MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 4)

zoeken in:
Ik heb redelijk wat house geluisterd, zonder daar eigenlijk veel over op te zoeken, gewoon op gevoel vroeger. Dat was moderne house, zoals deep house enzovoort en daar was het toch hoofdzakelijk blank, maar bij de klassieke house had ik inderdaad wel het gevoel dat ik veel naar Afro-Amerikaanse muzikanten uit de jaren '90 luisterde, zoals o.a. Kerri Chandler. Toen was ik alleen - zeker niet voor 2016 - veel met muziek bezig. Dus eigenlijk ging ik onbewust over van EDM - Tomorrowland / Dour-achtige muziek naar die house van de jaren '90 waarbij ik veel naar Kerri Chandler luisterde.

Chandler's influences go back to New Jersey, growing up in a family of jazz musicians. His father, Joseph Chandler, was a DJ and provided him with a background in the origins of soul, disco and the New York Underground Sound. Accompanying his father to gigs, he began playing records at the Rally Racquet Club in East Orange, New Jersey at the age of thirteen.

Ik heb zeker oneindig veel respect voor hem.

Welk genre is eigenlijk Nina Simone. Ik heb voor de MuMeladder Strange Fruit geluisterd. Bij mij is dat nummer door haar stem gevallen. Achteraf las ik dat het een soort van cover was van Billie Holiday, en heb ik dat dan beluisterd. Ik vond het ook een heel mooi nummer dat erg raakte. Achteraf de betekenis van het nummer gelezen en de lyrics aangezien ik las dat het van 1939 kwam. Uiteindelijk ook Nina Simone haar album beluisterd uit 1965, en ik denk dat dit het tweede of derde beste album is dat ik gehoord heb uit de sixties en seventies tot dusver.

Ik weet alleen niet hoe het in verhouding staat met de soul, het werk van Nina Simone? Ik zie jazz / soul staan hier, maar toch zie ik dan de reactie van Reijersen hoe soul is Nina Simone? bij zijn bericht. Ik denk dat dan de richting is die ik uit moet.

Voor een zwarte lijst, doe ik zeker mee. Maar ik zou wel graag weten hoe breed we gaan, want ik ga zeker Kerri Chandler nomineren. Ik vind gewoon als we een zwarte lijst maken dat duidelijk is wat de bedoeling is. Is bvb. Kelsey Lu en Yves Tumor ook toegelaten en Erika De Casier? Voor de "zwarte" muziek "van vroeger", reken ik meer op jullie dan, omdat ik daar weinig van ken en zo een zwarte lijst zou de unieke gelegenheid zijn om daar meer van op te steken.

Nina is wel een geval apart vind ik. Klassiek geschoold op de piano en allerlei stijlen. Ze zingt ook zeker soul, maar net zo makkelijk jazz, blues of echte oude traditionals. Met haar eigenzinnige stemgeluid sowieso niet in een hokje te stoppen.

Nee, Nina labellen is inderdaad niet te doen. Vocal Jazz dekt misschien nog wel het best de lading. Al heeft ze ook nummers die vrij soulvol zijn. Ain't Got No - I Got Life bijvoorbeeld.

TornadoEF5 Kerri Chandler is toch een house artiest? Reken er maar niet op dat die mee kan doen. Ook Kelsey Lu maakt bij mijn weten geen zwarte muziek. Yves Tumor ook niet echt, al zit er in sommige van zijn liedjes wel een vleugje funk en (psychedelische) soul. Maar, het zijn allemaal grensgevallen, en die moeten we juist zien te vermijden. Hou in gedachten dat het om de kleur van de muziek moet gaan, niet om de huidskleur van de uitvoerend artiest(e).

Edgar18 schreef:
Nee, Nina labellen is inderdaad niet te doen. Vocal Jazz dekt misschien nog wel het best de lading. Al heeft ze ook nummers die vrij soulvol zijn. Ain't Got No - I Got Life bijvoorbeeld.

TornadoEF5 Kerri Chandler is toch een house artiest? Reken er maar niet op dat die mee kan doen. Ook Kelsey Lu maakt bij mijn weten geen zwarte muziek. Yves Tumor ook niet echt, al zit er in sommige van zijn liedjes wel een vleugje funk en (psychedelische) soul. Maar, het zijn allemaal grensgevallen, en die moeten we juist zien te vermijden. Hou in gedachten dat het om de kleur van de muziek moet gaan, niet om de huidskleur van de uitvoerend artiest(e).

Dat wist ik niet, maar dit lees ik op RYM.

Deep House

Emerged in the United States during the mid-1980s, featuring a relaxed tempo and influences from Jazz, Funk, and Soul.

Ik heb heel vaak naar deep house vroeger geluisterd. Ik vind wel gezien het elementen bevat van jazz, funk & soul (allemaal zwarte genres). Misschien is het wel zo dat we een uitzondering kunnen maken voor deep house of early house.

The Black History of House Music | EDM Identity - edmidentity.com

Dit bewijst dat ook, dus als we het over kleur van muziek hebben. Early house is gitzwart op dat vlak. En ik zal er zeker mijn werk van maken om bepaalde houseklassiekers zoals Move Your Body van Marshall Jefferson en van Kerri Chandler etc. te nomineren, en op dat vlak ook nog eens te luisteren of er iets is dat ik gemist heb.

De vraag is niet of house een zwarte oorsprong heeft, de vraag is of house binnen de scope van het spelletje valt. Gezien de afwijking t.o.v. de andere genres neig ik op dit moment naar "nee".

Jaren '80 Chicago house staat ook niet zover van de disco en sommige soul, persoonlijk vind ik dat een logischere toevoeging dan ska/reggae.

Zo'n liedje als dit zou inderdaad wel passen. Waarom het beter zou passen dan ska weet ik dan weer niet. Die laatste heeft zijn oorsprong in de jazz en rhythm & blues, aangevuld met Caribische klanken als calypso.

Mijn lijst moet nog komen (dinsdag pas denk ik)
Maar even een playlist aangemaakt voor de komende dagen, beter laat dan nooit.

Soul - playlist by the-lion1 | Spotify - open.spotify.com

Als je een zwarte lijst wil maken, kun je natuurlijk niet om house heen. Maar blijkbaar gaat het om een specifiek gedeelte van de zwarte muziek, alleen een bepaalde scope. Natuurlijk is house electronisch en de andere genres niet, waardoor het enigszins een buitenbeentje lijkt, maar om het daarom maar gewoon weg te laten?

Ah mooi, dan kan de soca van Farmer Nappy en Fadda Fox eindelijk ook weer eens ergens aan meedoen op deze site.

Bij een zwarte lijst denk ik niet meteen aan ska, bij reggae daarentegen juist wel. Chicago House zou ik persoonlijk nog wel overwegen. Heeft zeker z'n soulvolle/jazz elementen.

Zelf altijd nog het idee in m'n achterhoofd om een top100 ladder-achtige competitie te maken voor de nieuwere soul. Maar mijn idee toch iets dat nog teveel ondergesneeuwd wordt tegenover de oudere variant. Alleen lijkt mij de animo dan het grootste probleem.

Als we het houden op Chicago house / Detroit techno / Acid house / garage house / early deep house / ghetto house / hip house / ghetto techno denk ik dat het wel kan, maar dan vind ik ook wel dat we moeten afspreken dat we alle moderne EDM eruit laten, en het echt over de oorsprong van house (jaren '80, begin jaren '90 en de artiesten daarmee geassocieerd) laten.

Wat ik me nog afvraag: hoort nu-jazz bij zwarte muziek?

EDIT: Even opgezocht, lijkt me dat het antwoord neen daarop is.

TornadoEF5 schreef:
Wat ik me nog afvraag: hoort nu-jazz bij zwarte muziek?
Als de zwarte oorsprong nog duidelijk terug te horen is wat mij betreft wel. The Comet is Coming is een artiest die volgens de labeltjes in het nu-jazz sub-genre valt. Qua geluid vind ik het gewoon zwarte muziek. Maar er is ook zat nu-jazz die vooral leunt op elektronica, die nummers vallen w.m.b buiten de scope van een zwarte lijst.

Reijersen schreef:
Zelf altijd nog het idee in m'n achterhoofd om een top100 ladder-achtige competitie te maken voor de nieuwere soul.
Met een niet te grote lijst aan liedjes en een lage luisterdruk (nummertje of vier á vijf per dag) denk ik dat je toch wel een speler of vier tot acht kunt vinden die meedoen.

Edgar18 schreef:
Zo'n liedje als dit zou inderdaad wel passen. Waarom het beter zou passen dan ska weet ik dan weer niet. Die laatste heeft zijn oorsprong in de jazz en rhythm & blues, aangevuld met Caribische klanken als calypso.

Theoretisch heb je vast gelijk, maar ska/reggae (en ook voorlopers mento en rocksteady) vind ik gevoelsmatig heel andere muziek. Ik heb er helemaal geen 'zwarte' associatie bij.

Persoonlijk zou ik het vrij laten, of de logische genres noemen en 'house als het past' toevoegen. Dan kunnen mensen zelf wel bedenken of ze een nominatie erbij vinden passen. Hierboven maak je een soortgelijk onderscheid m.b.t. nu-jazz, dat zou je hier ook kunnen doen. Op een hele lijst zou het ook maar om een klein aantal nummers gaan dat kansrijk is, vermoed ik.

Overigens vind ik het vooral een interessante discussie, of ik daadwerkelijk de tijd vind mee te doen weet ik niet, al lijkt het me wel aanlokkelijk (zeker als een vervolg op dit topic voorlopig uitblijft).

herman schreef:
Theoretisch heb je vast gelijk, maar ska/reggae (en ook voorlopers mento en rocksteady) vind ik gevoelsmatig heel andere muziek. Ik heb er helemaal geen 'zwarte' associatie bij.
Dat begrijp ik. Sterker, ik deel je gevoel. Daar moet ik wel bij aantekenen dat ik niet heel veel ska en reggae ken. Ik vind het daarom ook lastig te beoordelen hoe "zwart" het is. Radio 6 nam het wel altijd mee in de samenstelling van de zwarte lijst. Redemption Song scoorde daar vaak dik top 100.

Hetzelfde geldt trouwens voor House. Ik ben zelf niet bekend genoeg met het genre om goed te kunnen scheidsrechteren.

herman schreef:
Persoonlijk zou ik het vrij laten, of de logische genres noemen en 'house als het past' toevoegen. Dan kunnen mensen zelf wel bedenken of ze een nominatie erbij vinden passen.
En ook hier deel ik weer je mening. Dit is absoluut de fijnste - en makkelijkste - opzet. Het jammere is dat ik in het verleden meermaals heb meegemaakt dat mensen (bewust of onbewust) de genres van een spel proberen op te rekken.

Toch zal het uiteindelijk wel zoiets worden als jij voorstelt. Zoals gezegd, het is de makkelijkste manier van werken, en ik heb bovendien geen zin om bij ieder liedje te gaan scheidsrechteren of ie wel of niet mee mag doen. Daarnaast hoop ik dan maar op de spelbereidheid van deelnemers. Als duidelijk hoorbaar is dat iets niet zwart is dan hoop ik dat iedereen zo'n nummer puntloos laat zodat ie vanzelf afvloeit.

Anyhow, het is nog niet zo ver. Voorlopig zijn het nog enkel hersenspinsels. Al ga ik de koe wel zeker bij de horens vatten. De vraag is alleen of ik daarmee wacht tot de Song van het Jaar edities klaar zijn of dat ik eerder aftrap.

Nog maar 2 stem-dagen over!!!

Edgar18 schreef:
Yves Tumor ook niet echt, al zit er in sommige van zijn liedjes wel een vleugje funk en (psychedelische) soul.

Ik vind Yves Tumor zeker wel zwarte muziek. Gitzwarter dan de zwartste blackmetal. Wat jij, ArthurDZ?

Ja, je kan er zeker op rekenen dat als ik elektronische nummers zal nomineren, dat daar wel een zwarte link aan is, en dat dit nummers van uit de jaren '80 of early 90's. Kerri Chandler en Marshall Jefferson mogen zeker van mijn part op een nominatie rekenen. Playing with Knives zou ook op een nominatie kunnen rekenen (house/techno nummer uit 1991), idem voor IN YER FACE van 808 state (ook uit 1991), maar ik ga nog eens wat Detroit Techno / Chicago house klassiekers beluisteren in afwachting van.

8 jaar geleden alweer, maar ook toen al voer voor discussie De MuMe "Zwarte" Album lijst

Het is superspannend in de strijd om de podiumplekken. Alleen vandaag heb je nog de tijd om er invloed op te hebben.

Kom maar op met de uitslag, ik ben razend benieuwd!

We gaan beginnen met de uitslag van de finale. Welke songs staan op welke plek in de top30 van de 4e editie van de That's Soul Ladder?

Maar dat doen we niet zonder eerst alle users te bedanken die een lijstje hebben ingestuurd (17 in totaal):
Johnny Marr El Ninjo jeroentjuhh Poeha laxus11 Marco dB aERodynamIC TornadoEF5 Superbitch Rudi S Mastroianni Choconas herman Edgar18 johan de witt remcodulac thelion

30. George Jackson - Aretha, Sing One for Me
https://img.discogs.com/6fh3xvF2VDdwplXu9rQxD1Vkazo=/fit-in/585x600/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-4349433-1392389970-8017.jpeg.jpg
Finalepunten: 105
Editie #1: ---
Editie #2: ---
Editie #3: ---

Dit nummer is een antwoord op Aretha Franklin's versie van Don't Play That Song (origineel van Ben E. King). Aan de ene kant vraagt hij Aretha een lied te zingen voor zijn verloren liefde. Aan de andere kant is het een ode aan Aretha.
Als nieuwkomer direct in de finale, het is normaal gesproken geen vanzelfsprekendheid. Deze finale is het echter niet de enige. In de uitslag weinig 10+ punten gekregen (3x) en 4x als laatste geplaatst.

Ook mijn nummer laatste, maar voor mij was dit ook een van de onbekende nummers. Wie weet ga ik hem wel meer waarderen als ik hem wat langer ken.

Deze kreeg van mij een 7,5, maar een echt hoge plaats zat er ook bij mij niet in (met plek 23 wel aanzienlijk hoger dan de laatste plaats). Dichterbij Aretha komen we in de finale waarschijnlijk niet.

Reijersen schreef:
Maar dat doen we niet zonder eerst alle users te bedanken die een lijstje hebben ingestuurd (17 in totaal)

Zeventien finalelijstjes valt me trouwens helemaal niet tegen, heeft dat taggen en promotie maken toch wel zijn vruchten afgeworpen!

Choconas schreef:
(quote)

Zeventien finalelijstjes valt me trouwens helemaal niet tegen, heeft dat taggen en promotie maken toch wel zijn vruchten afgeworpen!

Dat heeft het zeker. Al had ik ze alle 17 liever het hele spel door gezien

Ja, deze had ik wel op één van de onderste plekken verwacht.

Bij mij op vierentwintig. Goed, maar net een tikkie minder dan de echte klassiekers.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:29 uur

geplaatst: vandaag om 23:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.