MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2021

zoeken in:

odi
7,8

01/11: Limp Bizkit - Dad Vibes (The_CrY / 8 / 5,49)
04/11: Kayo Dot - Brethren of the Cross (Dieter / 8 / 7,55)
06/11: Plaagdrager - Dans met mij, Miasma (Interlude / 9 / 6,52)
08/11: Gold Spire - Headless Snake (Don Cappuccino / 7 / 7,93)
11/11: Clouds - Deepen This Wound (Dieter / 7 / 7,34)
13/11: Mortiferum - Exhumed From Mortal Spheres (Don Cappuccino / 7 / 6,98)
15/11: In Mourning - Thornwalker (Dieter / 8 / 7,74)
18/11: Spectral Wound - Frigid And Spellbound (Interlude / /)

Phoeh, wat is dit goed zeg.

9

Lekker inderdaad, geënt op jaren '90-black metal. Nijdige gitaarlijnen en ijskoude vocalen. Niets nieuws onder de gure winterzon, maar gewoon erg goed gedaan.

7,5

Niks nieuws inderdaad, maar wel heel erg lekker!

8,3

odi
7,8

Dit is het voorbeeld van dat je absoluut niet vernieuwend hoeft te zijn als metalband om indruk te maken. Gewoon de pannen van het dak spelen en persoonlijkheid in je performance te laten horen, en vooral een goed gemixt geluid neerzetten. Deze band is meer "pure" blackmetal dan al die projecten die denken dat je met een brakke productie en zwart-wit foto's in het bos de oude blackmetaldagen kunt laten herleven. Die vergeten dat de klassieke Noorse bands ook echt songs konden schrijven, en dat doet Spectral Wound ook!

8,3

Wat is dit nu weer voor forum? Ik zocht naar iets anders, maar stuitte op deze pagina.
Gave shit trouwens dat Spectral Wound (wat strafpunten voor gebrek aan eigen signatuur, extra veel bonuspunten voor intensiteit, geloofwaardigheid, riffs en sfeervol middenstuk)

8,5

EvilDrSmith schreef:
Wat is dit nu weer voor forum? Ik zocht naar iets anders, maar stuitte op deze pagina.

De topictitel is zelfverklarend, denk ik.

De regels staan beschreven in de allereerste post. Feel free to join!

7,5

Prima, maar wel wat anoniem

Okay, doe ik ook mee. Geen idee of ik een blijvertje ben, maar dat zal de tijd leren.
Meteen excuus dat het alweer blekkies zijn met een sterke hang naar de 90s, maar deze kwam gisteren uit, ik stuitte er bij toeval op en zorgde ervoor dat mijn geplande deathmetalorkaan even in wachtrij komt te staan.
NB: Laat je dus niet misleiden door de hoes en de typografie van de albumtitel: dit is géén kloon van Rhapsody of andere Italiaanse fantasyflowerpowermetalband.

18/11: Spectral Wound - Frigid And Spellbound (Interlude / 8 / 8,05)
20/11: Stormkeep - The Seer (EvilDrSmith / / )

8,5

Fijn! Een wat luchtigere black metal band voor de variatie, met keys!
Hoes doet me trouwens eerder denken aan Dissection en die ene plaat van Immortal dan aan Rhapsody.

Heb het album net toegevoegd aan de site:

Stormkeep - Tales of Othertime (2021) - MusicMeter.nl

En op basis van deze song zal ik deze toch ook maar aan m'n lijstje toevoegen.. Goed intro, en verder niet al te serieus maar wel een wat episch karakter en een uitgekiende opbouw. Houdt het wel lekker spannend zo.

8

Ik ben gelijk de gehele plaat aan het beluisteren. Damn, dit is heel erg goed. Misschien geen wonder als de band uit leden van Wayfarer en Blood Incantation bestaat, maar dit is toch wel een hele andere stijl. IJzersterke melodieuze jaren '90 blackmetal met een gezonde dosis symfonie en atmosferische synths, gespeeld met veel overtuiging en dynamiek.

8,7

Dit klink zeer fijn. Ga het hele album zeker checken.

8

Ik ben dus ook bijzonder te spreken over het album. Lang geleden dat deze nostalgische stijl van blackmetal me zo weet te raken. Ik had nog moeite welk nummer te kiezen, want het niveau van de overige nummers ontloopt elkaar nauwelijks en toch blijft het evenzogoed heel afwisselend en onderhoudend.
Ben geneigd een 9 te geven, maar dat is misschien ook het verrassingseffect. Daarbij is dit allemaal wel eens eerder gedaan, daarentegen zelden erg veel beter.

8,8

Fijn nummer. Niks nieuws onder de zon, maar wel zeer kundig uitgevoerd.

8

odi
7,5

18/11: Spectral Wound - Frigid And Spellbound (Interlude / 8 / 8,05)
20/11: Stormkeep - The Seer (EvilDrSmith / 9 / 8,00)
22/11: Norna - The Truther (Interlude / /)

Ik raad aan om hem in de YouTube Music-versie te beluisteren die hieronder staat, die heeft een betere geluidskwaliteit. De versie van het label (die Interlude heeft geplaatst) is echt abominabel qua geluidskwaliteit.

We hadden hiervoor twee blackmetalbands die niks vernieuwends deden, maar dat wel met souplesse en overtuiging deden.

Norna doet ook helemaal niks vernieuwends. Alles wat je hoort hebben sludge/post-metalbands als Amenra, Neurosis en Cult of Luna al gedaan. Helaas hebben zij dit ook veel beter gedaan dan Norna. Het riffwerk is duidelijk gebouwd op repetitie. Alsof je de brute passage van een van de drie eerder benoemde bands hoort, maar er zit compleet geen ontwikkeling in. Als de riff dan nog echt een monster was, had dat geen probleem geweest, maar dat is ook niet zo. Zeker niet slecht en je kunt er rustig op meedeinen, maar meer dan een magere voldoende zit er absoluut niet in.

6,2

Nou nou, je bent wel kritisch, Don. Die jongens doen ook maar hun best. Daarbij, er zit een gozer in van Breach, dat is toch een roombotervette referentie waar je blij van zou moeten worden. Ze geven het zelf trouwens ook toe: “Two riffs, repetitive like a mantra, a wounded wild boar that sets the tone for this album”. Op die tweede riff, die nauwelijks afwijkt van de eerste, moet je trouwens dik drie minuten wachten.

Ik geef je trouwens op elk punt van je betoog helemaal gelijk (en dank voor de betere link: die andere klonk als 64kb/s via een Nokia 3310).
Vanwege de brute sound, die toch wel overtuigend wordt neergezet, ben ik uiteindelijk iets milder in de normering. Iets.

6,7

Beetje standaard inderdaad, het is altijd gevaarlijk als er vergelijkingen worden opgeroepen met Neurosis, Amenra, Cult of Luna... Maar ik heb begrepen dat het label en diverse nieuwssites dit gewoon zelf doen. En dan blijft dit een beetje achter, de extase (vreemd woord om in deze context te gebruiken misschien) blijft grotendeels uit. Verder wel gewoon een prima song.

6,8

Gast
geplaatst: vandaag om 02:02 uur

geplaatst: vandaag om 02:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.