Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 19 februari 2021, 06:11 uur
Jaren geleden heb ik een poging gedaan alle albums van Neil Young te beluisteren, maar ergens rond Broken Arrow was de lol er af, dus aan Greendale ben ik nooit toegekomen.
Sun Green en Be The Rain zijn het eerste dat ik van Greendale hoor. Ze hebben mij niet geïnteresseerd gemaakt in de rest van het album. Sun Green is te lang. Het eerste deel van Be The Rain, waarin Neil Young na elke zin met een megafoon door z'n eigen nummer roeptoetert, irriteert me. Ook dit nummer is te lang opgerekt.
Sun Green: 5
Be The Rain: 5
After the Goldrush bevalt me stukken beter, ondanks de hoge zang
After the Goldrush: 7,5.
Sun Green en Be The Rain zijn het eerste dat ik van Greendale hoor. Ze hebben mij niet geïnteresseerd gemaakt in de rest van het album. Sun Green is te lang. Het eerste deel van Be The Rain, waarin Neil Young na elke zin met een megafoon door z'n eigen nummer roeptoetert, irriteert me. Ook dit nummer is te lang opgerekt.
0
geplaatst: 19 februari 2021, 08:20 uur
wizard schreef:
Jaren geleden heb ik een poging gedaan alle albums van Neil Young te beluisteren, maar ergens rond Broken Arrow was de lol er af, dus aan Greendale ben ik nooit toegekomen.
Zou Greendale toch nog niet afschrijven. Zoals ik zei moet je de nummers in de context van het album horen. De opbouw van het album is zeer zorgvuldig over nagedacht.
Over de albums na Broken Arrow, afhankelijk van waar je voorkeur ligt kan ik Silver & Gold, Greendale, Prairie Wind, Living with War, Chrome Dreams II, Le Noise en Psychedelic Pill toch wel aanraden.
1
geplaatst: 19 februari 2021, 09:01 uur
Ook ik heb voor After the Gold Rush een 10 over. Sowieso is het na Rust Never Sleeps mijn favoriete Neil Young album (heeft ook nog enige tijd op nummer 1 gestaan in mijn top 10; inmiddels staat het op 3) en het is gewoon een onvervalste klassieker. Nu nummers als Old Man en Heart of Gold langzaam wegzakken uit de top 2000 van radio 2 is het misschien tijd dat we After the Gold Rush erin gaan stemmen, een tijdloos nummer dat als het je eenmaal gegrepen heeft niet meer loslaat. Enfin, er zijn slechts twee cijfers uitgedeeld onder de 9, en met 8 keer een 10 staat dit nummer na 24 stemmen op een 9.48, waarmee het Cortez the Killer van de eerte plek stoot. Ik moet zeggen, dat had ik niet verwacht. Welk nummer gaat daar nog aankomen?
De cover van Emmylou Harris werd al even aangehaald door een aantal MuMe-ers; één van de vroegste samenwerkingen tussen Neil Young en Emmylou Harris vond plaats in 1974 voor het album Homegrown, ongeveer een jaar nadat ze haar vorige muzikale partner, Gram Parsons, had verloren. Try hoorden we voor het eerst tijdens de tour van 2007, waar Neil het speelde op piano. Dat was een eerste indicatie dat hij met Archives Vol. II bezig was, want ook nummers als Kansas, Mexico en Love/Art Blues bracht hij ten gehore.
Try is één van de vele nummers die hij schreef na de break-up met Carrie Snodgress. Strict genomen is zo ongeveer de hele schijf The Old Homestead van Archives Vol. II gevuld met liedjes die hierover gaan. Op drums horen we Levon Helm (die later de suggestie deed om niet Homegrown, maar Tonight’s the Night uit te brengen). Opmerkelijk is dat Try, wat licht optimistisch van toon is, juist Seperate Ways opvolgt, wat juist weer heel kritisch is ten opzichte van Carrie. Beide nummers zijn overigens op dezelfde dag opgenomen. In de tekst van het nummer gebruikte hij het typische taalgebruik van Snodgress: ‘I’d like to take a chance, but sh*t Mary, I can’t dance.
Info Card op neilyoungarchives.com
De cover van Emmylou Harris werd al even aangehaald door een aantal MuMe-ers; één van de vroegste samenwerkingen tussen Neil Young en Emmylou Harris vond plaats in 1974 voor het album Homegrown, ongeveer een jaar nadat ze haar vorige muzikale partner, Gram Parsons, had verloren. Try hoorden we voor het eerst tijdens de tour van 2007, waar Neil het speelde op piano. Dat was een eerste indicatie dat hij met Archives Vol. II bezig was, want ook nummers als Kansas, Mexico en Love/Art Blues bracht hij ten gehore.
Try is één van de vele nummers die hij schreef na de break-up met Carrie Snodgress. Strict genomen is zo ongeveer de hele schijf The Old Homestead van Archives Vol. II gevuld met liedjes die hierover gaan. Op drums horen we Levon Helm (die later de suggestie deed om niet Homegrown, maar Tonight’s the Night uit te brengen). Opmerkelijk is dat Try, wat licht optimistisch van toon is, juist Seperate Ways opvolgt, wat juist weer heel kritisch is ten opzichte van Carrie. Beide nummers zijn overigens op dezelfde dag opgenomen. In de tekst van het nummer gebruikte hij het typische taalgebruik van Snodgress: ‘I’d like to take a chance, but sh*t Mary, I can’t dance.
Info Card op neilyoungarchives.com
0
geplaatst: 19 februari 2021, 15:42 uur
harm1985 schreef:
waarmee het Cortez the Killer van de eerte plek stoot. Ik moet zeggen, dat had ik niet verwacht. Welk nummer gaat daar nog aankomen?
waarmee het Cortez the Killer van de eerte plek stoot. Ik moet zeggen, dat had ik niet verwacht. Welk nummer gaat daar nog aankomen?
Tja er komt nog wel wat, o.a. Down by the river en de echte Hurricane, maar ik denk dat hier niets meer de Gold rush voorbij gaat.
Dat soort nummers zullen voor de spanning
wel achter in dit topic zitten 
1
geplaatst: 19 februari 2021, 15:50 uur
Rudi S schreef:
Tja er komt nog wel wat, o.a. Down by the river en de echte Hurricane, maar ik denk dat hier niets meer de Gold rush voorbij gaat.
(quote)
Je inschatting is deels correct, sowieso is deze meter (achteraf bezien) wat front heavy, toch denk ik dat er naast deze twee nog wel andere nummers zijn die een gooi naar de eerste plek kunnen doen.
Southern Man scoort op de albumpagina namelijk hoger dan After the Gold Rush en Heart of Gold fors hoger dan Needle. Dus wellicht komen er nog wat meer verrassend hoog scorende nummers.
0
geplaatst: 19 februari 2021, 18:06 uur
Aardig liedje . Geen hoogvlieger , maar ook geen pulp .
Gulden middenweg 6.5
Gulden middenweg 6.5
0
geplaatst: 19 februari 2021, 19:28 uur
Beetje stug, maar interessant genoeg om nog een paar keer in het donker op te zetten. Mooie opbouw!
7,6
7,6
0
geplaatst: 19 februari 2021, 19:50 uur
Guitar solo nr. 5: 5
When Your Lonely Heart Breaks: 6,7
Sun Green: 7,8
After The Gold Rush: 8,9
Try: 6,4
When Your Lonely Heart Breaks: 6,7
Sun Green: 7,8
After The Gold Rush: 8,9