MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
Ast
1. Elvis Presley - All Shook Up
2. The Box Tops - The Letter
3. Simon & Garfunkel - April Come She Will
4. The Castaways - Liar, Liar
5. The Beatles - She Came In Through the Bathroom Window
6. The Clash - White Riot
7. Morrissey - Angel, Angel, Down We Go Together
8. The Vaccines - Wreckin' Bar (Ra Ra Ra)
9. The Undertones - Here Comes The Summer
10. David Bowie - Breaking Glass

Edgar18 schreef:
Werkelijk alles met enige eigenheid is weggestemd.

Ook ik mis een aantal favorieten in de finale (Vashti, Shadow, Madvillain, Minor Threat, Taqbir), maar dit is toch echt wel een goed stel dat werkelijk bol staat van eigenheid.

01. The Clash - White Riot
02. Wire - 12XU
03. The Doors - Wintertime Love
04. Therapy? - Knives
05. Big Star - I'm in Love With a Girl
06. Guided By Voices - As We Go Up We Go Down
07. The Castaways - Liar, Liar
08. Morrissey - Angel, Angel, Down We Go Together
09. The Smiths - Please, Please, Please, Let Me Get What I Want
10. Mano Negra - King Kong Five

Nog stemmers? Vast niet, aan het rangschikken nu. Hopelijk heb ik alles goed ingevoerd.

Dank aan de 33 stemmers in de finale (en aan de niet-stemmende nomineerders). Het was lang spannend, uiteindelijk is er toch een duidelijke winnaar gekomen. De middenmoot zit wel erg dicht bij elkaar. We beginnen in turbomode met de laatste zes.

21. Simon & Garfunkel - April Come She Will: 52 punten van 11 stemmers.
20. Therapy? - Knives: 53 punten van 13 stemmers.
19. Big Star - I'm in Love With a Girl: 58 punten van 12 stemmers, nummer 1 van likeahurricane.
18. The Beatles - She Came In Through the Bathroom Window: 65 punten van 12 stemmers, nummer 1 van Marty McFly.
17. Guided By Voices - As We Go Up We Go Down: 70 punten van 15 stemmers, nummer 1 van andré.
16. Pixies - Broken Face: 72 punten van 14 stemmers, nummer 1 van yeahyeahyeah.

Wellicht de relatief wat minder bekende nummers van de finale. Bijna zat Game of Pricks van GBV ook in de finale, had die het beter gedaan? Maar het had ook weinig gescheeld of de finale had helemaal geen nummer van de koningen van de onderdetweeminutenliedjes gehad.
Alex Chilton van Big Star en de Pixies hebben allebei nog een andere nummer in de finale die het heel wat beter gedaan heeft.

15. Ramones - Judy is a Punk: 73 punten van 16 stemmers.
13/14. Elvis Presley - All Shook Up: 77 punten van 14 stemmers, nummer 1 van Shaky, Les de Groot en Ast.
13/14. Morrissey - Angel, Angel, Down We Go Together: 77 punten van 12 stemmers, nummer 1 van Poek en remcodulac.
12. David Bowie - Breaking Glass: 78 punten van 18 stemmers.
11. Wire - 12XU: 79 punten van 14 stemmers.

Ook Ramones is een band die niet in deze finale mocht ontbreken met naar schatting 1/3e van hun repertoire onder de twee minuten. Elvis is ook niet van de lange liedjes. Mozzelman niet speciaal van de korte liedjes, toch heeft ook hij nog een nummer in de finale. Wire doet het beter dan ik verwacht had.
Bij Breaking Glas is iets raars aan de hand: de singleversie duurt veel langer (relatief) dan de albumversie! Meestal is dat (als er verschil is) andersom.

10. The Doors - Wintertime Love: 80 punten van 16 stemmers, nummer 1 van Simon77.

Niet bepaald het populairste nummer van het album Waiting for the Sun, maar toch de top tien gehaald hier.

9. The Castaways - Liar, Liar: 85 punten van 17 stemmers, nummer 1 van BrotherJohn

Garagerock is een genre met veel korte nummers en het is dus mooi dat dit nummer de finale heeft gehaald en zelfs de top tien. Liar Liar is veruit het bekendste nummer van The Castaways en was een hit in eigen land (en ook gebruikt in diverse films). Daarna hebben ze nog wel meer singles uitgebracht, maar een studioalbum nooit. De jongeren onder ons zouden het liedje kunnen kennen als sample in de hit Dom, lomp & Famous (waarin vrouwelijke honden aan een mannelijk geslachtsdeel zitten).

8. Mano Negra - King Kong Five: 88 punten van 17 stemmers, nummer 1 van Justus18

De zwarte hand doet het ook goed met hun bekendste nummer, althans in Nederland en Vlaanderen, want in eigen land werd het nummer geen hit. Toen dit een hit was zag ik ze live in een niet al te grote zaal (Waakzaamheid in Koog aan de Zaan geloof ik) en dat was een feestje! King Kon Five (niet hun beste) speelden ze twee keer.

7. The White Stripes - Fell In Love With A Girl 89 punten van 14 stemmers, nummer 1 van ranja.

Wellicht is het een kleine troost voor Gretz dat de twee nummers uit deze eeuw het goed gedaan hebben in de finale. Dit nummer komt van het album White Blood Cells dat 16 nummers in iets meer dan 40 minuten bevat, korte nummers dus. Dat zal mede komen vanwege de garagerockinvloeden. Een cover van dit nummer werd de doorbraakhit van Joss Stone, wiens versie minder haastig is en daarom ook 3'38'' duurt.

6. The Clash - White Riot: 91 punten van 16 stemmers, nummer 1 van ArthurDZ en Choconas

Sandinista, het vierde album van The Clash, duurt 142 minuten. Maar op het debuutalbum waren ze nog gewoon punk met vijf nummers onder de twee minuten! White Riot is het populairste nummer van het album en dus niet gek dat die het goed doet in deze finale. Maar er komt nog meer punk!

5. The Vaccines - Wreckin' Bar (Ra Ra Ra): 103 punten van 17 stemmers, nummer 1 van DjFrankie, Arno, Jizze en Gretz.

Alweer twaalf jaar oud, maar toch het modernste nummer in de finale en een goed scorende. Ook bij The Vaccines zijn invloeden van garagerock hoorbaar en dus niet gek dat hun debuutsingle nog niet eens anderhalf minuut is.

4. Pixies - Tame: 123 punten van 20 stemmers, nummer 1 van herman, Johnny Marr en Teunnis.

De finale zit vol met witte mannen die gitaar spelen. Toch is er nog een klein beetje vrouwelijke vocalen te horen, namelijk van Kim Deal in dit nummer. Meer dan ahaha ahaha ahaha mag ze niet zingen helaas.

3. The Undertones - Here Comes The Summer: 124 punten van 19 stemmers, nummer 1 van Rudi S, Marco dB, vigil en 50tracks.

Tot groot verdriet van remcodulac is punk springlevend in deze finale en haalt zelfs het podium. Dit nummer van het titelloze debuutalbum (14 nummers in 29'40'') staat ook in de MuMeLadder, dus niet gek dat ze het hier goed doen.

2. The Smiths - Please, Please, Please, Let Me Get What I Want: 135 punten van 20 stemmers, nummer 1 van aERodynamIC, johan de witt, Mastroianni en ECooper.

Zoals Teunnis laatst merkte maakt het niet uit hoe je een spel hier organiseert, op het einde winnen The Smiths toch wel. Maar blijkbaar niet altijd! Gelukkig maar, want het is niet bepaald een band met voorkeur voor korte nummers. En Johnny Marr vindt dat ook dit nummer best een stuk langer kan.

1. The Box Tops - The Letter: 143 punten van 23 stemmers, nummer 1 van wendyvortex, motel matches en EttaJamesBrown.

En daar is Alex Chilton weer! Maar dan als zestienjarige (al klinkt ie een stuk ouder). In tegenstelling tot zijn latere werk was dit nummer commercieel heel succesvol, nummer 1 in Amerika. Ook op MuMe is het nummer populair, vorig jaar 699 in de ladder. Hopelijk draagt deze editie van Greatest Hits eraan bij dat er nog wat meer korte nummers in de Ladder (en Witte Trui) verschijnen.

Hopelijk ben ik niemand vergeten te taggen. Dan is nu het wachten op ArthurDZ die ons Fugazi presenteert.

Ik ben een geduldige jongen.
Ik wacht, ik wacht, ik wacht...

Dan maar even een gezellig muziekje voor de wachtruimte:

Leuke editie, mooie nummer 1 ook. Die uitgebreide playlist gaat hier nog wel eens een rondje maken.

Bedankt Poek , deze was geweldig.
Erg fijn dat jeugdliefde The Undertones zo goed scoort.

Nog even de playlist van de finale:

En de playlist met bijna alle nominaties:

Puike presentatie Poek! Dank voor de organisatie.

Bedankt Poek! Fijne nr 1, bijna niet te geloven dat Alex toen nog maar 16 was.

Bedankt, Poek! Heel fijne editie.

Greatest Hits of Fugazi

https://ondergewaardeerdeliedjes.ams3.cdn.digitaloceanspaces.com/2020/08/Fugazi-zw.jpg

Bedankt Poek voor de fijne onder twee minuten-editie! En voor zij die het jammer vonden dat Minor Threat ronde 2 niet overleefde, is er deze week gelukkig Fugazi. De post-hardcoreband rond Ian MacKaye (van, jawel, Minor Threat) maar ook Guy Picciotto, Brandan Canty (beiden akomstig uit Rites Of Spring, over legendarische cultbands gesproken) en Joe Lally verreikte in de eerste lockdown twee jaar geleden mijn muzikale horizonten. Vanaf eind jaren '80 tot begin jaren '00 maakten deze geweldenaars namelijk zes topplaten, een handvol top-EP's, en tourden ze de wereld rond als één van de beste livebands uit het genre (naar het schijnt, wat betreft Fugazi ben ik echt te laat geboren boehoehoe).

Deze legendarische band is helaas altijd wat onderbelicht gebleven op Musicmeter, maar gelukkig komt daar de laatste jaren langzaam maar zeker verandering in (zo staat Waiting Room ondertussen al twee jaar steady in de MuMeLadder) dus ik vond een Fugazi-editie in dit illustere topic wel een goed idee zo onderhand. Zo kunnen de trouwe fans, én de nieuwsgierige meerwaardezoekers die Waiting Room een vet nummer vinden en Repeater een tof album, de handen ineenslaan voor een weekje vol posthardcoreplezier. Doen jullie mee?

Ronde 1: maak een lijstje van minstens vijf en maximum tien Fugazi-nummers die nog niet in onderstaande startlijst staan. De tien (of iets hieromtrent) meest genoemde songs gaan mee naar ronde 2.

23 Beats Off
Argument
Arpeggiator
Bed for the Scraping
Blueprint
Break
Cassavetes
Do You Like Me
Epic Problem
Exit Only
Furniture
Margin Walker
Public Witness Program
Reclamation
Repeater
Song #1
Suggestion
The Kill
Turnover
Waiting Room

Deadline: maandagavond 23u59.

Oh ja, zou één van de mods (cosmic kid, Soledad, Casartelli?) de titel van het topic willen aanpassen aub?

Ook wat mij bekende liefhebbers taggen, doen jullie ook mee met de Fugazi-editie niels94, bennerd, ZAP!, frolunda, Dudeness, itchy, Ataloona, wendyvortex?

Maar uiteraard is iedereen welkom! Zo is volgens mij beukende posthardcore met invloeden uit dub en artpunk ook wel iets voor o.a. Johnny Marr, aerobag, jordidj1, 123poetertjes, EttaJamesBrown, Snoeperd, Choconas, hoi123, Teunnis... maar wellicht wel pas vanaf ronde 2, of onderschat ik nu mensen?

Hoe dan ook, ik ben super enthousiast om deze editie uw nederige spelleider te mogen zijn

ArthurDZ schreef:
en tourden ze de wereld rond als één van de beste livebands uit het genre (naar het schijnt, wat betreft Fugazi ben ik echt te laat geboren boehoehoe).

Dat is het voordeel van iets ouder zijn, ja ze waren ontzettend goed live. 2 x gezien: Unitas Wageningen en Doornroosje Nijmegen.

https://s3.amazonaws.com/assets.dischord.com/images.d/photo/image/2024/FLS0251.jpg
1990 (Mushroom attack trad toen volgens mij ook nog op)

1992 met Bambix in het voorprogramma: Fugazi Live Series: Nijmegen, Netherlands 7/11/92 - dischord.com

Als ik niet drink ben ik behoorlijk Straight Edge. Zal morgen in het diepe duiken van Fugazi

And the Same
Birthday Pony
Bulldog Front
Dear Justice Letter
Ex-Spectator
Merchandise
Nightshop
Promises
Provisional
Smallpox Champion

Zalig wendyvortex! Ik ben jaloers bedankt voor je lijstje trouwens, dit is de mijne:

Combination Lock
Dear Justice Letter
Full Disclosure
Give Me The Cure
Long Distance Runner
Merchandise
Place Position
Polish
Shut The Door
Steady Diet

Laatste afvallers waren Foreman's Dog, Cashout en Fell, Destroyed

PS: zijn de mods al wakker om er Greatest Hits of Fugazi van te maken? cosmic kid, Soledad, Casartelli?

Één keer live gezien in hun nadagen in de Melkweg, Amsterdam. En het was, inderdaad, waanzinnig. Ze speelden enorm lang en hadden een straatmuzikant (trompet) van onder het Rijksmuseum geplukt, een middag gerepeteerd en deze deed op een paar nummers mee. En een enorm lange slungel in het publiek bleek later Thurston Moore te zijn.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:19 uur

geplaatst: vandaag om 13:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.