menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (PC Music & Friends)!

zoeken in:
Choconas schreef:
(quote)

Wanneer eindigt De Slimste Mens? Heb ik nog tijd!?

Zo rond half tien.

Top, voor die tijd moet ik wel een lijstje gefabriceerd kunnen hebben!

Hup Monica

Van My Bloody Valentine ken ik eigenlijk alleen Loveless goed, dus prettig om ook eens met wat andere nummers van MBV kennis te maken. Mooie aanleiding om me eens wat meer in de rest van het oeuvre te verdiepen.

01. Sometimes
02. (When You Wake) You're Still in a Dream
03. Only Shallow
04. Soon
05. Only Tomorrow
06. Loomer
07. Sunny Sundae Smile
08. I Only Said
09. No More Sorry
10. When You Sleep

ze is weer indrukwekkend

edit: was

verslikt in een braam

Ja pijnlijk moment

Wham!, Madonna, Freddie Mercury, veel te moeilijke vragen bij De Slimste Mens. Laten we dan maar naar de uitslag gaan. De finale bevatte vooral nummers van Loveless (8), Isn't Anything (6) en de EP You Made Me Realise (4). Bij diverse stemmers was er wel een voorkeur voor Loveless of juist voor de iets eerdere periode te herkennen.

MBV staat drie keer in de MuMeLadder, namelijk met Soon (1727), Only Shallow (918) en When You Sleep (607). Dat zijn dus ook favorieten voor de topposities. Hebben ze dat waargemaakt? We zullen er snel achter komen! Ik kan alvast zeggen dat het zowel onderin als bovenin spannend was.

3 keer is veel te weinig!

johan de witt schreef:
3 keer is veel te weinig!

Doe er dan wat aan!

20. Only Tomorrow [MBV]
14 punten van 5 stemmers.

Het enige nummer van het comebackalbum. En dat album... nouja, ik laat even ranja aan het woord:

ranja schreef:
Ik vind het zeker geen slecht album maar van een band met zo'n reputatie mag je eigenlijk wel meer verwachten.

Dat dus (al verwacht ik zelf nooit zo veel van comebackalbums).

19. Lose My Breath [Isn't Anything]
20 punten van 5 stemmers.

Veel oehoehoe's in dit nummer, wel typisch voor MBV.

18. Sunny Sundae Smile [EP Sunny Sundae Smile]
21 punten van 8 stemmers.

Het oudste nummer van de lijst (februari 1987), nog zonder Bilinda Butcher, de grote liefde van itchy. Desondanks gaf ie het nummer een punt. Zelf zeg ik nee tegen MBV zonder BB.

17. Soft as Snow (But Warm Inside) [Isn't Anything]
22 punten van 5 stemmers.

Waarom staat dit zo laag? Arno snapt tenminste dingen. Een Dylanesque tekst qua ritme gecombineerd met de bekende oehoehoes.

16. No More Sorry [Isn't Anything]
23 punten van 6 stemmers.

Een van de langzaamste nummers van MBV met diverse pauzes erin.

15. Cupid Come [Isn't Anything]
28 punten van 5 stemmers.
Nummer 1 van motel matches

Heeft een beetje ontregelende vocalen, dit nummer, a la Pavement. Maar dan eindigend met een geluidsmuur.

nog geen enkele van Loveless, hoe geweldig album ook maar dat vind ik toch redelijk overdreven.

14. Loomer [Loveless]
30 punten van 7 stemmers.

Daar is dan eindelijk een nummer van Loveless, het album dat duidelijk de winnaar is van deze editie. Niet heel verrassend, want met 4.02 vs 3.81 (Isn't Anything) en 3.65 (MBV) is het duidelijk het populairste album op deze site, al scoort de EP You made me realise (4.11) nog iets hoger.

Bij dit nummer moet je moeite doen om te vocalen te verstaan, en ik heb ook geen idee wat er gezongen wordt. Ook typisch voor MBV: de vocalen zijn vaak meer een extra instrument.

13. Cigarette in Your Bed [EP You Made Me Realise]
31 punten van 5 stemmers.
Nummer 1 van MartinoBasso

De EP You Made Me Realise was de doorbraak van MBV: het werd heel goed ontvangen door de pers en stond hoog in de indiecharts. Ook hier en op RYM scoort het heel hoog. Niet gek dus dat vier van de vijf nummers van de EP de top 20 hier gehaald hebben.

12. (When You Wake) You're Still in a Dream [Isn't Anything]
35 punten van 6 stemmers.

Dankzij Choconas op het laatste moment nog flink gestegen. Uptempo nummer met behoorlijk raggende gitaren tussendoor, geschikt voor luchtgitaristen.

11. Thorn [EP You Made Me Realise]
41 punten van 9 stemmers.

Dit klinkt een beetje als de preshoegaze-MBV, maar dan met een shoegazesausje erover.

10. Drive It All Over Me [EP You Made Me Realise]
44 punten van 8 stemmers.
Nummer 1 van johan de witt.

Een lief liedje, dat m.i. verrassend de top tien heeft gehaald.

8. Feed Me With Your Kiss [Isn't Anything]
56 punten van 8 stemmers.
Nummer 1 van ranja en Poek.

Nummer 17 uit mijn verleden maand geposte top 100 (Strawberry Wine had ik op 6). En toen schreef ik o.a.:

Pas twintig jaar later zag ik MBV live, in de Effenaar (net nadat het album m b v was uitgekomen, waar ze één nummer van speelden). Vooraf werd gewaarschuwd om oordopjes in te doen vanwege de holocaust (niet mijn term) tijdens You Made Me Realise, een snoeiharde, melodiearme sectie, vele minuten lang. My Bloody Valentine - The Holocaust - YouTube
Er schijnen wel mensen te zijn die het mooi vinden, ikzelf stond met mijn handen op mijn oren (ondanks de oordopjes), hopende dat het snel klaar zou zijn.

Ik weet niet of er mensen meelezen voor wie “Het kan me niet hard genoeg zijn” geldt (en wat ze dan van de holocaust-sectie vinden), voor mij geldt het niet. Maar hard mag best en het is vast geen toeval dat voor YMMR het nummer Feed Me With Your Kiss werd gespeeld. Maar net als bij de aardbeienwijn geldt hier: er is een geluidsmuur, maar ook heel mooie vocalen. Dit keer echt als duet tussen Kevin en Belinda. Relatief veel van mijn favorieten hebben een zanger en een zangeres en ik vind dat ook over het algemeen mooier dan twee mannen of twee vrouwen samen. Het maakt een nummer afwisselender of zelfs spannender, denk ik. Enfin, ik had nog niet de term dreampop genoemd, maar de zang kun je echt bij wegdromen (al zal slapen niet lukken met de gitaarmuur).

Ook hier raad ik aan met koptelefoon te luisteren: dan hoor je de mooiheid beter door de herrie heen.

8. Blown a Wish [Loveless]
56 punten van 11 stemmers.

Pas het tweede nummer van Loveless, er komen er nog zes. Ik had het eerder al over de oehoes van MBV. In dit nummer zijn er zelfs twee soorten: als voorgrondzang (o.a. in het begin) en als (in iets langzamer tempo) achtergrondzang. Er wordt ook nog iets met echte tekst gezongen geloof ik.

7. To Here Knows When [Loveless]
64 punten van 10 stemmers.
Nummer 1 van Gyzzz en andré.

Het enige nummer van MBV dat de (Britse) top 40 heeft gehaald. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat ze het leuk vonden dat juist dit nummer een hit werd. Het nummer heeft namelijk alleen in de eerste minuut tekst en dan komt er nog bijna vier minuten noise en oehoehoe. Maar een plaat in de top 40 moest in het geheel gedraaid worden.... Wat zal de argeloze luisteraar gedacht hebben?

.

6. I Only Said [Loveless]
71 punten van 12 stemmers.
Nummer 1 van Arbeidsdeskundige en Arno.

Naast de gebruikelijke MBV-elementen heeft dit nummer o.a. in het begin een opvallende melodie dat ook als een soort refrein (en outro) fungeert.

4. Only Shallow [Loveless]
73 punten van 15 stemmers.

De nummer 918 van de MuMeLadder maar hier slechts vijfde, o.a. omdat niemand het hoger dan op 3 zette. Wikipedia zegt over dit nummer "characterized by heavy use of a tremolo bar while strumming. " Geen idee wat dit betekent maar het zal vast iets met een gitaareffect zijn.
In de video zie je een soort van optreden van de band, met veel schoenengestaar natuurlijk.

5. You Made Me Realise [EP You Made Me Realise]
71 punten van 13 stemmers.
Nummer 1 van pygmydanny.

Het enige nummer dat het Loveless-feestje een beetje weet te verstoren. Over verstoren gesproken: halverwege dit nummer zit een stukje pure noise dat in liveconcerten tot een kwartier werd opgerekt (de holocaust, zie ook mijn stukje bij Feed me with your kiss). Niet mijn favoriete deel van het nummer (of van het concert), maar zo kort heeft het wel wat.

Ik zie nu trouwens dat ik een invoerfout heb gemaakt waardoor dit nummer 4 punten minder heeft dan ik dacht bij het opstellen van de ranking en een plek zakt Dat betekent o.a. ook dat Only Shallow nog een plek opschuift.

Poek schreef:

Geen idee wat dit betekent maar het zal vast iets met een gitaareffect zijn.

demonstratie

3. Soon [Loveless]
95 punten van 13 stemmers.
Nummer 1 van Rodajc, Rudi S en Johnny Marr.

Een beetje de Fools Gold van de band. Haalde net de Britse top 40 niet.

2. Sometimes [Loveless]
96 punten van 12 stemmers.
Nummer 1 van ArthurDZ, itchy, arcade monkeys en Choconas.

itchy schreef:
1. Sometimes - Ook zonder Lost in Translation mijn #1. Maar hoe het in die film is gebruikt, is briljant.

ArthurDZ schreef:

Mijn nummer 1 was hier waarschijnlijk mijn nummer 1 niet geweest als Sofia Copalla een ander liedje had gebruikt voor de taxirit-scene in Lost In Translation. De beelden van een nachtelijk Tokio op de tonen van Sometimes, magische combo

Ja, welk nummer wordt er nou niet (nog) beter van Scarlett?

Gast
geplaatst: vandaag om 16:21 uur

geplaatst: vandaag om 16:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.