Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 1 december 2021, 07:57 uur
Tonight's the Night: You love it or you hate it. Ik val duidelijk in de eerste categorie; het is één van de 7 studioalbums (Time Fades Away meegerekend) die ik 5* heb gegeven. Derhalve van mij een 9.7, waarmee het na 7 stemmen op een 8.57 staat, maar het us nog iets te vroeg om de voorlopige postitie te kunnen bepalen.
Op naar de volgende!
‘Well, He Shot Four Men in a Cocaine Deal’. Daarmee begint het nummer Tired Eyes, dat gaat over de Topanga Drug moorden, in april 1972. Eén van de betrokkenen is ‘The Doctor’, een lid van de Topanga All-Stars én drugsdealer. Toen hij op een avond de kans kreeg om 5 pond coke te verhandelen op een feestje zag hij zijn kans schoon. Eén probleempje, hij kreeg het spul niet snel genoeg verkocht en zijn toeleverancier werd zenuwachtig en kwam verhaal halen. Toen de Doctor hem tot rust probeerde te manen kreeg diens compagnon als eerste de kogel.
The Doctor kon nog net op tijd wegduiken, rende weg en terwijl de kogels hem om de oren vlogen draaide hij zich om en schoot. Raak. De Doctor vluchtte in een Volkswagen busje, ging naar huis, nam twee slaappillen en ging naar bed. De drugs en het geld liet hij voor wat het was. Toen één van de feestgangers naar buiten kwam om te kijken wat er aan de hand was trof ze een de connectie van The Doctor dood in zijn auto aan: ‘ik dacht, die is apen-stoned, tot ik zijn hoofd optilde’.
Met de hulp van de overige All-Stars werd het geweer van The Doctor verdonkeremaand door het van de Santa Monica Pier te gooien. Al snel ging het verhaal van de moorden als een lopend voortje door Topanga Canyon. Pas vier jaar later, na een anonieme tip, wist de politie The Doctor in de kraag te grijpen. In 1976 werd nog een benefiet gehouden voor The Doctor, ook Young was daar van de partij.
Op naar de volgende!
‘Well, He Shot Four Men in a Cocaine Deal’. Daarmee begint het nummer Tired Eyes, dat gaat over de Topanga Drug moorden, in april 1972. Eén van de betrokkenen is ‘The Doctor’, een lid van de Topanga All-Stars én drugsdealer. Toen hij op een avond de kans kreeg om 5 pond coke te verhandelen op een feestje zag hij zijn kans schoon. Eén probleempje, hij kreeg het spul niet snel genoeg verkocht en zijn toeleverancier werd zenuwachtig en kwam verhaal halen. Toen de Doctor hem tot rust probeerde te manen kreeg diens compagnon als eerste de kogel.
The Doctor kon nog net op tijd wegduiken, rende weg en terwijl de kogels hem om de oren vlogen draaide hij zich om en schoot. Raak. De Doctor vluchtte in een Volkswagen busje, ging naar huis, nam twee slaappillen en ging naar bed. De drugs en het geld liet hij voor wat het was. Toen één van de feestgangers naar buiten kwam om te kijken wat er aan de hand was trof ze een de connectie van The Doctor dood in zijn auto aan: ‘ik dacht, die is apen-stoned, tot ik zijn hoofd optilde’.
Met de hulp van de overige All-Stars werd het geweer van The Doctor verdonkeremaand door het van de Santa Monica Pier te gooien. Al snel ging het verhaal van de moorden als een lopend voortje door Topanga Canyon. Pas vier jaar later, na een anonieme tip, wist de politie The Doctor in de kraag te grijpen. In 1976 werd nog een benefiet gehouden voor The Doctor, ook Young was daar van de partij.
1
geplaatst: 1 december 2021, 09:53 uur
Tired Eyes : Ik denk dat dit een van de nummers is waarom mensen afhaken op TNTN.
De praatzang van Young is bezwerend en als het refrein inzet dan snap ik dat er bij sommige mensen koude rillingen komen.
Voor mij is het nummer zo op zijn plek op dit album.
I love it
9
De praatzang van Young is bezwerend en als het refrein inzet dan snap ik dat er bij sommige mensen koude rillingen komen.
Voor mij is het nummer zo op zijn plek op dit album.
I love it
9
1
geplaatst: 1 december 2021, 11:33 uur
Tonight's the Night vind ik een geweldige plaat van Neil Young, maar dat heb ik pas een paar jaar geleden echt ondervonden door die Roxy-liveplaat. Live vind ik het allemaal nog wat indrukwekkender, maar de studioversies zijn ook geweldig.
Speakin' Out: 9
Tired Eyes: 8,8
Speakin' Out: 9
Tired Eyes: 8,8
1
geplaatst: 1 december 2021, 15:09 uur
No One Seems to Know: 6,5
Road of Plenty: 7,5
Eldorado: 8,0
Song X: 6,8
Music Arcade: 8,0
Scattered: 7,2
Speakin' Out: 7,5
Tired Eyes: 8,0
Road of Plenty: 7,5
Eldorado: 8,0
Song X: 6,8
Music Arcade: 8,0
Scattered: 7,2
Speakin' Out: 7,5
Tired Eyes: 8,0
0
geplaatst: 1 december 2021, 20:48 uur
Ik vind Tonight's the Night tof, maar er staan een paar nummers op waarvan ik het geniale (blijkbaar ongeveer als enige) niet inzie. 'Albuquerque' is er zo een, 'Tired Eyes' is een ander voorbeeld.
6
6
0
geplaatst: 2 december 2021, 08:53 uur
Mijn eerste introductie met Tired Eyes was via Decade en ik moet zeggen dat het niet direct een diepe indruk op me maakte, sterker nog, toen ik eindelijk Tonight's the Night aan mijn collectie toevoegde, was ik ook daar niet zo van gecharmeerd. Inmiddels is het kwartje wél gevallen en is het zoals gisteren gezegd, één van mijn 5* albums. Tired Eyes krijgt van mij dan ook een 9.5, waarmee het na 10 stemmen op een 8.71 uitkomt, zo'n 3 tiende punt en 52 plekken boven Speakin' Out op een 29e plek.
Ook Leave the Driving van het album Greendale gaat over een drugsmoord. Neef Jed Green wordt aangehouden door Officer Carmichael omdat hij te hard reed én zijn achterlicht het niet deed. Op zich niet erg, ware het niet dat Jed zijn kofferbak vol wiet heeft liggen en zijn dashboardkastje propvol coke. Snel stopte hij zijn geweer onder zijn stoel, terwijl Carmichael aan komt lopen. Als die met zijn zaklamp over de vloer van de auto schijnt raakt Jed in paniek en schiet Carmichael dood.
Ook Leave the Driving van het album Greendale gaat over een drugsmoord. Neef Jed Green wordt aangehouden door Officer Carmichael omdat hij te hard reed én zijn achterlicht het niet deed. Op zich niet erg, ware het niet dat Jed zijn kofferbak vol wiet heeft liggen en zijn dashboardkastje propvol coke. Snel stopte hij zijn geweer onder zijn stoel, terwijl Carmichael aan komt lopen. Als die met zijn zaklamp over de vloer van de auto schijnt raakt Jed in paniek en schiet Carmichael dood.
0
geplaatst: 3 december 2021, 08:45 uur
De nummers van Greendale doen het tot nu toe niet verkeerd, het gemiddelde van de 6 nummers waar op gestemd is, ligt nét onder de 7.5; in lijn met het gemiddelde cijfer voor het album op MuMe. Voor mij staat Greendale nu op 4*, soms gaat daar een halfje bij, dan weer een halfje eraf als ik me afvraag of dit album nu écht net zo goed is als Ragged Glory. Hoe dan ook heb ik een 8.7 over voor Leave the Driving, dat na 9 stemmen op een 7.88 staat, goed voor een voorlopige 129e plek.
De inwoners van het dorpje Greendale kunnen er met hun pet niet bij. Jed deed nooit een vlieg kwaad mompelt opa als hij zijn krant neerlegt. Carmichael zelf bleek, bij het leeghalen van zijn bureau, een vreemdganger, een vriendin van zijn vrouw vond een shawl en een enveloppe met geld voor een andere vrouw. ‘Beter dat ze dat niet weet’. Over de doden niets dan goeds; toch was zijn vrouw, onwetend over de affaire boos op hem, omdat hij haar in de steek had gelaten: ‘is this how Justice never fails?’
De inwoners van het dorpje Greendale kunnen er met hun pet niet bij. Jed deed nooit een vlieg kwaad mompelt opa als hij zijn krant neerlegt. Carmichael zelf bleek, bij het leeghalen van zijn bureau, een vreemdganger, een vriendin van zijn vrouw vond een shawl en een enveloppe met geld voor een andere vrouw. ‘Beter dat ze dat niet weet’. Over de doden niets dan goeds; toch was zijn vrouw, onwetend over de affaire boos op hem, omdat hij haar in de steek had gelaten: ‘is this how Justice never fails?’
0
geplaatst: 3 december 2021, 09:02 uur
Carmichael : Ondanks dat het natuurlijk een belangrijk onderdeel van het verhaal is , vind ik dit altijd vrij langdradig en traag. Ook de voordracht van Neil raakt me niet zo. 6.3
0
geplaatst: 3 december 2021, 09:16 uur
Grappig, bij het herbeluisteren van Carmichael begon ik juist te twijfelen of ik niet tóch weer moest verhogen naar 4.5*
1
geplaatst: 3 december 2021, 11:48 uur
Beetje langdradig inderdaad, en ik merk dat de songs van Greendale ook beter tot hun recht komen als je de plaat in zijn geheel beluistert. Wat logisch is, daar het een conceptplaat is.
7,5
7,5
1
geplaatst: 3 december 2021, 12:01 uur
AOVV schreef:
Beetje langdradig inderdaad, en ik merk dat de songs van Greendale ook beter tot hun recht komen als je de plaat in zijn geheel beluistert. Wat logisch is, daar het een conceptplaat is.
7,5
7,5
Dat is ook precies mijn uitdaging bij deze meter. Buiten de context van het album lastig te beoordelen en aangezien de nummers onderling ook niet dusdanig in kwalitit verschillen is er ook nog eens het additionele risico dat ze allemaal ongeveer even hoog scoren, waardoor je binnen een bepaald 'blok' ineens allemaal nummers van Greendale treft in korte tijd, maar dan net in een andere volgorde.
(alsof je Brain Damage en Eclipse van Pink Floyd los zou knippen, of China Cat Sunflower > I Know You Rider van Grateful Dead)
0
geplaatst: 4 december 2021, 12:20 uur
Speakin' Out: 8
Tired Eyes: 7,5
Leave the Driving: 7,5
Carmichael: 7
Tired Eyes: 7,5
Leave the Driving: 7,5
Carmichael: 7
* denotes required fields.