MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:
Het was even een werkje, maar alle nagekomen stemmen zijn ingevoerd. Van Poek mis ik opverigens nog stemmen voor Carmichael en Natural Beauty.

Borrowed Tune was het laatste nummer waar op gestemd is, voor mijn kerstreces, liefst 16 keer, waaronder een 9.7 van mij. Dat brengt het nummer naar een voorlopige 29e plek met een 8.67 gemiddeld.

Zoals gezegd komen bijna bij het einde van de Neil Young meter, we hebben al ruim 300 nummers gehad, wat mij noopte tot het nalopen van Neil’s oeuvre of ik niet toch her en der wat ‘vergeten’ was of wat te kritisch ben geweest bij het opstellen van de lijst (immers als T-Bone het wél haalde, waarom Field of Opportunitry dan in hemelsnaam niet?).

Dus voor we toe zijn aan de echte finale, eerst nog een aantal vergeten nummers, in (min of meer) chronologische volgorde.

What Did You Do to My Life, van Young’s debuut (dat een speciaal plekje lijkt hebben in het hart van GrafGantz) heeft de kenmerkende sound die zijn debuut zo uniek maakt. Frappant is dat het, voor zover bekend, nooit live is gespeeld. Op Gitaar horen we overigens naast Young ene Ry Cooder.

Dank voor de tag

9.0

Ik geloof dat ik die twee bewust had overgeslagen wegens te lang.

Poek schreef:
Ik geloof dat ik die twee bewust had overgeslagen wegens te lang.

Vermoedde ik al, gezien de andere twee omissies bij je stemmen

7.5

What Did You Do To My Life ? 8.2

What Did You Do To My Life?: 7

Oeh, we waren alweer begonnen.

What Did You Do To My Life?
Ook een 7 van mij, zou dit zelf niet zo heel snel als 'deep cut' benoemen, maar leuk om weer eens gehoord te hebben.

7,2

We beginnen voorzichtig, met 9 stemmen, waaronder een 8,3 van mij. Dat brengt What Did You Do to My Life op een 7,47 gemiddeld, goed voor een voorlopige 193e plek.

Nog even wat mensen wakker schudden... Simon77, henk01, AOVV, Rudi S, Brunniepoo, Rufus en Wizzard; doen jullie ook weer mee voor de laatste rondes?

I’ve Loved Her So Long, ook van Young's debuut is wél live gespeeld. Sterker nog, een mono-bootleg opname met Graham Nash, ten tijde van de CSNY tour van 1969 haalde zelfs Archives Vol. I (als easter egg, maar toch). Een solo live versie is te horen op Live at the Riverboat. Na 1969 verdween het uit zijn live repertoire.

En als bonus, de live versie met Graham Nash:

I've Loved Her So Long : Prima liedje 8.2

What Did You Do To My Life?: 7
I’ve Loved Her So Long: 7,5

I’ve Loved Her So Long: 7

What Did You Do To My Life?: 6
I’ve Loved Her So Long: 6,5

Oei, daar werd ik ruw wakker geschud door harm1985! Gelukkig kwam je met wat Neil Young aanzetten, anders had ik er nog een ochtendhumeur aan overgehouden!

What Did You Do With My Life? 7,0
I've Loved Her So Long 6,5

I've Loved Her So Long 7,7

I’ve Loved Her So Long: 6

I've Loved Her So Long: 7,8

What Did You Do With My Life? 7,5
I've Loved Her So Long 5,5 (wat een drammerig gekweel, djiezus Neil: grow up!)

Naar mate de jaren verstrijken begin ik steeds meer waardering te krijgen voor het debuutalbum van Young, dat vertaalt zich automatisch ook in een hoog cijfer voor I've Loved Her So Long: 8. Daarmee komt het na 12 stemmen (waarvan één nieuwe, welkom EvilDrSmith!) op een 7.14 uit, voorlopige goed voor de 250e plek.

Van Mediterranean was ik bijna vergeten dat ik het al kende. Begin deze eeuw deed een 5 delige bootleg de rondte; toepasselijk ‘Archives be Damned’ genaamd. Young was namelijk al vanaf eind jaren 80 bezig over het ontsluiten van zijn archieven, destijds nog Decade 2 genaamd. Op de hoes van Lucky 13 stond een teaser ‘from Neil Young Archives 1993’ (sic). Dus stelden de fans (die het wachten inmiddels meer dan beu waren) zelf maar hun Archives samen, die verrassend compleet was, zeker wat deel 1 betreft.
Ook Mediterranean stond op Archives be Damned. Echter niet de studioversie die Young in April 1976 opnam, maar een demoversie die Young speelde voor Constant Meijers op een hotelkamer in Amsterdam in 1974. Deze versie staat helaas niet op YouTube en ook bij het horen van de versie op Vol. II ging er niet direct een belletje rinkelen. Toen Young werd bevraagd over de hotelkamer demo kon hij zich deze zelf ook niet meer herinneren!

Op de demo introduceert Young het nummer als volgt:

You want to hear a new song I wrote the other day man? I don't know where the fuck this one came from. This is one of those different ones.

Meer over Young's tripje naar Amsterdam lees je hier:
Neil Young in Amsterdam (1974)

Mediterranean 7
What Did You Do To My Life? 7.25
I’ve Loved Her So Long: 7.5

Mediterranean: 6

Mediterranean: 6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 06:43 uur

geplaatst: vandaag om 06:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.