MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neil Young Meter

zoeken in:

I've Loved Her So Long 6,8
Mediterranean 7,0

Mediterranean 7,5 Apart nummer, ik dig dit wel.

Een wat mysterieus, hypnotiserend nummer, dat ik maar moeilijk kan vergelijken met welk ander nummer in Young's oeuvre dan ook. Nou, misschien Will to Love? Hoe dan ook, van mij krijgt het een 7.7, wat het na 10 stemmen (niet gek voor een onbekend nummer) naar een 6.97 brengt, goed voor een 277e plek.

Komen we aan bij Zuma, voor het vierde nummer van dat album, Lookin' for a Love. Nadat Young zich ruim een maand verschanst had in Point Dume met Crazy Horse 2.0 verkaste hij naar Broken Arrow, waar hij in augustus onder aander Lookin’ for a Love opnam. Zonder de context te weten lijkt het een luchtig liefdesliedje, ondanks de wat duistere teksten (when she starts to see the darker side of me), maar als je je bedenkt dat hij net de pijnlijke breuk met Carrie achter de rug heeft krijg je toch een wat andere indruk van het nummer.

Live speelde hij het nummer een paar keer met Crazy Horse in 1975 (al is alleen de stelist van het concert in Cotati bekend) en daarna frappant genoeg voornamelijk met The International Harvesters in 1985 en Promise of the Real in 2015. In 1996 speelde hij het nummer éénmaal tijdens zijn tour met ‘The Echos’.

Ik wilde het overigens houden bij een nummertje of 5 per week, dan zijn de weekenden om in te halen.

Lookin' For A Love 8.3
Past perfect op Zuma . Het maakt het geheel wat frivoler .

Heerlijk nummer: 8,5

7.5

Lookin' For A Love, meh. 6,2

Een paar dagen wat minder actief geweest op de site, dus een inhaalslag:

What Did You Do to My Life: 7 - lekkere fuzz
I've Loved Her So Long: 6 - beetje plakkerig, maar slecht is het niet
Mediterranean: 7,2 - mooi, verstild liedje
Lookin' for a Love: 8,5 - heeft iets ongedwongen en los in de muziek, terwijl de tekst indringend en wat duister is. Kan er erg van genieten én meeleven!

Lookin' for a Love: 9

Lookin' for a Love: 8,3

Ben blij dat ik het luchtig klinkende Lookin' For a Love heb toegevoegd (de reden waarom het in eerste instantie ontbrak was omdat ik initieel maximaal een nummer of 5 per album wilde selecteren). Met hoge cijfers van o.a. Rufus, Renoir en Dieter hoef ik me ook niet te schamen voor mijn eigen 9. Daarmee komt het na 10 stemmen op een mooie 7.83 uit, goed voor een voorlopige 134e plek.

Ook Stupid Girl zou over Carrie kunnen gaan:
You're just a stupid girl
You really got a lot to learn
Start living again
Forget about rememberin'
You're such a stupid girl

Young zingt hier in een opmerkelijk laag regime van zijn stem, maar overdubt later nog een hoge falsetzang. Het nummer werd opgenomen nadat Neil een hele berg coke had gesnoven, tot verbazing van Frank Sampedro (de leverancier): Neil was zo high dat hij niet eens wist wat hij deed. Terwijl Young zijn falsetzang overdubde ging Sampedro maar een tukkie doen.

Ben me momenteel door Shakey aan het worstelen. Deze meter is daarop wel een aardige aanvulling.

6

Shakey is nochtans een stuk beter leesbaar dan Waging Heavy Peace.

Stupid Girl 7.2

What Did You Do to My Life: 6,5
I've Loved Her So Long: 7,0
Mediterranean: 7,5
Lookin' for a Love: 7,5
Stupid Girl: 7,0

Stupid Girl: 8,5

8

Het toevoegen van die overdubs is een erg goeie keuze geweest.

Opmerkelijk stemgedrag bij Zuma, merk ik. Ik vermoed zelfs dat het gemiddelde van de stemmen in deze meter lager zal zijn dan dat bij het album. Zou het dan zijn dat Cortez the Killer dit album in aanzien doet stijgen?

Of is een album meer dan de som der delen?

(een reden waarom ik de shuffle knop vervloek)

Lookin' for a Love 8,6
Stupid Girl 8,8

Stupid Girl: 8,6

Stupid Girl: de gitaar en de falsetto redden het enigszins, 6

Mediterranean: 6
Lookin' for a Love: 8
Stupid Girl: 7

Gast
geplaatst: vandaag om 05:03 uur

geplaatst: vandaag om 05:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.