaast net zo makkelijk latin (Buena Vista Social Club bv.) en pop (Cullum, Melua) of alles wat een beetje naar zwarte muziek rook.
In ieder geval dank voor de input, jullie zeggen dus jazz, ska/ reggae en Afrikaanse muziek er gewoon bij. De twijfel aangaande house/ techno van El Ninjo deel ik wel. Dat staat gevoelsmatig wat verder van de rest af.
0
geplaatst: 28 augustus 2021, 08:21 uur
Choconas schreef:
Dat klopt, maar NPO Radio 2 Soul & Jazz heeft het stokje in 2016 feitelijk overgenomen van Radio 6.
(quote)
Dat klopt, maar NPO Radio 2 Soul & Jazz heeft het stokje in 2016 feitelijk overgenomen van Radio 6.
En gaan daar bijzonder slecht mee om

0
geplaatst: 28 augustus 2021, 10:19 uur
Ik ben uiteraard van de partij, mocht iemand een zwarte lijst willen beginnen,
House/techno hoort er wat mij betreft niet bij en de scheidslijnen zullen er dun zijn, maar liever ook zonder Jamie Cullum en aanverwante artiesten.
Met jazz, hiphop, blues, reggae en disco wordt het misschien wel erg breed, maar dat moet de eventuele organisator maar beslissen.
House/techno hoort er wat mij betreft niet bij en de scheidslijnen zullen er dun zijn, maar liever ook zonder Jamie Cullum en aanverwante artiesten.
Met jazz, hiphop, blues, reggae en disco wordt het misschien wel erg breed, maar dat moet de eventuele organisator maar beslissen.
1
geplaatst: 28 augustus 2021, 12:51 uur
jeroentjuhh schreef:
Klopt, maar de term zwarte lijst impliceert al dat het ook geen traditionele “genre lijst” is maar breder gedragen is en over de genres heengaat, dus met zo’n topictitel mag het van mij ook wel breed worden (al moeten er natuurlijk wel grenzen getrokken worden en dat zal altijd weer arbitrair zijn, daar ontkom je niet aan).
* denotes required fields.