Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 23 november 2021, 08:54 uur
Jullie zullen wel moeten lachen dat ik drie nagenoeg dezelfde uitvoeringen post, terwijl ik doe alsof er wereldschokkende verschillen in zitten, maar ja, ik ben dan ook een echte Young-o-fiel. Het gaat om de nuance mensen!
(speelt natuurlijk ook mee dat ik de Budokan versie het beste ken)
(speelt natuurlijk ook mee dat ik de Budokan versie het beste ken)
0
geplaatst: 23 november 2021, 11:30 uur
harm1985 schreef:
Bastool Blues heb ik als één van de twee favorieten bij Zuma aangeduid, samen met Cortez the Killer
Bastool Blues heb ik als één van de twee favorieten bij Zuma aangeduid, samen met Cortez the Killer
Vind ik ook de twee beste van dat album!
No One Seems to Know ken ik van Songs for Judy en is een mooi, klein liedje op de piano. Hij heeft er zeker betere, maar de intieme sfeer van het liedje ligt me wel.
8
1
geplaatst: 23 november 2021, 20:30 uur
Nuances matter! Die versie uit Budokan is inderdaad superieur.
No One Seems To Know: 8,2
No One Seems To Know: 8,2
0
geplaatst: 24 november 2021, 07:47 uur
Ja, Sandokan-veld, de piano op de Budokan versie klinkt nét iets droeviger dan op de Songs for Judy versie en is ook iets beter gezongen. Maar we zullen nog minimaal een half jaar moeten wachten tot deze versie officieel uitkomt (tenzij Young weer van gedachten verandert). Van mij krijgt No One Seems to Know een 9.3, waarmee het na 9 stemmen op een 8.29 staat, goed voor een voorlopige 65e plek.
Schrijven is schrappen. Het is dus wel vaker voorgekomen dat Young de teksten van zijn nummers aanpast, soms nadat hij het heeft opgenomen in de studio, zoals bij No One Seems to Know, soms evalueert een nummer over tijd zo dat het op de melodie en een couplet na weinig gemeen heeft, zoals Like an Inca en Hitchhiker. Zo ook Eldorado, dat ca. 1986 zijn leven begon als Road of Plenty. Hij speelde het nummer al tijdens een korte reünie met Buffalo Springfield, die uiteindelijk nergens toe leidde, en daarna dook het nummer op in de setlist van zijn tour met Crazy Horse in 1986. Een live opname hiervan staat op het nog uit te komen gelijknamige compilatiealbum.
Drie jaar later dook het nummer live ineens op in een nieuwe gedaante (Eldorado); na het nummer eind 1988 te hebben opgenomen in The Hit Factory in New York. Het nummer zou zowel op de gelijknamige EP als het album Freedom terecht komen. Ook Eldorado was live geen lang leven beschoren, op een enkele keer in 1990 na, in april als 'voorprogramma' voor een optreden met CSNY, werd het nummer alleen in 1989 gespeeld.
Het nummer Road of Plenty was ook stevig aan verandering onderhevig, de volgorde van couplet 2 en 3 werden omgedraaid en het vierde couplet werd herschreven. De twee nummers hebben de laatste twee coupletten (het vierde en het vijfde) van Road of Plenty gemeen. Het vierde couplet van Road of Plenty is het tweede van Eldorado, het laatste couplet is bij beide nummers hetzelfde.
We stemmen vandaag dus op zowel Road of Plenty als Eldorado.
In de bonus vandaag, de jam sessie met Buffalo Springfield in 1986:
Schrijven is schrappen. Het is dus wel vaker voorgekomen dat Young de teksten van zijn nummers aanpast, soms nadat hij het heeft opgenomen in de studio, zoals bij No One Seems to Know, soms evalueert een nummer over tijd zo dat het op de melodie en een couplet na weinig gemeen heeft, zoals Like an Inca en Hitchhiker. Zo ook Eldorado, dat ca. 1986 zijn leven begon als Road of Plenty. Hij speelde het nummer al tijdens een korte reünie met Buffalo Springfield, die uiteindelijk nergens toe leidde, en daarna dook het nummer op in de setlist van zijn tour met Crazy Horse in 1986. Een live opname hiervan staat op het nog uit te komen gelijknamige compilatiealbum.
Drie jaar later dook het nummer live ineens op in een nieuwe gedaante (Eldorado); na het nummer eind 1988 te hebben opgenomen in The Hit Factory in New York. Het nummer zou zowel op de gelijknamige EP als het album Freedom terecht komen. Ook Eldorado was live geen lang leven beschoren, op een enkele keer in 1990 na, in april als 'voorprogramma' voor een optreden met CSNY, werd het nummer alleen in 1989 gespeeld.
Het nummer Road of Plenty was ook stevig aan verandering onderhevig, de volgorde van couplet 2 en 3 werden omgedraaid en het vierde couplet werd herschreven. De twee nummers hebben de laatste twee coupletten (het vierde en het vijfde) van Road of Plenty gemeen. Het vierde couplet van Road of Plenty is het tweede van Eldorado, het laatste couplet is bij beide nummers hetzelfde.
We stemmen vandaag dus op zowel Road of Plenty als Eldorado.
In de bonus vandaag, de jam sessie met Buffalo Springfield in 1986:
0
geplaatst: 24 november 2021, 08:52 uur
Road Of Plenty : Altijd al een lekkere outtake gevonden. 9
Eldorado: Ik vind die explosie van geluid afbraak doen aan het nummer : 7.4
Eldorado: Ik vind die explosie van geluid afbraak doen aan het nummer : 7.4
0
geplaatst: 24 november 2021, 11:23 uur
Twinpeaks: ik vind dit explosie juist onderdeel van de charme van het nummer.
1
geplaatst: 24 november 2021, 20:08 uur
Leuk verhaal weer. Ik vind Road of Plenty gevoelsmatig iets beter, maar Eldorado beter uitgewerkt. Ik geef hen beiden dan ook dezelfde score:
7,5
7,5
1
geplaatst: 25 november 2021, 08:59 uur
Road of Plenty / Eldorado zie ik als het jongere broertje van 60 to 0 / Crime in the City, de coupletten lijken op het eerste oog weinig met elkaar te maken hebben, behalve dan dat ze zich in het zelfde universum (binnen het lied) afspelen. Mijn voorkeur gaat licht uit naar Eldorado; dat van mij een 9.3 krijgt (Freedom zelf waardeer ik op 4.5*); daarmee staat het na 10 stemmen op een 7.97 gemiddeld. Road of Plenty krijgt van mij een 8.7, goed voor een 7.70 gemiddeld na 10 stemmen. Eldorado staat nu dus op een voorlopige 113e plek, Road of Plenty op de 155e.
De eerste live versie van Eldorado, toen nog Road of Plenty geheten, werd dus gespeeld met Crazy Horse. De uiteindelijke studio versie werd met een andere band opgenomen, The Restless (al zat Frank Sampedro in beide bands). Krap 6 jaar later overkwam Crazy Horse hetzelfde. Tijdens het Voters for Choice Benefit op 14 januari 1995 bracht Young met Crazy Horse Song X voor het eerst ten gehore. Krap twee weken later, op 26 januari, stond hij met Pearl Jam in de studio om het nummer op te nemen. Het nummer heet overigens song X omdat Young er geen titel voor kon verzinnen.
Song X lijkt erg op Act of Love; ook dit nummer lijkt over abortus te gaan, of in ieder geval buitenechtelijke seks. Over de clash tussen de normen en waarden van jong en oud:
Romeo and Juliet
The doctor and his case
Without a plan they left the van
And there were laid to waste
…
The priest was there with sandy hair
Religion by his side
He saw his law was broken
The punishment was applied
Wat dat betreft was de plek voor de eerste uitvoering goed gekozen, Voters for Choice zet zich namelijk in voor het toegankelijk (en wettelijk) maken van abortus voor alle vrouwen, ongeacht afkomst, locatie, leeftijd of economische status.
De eerste live versie van Eldorado, toen nog Road of Plenty geheten, werd dus gespeeld met Crazy Horse. De uiteindelijke studio versie werd met een andere band opgenomen, The Restless (al zat Frank Sampedro in beide bands). Krap 6 jaar later overkwam Crazy Horse hetzelfde. Tijdens het Voters for Choice Benefit op 14 januari 1995 bracht Young met Crazy Horse Song X voor het eerst ten gehore. Krap twee weken later, op 26 januari, stond hij met Pearl Jam in de studio om het nummer op te nemen. Het nummer heet overigens song X omdat Young er geen titel voor kon verzinnen.
Song X lijkt erg op Act of Love; ook dit nummer lijkt over abortus te gaan, of in ieder geval buitenechtelijke seks. Over de clash tussen de normen en waarden van jong en oud:
Romeo and Juliet
The doctor and his case
Without a plan they left the van
And there were laid to waste
…
The priest was there with sandy hair
Religion by his side
He saw his law was broken
The punishment was applied
Wat dat betreft was de plek voor de eerste uitvoering goed gekozen, Voters for Choice zet zich namelijk in voor het toegankelijk (en wettelijk) maken van abortus voor alle vrouwen, ongeacht afkomst, locatie, leeftijd of economische status.
* denotes required fields.