Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!
zoeken in:
1
geplaatst: 4 maart 2022, 15:25 uur
1. Isn't It Midnight *
2. Need Your Love So Bad
3. Go Your Own Way
4. Little Lies
5. Albatross
6. Sara
7. Oh Well (Parts 1 and 2)
8. Don't Stop
9. Seven Wonders
10. Rhiannon
11. Big Love
12. Everywhere
2. Need Your Love So Bad
3. Go Your Own Way
4. Little Lies
5. Albatross
6. Sara
7. Oh Well (Parts 1 and 2)
8. Don't Stop
9. Seven Wonders
10. Rhiannon
11. Big Love
12. Everywhere
1
geplaatst: 4 maart 2022, 15:55 uur
1. Oh Well (Parts 1 and 2)
2. Sara
3. The Chain
4. Need Your Love So Bad
5. You Make Loving Fun
6. Dreams
7. Albatross
8. Rhiannon
9. Songbird
10. Don't Stop
11. Go Your Own Way
12. Tusk
2. Sara
3. The Chain
4. Need Your Love So Bad
5. You Make Loving Fun
6. Dreams
7. Albatross
8. Rhiannon
9. Songbird
10. Don't Stop
11. Go Your Own Way
12. Tusk
1
geplaatst: 4 maart 2022, 15:55 uur
1. Little Lies
2. Everywhere
3. The Chain
4. Landslide
5. Sara
6. Big Love
7. Seven Wonders
8. You Make Loving Fun
9. Oh Well (Parts 1 and 2)
10. Tusk
11. Need Your Love So Bad
12. Dreams
2. Everywhere
3. The Chain
4. Landslide
5. Sara
6. Big Love
7. Seven Wonders
8. You Make Loving Fun
9. Oh Well (Parts 1 and 2)
10. Tusk
11. Need Your Love So Bad
12. Dreams
1
geplaatst: 4 maart 2022, 15:56 uur
1. Need Your Love So Bad
2. Oh Well (Parts 1 and 2)
3. Rhiannon
4. Dreams
5. Go Your Own Way
6. Everywhere
7. Don’t Stop
8. Big Love
9. Little Lies
10. Tango In the Night *
11. The Chain
12. Never Going Back Again *
3. Rhiannon
4. Dreams
5. Go Your Own Way
6. Everywhere
7. Don’t Stop
8. Big Love
9. Little Lies
10. Tango In the Night *
11. The Chain
12. Never Going Back Again *
1
geplaatst: 4 maart 2022, 16:05 uur
1. Tusk
3. The Chain
4. Big Love
5. Rhiannon
6. Don't Stop
7. Everywhere
8. Second Hand News *
9. Little Lies
10. Gypsy
11. Seven Wonders
12. You Make Loving Fun
3. The Chain
4. Big Love
5. Rhiannon
6. Don't Stop
7. Everywhere
8. Second Hand News *
9. Little Lies
10. Gypsy
11. Seven Wonders
12. You Make Loving Fun
1
geplaatst: 4 maart 2022, 17:13 uur
1. Everywhere
2. The Chain
3. Landslide
4. Dreams
5. Big Love
6. Need Your Love So Bad
7. Sara
8. Second Hand News *
9. Tango In the Night *
10. Tusk
11. Never Going Back Again *
12. Rhiannon
2. The Chain
3. Landslide
4. Dreams
5. Big Love
6. Need Your Love So Bad
7. Sara
8. Second Hand News *
9. Tango In the Night *
10. Tusk
11. Never Going Back Again *
12. Rhiannon
1
geplaatst: 4 maart 2022, 17:30 uur
1. Everywhere
2. The Chain
3. Dreams
4. Sara
5. Tusk
6. Rhiannon
7. Tango In the Night *
8. Big Love
9. Landslide
10. Second Hand News *
11. Go Your Own Way
12. Don’t Stop
2. The Chain
3. Dreams
4. Sara
5. Tusk
6. Rhiannon
7. Tango In the Night *
8. Big Love
9. Landslide
10. Second Hand News *
11. Go Your Own Way
12. Don’t Stop
0
geplaatst: 4 maart 2022, 17:32 uur
1. The Chain
2. Rhiannon
3. Go Your Own Way
4. Gold Dust Woman *
5. Silver Springs *
6. Dreams
7. Songbird
8. Second Hand News *
9. Big Love
10. Little Lies
11. Tusk
12. Tango In the Night *
2. Rhiannon
3. Go Your Own Way
4. Gold Dust Woman *
5. Silver Springs *
6. Dreams
7. Songbird
8. Second Hand News *
9. Big Love
10. Little Lies
11. Tusk
12. Tango In the Night *
2
geplaatst: 4 maart 2022, 17:36 uur
1. Isn't It Midnight *
2. Go Your Own Way
3. Tango In the Night *
4. Second Hand News *
5. The Chain
6. Landslide
7. Songbird
8. Everywhere
9. Big Love
10. Seven Wonders
11. Gold Dust Woman *
12. Oh Well (Parts 1 and 2)
1-11 zijn prachtig. Dus mocht bijvoorbeeld Everywhere winnen, vind ik het ook best. Oh Well vind ik beter in de versie van Oh Well, maar dat komt ook omdat ik die 1988 versie als eerste kende. Al met al is Fleetwood Mac toch wel een van mijn favoriete bands/artiesten.
Grootste gemis in de finale zijn toch wel Peacekeeper en
2. Go Your Own Way
3. Tango In the Night *
4. Second Hand News *
5. The Chain
6. Landslide
7. Songbird
8. Everywhere
9. Big Love
10. Seven Wonders
11. Gold Dust Woman *
12. Oh Well (Parts 1 and 2)
1-11 zijn prachtig. Dus mocht bijvoorbeeld Everywhere winnen, vind ik het ook best. Oh Well vind ik beter in de versie van Oh Well, maar dat komt ook omdat ik die 1988 versie als eerste kende. Al met al is Fleetwood Mac toch wel een van mijn favoriete bands/artiesten.
Grootste gemis in de finale zijn toch wel Peacekeeper en
1
geplaatst: 4 maart 2022, 19:18 uur
1. Oh Well (Parts 1 and 2)
2. Go Your Own Way
3. Albatross
4. Big Love
5.You Make Loving Fun
6. Gold Dust woman
7. Little Lies
8. Never Going Back Again *
9. Isn't It Midnight *
10.Sara
11.Second Hand News *
12. Dreams
.
.
2. Go Your Own Way
3. Albatross
4. Big Love
5.You Make Loving Fun
6. Gold Dust woman
7. Little Lies
8. Never Going Back Again *
9. Isn't It Midnight *
10.Sara
11.Second Hand News *
12. Dreams
.
.
1
geplaatst: 5 maart 2022, 01:18 uur
1. Sara
2. The Chain
3. Oh Well (Parts 1 and 2)
4. Dreams
5. Landslide
6. Rhiannon
7. Tusk
8. Albatross
9. Gypsy
10. Go Your Own Way
11. Silver Springs
12. Gold Dust Woman
2. The Chain
3. Oh Well (Parts 1 and 2)
4. Dreams
5. Landslide
6. Rhiannon
7. Tusk
8. Albatross
9. Gypsy
10. Go Your Own Way
11. Silver Springs
12. Gold Dust Woman
2
geplaatst: 5 maart 2022, 01:41 uur
Ik ben al sinds lang een bewonderaar van Fleetwood Mac, vooral de melancholische en nostalgische nummers van de band spreken me zeer aan. Daarbij ben ik overduidelijk idolaat van de pen en de zangstem van Stevie Nicks. Het podium is briljant, waarbij Dreams en Rhiannon nauwelijks voor elkaar onderdoen. Dreams wint het op punten, omdat het zo'n hemeltergend mooi antwoord is op Go Your Own Way, het nummer dat Lindsay Buckingham schreef over hun relatiebreuk. Naar verluidt heeft Nicks het nummer Dreams in 10 minuten geschreven, zittend met een keyboard op een bed in een aangrenzende studio van Sly Stone. Buitengewoon indrukwekkend! Verder ben ik Sara gedurende de afgelopen week steeds meer gaan waarderen, net zoals Gypsy en de toch wat verborgen parel Gold Dust Woman. Ook de overige zeven nummers vind ik goed tot zeer goed en een handjevol nummers, zoals Everywhere, vielen helaas net buiten de punten.
01. Dreams
02. Rhiannon
03. Sara
04. Gold Dust Woman *
05. Gypsy
06. Landslide
07. Need Your Love So Bad
08. Go Your Own Way
09. Little Lies
10. You Make Loving Fun
11. Oh Well (Parts 1 and 2)
12. Albatross
01. Dreams
02. Rhiannon
03. Sara
04. Gold Dust Woman *
05. Gypsy
06. Landslide
07. Need Your Love So Bad
08. Go Your Own Way
09. Little Lies
10. You Make Loving Fun
11. Oh Well (Parts 1 and 2)
12. Albatross
3
geplaatst: 5 maart 2022, 10:25 uur
Dit spelletje leverde in Huize PrettyMissSmith een heel gezellig avondje op. Dus bij deze dank, organisator!
We zijn allebei wel gecharmeerd van de band, zij meer van de versie met de dames, ik meer van de bluezzz, maar allebei kunnen we ook de andere incarnatie waarderen. De overgangsfase tussen deze twee periodes vind ik ook goed, maar gezien de eenkennige samenstelling van de finale (de band heeft 18 albums uitgebracht, maar bijna de hele ‘Rumours’ plaat staat er tussen!
), hebben we, nadat we de gehele lijst twee keer hebben geluisterd, de avond voortgezet met wat werk van vóór 1975. Zodoende hadden van 20.00 uur tot 00.30 uur een Fleetwood avondje.
Aandoenlijk om te zien hoe PrettyMissSmith het bij ‘Songbird’ niet droog hield. Tot twee keer toe. ‘Gold Dust Woman’ was voor ons allebei ook een wat onbekendere parel die veel mooier glimt dan gedacht. We hebben wel besloten dat we het nummer ‘You Make Lovin’ Fun’ tot ons nieuwe lijflied benoemen.
De eerste negen vind ik erg fraai, de overige drie wel okay. The Green Manalishi zou ‘The Chain’ uit de Top 3 hebben geknikkerd.
1. Oh Well (part 1=10)(part 2=8,5)
2. Tusk (8,6)
3. The Chain (8,5)
4. Go You Own Way (8,3)
5. Tango In The Night (8,3)
6. Gold Dust Woman (8,2)
7. Need Your Love So Bad (8,2)
8. Albatross (8)
9. Big Love (8)
10. You Make Lovin’ Fun (7,7)
11. Rhiannon (7,5)
12. Don’t Stop (7,5)
Volledigheidshalve hier ook de top 12 van PrettyMissSmith. Haar smaak kwam enigszins overeen, op een paar variaties na. En ze was gemiddeld genomen een fractie positiever gestemd, want we vonden allebei ‘Rhiannon’ evengoed, maar bij haar haalde het nummer haar lijst niet.
1. The Chain (9)
2. Songbird (8,5)
3. Tusk (8,5)
4. You Can Go Your Own Way (8,5)
5. Gold Dust Woman (8)
6. Oh Well #1-2 (8)
7. Albatross (8)
8. Little Lies (8)
9. You make Lovin’ Fun (7,6)
10. Tango In The Night (7,5)
11. Need Your Love So Bad (7,5)
12. Big Love (7,5)
We zijn allebei wel gecharmeerd van de band, zij meer van de versie met de dames, ik meer van de bluezzz, maar allebei kunnen we ook de andere incarnatie waarderen. De overgangsfase tussen deze twee periodes vind ik ook goed, maar gezien de eenkennige samenstelling van de finale (de band heeft 18 albums uitgebracht, maar bijna de hele ‘Rumours’ plaat staat er tussen!
), hebben we, nadat we de gehele lijst twee keer hebben geluisterd, de avond voortgezet met wat werk van vóór 1975. Zodoende hadden van 20.00 uur tot 00.30 uur een Fleetwood avondje. Aandoenlijk om te zien hoe PrettyMissSmith het bij ‘Songbird’ niet droog hield. Tot twee keer toe. ‘Gold Dust Woman’ was voor ons allebei ook een wat onbekendere parel die veel mooier glimt dan gedacht. We hebben wel besloten dat we het nummer ‘You Make Lovin’ Fun’ tot ons nieuwe lijflied benoemen.

De eerste negen vind ik erg fraai, de overige drie wel okay. The Green Manalishi zou ‘The Chain’ uit de Top 3 hebben geknikkerd.
1. Oh Well (part 1=10)(part 2=8,5)
2. Tusk (8,6)
3. The Chain (8,5)
4. Go You Own Way (8,3)
5. Tango In The Night (8,3)
6. Gold Dust Woman (8,2)
7. Need Your Love So Bad (8,2)
8. Albatross (8)
9. Big Love (8)
10. You Make Lovin’ Fun (7,7)
11. Rhiannon (7,5)
12. Don’t Stop (7,5)
Volledigheidshalve hier ook de top 12 van PrettyMissSmith. Haar smaak kwam enigszins overeen, op een paar variaties na. En ze was gemiddeld genomen een fractie positiever gestemd, want we vonden allebei ‘Rhiannon’ evengoed, maar bij haar haalde het nummer haar lijst niet.
1. The Chain (9)
2. Songbird (8,5)
3. Tusk (8,5)
4. You Can Go Your Own Way (8,5)
5. Gold Dust Woman (8)
6. Oh Well #1-2 (8)
7. Albatross (8)
8. Little Lies (8)
9. You make Lovin’ Fun (7,6)
10. Tango In The Night (7,5)
11. Need Your Love So Bad (7,5)
12. Big Love (7,5)
1
geplaatst: 5 maart 2022, 10:30 uur
De lijnen zijn gesloten! Maar liefst 47 van jullie hebben een lijstje ingezonden, waarvoor dank! De uitslag volgt snel.
1
geplaatst: 5 maart 2022, 10:47 uur
24. Gypsy – 66 punten
10x genoemd - #1 van niemand
Gypsy is het enige nummer in de finale dat afkomstig is van Mirage. Dit album komt uit 1982, maar Gypsy werd al in 1979 door Stevie Nicks geschreven. Naar verluid werd Nicks bij het schrijven door twee dingen geïnspireerd. Als eerste de nostalgiegevoelens voor haar leven voordat ze lid werd van Fleetwood Mac, toen ze net samen was met Lindsey Buckingham en nauwelijks rond kon komen. Daarnaast is het nummer ook bedoeld als ode aan Nicks’ beste vriend, die in 1982 overleed. Gypsy overleefde maar net de eliminatieronde en dat zien we hier terug in de uitslag.
23. Never Going Back Again – 71 punten
16x genoemd - #1 van niemand
Op plek 23 vinden we het eerste nummer van succesalbum Rumours. In Nederland werd dit nummer ook uitgebracht als B-side van single Dreams. Net als vele andere nummers van Rumours werd het geschreven tijdens de nasleep van een breakup. In dit geval die van de relatie tussen Buckingham en Nicks.
22. Isn’t It Midnight – 71 punten
12x genoemd - #1 van SBube en Poeha
Isn’t It Midnight scoort hetzelfde aantal punten als het vorige nummer, maar ik zet hem een plekje hoger omdat dit het eerste nummer is dat #1 plekken heeft gekregen. Isn’t It Midnight was de laatste single van Tango in the Night en haalde in Nederland de 32e positie.
20. Tango in the Night – 72 punten
13x genoemd - #1 van niemand
Plek 20 is een gedeelde plek. Ten eerste vinden we hier het titelnummer van Tango in the Night. De gitaarriff hiervan werd oorspronkelijk door Buckingham geschreven voor zijn derde soloalbum, net als Big Love en Caroline. Het nummer bevat een aantal voor Fleetwood Mac unieke instrumenten, zoals een harp.
20. Seven Wonders – 72 punten
12x genoemd - #1 van niemand
Ook op 20 vinden we Seven Wonders, alweer een nummer van Tango in the Night. Zoals de titel al suggereert, refereert Stevie Nicks hierin naar de zeven wereldwonderen, die ook in de videoclip te zien zijn.
10x genoemd - #1 van niemand
Gypsy is het enige nummer in de finale dat afkomstig is van Mirage. Dit album komt uit 1982, maar Gypsy werd al in 1979 door Stevie Nicks geschreven. Naar verluid werd Nicks bij het schrijven door twee dingen geïnspireerd. Als eerste de nostalgiegevoelens voor haar leven voordat ze lid werd van Fleetwood Mac, toen ze net samen was met Lindsey Buckingham en nauwelijks rond kon komen. Daarnaast is het nummer ook bedoeld als ode aan Nicks’ beste vriend, die in 1982 overleed. Gypsy overleefde maar net de eliminatieronde en dat zien we hier terug in de uitslag.
23. Never Going Back Again – 71 punten
16x genoemd - #1 van niemand
Op plek 23 vinden we het eerste nummer van succesalbum Rumours. In Nederland werd dit nummer ook uitgebracht als B-side van single Dreams. Net als vele andere nummers van Rumours werd het geschreven tijdens de nasleep van een breakup. In dit geval die van de relatie tussen Buckingham en Nicks.
22. Isn’t It Midnight – 71 punten
12x genoemd - #1 van SBube en Poeha
Isn’t It Midnight scoort hetzelfde aantal punten als het vorige nummer, maar ik zet hem een plekje hoger omdat dit het eerste nummer is dat #1 plekken heeft gekregen. Isn’t It Midnight was de laatste single van Tango in the Night en haalde in Nederland de 32e positie.
20. Tango in the Night – 72 punten
13x genoemd - #1 van niemand
Plek 20 is een gedeelde plek. Ten eerste vinden we hier het titelnummer van Tango in the Night. De gitaarriff hiervan werd oorspronkelijk door Buckingham geschreven voor zijn derde soloalbum, net als Big Love en Caroline. Het nummer bevat een aantal voor Fleetwood Mac unieke instrumenten, zoals een harp.
20. Seven Wonders – 72 punten
12x genoemd - #1 van niemand
Ook op 20 vinden we Seven Wonders, alweer een nummer van Tango in the Night. Zoals de titel al suggereert, refereert Stevie Nicks hierin naar de zeven wereldwonderen, die ook in de videoclip te zien zijn.
1
geplaatst: 5 maart 2022, 11:06 uur
19. Silver Springs – 73 punten
9x genoemd - #1 van niemand
Silver Springs werd maar 9x genoemd, maar gemiddeld wel vrij hoog. Een 19e plek is de beloning. Dit nummer was bedoeld om op de reguliere versie van Rumours te verschijnen, maar werd weggelaten vanwege de lengte en het langzame tempo. Dit leidde tot veel protesten van Stevie Nicks en zorgde bijna voor het einde van de band. In 1991 verliet Nicks zelfs tijdelijk de band omdat Mick Fleetwood haar niet toestond om het nummer op een soloalbum te zetten.
18. Second Hand News – 103 punten
20x genoemd - #1 van ArthurDZ
We maken een flinke sprong in punten naar Second Hand News, het openingsnummer van Rumours. Lindsey Buckingham bepaalde voor een groot deel hoe dit nummer eruit kwam te zien. Hij schreef onder andere de baslijn voor John McVie. Dit was een opmaat voor hoe Buckingham op Tusk nog meer de regie naar zich toetrok.
17. Songbird – 105 punten
20x genoemd - #1 van Kees-Jan
Songbird werd door Christine McVie in een halfuur geschreven. Dit was rond middernacht, maar omdat er niemand bij haar was om het nummer op te nemen, bleef ze de hele nacht wakker om te voorkomen dat ze de akkoorden en de melodie zou vergeten. Als mijn moeder had meegestemd, had dit nummer ongetwijfeld bovenaan haar lijstje gestaan.
16. Little Lies – 107 punten
20x genoemd - #1 van Poek
Een plekje hoger vinden we Little Lies. Christine McVie schreef dit nummer met haar man, Eddie Quintela. In Nederland haalde het de 10e plaats in de top 40.
15. Albatross – 113 punten
19x genoemd - #1 van niemand
Op 15 staat het eerste nummer van Peter Green’s Fleetwood Mac. Hoger dan ik eerlijk gezegd had verwacht. Albatross is het enige instrumentale nummer in de finale. De akoestische gitaar van Green zweeft hier als een albatros boven de golven, die worden nagebootst door de bekkens van Mick Fleetwood en de deinende basgitaar van John McVie.
9x genoemd - #1 van niemand
Silver Springs werd maar 9x genoemd, maar gemiddeld wel vrij hoog. Een 19e plek is de beloning. Dit nummer was bedoeld om op de reguliere versie van Rumours te verschijnen, maar werd weggelaten vanwege de lengte en het langzame tempo. Dit leidde tot veel protesten van Stevie Nicks en zorgde bijna voor het einde van de band. In 1991 verliet Nicks zelfs tijdelijk de band omdat Mick Fleetwood haar niet toestond om het nummer op een soloalbum te zetten.
18. Second Hand News – 103 punten
20x genoemd - #1 van ArthurDZ
We maken een flinke sprong in punten naar Second Hand News, het openingsnummer van Rumours. Lindsey Buckingham bepaalde voor een groot deel hoe dit nummer eruit kwam te zien. Hij schreef onder andere de baslijn voor John McVie. Dit was een opmaat voor hoe Buckingham op Tusk nog meer de regie naar zich toetrok.
17. Songbird – 105 punten
20x genoemd - #1 van Kees-Jan
Songbird werd door Christine McVie in een halfuur geschreven. Dit was rond middernacht, maar omdat er niemand bij haar was om het nummer op te nemen, bleef ze de hele nacht wakker om te voorkomen dat ze de akkoorden en de melodie zou vergeten. Als mijn moeder had meegestemd, had dit nummer ongetwijfeld bovenaan haar lijstje gestaan.
16. Little Lies – 107 punten
20x genoemd - #1 van Poek
Een plekje hoger vinden we Little Lies. Christine McVie schreef dit nummer met haar man, Eddie Quintela. In Nederland haalde het de 10e plaats in de top 40.
15. Albatross – 113 punten
19x genoemd - #1 van niemand
Op 15 staat het eerste nummer van Peter Green’s Fleetwood Mac. Hoger dan ik eerlijk gezegd had verwacht. Albatross is het enige instrumentale nummer in de finale. De akoestische gitaar van Green zweeft hier als een albatros boven de golven, die worden nagebootst door de bekkens van Mick Fleetwood en de deinende basgitaar van John McVie.
1
geplaatst: 5 maart 2022, 11:10 uur
Voor wat het waard is ... dit was mijn top 10 geweest.
1. Rhiannon
2. Don't Stop
3. Landslide
4. The Chain
5. Dreams
6. Go Your Own Way
7. Sara
8. Big Love
9. You Make Loving Fun
10. Little Lies
1. Rhiannon
2. Don't Stop
3. Landslide
4. The Chain
5. Dreams
6. Go Your Own Way
7. Sara
8. Big Love
9. You Make Loving Fun
10. Little Lies
1
geplaatst: 5 maart 2022, 11:10 uur
Silver Springs heeft daadwerkelijk 71 punten?
Dan klopt de positie niet.
Dan klopt de positie niet.
0
geplaatst: 5 maart 2022, 11:23 uur
14. Don’t Stop – 127 punten
25x genoemd - #1 van niemand
Don’t Stop is een beetje een allemansvriend. Vaak genoemd, maar gemiddeld niet heel hoog. De tekst van dit nummer beschrijft de gevoelens van Christine McVie na haar relatiebreuk met bassist John McVie. De song werd zo’n beetje het lijflied van de Amerikaanse president Bill Clinton, die het gebruikte tijdens zijn presidentiële campagne in 1992.
13. You Make Loving Fun – 128 punten
You Make Loving Fun werd ook 25x genoemd, maar verzamelde net één puntje meer. Christine McVie haalde inspiratie voor dit nummer uit haar affaire met de lichtman van de band. Maar om opgetrokken wenkbrauwen te voorkomen vertelde ze John McVie dat het over haar hond ging.
12. Everywhere – 133 punten
20x genoemd - #1 van Titmeister en Dance Lover
Op nummer 12 vinden we weer een nummer van Christine McVie. In Nederland werd Everywhere een grote hit en haalde het de 3e plek in de Top 40. Het kenmerkende intro werd gecreëerd door een combinatie van een akoestische en elektrische gitaar in een 2x zo langzaam tempo.
11. Need Your Love So Bad – 135 punten
21x genoemd - #1 van Shaky, Les de Groot en Ast
Op plek 11 komen we weer een nummer van de oude Fleetwood Mac tegen. Dit keer geen originele compositie, maar een cover van Little Willie John uit 1955. Het haalde naast de UK alleen in Nederland de hitparades.
Don’t Stop is een beetje een allemansvriend. Vaak genoemd, maar gemiddeld niet heel hoog. De tekst van dit nummer beschrijft de gevoelens van Christine McVie na haar relatiebreuk met bassist John McVie. De song werd zo’n beetje het lijflied van de Amerikaanse president Bill Clinton, die het gebruikte tijdens zijn presidentiële campagne in 1992.
13. You Make Loving Fun – 128 punten
You Make Loving Fun werd ook 25x genoemd, maar verzamelde net één puntje meer. Christine McVie haalde inspiratie voor dit nummer uit haar affaire met de lichtman van de band. Maar om opgetrokken wenkbrauwen te voorkomen vertelde ze John McVie dat het over haar hond ging.
12. Everywhere – 133 punten
20x genoemd - #1 van Titmeister en Dance Lover
Op nummer 12 vinden we weer een nummer van Christine McVie. In Nederland werd Everywhere een grote hit en haalde het de 3e plek in de Top 40. Het kenmerkende intro werd gecreëerd door een combinatie van een akoestische en elektrische gitaar in een 2x zo langzaam tempo.
11. Need Your Love So Bad – 135 punten
21x genoemd - #1 van Shaky, Les de Groot en Ast
Op plek 11 komen we weer een nummer van de oude Fleetwood Mac tegen. Dit keer geen originele compositie, maar een cover van Little Willie John uit 1955. Het haalde naast de UK alleen in Nederland de hitparades.
1
geplaatst: 5 maart 2022, 11:32 uur
10. Gold Dust Woman – 143 punten
23x genoemd - #1 van bikkel2 en Salvadore
We gaan de top 10 in met Gold Dust Woman, de afsluiter van Rumours. Dit nummer won glansrijk de nominatieronde en is nu logischerwijs ook het hoogst genoteerde nummer dat niet in de startlijst stond. Het nummer werd opgenomen om 4 uur ’s nachts, omdat Nicks veel moeite had om haar vocalen er goed op te krijgen. Wat betreft de tekst van het nummer: Nicks heeft toegegeven dat ‘gold dust’ feitelijk een metafoor is voor cocaïne.
23x genoemd - #1 van bikkel2 en Salvadore
We gaan de top 10 in met Gold Dust Woman, de afsluiter van Rumours. Dit nummer won glansrijk de nominatieronde en is nu logischerwijs ook het hoogst genoteerde nummer dat niet in de startlijst stond. Het nummer werd opgenomen om 4 uur ’s nachts, omdat Nicks veel moeite had om haar vocalen er goed op te krijgen. Wat betreft de tekst van het nummer: Nicks heeft toegegeven dat ‘gold dust’ feitelijk een metafoor is voor cocaïne.
1
geplaatst: 5 maart 2022, 11:38 uur
9. Landslide – 165 punten
26x genoemd - #1 van aERodynamIC en motel matches
Landslide is één van de grootste klassiekers van het self-titled album uit 1975. Toch werd het pas in 1998 als single uitgebracht, in een live-versie van het live-album The Dance. Stevie Nicks schreef het nummer toen ze samen met Lindsey Buckingham was gedropt door hun label. Ze twijfelde eraan of ze door moest gaan als muzikant of weer terug moest gaan naar school. Haar leven voelde toen echt als een ‘landslide.’
26x genoemd - #1 van aERodynamIC en motel matches
Landslide is één van de grootste klassiekers van het self-titled album uit 1975. Toch werd het pas in 1998 als single uitgebracht, in een live-versie van het live-album The Dance. Stevie Nicks schreef het nummer toen ze samen met Lindsey Buckingham was gedropt door hun label. Ze twijfelde eraan of ze door moest gaan als muzikant of weer terug moest gaan naar school. Haar leven voelde toen echt als een ‘landslide.’
1
geplaatst: 5 maart 2022, 11:44 uur
8. Big Love – 180 punten
29x genoemd - #1 van andré en vigil
Big Love was de eerste single van Tango in the Night. De song wordt gekenmerkt door een echt jaren 80-geluid en was een inspiratie voor de dance-stroming Balearic beat of Ibiza house. In latere live-versies speelde Lindsey Buckingham dit nummer vaak solo met alleen een akoestische gitaar. Zoals iemand anders in dit topic ook al zei, zijn deze live-versies superieur aan de studio versie. Althans, dat vind ik.
29x genoemd - #1 van andré en vigil
Big Love was de eerste single van Tango in the Night. De song wordt gekenmerkt door een echt jaren 80-geluid en was een inspiratie voor de dance-stroming Balearic beat of Ibiza house. In latere live-versies speelde Lindsey Buckingham dit nummer vaak solo met alleen een akoestische gitaar. Zoals iemand anders in dit topic ook al zei, zijn deze live-versies superieur aan de studio versie. Althans, dat vind ik.
1
geplaatst: 5 maart 2022, 11:47 uur
Ik vond dat destijds wel een sensatie hoor, Big Love. Heerlijk nummer met een geweldig slot.
2
geplaatst: 5 maart 2022, 11:50 uur
7. Oh Well (Parts 1 and 2) – 202 punten
26x genoemd - #1 van shinybeast, spinout, Marco dB, teus en EvilDrSmith
Goed, dit zijn eigenlijk twee nummers, maar omdat ze zo erg bij elkaar horen heb ik ze als één nummer aan de startlijst toegevoegd. Deel 1 is een gejaagde elektrische blues song, waar deel 2 instrumentaal is en veel rustiger. Dit is het hoogst genoteerde nummer van de Peter Green-periode. Mooi om te zien dat deze ruim de top 10 heeft gehaald, want ik vreesde dat de Peter Green-nummers een beetje zouden ondersneeuwen.
26x genoemd - #1 van shinybeast, spinout, Marco dB, teus en EvilDrSmith
Goed, dit zijn eigenlijk twee nummers, maar omdat ze zo erg bij elkaar horen heb ik ze als één nummer aan de startlijst toegevoegd. Deel 1 is een gejaagde elektrische blues song, waar deel 2 instrumentaal is en veel rustiger. Dit is het hoogst genoteerde nummer van de Peter Green-periode. Mooi om te zien dat deze ruim de top 10 heeft gehaald, want ik vreesde dat de Peter Green-nummers een beetje zouden ondersneeuwen.
3
geplaatst: 5 maart 2022, 11:55 uur
6. Tusk – 204 punten
33x genoemd - #1 van ranboy, wendyvortex, 50tracks en Arno
Op plek 6 vinden we pas het eerste nummer van Tusk, toch jammer dat niet meer nummers van dit dubbelalbum het hebben gehaald. De titeltrack van dit album werd ingespeeld door verreweg de meeste muzikanten van alle nummers in de finale. Voor de percussie en blazers werd namelijk de hulp ingeschakeld van de USC Trojan Marching Band. Deze bestond uit 112 leden, wat een record opleverde voor het hoogste aantal muzikanten dat meespeelde op een single.
33x genoemd - #1 van ranboy, wendyvortex, 50tracks en Arno
Op plek 6 vinden we pas het eerste nummer van Tusk, toch jammer dat niet meer nummers van dit dubbelalbum het hebben gehaald. De titeltrack van dit album werd ingespeeld door verreweg de meeste muzikanten van alle nummers in de finale. Voor de percussie en blazers werd namelijk de hulp ingeschakeld van de USC Trojan Marching Band. Deze bestond uit 112 leden, wat een record opleverde voor het hoogste aantal muzikanten dat meespeelde op een single.
1
geplaatst: 5 maart 2022, 12:01 uur
5. Sara – 207 punten
29x genoemd - #1 van dynamo d en Mastroianni
Op 5 komt gelijk het laatste nummer van Tusk: Sara. Stevie Nicks schreef dit nummer over haar goede vriendin Sara, die later trouwde met Mick Fleetwood. Sterker nog, Fleetwood’s affaire met deze Sara was de reden van het einde van de kortstondige relatie tussen Nicks en Fleetwood. Volgens Nicks’ andere ex Don Henley gaat het nummer echter over hun ongeboren kind. Nicks heeft dit deels bevestigd en gezegd dat als het kind geboren was geweest en het een meisje was geweest, ze inderdaad Sara had geheten.
29x genoemd - #1 van dynamo d en Mastroianni
Op 5 komt gelijk het laatste nummer van Tusk: Sara. Stevie Nicks schreef dit nummer over haar goede vriendin Sara, die later trouwde met Mick Fleetwood. Sterker nog, Fleetwood’s affaire met deze Sara was de reden van het einde van de kortstondige relatie tussen Nicks en Fleetwood. Volgens Nicks’ andere ex Don Henley gaat het nummer echter over hun ongeboren kind. Nicks heeft dit deels bevestigd en gezegd dat als het kind geboren was geweest en het een meisje was geweest, ze inderdaad Sara had geheten.
3
geplaatst: 5 maart 2022, 12:02 uur
Tusk, wat een mokerslag blijft dat toch. Ik ben 'm nu aan het draaien en ie komt weer genadeloos hard binnen.
edit: AAA DRUMSOLO IK GA KAPOT VAN GENOT
edit: AAA DRUMSOLO IK GA KAPOT VAN GENOT
2
geplaatst: 5 maart 2022, 12:07 uur
4. Dreams – 241 punten
38x genoemd - #1 van Rudi S en Choconas
Vanaf nu maken we elke keer een flinke sprong in punten. Dreams werd maar 2x op nummer 1 gezet, maar vooral heel vaak genoemd. In 1977 was het al een grote hit, maar dit werd in 2020 nog eens dunnetjes overgedaan vanwege een viral video op TikTok.
Waar het nummer overgaat heeft Choconas al mooi beschreven, dus waarom zou ik dat zelf nog een keer doen?
38x genoemd - #1 van Rudi S en Choconas
Vanaf nu maken we elke keer een flinke sprong in punten. Dreams werd maar 2x op nummer 1 gezet, maar vooral heel vaak genoemd. In 1977 was het al een grote hit, maar dit werd in 2020 nog eens dunnetjes overgedaan vanwege een viral video op TikTok.
Waar het nummer overgaat heeft Choconas al mooi beschreven, dus waarom zou ik dat zelf nog een keer doen?
Choconas schreef:
Dreams wint het op punten, omdat het zo'n hemeltergend mooi antwoord is op Go Your Own Way, het nummer dat Lindsay Buckingham schreef over hun relatiebreuk. Naar verluidt heeft Nicks het nummer Dreams in 10 minuten geschreven, zittend met een keyboard op een bed in een aangrenzende studio van Sly Stone. Buitengewoon indrukwekkend!
Dreams wint het op punten, omdat het zo'n hemeltergend mooi antwoord is op Go Your Own Way, het nummer dat Lindsay Buckingham schreef over hun relatiebreuk. Naar verluidt heeft Nicks het nummer Dreams in 10 minuten geschreven, zittend met een keyboard op een bed in een aangrenzende studio van Sly Stone. Buitengewoon indrukwekkend!
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.