MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Rogyros schreef:
Guitar solo nr. 5: 5
When Your Lonely Heart Breaks: 6,7
Sun Green: 7,8
After The Gold Rush: 8,9
Try: 6,4

En Be the Rain?

Ikzelf heb een 8 over voor Try, dat bijna haaks tegenover Separate Ways staat qua boodschap (ironisch genoeg volgt Try Separate Ways op op het album). Na 19 stemmen staat Try op 7.05 gemiddeld.

Na Try zouden er nog vele samenwerkingen volgen met Emmylou Harris. In 1995 coverde Emmylou Harris het nummer Wrecking Ball voor haar gelijknamige album. Het origineel stond op het album Freedom, uit 1989. Zoals Neil het zelf omschreef; Wrecking Ball gaat in zekere zin over de keerzijde van roem; het is bijna onmogelijk om je privéleven geheim te houden natuurlijk. Een andere interpretatie wordt gegeven door Allmusic; het zou een allegorie zijn voor de zwakte van twee geliefden die zich langzaamaan verliezen aan drugsmisbruik. Wrecking Ball is een typische Youngiaanse woordspeling, het laat zich vertalen als sloopkogel, maar een ball is natuurlijk ook een dansbal.

Het nummer werd opgenomen in 1988 in the Hit Factory, waar ook snoeiharde rockers als Don’t Cry werden opgenomen. Bedoeld als een moment van reflectie op kant twee tussen Heavy Love en Cocaine Eyes. Op zijn Broken Arrow Ranch voegde hij er nog wat overdubs aan toe, deze versie belandde uiteindelijk op het album Freedom. Buiten een enkel optreden in 2008 werd het nummer uitsluitend in 1989 gespeeld, 17 keer in totaal. Wrecking Ball van Gillian Welch en Miley Cyrus zijn overigens géén covers van dit nummer. Dat u het weet.

Info Card op neilyoungarchives.com

Freedom..een favo Young album voor mij
Wrecking Ball...heel mooi.....9

teus schreef:
Freedom..een favo Young album voor mij
Wrecking Ball...heel mooi.....9

Ja, op het eerste oog een allegaartje maar ja, dat kun je ook van Harvest zeggen, of Star n Bars, Comes a Time en Rust Never Sleeps.

Try - 7
Wrecking Ball - 8, mooie ontdekking! veel beter dan rocking in the free world.

Deze versie van Wrecking Ball krijgt van mij een 8,3. De versie van Emmylou vind ik echt nog een flink stuk beter.

Wrecking Ball: 8

Mooie, doch ietwat gezapige pianoballade.

7,5

Wrecking Ball: 7

harm1985 schreef:
(quote)

En Be the Rain?

7,9
Dank!

Ja, moeten we regelen.
harm1985 schreef:
Gold Rush de keuzelijst in voor de top 2000 dit jaar?

Wrecking Ball: 6,8

Try 7
Wrecking Ball 7.5

Try: 6.5
Wrecking Ball: 7.7

Rogyros schreef:
(quote)

7,9
Dank!

En Danger Bird was je ook vergeten

Teleurstellende cijfers voor Wrecking Ball

harm1985 schreef:
(quote)

En Danger Bird was je ook vergeten

Danger Bird krijgt een 6,8

Klopt het dan nu?

Volgens mij wel, zal maandag mijn uberspreadsheet eens nalopen. Maar volgens mij heb je een typfout gemaakt en de 6 en de 8 omgedraaid

teus schreef:
Teleurstellende cijfers voor Wrecking Ball

Nou dat valt wel mee, moet het nog uitrekenen, maar komt net onder de 8 uit denk ik. Dat is heel behoorlijk, hoger dan ik verwachtte, maar mijn inschatting klopt wel vaker niet.

Freedom heb ik jaren geleden al eens gekocht, en intussen ook al lang geleden weer van de hand gedaan. Wrecking Ball is niet een nummer dat in mijn geheugen is blijven hangen.

7

Wrecking Ball . Fijn nummer , al is de uitvoering van Emmylou ook prachtig. 8.3

harm1985 schreef:
Volgens mij wel, zal maandag mijn uberspreadsheet eens nalopen. Maar volgens mij heb je een typfout gemaakt en de 6 en de 8 omgedraaid

Nee hoor!
Zijn zwakke zang haalt het nummer wat naar beneden. Sowieso geen topper wat mij betreft.

Rogyros schreef:
(quote)

Nee hoor!
Zijn zwakke zang haalt het nummer wat naar beneden. Sowieso geen topper wat mij betreft.

Misschien dat LA Girls and Ocean Boys je beter gaat bevallen.

Ikzelf heb een 8.9 over voor Wrecking Ball. Natuurlijk is Rockin' in the Free World een onvervalste klassieker, toch heeft dit nummer voor mij iets meer diepgang. De keerzijde van roem is (en dit klinkt nogal wrang) dat je je het al helemaal niet kunt veroorloven om vreemd te gaan.

Though I can't take that chance
If you got time for one dance

Ik denk dat bijna alle getrouwde mannen wel eens voor dat dilemma hebben gestaan. Je bent gelukkig getrouwd, maar zo heel af en toe komt er een vrouw voorbij die zoveel indruk op je maakt dat je er even ondersteboven van bent. Om daarna tot inkeer te komen en te beseffen wat je weggooit, zonder enige garantie dat je er iets vergelijkbaars voor terug krijgt.

Na 18 stemmen komt Wrecking Ball op een heel behoorlijke 7.76 uit en staat daarmee in de middenmoot.

Bas en drum op Wrecking Ball worden bespeeld door Rick Rosas en Chad Cromwell, die eerder al deel uitmaakten van The Bluenotes. De eerstvolgende samenwerking zou pas in 2005 zijn voor het album Prairie Wind. De eerste helft van de sessies nam Karl Himmel de drumpartijen nog voor zijn rekening, daarna Cromwell, met Himmel op percussie. Tijdens de concertfilm Heart of Gold, geregisseerd door Jonathan Demme, hebben Himmel en Cromwell dezelfde rolverdeling. Ook Emmylou Harris is van de partij, evenals oude bekenden als Ben Keith en Spooner Oldham. Niet gek dat de film Heart of Gold in het teken staan van Nashville; naast de nummers van Prairie Wind, dat in Nashville opgenomen is, komen ook andere nummers die Neil opgenomen heeft in deze stad aan bod, zoals Heart of Gold en Four Strong Winds.

De bulk van het album, waaronder het titelnummer werd binnen één week opgenomen. Er werd in die periode een aneurysma vastgesteld bij Neil Young, waardoor hij de dood letterlijk in de ogen keek, hetgeen ook doorklinkt in de nummers van het album. Hij heeft zelfs zijn operatie uitgesteld om nog snel het nummer He Was the King op te nemen, dit keer niet over zijn hond (Old King van Harvest Moon) maar Elvis. Enkele maanden later, nadat hij geopereerd was voegde hij er nog When God Made Me aan toe met The Fisk University Jubilee Choir.

Het album maakt onderdeel uit van een sterke run albums: Greendale, Prairie Wind, Living with War en Chrome Dreams II. Neil besloot echter niet op tour te gaan, wellicht vanwege zijn wat broze gezondheid op dat moment, maar om een concertfilm te maken. Het zou uiteindelijk de eerste worden in een trilogie, Trunk Show en Journeys, beiden geregisseerd door Demme zouden volgen in 2008 en 2011. Bij het album zit overigens een making of DVD, waar we de diverse artiesten hun partij zien inspelen, zeer de moeite waard én met 96/24 audio.

Info Card op neilyoungarchives.com

Gast
geplaatst: vandaag om 15:53 uur

geplaatst: vandaag om 15:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.