MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Obscure Tip van de Dag

zoeken in:
E-Clect-Eddy schreef:
Dat die ranja niet met een nummer van April March komt

Het jaar is nog niet om Wie weet hoe lang dit topic leuk blijft

Ook Discogs ziet dit als Indierock, Shoegaze, en als liefhebber van dit genre ben ik het daar wel mee eens.
Een liefhebber zoal ik dus geeft dit een
8

Ik vind dit ook wel uitermate fijn: 8,2

Even een inhaalslag (de laatste dagen wat minder tijd gehad):

Adam Faith: 6
The Room: 6,5
Bleach: 7,5

MVW
E-Clect-Eddy schreef:
Niet op Spotify maar gelukkig ook zo te scrobblen Last.fm

Dacht al; sinds wanneer kan je streamen op last.fm maar zo te zien luister je gewoon naar hetzelfde YT-filmpje maar dan via last.fm... Zelf gebruik ik die site bijna niet meer nadat verschillende interface veranderingen de site alleen maar minder interessant maakten. Maar soit.

---

Bleach: shoegaze/noise/indie uit de UK van begin jaren 90. What can go wrong?

En inderdaad, een heerlijk plaatje dit. Niet zo shoegazerig als vergelijkbare bands en de zang vind ik juist vrij zuiver eigenlijk. Sonic Youth, anyone? Het hele album staat in ieder geval ook op YT dus ik denk dat daar nog wel een stem bijkomt op termijn

Sluit me aan bij Wendy;

8,2

---

Daarnaast een playlist voor de liefhebber die graag de voorgaande tips nog eens wil terugluisteren. Voor Byetone en Steel Leg helaas niet 100% de goede versies beschikbaar maar liever iets dan niets in deze (roeien met de riemen die je hebt...). Voor Bleach moest er vandaag echter wel de eerste John Cage in worden gezet.

7,5

MVW schreef:
Voor Bleach moest er vandaag echter wel de eerste John Cage in worden gezet.

Ook gewoon echt doen

In mijn straatje, maar zou voor mij ook beter werken met harder ingemixte vocalen. Het heeft iets tegenstrijdigs om je teksten als een soort Mark E. Smith, maar dan met minder uuuuh's, te fulmineren en die dan vrijwillig naar de achtergrond te draaien.

7

24-06-2020: Johnny Marr
25-06-2020: Justus18
26-06-2020: Cervantes
27-06-2020: Aerobag
28-06-2020: DjFrankie
29-06-2020: yeahyeahyeah
30-06-2020: ...

MVW
ranja schreef:
(quote)

Ook gewoon echt doen

Wil je als topic enigszins serieus genomen willen worden dan moet Cage in je playlist voorkomen (nee, het heeft nog een paar kleine voordeeltjes ook, meer voor de volledigheid...)

yeahyeahyeah geeft alvast het goede voorbeeld voor de tweede ronde. Leukste zou zijn als juni nog wordt volgemaakt met nieuwe tipgevers - dan schuiven we de mensen die al geweest zijn gewoon even op - maar zo niet dan gaan we gewoon lekker door. Wie het eerst komt wie het eerst maalt na 24 uur vind ik ook prima maar dan moet je je even laten horen dan kan ik zien of daar veel mensen voor zijn (of juist niet).

24-06-2020: Johnny Marr
25-06-2020: Justus18
30-06-2020: MVW
01-07-2020: ....

Alvast een herinnering aan Johnny Marr dat 'ie later vandaag zijn tip onder de aandacht kan brengen. De eerste obscure hiphop misschien?

MVW schreef:
De eerste obscure hiphop misschien?

Kon zeker, maar het moet minstens 10 jaar oud zijn. Dan wordt het lastig voor mij

Bleach - Headless

7,8

Bleach 7

Mijn tip is het grappige 'Orgasm' van Sigue Sigue Sputnik. Ik kon natuurlijk ook voor het geweldige 'Dancerama' gegaan zijn of het fantastische 'Success'. Leuk album uit de 80s, wel een bekende naam denk ik. Maar toch ook wel obscuur genoeg voor dit topic. Amper 9 stemmen voor Dress For Excess, daar kunnen er wel wat meer bij. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Sigue Sigue Sputnik - Orgasm (1988)

Sigue Sigue Sputnik - Orgasm > is net of ik Adam Ant en zijn maatje Marco Pirroni hoor

Lijkt me duidelijk waar ze de inspiratie gezocht hebben.

Gewaagde nominatie

MVW
Vrij luchtig nummer in ieder geval. Klein beetje zoekwerk levert op dat Tony James hier de frontman is en dat hij ten tijde van album Vision Thing bassist was bij The Sisters of Mercy. Nu ben ik niet heel erg thuis in het werk van The Sisters maar ik denk dat je wel kan stellen dat hun werk wat minder luchtig is dan dit.

Paar maal beluisterd en behalve grappig ook erg aanstekelijk. ik zal de score openen...
7.8

Ja, aanstekelijk is ie wel. Leuke nominatie.

7

MVW
E-Clect-Eddy schreef:
Gewaagde nominatie

AOVV schreef:
Leuke nominatie.

Nominatie, nominatie... Voorlopig haalt alles de eindlijst hier

---

Sigue Sigue Sputnik: funky en inderdaad aanstekelijk 80s nummer met iets kitscherigs maar gelukkig is dat bewust

7,5

Toen Love Missile uitkwam was dat een enorme sensatie die eigenlijk net zo snel weg was als het gekomen was. Verder ook nauwelijks wat gehoord van de band.
Dit klinkt wel anders in elk geval; ik hoor er ook wel wat Adam Ant in, qua zang vooral. Verder niet iets wat ik vaker hoef te horen maar voor een keer... ach..
6.

Wel geinig!

7

MVW
Headless stoot Wild Man van de troon en Orgasm vult voorlopig het gapende gat tussen The New Year en Ton Lebbink enigszins op. Door een paar extra stemmen is Naive toch nét niet het nummer waar we het minst verdeeld over zijn. De top 10 is in ieder geval compleet.

Overzicht juni:
1. Bleach - Headless (1992) / 10 st. / Gem. 7,62 / St.dev. 0,42 / ranja (23-06-2020)
2. Thee Headcoatees - Wild Man (1991) / 15 st. / Gem. 7,31 / St.dev. 0,51 / Poek (18-06-2020)
3. The Room - Naive (1984) / 12 st. / Gem. 7,16 / St.dev. 0,39 / jorro (22-06-2020)
4. Byetone - Plastic Star (Session) (2008) / 17 st. / Gem. 7,01 / St.dev. 1,03 / GrafGantz (16-06-2020)
5. The New Year - Reconstruction (2001) / 17 st. / Gem. 6,94 / St.dev. 0,38 / MVW (15-06-2020)
6. Sigue Sigue Sputnik - Orgasm (1988) / 7 st. / Gem. 6,83 / St.dev. 0,57 / Johnny Marr (24-06-2020)
7. Ton Lebbink - Voetbalknieën (1981) / 16 st. / Gem. 6,48 / St.dev. 1,50 / wendyvortex (20-06-2020)
8. Adam Faith - I Survived (1974) / 13 st. / Gem. 6,41 / St.dev. 0,73 / E-Clect-Eddy (21-06-2020)
9. Steel Leg V. The Electric Dread - Haile Unlikely (1978) / 14 st. / Gem. 6,40 / St.dev. 0,86 / yyy (17-06-2020)
10. Le Grand Kallé - Indépendence Cha Cha (1960) / 15 st. / Gem. 6,35 / St.dev. 0,79 / ArthurDZ (19-06-2020)

--

Het woord is later vandaag aan Justus18!

30-06-2020: MVW
01-07-2020: ....

Sigue Sigue Sputnik - Orgasm

7

Ook even Success en Dancerama erbij gepakt, zijn ook wel geinig. Frappant hoeveel dit doet denken aan Adam and the Ants.

Classic rock; kan dat ook obscuur zijn?

Crucifire komt van het album King Køng - Life Itself Is Sweet, Sweet, Sweet! (1992), waarvan ik 8 jaar geleden het wat mij betreft sterkste nummer, Vou Matar, nomineerde in de Alternatieve Top van DjFrankie. Ik schreef daar toen het volgende over.
Nog even alle dank aan DjFrankie die deze nominatie mogelijk heeft gemaakt! In 1992 heb ik het album geleend en op MC opgenomen. Sinds 2002 ben ik op zoek naar de CD, maar ik kon hem nergens krijgen. In 2011 heb ik nog op internet gezocht en ben ik bij de platenboer langs geweest, maar ook die kon het album niet vinden. DjFrankie wist hem wel te vinden.
Daardoor kon ik het album bestellen en nummers ervan uploaden op YT.
Het album heb ik uit mijn TOP10 verwijderd, omdat het niet zo veel zin heeft om een album dat zo moeilijk verkrijgbaar is in je TOP10 te hebben. Mijn waardering is er niet minder op geworden.
In 2012 had het album 2 stemmen. Anno 2020 staat de teller nog altijd op 2. Het is hoog tijd dat daar verandering in komt! Gelukkig is het hele album tegenwoordig op YT te beluisteren.

2 stemmen is niet veel maar als het alleen op YouTube staat en niet iTunes of Spotify te beluisteren... tja.

King Køng - Crucifire ( via Last.fm )

Dit nummer is gewoon geheel in de stijl van Secret Machines - Now Here Is Nowhere (2004)

Gast
geplaatst: vandaag om 06:26 uur

geplaatst: vandaag om 06:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.