MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Samson & Gert (Double Feature)

zoeken in:
In de disco: 7

Eindelijk, een nummer van het onvervalste meesterwerk van Samson & Gert! Geweldige videoclip, en eigenlijk gewoon een geweldig nummer.

8,5

https://i.imgur.com/QgrDplK.jpg

8.5 van mijn kant. Een intro die mij instant-gelukkig maakt, mooie compositie, zeer memorabel nummer. En dat brugje: In ... de ... discooo. In ... de ... discooo. vind ik helemaal geweldig. Op hete zomerdagen zing ik met met mijn petekind al eens: 'k Wil ne frisko, woo-oo-oh! Liefst met nootjes, woo-ooh-oh! 't Is een dingetje.

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

TOP 10

01 - In de Disco (1995 - S&G 5) 8.27 (9 v)
02 - De Canon (1996 - S&G 6) 7.98 (9 v)
03 - Wij Gaan Beginnen (1993 - S&G 3) 7.39 (11 v)
04 - De Wijde Wereld (1991 - Samson 1) 7.12 (10 v)
05 - In het Oerwoud (1994 - S&G 4) 6.97 (10 v)
06 - Samen Delen (1992 - Samson 2) 6.75 (8 v)
07 - Amerika (1998 - S&G 8 ) 6.72 (9 v)
08 - Hard Rock (1999 - S&G 9) 6.61 (9 v)
09 - Octaaf De Klusjesman (1997 - S&G 7) 5.96 (10 v)
10 - Skiën (2001 - S&Gt 11 DWiM) 5.35 (7 v)

#13 - Op de Foto (2002, Samson & Gert -12- Oh la la la!)

Vandaag gaan we samen op de foto. Neen, niet de moto, helaas. Dit liedje hield mij al een tijdje bezig. Dat deuntje in het refrein is toch een exacte kopie van een overbekend nummer? Ik kan er maar niet opkomen. Wie verlost mij van die slapeloze nachten en helpt het mysterie op te lossen?

Er bestaat geen videoclip, wel dit fragment uit een Kerstshow aan het begin van de eeuw. Het origineel kan je via de Spotify-lijst beluisteren.

PS: De avond in de disco bracht geen kater op, het nummer neemt zowaar de koppositie!

Haha, ik had dit nummer destijds naar mijn vader moeten sturen, die fotograaf is.

Kende het zelf nog niet. Geen slecht nummer, dus een 6

Het deuntje... tja, het deed mij even denken aan The Puss Suite, maar dan de kinderlijke light-versie. Ik lig er uiteraard volledig naast omdat die film 10 jaar later uitkwam, en buiten dat zullen anderen de vergelijking totaal niet begrijpen

Ik kan je dus niet helpen, maar bij deze heb je er een tweede persoon bij die niet meer gaat kunnen slapen totdat hij het weet. Andere Samson-fans, help ons!

P.S. ik vind De Canon toch wat beter dan In De Disco. But hey, what do I know

Ha! Het spijt me voor de slapeloze nachten die komen, Pepino. Maar écht, dat "Mijnheer de Burgemeester en Samson met z'n strik, Albert, Octaaf De Bolle, Van Leemhuyzen en ik ... taratatatata!" riedeltje, het is een bestaand liedje. Ik wil het weten!

Oorspronkelijk had ik slechts een 5 over voor deze. Het nummer was mij niet echt bekend en ik had er ook niets mee. Maar, net zoals het als kind met bepaalde niet-hits op de albums uit de vroege jaren 90 gebeurde, kreeg ik het uiteindelijk nog moeilijk uit mijn hoofd. En als het nu langskomt, zit ik het mee te neuriën en heb ik alles behalve de neiging te zappen. Moesten de tussen-strofes inhoudelijk wat meer memorabel zijn, had ik zelfs nog een halfje extra gegeven ...

6

Plezant optreden trouwens, met die kind-versies van de personages.

Liever Samen op de Moto maar deze is ook wel fijn. Geen idee op wel nummer het zou lijken trouwens.

6

Best leuk, maar ook best mwah. Bij mij doet het refrein ook geen belletje rinkelen trouwens

5.5

"Mwah seg eej".

4,5.

ArthurDZ schreef:
Best leuk, maar ook best mwah. Bij mij doet het refrein ook geen belletje rinkelen trouwens

5.5

Dit dus.

Het mysterie van het deuntje zal niet opgelost worden, vrees ik. Het enige dat ik weet is dat het refrein (Mijnheer de burgemeester en Samson met z'n strik ...) identiek is aan een instrumentaal nummer dat qua geluid op zo'n typische mariachi-band lijkt.

Vanavond een nieuwe. Zijn er nog puntjes?

https://i.imgur.com/XRU30Wl.png

TOP 10

01 - In de Disco (1995 - S&G 5) 8.27 (9 v)
02 - De Canon (1996 - S&G 6) 7.98 (9 v)
03 - Wij Gaan Beginnen (1993 - S&G 3) 7.39 (11 v)
04 - De Wijde Wereld (1991 - Samson 1) 7.12 (10 v)
05 - In het Oerwoud (1994 - S&G 4) 6.97 (10 v)
06 - Samen Delen (1992 - Samson 2) 6.75 (8 v)
07 - Amerika (1998 - S&G 8 ) 6.72 (9 v)
08 - Hard Rock (1999 - S&G 9) 6.61 (9 v)
09 - Octaaf De Klusjesman (1997 - S&G 7) 5.96 (10 v)
10 - Op de Foto (2002 - S&G 12) 5.82 (8 v)

* Op de Foto mag eventjes van de TOP 10 proeven.

#14 - De Mooiste Dromen (2000, Samson & Gert 10)

10 jaar na het ontstaan van Samson & Gert, konden we voor de allereerste keer een glimp opvangen van Bobientje. Zo rond de helft van het nummer valt ze te spotten in de bijhorende clip, twee hele seconden lang! Het was meteen ook het laatste optreden van de vrouwelijke Samson.

Heb ik toch altijd een mooi en best magisch nummer gevonden. Het refrein zit ik te pas en te onpas te zingen, want “De mooiste dromen DIE WIJ DROOOOMEN” is echt aanstekelijk.

7,5

Leuk clipje, waarin ze al die dromen in beeld brengen. De giraf en andere elementen zijn duidelijk vroege 3D animatie, maar alles beter dan dat nachtmerrie-clipje van Kabouter Plop en zijn “Lalala” (ik meen het: zoek het niet op).

Aha, we zijn het eens.

De 10-de CD van S&G was een gat in mijn collectie. Destijds dachten wij (verkeerdelijk) dat het feest-album enkel een verzameling oude hits was en daarom werd die niet in huis gehaald voor mijn zus, maar er stonden wel degelijk 8 nieuwe liedjes op. Dit is met grote voorsprong mijn favoriet uit dat rijtje. Mooie melodie, toch? En die ietwat foute clip vind ik stiekem ongelooflijk veel charme hebben. Was ik toen nog klein, ik zou waarschijnlijk helemaal gek geweest zijn van dit nummer.

7.5

Hahahaha die pyjama van Gert Ik zie hem ook zo in deze outfit, of als goede fee, telefonisch over contracten onderhandelen tussen twee takes door esteban als je daar beeldmateriaal van zou hebben...

Maar goed, ik doe mee met de score-trein: 7.5! Leuk liedje

ArthurDZ schreef:
Ik zie hem ook zo in deze outfit, of als goede fee, telefonisch over contracten onderhandelen tussen twee takes door esteban als je daar beeldmateriaal van zou hebben...

Lol. Ik doe m'n best. Zou hij dan ook telkens "En ook met Samson" moeten zeggen aan telefoon?

6,5

ArthurDZ schreef:
Hahahaha die pyjama van Gert
Ik dacht dat Gert op de banaan het lachwekkendste beeld van de clip zou zijn, maar toen viel die pyjama me op.

6,5

Gert dus op een banaan naar de maan, in de droom van Samson was het nog met een maanraket (maar dat uitje komt wellicht later nog aan bod ).

Tof liedje, toffe clip, toffe pyjama, toffe banaan, toffe dromen.

7

Een grappig detail dat die giraf nog steeds de rode kledij van Gertje draagt.

Ik wil ook zo'n pyjama.

6,5

Pepino schreef:
Een grappig detail dat die giraf nog steeds de rode kledij van Gertje draagt.

Gert en de giraffe zullen toevallig dezelfde maat hebben gehad?

http://upload.mediatly.com/card_pictures/e2/a1/2d/e2a12d95-9dbc-4daa-9c8c-443e30986262.jpg

Eigenlijk vind ik het best grappig dat Bobientje gewoon Samson is, maar dan met een strikje. Vooral omdat dit eigenlijk exact is hoe ze er in mijn hoofd uitzag toen ik nog een klein manneke was, lang voor we deze glimp kregen. (al dacht ik ook wel om één of andere reden dat ze beige zou zijn)

In de strips is ze, dénk ik, nooit verschenen. Misschien zou je het van mij verwachten, maar ik ben dan toch niet alle albums gaan doorbladeren om het te controleren. Wel verscheen Bobien in één van de Samson-leesboekjes uit 2005. Ik veronderstel dat het 'Bobientje is Jarig' betreft. Hier is ze eveneens dezelfde figuur, maar met een aangepast kapsel, strik, modieuze halsband en vrouwelijke wimpers.

https://static.wikia.nocookie.net/samsonengert/images/5/5a/01_cadeau_03.jpg.jpeg

Pepino schreef:
... maar alles beter dan dat nachtmerrie-clipje van Kabouter Plop en zijn “Lalala” (ik meen het: zoek het niet op).

Tóch gedaan. Die clip werd vermoedelijk uit mijn hoofd verbannen door de jaren heen. It's all coming back to me now. Dit gaat weer maanden verwerkingstijd vragen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:40 uur

geplaatst: vandaag om 14:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.