menu

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2021

zoeken in:

avatar van Don Cappuccino
EvilDrSmith schreef:
Nou nou, je bent wel kritisch, Don. Die jongens doen ook maar hun best. Daarbij, er zit een gozer in van Breach, dat is toch een roombotervette referentie waar je blij van zou moeten worden.


Met iemand van Breach in de line-up verwacht ik juist meer dan wat ik heb gehoord.

avatar van Johnny Marr
Stormkeep - 8
Norna - 7,5



avatar van The_CrY
01/11: Limp Bizkit - Dad Vibes (The_CrY / 8 / 5,49)
04/11: Kayo Dot - Brethren of the Cross (Dieter / 8 / 7,55)
06/11: Plaagdrager - Dans met mij, Miasma (Interlude / 9 / 6,52)
08/11: Gold Spire - Headless Snake (Don Cappuccino / 7 / 7,93)
11/11: Clouds - Deepen This Wound (Dieter / 7 / 7,34)
13/11: Mortiferum - Exhumed From Mortal Spheres (Don Cappuccino / 7 / 6,98)
15/11: In Mourning - Thornwalker (Dieter / 8 / 7,74)
18/11: Spectral Wound - Frigid And Spellbound (Interlude / 8 / 8,05)
20/11: Stormkeep - The Seer (EvilDrSmith / 9 / 8,00)
22/11: Norna - The Truther (Interlude / 9 / 6,72)
24/11: Beast in Black - Moonlight Rendezvous (The_CrY / /)



avatar van EvilDrSmith
Godskanonne, wat een overdaad!
Een hilarische opeenstapeling in beeld en geluid van clichés, overacting, underacting (de heren van de band zelf), synths, androgyne zang, Yngwie-gepiel, Nightwish-dramatiek en een back-to-the-80s feeling in een 2021-productie
't Zal een bom duiten gekost hebben.

Geen flauw benul wat de bedoeling is van de clip - een soort Total Recall in een slick jasje van de boekverfilmingen van Stephenie Meyer - maar wat er op 5'30" gebeurde, zag je natuurlijk al van heinde en verre aankomen. Ik dacht trouwens dat die niet onaantrekkelijke actrice ook de zangeres was van het nummer, maar ik blijk naar een zanger te hebben geluisterd.

Nu verwacht je waarschijnlijk een 4, of erger, maar ik vind het wel aanstekelijk catchy.
Maar met gepaste doses, een heel album zal me waarschijnlijk gillend gallisch gek maken en doen snakken naar lo-fi trve frostbitten necro black metal, maar voor nu toch een dikke 7,5.
Ik verras me er zelf mee.


avatar van Dieter
Hier kan ik niets mee. Zou een prima songfestival inzending kunnen zijn. Dat gevoel kreeg ik er in ieder geval bij. Ik hou niet zo van het songfestival...

4

avatar van Interlude
Catchy is het zeker en in combinatie met de clip vind ik dit prima te behapstukken. Zonder de clip was dit waarschijnlijk een stuk minder geweest. Leuk voor 1 nummer lang

6,8

avatar van AOVV
Ik heb stiekem wel een boontje voor Beast in Black, geesteskind van Anton Kabanen. Grappige geschiedenis eigenlijk wel. De gitarist zat vroeger in Battle Beast, maar besloot - denk ik - dat ie zelf wat meer zeggenschap wilde, stapte uit Battle Beast en begon prompt Beast in Black. De link qua bandnamen spreekt voor zich, denk ik.

Dit nummer vind ik gewoon weer goed, net omdat het allemaal zo over the top is (dat clipje ook, jeminee). Aanstekelijk als de pest, en eerlijk gezegd: op compositorisch vlak zit dit toch gewoon heel erg goed in elkaar?

7,5

PS @ EvilDrSmith: moest je toch eens zin hebben in een volledig album, wil ik graag hun vorige, From Hell with Love, aanbevelen. Te beluisteren op eigen risico!

avatar van EvilDrSmith
AOVV schreef:

PS @ EvilDrSmith: moest je toch eens zin hebben in een volledig album, wil ik graag hun vorige, From Hell with Love, aanbevelen. Te beluisteren op eigen risico!


De bandnaam en de geschiedenis van/met Battle Beast was me al een beetje bekend: ik heb er door de jaren heen wel het eea over gelezen, maar de referenties, foto's en verwijzingen bij Beast In Black/Battle Beast deden mij nooit triggeren om er ook iets van te gaan luisteren. Eerder integendeel.

Nu zag ik op RateYourMusic al best hoge gemiddeldes bij die albums staan (al zegt dat niet zo veel: waarschijnlijk allemaal chauvinistische Finnen en powermetalduitsers), derhalve wil ik die "From Hell With Love' dan toch wel eens proberen. Maar dan ga ik eerst Spectral Wound draaien om een buffertje op te bouwen.

avatar van AOVV
Mooi! Heb er zelfs een track van in mijn metal top 100 staan - toegegeven, in de onderste regionen.

avatar van Don Cappuccino
Het intro vond ik best fijn, maar toen de zanger begon was het behoorlijk pleite en dat is iets waar ik ook moeilijk doorheen kan luisteren. Dit is simpelweg absoluut niet mijn ding en zou op dat vlak een onvoldoende scoren. Dan ga ik qua beoordeling over op de kwaliteit van de song zelf, en die is er wel degelijk. Zwaar over de top jaren '80 instrumentatie, maar als je er voor gaat, dan moet je er ook echt voor gaan, en dat doet Beast in Black. De refreinen zijn ook catchy en de middensectie bevat smaakvolle solo's. Persoonlijke smaak is een 5 (als ik de zang negeer kan ik het goed hebben), kwaliteit song een 7, dus het gemiddelde daarvan is:

6

avatar van The_CrY
De clip voegt zeker een hoop toe. Het legt dit synth-gedreven moderne hair metal anthem in een passende retro-cyberpunk context en laat daar meteen zien dat dit soort muziek zich niet zo serieus neemt als sommige andere subgenres die hier vaker voorkomen. Mede daarom bevalt dit me enorm. Een luchtig en catchy metalnummer met een verslavend refrein en fantastische zang.

Zo goed als From Hell With Love is de nieuwe helaas niet, maar er staan wel weer een aantal vette krakers op.

9

avatar van dumb_helicopter
6.8

Heeft nog wel iets, maar soms een tikje te cheesy. Lijk wel op de metalversie van de Scissor Sisters.


avatar van Don Cappuccino
01/11: Limp Bizkit - Dad Vibes (The_CrY / 8 / 5,49)
04/11: Kayo Dot - Brethren of the Cross (Dieter / 8 / 7,55)
06/11: Plaagdrager - Dans met mij, Miasma (Interlude / 9 / 6,52)
08/11: Gold Spire - Headless Snake (Don Cappuccino / 7 / 7,93)
11/11: Clouds - Deepen This Wound (Dieter / 7 / 7,34)
13/11: Mortiferum - Exhumed From Mortal Spheres (Don Cappuccino / 7 / 6,98)
15/11: In Mourning - Thornwalker (Dieter / 8 / 7,74)
18/11: Spectral Wound - Frigid And Spellbound (Interlude / 8 / 8,05)
20/11: Stormkeep - The Seer (EvilDrSmith / 9 / 8,00)
22/11: Norna - The Truther (Interlude / 9 / 6,72)
24/11: Beast in Black - Moonlight Rendezvous (The_CrY / 9 / 6,62)
26/11: Plebeian Grandstand - À droite du démiurge, à gauche du néant (Don Cappuccino)



avatar van EvilDrSmith
Don Cappuccino schreef:

26/11: Plebeian Grandstand - À droite du démiurge, à gauche du néant (Don Cappuccino)

Jij dacht: even dat cheesy geluid van BiB compenseren?

avatar van Don Cappuccino
EvilDrSmith schreef:

Jij dacht: even dat cheesy geluid van BiB compenseren?


Het contrast had inderdaad niet groter kunnen zijn.

Geen bewuste keuze, maar een track van mijn favoriete metalplaat van het jaar tot nu toe moest absoluut nog deze maand gehoord worden.

avatar van EvilDrSmith
Ik had nog nooit van de band gehoord, maar zie dat ze al vijf albums hebben. Dat werd dus de hoogste tijd dat je in ieder geval mij even wakker schudt (in meerdere opzichten). Een score laat nog even op zich wachten: ik moet het geweld even laten bezinken.

avatar van Dieter
This is too much for me....

6

avatar van Don Cappuccino
Dit is zelfs binnen metal voor een select gezelschap, de avant-garde. Plebeian Grandstand verkent de grenzen van dissonante blackmetal, hardcore en noise op een krankzinnig intense, maar ook zeer artistieke en cinematische manier. De zanger klinkt extreem menselijk en onmenselijk tegelijkertijd en het nummer grijpt de luisteraar behoorlijk genadeloos bij de strot. Er hangt een enorm spanningsveld, maar de track is wel degelijk zeer dynamisch. Dit is mijn favoriete metal van het jaar tot nu toe met nog één maand te gaan, ik heb Rien Ne Suffit al veel beluisterd. Ze mengen zich hiermee in het gezelschap van andere huidige grensverleggers als Oranssi Pazuzu en Imperial Triumphant.

9,5

avatar van AOVV
EvilDrSmith schreef:
Een score laat nog even op zich wachten: ik moet het geweld even laten bezinken.


Ga ik toch ook doen. En daarna meteen weer beluisteren.
Olivier Lolmède van Mourir doet hier ook mee. Brachten vorig jaar nog een ontzettend bruut black metalplaatje uit.


avatar van The_CrY
Intens. De muziek zelf is best wel tof. De werkzaamheden in het midden hadden van mij niet gehoeven.

7

avatar van Johnny Marr
So avant-garde, bruh.

7,6

avatar van AOVV
Nog 'ns beluisterd, en doet me in bepaalde opzichten denken aan Imperial Triumphant, en vooral hun waanzinnige plaat van vorig jaar dan. Ik heb het vermoeden dat dit binnen het geheel van de plaat nog wel beter klinkt, dus die staat zeker nog op het lijstje. Bij momenten echt een indrukwekkende maalkolk, deze song, maar ook de "rustiger" stukken (al hangt er steeds een te snijden ondergrondse spanning) beklijven op één of andere manier. Mysterieus en intrigerend.

8

avatar van EvilDrSmith
Fascinerende maalstroom van dichtgesmeerde, claustrofobische razernij, maar waar toch heel veel afwisseling inzit qua tempo, breaks en sfeer. Intens en beklemmend tot op het bot. Alsof een blackmetalband experimenteert met power electronics, mathcore en industrial. Een tweede luisterbeurt boeit het allemaal nog een stuk beter, omdat dan de schrik van de 1e luisterbeurt een beetje voorbij is.
Verder wat AOVV zegt: dit nummer past vast uitstekend als onderdeel van het gehele album. Als mijn puberkinderen - die Metallica nog wel trekken, maar deze atonale nachtmerrie zeker niet - niet meer beneden zijn, dan ga ik zeker meer werk van deze band luisteren. Fijne tip Don!

8,5

avatar van odi
odi
6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 23:04 uur

geplaatst: vandaag om 23:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.