MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Leave the Driving 8,4
Carmichael 7,4 (heeft inderdaad de context van het album meer nodig)

Zoals gezegd, twijfel ik stiekem weer aan een verhoging naar 4.5* voor Greendale, de waarheid ligt waarschijnlijk rond de 4.25, maar ja. Derhalve ook een 8.7 voor Carmichael, net als voor Leave the Driving. Daarmee komt het na 10 stemmen uit op een 7,39, goed voor een voorlopige 194e plek. Een 7 is inmiddels al niet meer goed genoeg om de top 250 te halen.

Vandaag een wat minder langdradig nummer

Na de opnames van het album Greendale stortte Young zich op het maken van de bijbehorende film en het ‘live action toneelstuk’ voor de concerttour met Crazy Horse. De songteksten van Young vormden het script voor de film. In 1970 inspireerde het script van de (nooit gemaakte) film After the Gold Rush hém juist tot het schijven van nieuwe muziek. Velen interpreteerden het album als de soundtrack, maar Young gaf later te kennen dat alleen het titelnummer en Cripple Creek Ferry ook daadwerkelijk voor de film geschreven waren. Cripple Creek Ferry wordt uiteindelijk de afsluiter van het album.

Ook kant A van After the Gold Rush wordt afgesloten met een kort liedje; Till The Morning Comes, toevallig op dezelfde dag opgenomen als Southern Man (en twee dagen na Cripple Creek Ferry). Op Till The Morning Comes horen we ook Stephen Stills, die volgens Young meer nummers van harmoniezang had voorzien, maar omdat het eindresultaat hem niet beviel heeft Danny Whitten een aantal nummers opnieuw ingezongen. Op Bas horen we Greg Reeves (de bassist op het CSNY-album Déà Vu), Bill Peterson speelt net als op de titeltrack flugelhorn.

Het mag geen verrassing zijn dat beide nummers amper live zijn gespeeld, Cripple Creek Ferry slechts vier keer, Till the Morning Comes slechts één keer.

Het script van After the Gold Rush is overigens van de hand van Dean Stockwell en is al jaren kwijt. Dean Stockwell overleed op 7 november op 85-jarige leeftijd.

Cripple Creek Ferry : 7.8
Till The Morning Comes 7.4

Cripple Creek Ferry : 7,2
Till The Morning Comes 8

Cripple Creek Ferry: 7
Till The Morning Comes 8

Speakin' Out: 7
Tired Eyes: 7
Leave the Driving: 7,5
Carmichael: 7
Cripple Creek Ferry : 7,5
Till The Morning Comes 8.5 (grappig...ook in uitvoering van Francoise Hardy engelstalig (If You Listen '71)
ook op een Franse uitgave (geen titel '72)

Twee prachtige kleine, korte liedjes op een uitmuntend album.

Beiden: 9,5

Cripple Creek Ferry : 7.5
Till The Morning Comes : 8

Cripple Creek Ferry : 8,5
Till The Morning Comes : 9

Cripple Creek Ferry: 7,5
Till The Morning Comes: 7,5

Cripple Creek Ferry: 7,8
Till The Morning Comes: 8,5

Ik ben een beetje tegendraads, want ik waardeer Cripple Creek Ferry juist hoger, al was het maar vanwege de 'squeeze' van Stephen Stills. Geweldige afsluiter van een nagenoeg perfect album, dat na Rust Never Sleeps mijn favorite Neil Young album is. Derhalve krijgt het van mij een 9.3, waarmee het na 10 stemmen op een 7.96 staat, goed voor een voorlopige 118e plek. Till the Morning Comes voelt voor mij meer als de intro van kant 2 dan de afsluiter van kant 1. Het krijgt van mij een 8,7, waarmee het na 10 stemmen op een 8.31 uitkomt, goed voor een voorlopige 65e plek.

Misschien achteraf maar goed dat After the Gold Rush nooit is verfilmd; Young was al huiverig toen Carrie voor de Oscaruitreiking werd uitgenodigd als gevolg van haar nominatie voor Diary of a Mad Housewife, laat staan als hij zelf genomineerd was geweest destijds. Young is sowieso niet iemand die graag in de spotlight staat, sowieso staat hij zelden goed herkenbaar op de hoes van zijn albums, voor zijn debuut werd gebruik gemaakt van een schilderij en de meeste foto’s zijn van afstand genomen of bewerkt. Ik kreeg pas voor het eerst een goed idee van hoe hij eruitzag bij het bekijken van Rust Never Sleeps.

Zijn cover van het cynische On Broadway, van het album Freedom (waarbij een still van een concert in Jones Beach is bewerkt voor de hoes) past goed in dat plaatje. Neil voegt ook zijn eigen touch aan het nummer toe met enkele toespelingen naar drugsgebruik in Broadway; op het einde is te horen hoe hij ‘give of some of that crack’ zingt.

On Broadway is overigens een cover, het best bekend in de uitvoering van the Drifters en George Benson:

On Broadway 7,5

On Broadway 7

On Broadway 8

Toffe cover.

6,8

On Broadway: buiten het gitaargeweld in de laatste minuten vind ik er niet zoveel aan. 6,5
Trouwens, Neil Young lijkt net Donald Duck op de cover van Freedom.

On Broadway: 6

On Broadway: 6,5

Cripple Creek Ferry 7,6
Till the Morning Comes 8,0
On Broadway 6,5

Deze meter blijft onvoorspelbaar, van mij krijgt On Broadway een 8.3 (het gitaarwerk helpt wel), en dat brengt het gemiddelde nét boven de 7: 7.01 na 10 stemmen, goed voor een voorlopige 255e plaats...

Far From Home is misschien geen cover, het zinnetje ‘Bury Me Out On The Prairie’ heeft hij geleend van een ander nummer. Toen Young een jaar of 7, 8 was hield hij kippen, een stuk of 35. In het weekend bezorgde hij samen met zijn vader de eieren in het dorp, samen met de weekendkrant, waar Neil’s vader Scott voor schreef. Op een dag kwam Scott Young met een ukelele thuis, waar hij een aantal maal verlekkerd naar had staan kijken in de lokale muziekwinkel. Toen deed de vader van Neil iets wat hij nog nooit had gedaan, hij pakte de ukele en zong ‘Bury Me Out On The Prairie’ voor Neil, hetgeen een diepe indruk op hem maakte. Vanaf dat moment zong en speelde Neil samen met zijn familie (oom Bob, zijn vader en moeder) regelmatig liedjes. The rest is history.

Welke versie van Bury me out on the Prairie Young op doelde, weet ik niet zeker, maar ik vermoed dit oudje (het heeft er qua melodie ook wel wat van weg):

Far from Home: 7

Leave the Driving: 7,0
Carmichael: 8,0
Cripple Creek Ferry: 6,2
Till the Morning Comes: 6,5
On Broadway: 7,2
Far from Home: 7,5

Far from Home: 8

Walk Like a Giant - 7,9
Prime of Life - 7,7
Driveby - 7,6
No One Seems to Know - 6,5
Road of Plenty - 6,9
Eldorado - 7,0
Song X - 6,8
Music Arcade - 6,7
Scattered - 6,4
Speakin' Out - 6,2
Tired Eyes - 5,6
Leave the Driving - 7,4
Carmichael - 7,2
Cripple Creek Ferry - 6,6
Till the Morning Comes - 7,3
On Broadway - 7,5
Far from Home - 6,3

Dat was weer een hele kluif, poeh. Hoe lang loopt deze meter nog, harm1985?

Tof liedje!

7,8

Far from Home: 5,5

Gast
geplaatst: vandaag om 12:39 uur

geplaatst: vandaag om 12:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.