MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Obscure Tip van de Dag

zoeken in:
Jazeker, het is genietbaar.

7

Wat mij betreft ook. Zeer genietbaar zelfs.
8.1

MVW
Duidelijke verwijzing van Poek naar The Stone Roses, hoorde het ook meteen. Toevallig wel één van de albums die ik op 5 sterren heb staan en dat zijn er niet veel dus ja dat album uit 1989 heb ik in hoog aanzien staan. Dit nummer doet vooral enorm aan Waterfall denken. Zweedse Britpop dus, als zoiets bestaat

Niet bijster origineel dus maar wel een aardige interpretatie:

7,2

1989 was zeker een goed jaar, ach ja 20 jaar later een beetje laten inspireren moet best kunnen hoor. Genietbaar. 7,6

DjFrankie (moderator)
8

MVW
De Zweden van The Ruling Class scoren erg goed en verstoten Queen Adreena voorlopig van de eerste plaats. Of ze die plek kunnen vasthouden is nog even afwachten...

Overzicht juli:https://i.imgur.com/cCXttuH.png

---

Programma:
12-07-2020: MVW
13-07-2020: AOVV
14-07-2020: DjFrankie
15-07-2020: jorro
16-07-2020: ranja
17-07-2020: ...

MVW
12-07-2020: Michael Bundt - La Chasse Aux Microbes (1977)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/164000/164771.jpg

De gitaren hebben de laatste dagen de overhand in dit topic dus tijd om weer eens wat electronisch werk te delen en wel uit de Duitse hoek. Waar GrafGantz met Byetone redelijk recent werk uitkoos, ga ik nu voor een plaat die ik 9 jaar geleden via deze interessante verzamelaar heb leren kennen: Deutsche Elektronische Musik. Één van de mooiste ontdekkingen op die verzamelaar was La Chasse Aux Microbes van Michael Bundt, oorspronkelijk uitgebracht op Just Landed Cosmic Kid uit 1977. Dit album staat nu al ruim 5 jaar op een magere 6 stemmen.

La Chasse Aux Microbes staat dus op een album met een Engelse titel, gemaakt door een Duitse artiest. Daar merk je bij beluistering overigens niks van want het is een volledig instrumentaal nummer; heerlijke Krautelektro, repetitief en hypnotiserend maar halverwege bloeit het nummer voor de geduldig luisteraar ontzettend lekker open. Hopelijk ervaren jullie dat ook zo!

Tevens toegevoegd aan de Spotify-playlist in de post hierboven.

Album uit de bloeitijd van Ash Ra Tempel, Tangerine Dream en Kraftwerk. Maar Michael Bundt zegt me niets. Tot nu dan. Ik houd erg van repetitieve muziek (Ten Holts Canto Ostinato vind ik grandioos). Van het opbloeien halverwege had ik echter iets meer verwacht.
7.8

Ja, ik ken hem ook van Deutsche Elektronische Musik maar dan van het derde deel. The Brain of Oskar Panizza en Neon zijn daar mijn favorieten beiden ook van Bundt. Ik ben ook nog wat meer van hem op gaan zoeken, mogelijk dat deze daar ook bij zat. Altijd leuk dit wat oudere synthesizer-gebeuren, maar het overtreft de 2 door mij zo geliefde nummers van het derde deel niet.
Slecht vind ik het zeker niet: 7,7

Dirtmusic - 8
Lubricated Goat - 7
Blanket Of Secrecy - 7,7
The Ruling Class - 7,1
Michael Bundt - 8,5

Wow, gewoon allemaal heel sterke tips in de laatste 5 dagen Thanks, mensen!

MVW
jorro schreef:
Van het opbloeien halverwege had ik echter iets meer verwacht.

Toegegeven: het is aan de subtiele kant maar dat maakt het voor mij niet minder mooi. Canto Ostinato is inderdaad geweldig en ook Göttschings E2-E4 is hier nog het vermelden waard, toen was dit nummer echter al 7 jaar oud.
wendyvortex schreef:
Ja, ik ken hem ook van Deutsche Elektronische Musik maar dan van het derde deel.

Ik moet die andere delen van DEM nodig eens uitproberen, die eerste was echt een mooie introductie toen. Dacht ook dat het iets eenmaligs zou zijn dus weet pas sinds kort dat er überhaupt andere delen zijn

MVW schreef:
ook Göttschings E2-E4 is hier nog het vermelden waard,

En het antwoord erop, ook electronisch, D7-D5.

Niet m'n ding, deze track, teveel van hetzelfde zonder dat het weet te begeesteren, naar mijn gevoel.

5

Ik hou wel van luistertronica, 7,5.

Goed, laten we maar 'ns wat metal de huiskamer inpleuren!

De band die ik vandaag voorstel, is in metalmiddens niet meteen obscuur, maar toch ook niet bij de populairste bands. Dat terwijl het zeker wel een erg interessante band is, die begon als nogal klassieke NWoBHM-band (New Wave of British Heavy Metal), maar gaandeweg steeds meer een eigen smoel begon te krijgen. Ik heb het dan over de Britse band Satan!

De song die ik heb uitgekozen, is er eentje van hun derde plaat, Suspended Sentence. Interessant is overigens dat de band niet enkel onder de naam Satan platen heeft uitgebracht, maar ook als Blind Fury (eentje) en Pariah (drie). Die zijn nog wel wat obscuurder, maar kwalitatief gezien is het werk onder de naam Satan veruit het sterkst.

Het nummer is wel een hele zit en gaat over de 8 minuten. Ik weet ook niet of dit het publiek alhier aanwezig gaat aanspreken, maar wie niet waagt niet wint! Veel luisterplezier!

Nou ja die eerste 2 minuten hadden er van mij af gemogen, daarna best heel lekkere metal. Niet dat ik een echte metalhead ben, ik had er ook nog niet van gehoord. Jammer dus van dat hele lange intro, anders hadden we minimaal naar boven afgerond: 7,8

Ik loop een beetje achter in dit topic... inhaalslag.

The Ruling Class - stone roses inderdaad maar ik dacht ook meteen aan the La's en een beetje JAMC. Geen enkel probleem natuurlijk dat je als je voorbeelden gaat klinken. 7.3

Michael Bundt doet me dan vooral denken aan Jean Michel Jarre met z'n synths. Behalve dat bij die laatste meestal wel meteen meer gebeurt en het hier een beetje vlak blijft. Eigenlijk lijkt het wel of gebeurt er steeds minder naarmate het nummer voortbliept, en dat is best lang. 5.1

Als het niet ruiger wordt als dit valt het mij alleszins mee. Prima song met wel één smetje....jammer dat ze geen betere zanger hebben. Vooral de rustige fase aan het begin kost hem veel moeite.
Verder gelukkig (nog) geen grunts, want dat vind ik meestal niet fijn.
7.7

DjFrankie (moderator)
Michael Bundt - La Chasse Aux Microbes 7,8
Satan 7 idd andere zanger had veel hoger kunnen scoren, en niet alleen in dit spel

Niet mijn smaak helaas, 5,5

MVW
Nou, dit valt me erg mee!

De band moet het inderdaad niet van de zang hebben maar gelukkig neemt de instrumentatie het op een gegeven moment over. Nu ik erover nadenk ben ik qua metal sowieso niet echt afgehaakt vanwege de heftigheid maar eerder de zangstijl zoals je in dit nummer ook hoort. En zo kwam er een jaar of 10 geleden een einde aan de tijd waarin ik vrij regelmatig naar bijv. Iron Maiden, Machine Head en zelfs Dragonforce luisterde. Daarna schoof ik meer op naar andere genres en als toch de beuk erin kwam dan luisterde ik eerder naar een Neurosis, Isis, Deafheaven of Agalloch.

Maar wat Wendy zegt, na de eerste paar minuten dendert deze trein lekker door en voelt het ook zeker niet als een lange 8 minuten. Leuk om hier eens iets dergelijks voorbij te zien komen!

6,7

Klein 3,5je:

6,8 lijkt me een mooie score.

Amen is het hoogtepunt. Amen.

DjFrankie (moderator)
Omdat ik dadelijk onderweg ben en pas vanavond een keer terug, hier de tip van de dag

Live Skull komt uit dezelfde periode als Sonic youth, en de gelijkenis is ook hoorbaar.
Ook deze werd vroeger bij de VPRO gedraaid in de avonduren. Dit nummer duurt net iets boven de 4 minuten, dus er wordt weinig luistertijd gevraagd.

Live Skull jaren op tape gehad, nu al weer jaren veel digitaal, dit blijft voor mij een hele fijne band.

Live Skull is relatief onbekend getuige de in totaal 44 stemmen op 5 albums en 3 EP's.

Bringing Home the Bait (1985) is "hun meesterwerk" met liefst 13 stemmen, ik prefeer Cloud One (1986)

Spotify :https://open.spotify.com/artist/2AecJPGsp2GZr8HgtHGPsE

Enjoy!

Johnny Marr schreef:
Klein 3,5je:

6,8 lijkt me een mooie score.

Amen is het hoogtepunt. Amen.

Dit is een foutje, was voor 'tip van de week' bedoeld. Al die topics ook

Satan - 8,5 - Fantastische metal met heerlijk rauwe zang en geweldige solo's. Doet bij momenten wat aan Judas Priest denken. De beste tip tot nu toe. Thanks, AOVV.

Ik vond het al vreemd. Ik dacht: Johnny Marr wéét dingen. Tot die reactie kwam. Mijn wereld stortte in.

Wat gaat dit topic snel trouwens Is daar wat aan te doen, MVW? Is om de 2 of 3 dagen niet behappelijker?

Programma:

14-07-2020: DjFrankie
15-07-2020: jorro
16-07-2020: ranja
17-07-2020: Choconas

Johnny Marr schreef:
Wat gaat dit topic snel trouwens Is daar wat aan te doen, MVW? Is om de 2 of 3 dagen niet behappelijker?

Het gaat inderdaad vrij rap allemaal, ik zal zo wel weer een inhaalslag maken.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:01 uur

geplaatst: vandaag om 14:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.