MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Musicmeters Obscure Tip van de Dag

zoeken in:
Lekker obscuur, de titel van dit topic alle eer aandoend. De zanger klinkt exact zoals ik me de duivelse bok op de albumhoes voorstelde alvorens het nummer te beluisteren. De algehele sfeer neigt in dezelfde richting.

8

Ik ben iemand die van melodie houdt en dat is iets dat ik in dit nummer (een beetje) mis. Het is niet helemaal mijn ding dus. Vandaar van mij een iets lagere score. Maar zeker een ruime voldoende.
6.8

DjFrankie (moderator)
Chris Eckman is zanger van de Amerikaanse Walkabouts. Zij maakte een aantal klassiekers met hun albums Scavenger (1991), Devil's Road (1996) en Nighttown (1997)
Daarnaast begon Chris in 2007 aan Dirtmusic, een project samen met Malinese muzikanten. Ik heb er 4 albums van in de kast staan, was destijds getipt door Deric Raven.
In 2013 resluteerde dit op hun derde album in een samenwerking met de Malinese zangeres Aminata Wassidjé Traoré.

Deze combinatie uit zich in een geweldige dansbare afrikaanse pop/rocksong gestut op een lichte krautrock beat.

Spotify La paix

MVW
Leuk DjFrankie, had Dirtmusic al even tussen neus en lippen door genoemd in de allereerste tip van dit topic dus deze kan van mijn shortlist af. De derde plaat heb ik echter nog nooit geluisterd dus dit nummer zal ook nieuw voor mij zijn!

En ook even overzichtje en tevens reminder voor de tips van de laatste dagen aangezien die alweer op de vorige pagina('s) zijn beland, met name Lubricated Goat staat er pas net in:
https://i.imgur.com/a7o9v4Z.png

Fons en Lotje, wie is er niet alternatief mee geworden? Ik ontdekte Nozems a Gogo ergens in 1990 en er ging een wereld voor me open.
Lubricated Goat zit in zo'n subgenre dat ik niet vervelend vind om te horen maar waar ik ook niet perse een album van zou hoeven. Dit nummer zou overigens ook niet misstaan op een Blast First verzamelaar die ik heb met oa sonic youth, head of david, big black... Minder dan 3 minuten is dan wel erg kort voor zo'n nummer.
Al met al een 7.4

Lubricated Goat - Jason the Unpopular: 7
Dirtmusic - La paix: 7,5

Zelf heb ik ook een aantal albums van Afrikaanse herkomst, dus dit ligt mij wel. Vooral Amadou & Mariam wordt hier regelmatig gedraaid. Muziek waarbij je niet kunt stilzitten.
8,3

6,5

Het swingt wel, maar helaas hoor ik ook wel wat Walkabouts, te harde gitaar waar het nou net niet nodig is. Walkabouts is een tijd heel populair geweest, maar voor mij deden ze het nooit zo. Ik vind het niet echt een onvoldoende, maar laat het bij een: 6,8

MVW
Ik heb hier duidelijk een zwak voor. Ik hou van Afrikaanse muziek en ook van Roots/Americana (en aanverwante genres). En dan is La Paix voor mij een heel geslaagde combinatie van die stijlen, tijd om het hele album erbij te pakken:

8,9

Bij het 'anderstalig' toernooi wordt bewezen wat ik al wist, dat ik over het algemeen niet van afrikaanse muziek houd. Als het echter een mengvorm is zoals dit dan valt het wel mee, doet soms zelfs wat aan My Baby denken. 6.4

Queen Adrena: 7
Lubricated Goat: 6,4
Dirtmusic: 7,7

En dit mag weer even aangevuld worden:

10-07-2020: 50Tracks
11-07-2020: Poek
12-07-2020: ....

MVW
12-07-2020: MVW
13-07-2020: ...

6,5

Lubricated Goat ook nog een 6,5
Queen Adreena 7

Je opgeven is een ding, iets kiezen is weer iets heel anders merk ik nu. Best lastig. Want is een nummer nu echt zo obscuur of is het een vergeten parel? En wat is dan het verschil? En wat voor de een obscuur is, is voor de ander heel bekend. Ik heb hier nummers voor bij horen komen waar ik nog nooit van gehoord had maar ook nummers die regelmatig op een van mij playlisten voor bij komen. Dat zal met dit nummer ook zo zijn. Anyway het voldoet wel aan de criteria. Hitgevoelig synth-pop uit 1982 die nooit een hit werd: Blanket Of Secrecy - Say You Will.

Ik ken het nummer wel, maar niet zodanig dat ik de bandnaam bij een popquiz zou kunnen noemen.
Maar het verhaal op Wikipedia is wel een ezelsbruggetje: er hing een deken van geheimzinnigheid rond de identiteit van de bandleden.

7

Bij mij was er ook iets van herkenning. Meer nog vwb de naam van de band. ik had er geen nummer bij in mijn hoofd.
Is obscuur nou onbekend of onbemind? Of beide? Voor dit topic hou ik het op (relatief) onbekend.
Hoe dan ook...ik vind dit een prima song in elk geval.
8

Hier word ik warm noch koud van. Een lauw nummertje dus, zoals men dat noemt.

5,5

MVW
Als je wat pit mist moet je misschien toch eens die metal in de ring te gooien AOVV

Het is niet geheel mijn straatje dit maar vind het wel een aardig nummer; leuk gitaartje, prettige zang en die typische 80s synth. Beetje Ultravox-achtig en snap wel dat het door de liefhebbers van het genre als verborgen parel gezien kan worden.

7,2

De kwaliteit op spotify is trouwens wel een stuk beter dan op YouTube

---

Queen Adreena gaat na anderhalve week in juli aan kop en Lubricated Goat en Jade delen voorlopig de derde plaats. De eerste band doet dat wel met een stuk hogere love/hate score al komen ze op dat gebied niet in de buurt van Un Mundo Raro:
https://i.imgur.com/umTpO55.png

Ik ga er maandag eentje uitzoeken, MVW!

13-07-2020: AOVV

DjFrankie (moderator)
14-07-2020: DjFrankie

Ik ken alle platen uit de Tipparade tussen 1980-1986, deze dus ook en helaas is dit geen favoriet. Dit doet het voor mij niet: 4,9

DjFrankie (moderator)
wendyvortex schreef:
Ik ken alle platen uit de Tipparade tussen 1980-1986

Dan zul je een goeie popkwisser zijn, die maken vaak het verschil

DjFrankie (moderator)
Voor mij een 7 Ultravox is genoemd inderdaad

15-07-2020: jorro

15-07-2020: jorro
16-07-2020 ranja

Ik kende het nummer zeker niet van Blanket of Secrecy. Het begint allemaal best ok, bij de refreinen wil je toch wel wat anders dan in de coupletten. Dat gebeurt dan ook wel maar net op een manier die me helemaal niet aanspreekt met die extra stem. 5.

In het kader van beter goed gejat dan slecht bedacht: The Ruling Class. Hun album Tour de Force (1 stem) komt uit 2008, maar klinkt als 1989. Als een debuutalbum dat bijna in zijn geheel in de MuMeLadder staat. Maar is de kloon ook nog goed genietbaar?

Gast
geplaatst: vandaag om 07:57 uur

geplaatst: vandaag om 07:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.