MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2021

zoeken in:

01/11: Limp Bizkit - Dad Vibes (The_CrY / 8 / 5,49)
04/11: Kayo Dot - Brethren of the Cross (Dieter / 8 / 7,55)
06/11: Plaagdrager - Dans met mij, Miasma (Interlude / 9 / 6,52)
08/11: Gold Spire - Headless Snake (Don Cappuccino / 7 / 7,93)
11/11: Clouds - Deepen This Wound (Dieter / 7 / 7,34)
13/11: Mortiferum - Exhumed From Mortal Spheres (Don Cappuccino / 7 / 6,98)
15/11: In Mourning - Thornwalker (Dieter / 8 / 7,74)
18/11: Spectral Wound - Frigid And Spellbound (Interlude / 8 / 8,05)
20/11: Stormkeep - The Seer (EvilDrSmith / 9 / 8,00)
22/11: Norna - The Truther (Interlude / 9 / 6,72)
24/11: Beast in Black - Moonlight Rendezvous (The_CrY / 9 / 6,62)
26/11: Plebeian Grandstand - À droite du démiurge, à gauche du néant (Don Cappuccino / 9 / 7,23)
28/11: Archspire - A.U.M. (EvilDrSmith / / )

odi
6,5

Bruut en een tikje tegendraads, maar bij momenten ook wat te "vol".

6,8

Dit is razendsnel en krankzinnig goed gespeeld. Ook heeft de zanger een indrukwekkende rapdeathgrunt-techniek. Ook is het niet echt spannend en vooral als je het gehele album beluistert hoor je deze song acht keer met dezelfde soort structuur. In de categorie ''over de top techniek in deathmetal'' vond ik de band First Fragment deze maand een stuk interessanter.

6,3

Wat grappig dat je First Fragment noemt Don Cappuccino, want die had ik in eerste instantie in gedachte om te plaatsen. Maar ik zag bij dat album al een discussie tussen jou en AOVV: dit was mijn reservekeuze. Ik vind First Fragment compositorisch ook boeiender - wat meer neoclassical metal invloeden - dan Archspire. Normaliter ben ik sowieso niet zo kapot van extreme brutal death: het is vaak dodelijk saai waarbij een dozijn identiek klinkende mitrailleursalvo's op je wordt afgeschoten.

Toch vind ik Archspire boven die grijsgrauwe teringherriebandjes uitsteken. Het is namelijk nóg sneller, nóg (veel) technischer en met name dit (slot)nummer ook behoorlijk afwisselend. Ze houden voldoende melodische momenten in het nummer om de aandacht (bij mij) vast te houden. Daarbij vind ik, wat Don ook zegt, de zanger een unieke rapgruntstijl hebben. En hoe vaak kan je dat nog zeggen: een unieke grunt? Ik had dat vandaag de dag niet meer voor mogelijk gehouden. De eerste keer schoot ik ervan in de lach, maar ik vind het toch een gave stijl en effect dat hij ermee bewerkstelligt.

Ik had in het verleden wel eens wat meer van deze band geluisterd ('The Lucid Collective'), maar dat vond ik niet zo memorabel.

De eerste 15 seconden vind ik het hoogtepunt van het nummer.

Voor de geïnteresseerden die zich afvragen hoe het in hemelsnaam mogelijk is om zo snel te drummen (of denken dat het "fake"/versneld/een drumcomputer is), dit is wel een leuk en informatief inkijkje : DOUBLE STROKES TECHNIQUE / HEEL-TOE [Extreme Drumming] - YouTube (let ook op wat hij zegt op 2'13": dat vond ik wel hilarisch).

Het hele album krijgt van mij een 7,5, maar dit nummer vind het beste: 8.

Niet helemaal mijn kopje thee, dat techdeath, maar slecht is het allerminst

6,5

01/11: Limp Bizkit - Dad Vibes (The_CrY / 8 / 5,49)
04/11: Kayo Dot - Brethren of the Cross (Dieter / 8 / 7,55)
06/11: Plaagdrager - Dans met mij, Miasma (Interlude / 9 / 6,52)
08/11: Gold Spire - Headless Snake (Don Cappuccino / 7 / 7,93)
11/11: Clouds - Deepen This Wound (Dieter / 7 / 7,34)
13/11: Mortiferum - Exhumed From Mortal Spheres (Don Cappuccino / 7 / 6,98)
15/11: In Mourning - Thornwalker (Dieter / 8 / 7,74)
18/11: Spectral Wound - Frigid And Spellbound (Interlude / 8 / 8,05)
20/11: Stormkeep - The Seer (EvilDrSmith / 9 / 8,00)
22/11: Norna - The Truther (Interlude / 9 / 6,72)
24/11: Beast in Black - Moonlight Rendezvous (The_CrY / 9 / 6,62)
26/11: Plebeian Grandstand - À droite du démiurge, à gauche du néant (Don Cappuccino / 9 / 7,23)
28/11: Archspire - A.U.M. (EvilDrSmith / 9 / 6,50)
30/11: Tower - Blood Moon (Don Cappuccino)

Nogmaals een schoolvoorbeeld dat je als band absoluut niet origineel hoeft te zijn om compleet te overtuigen. Tower speelt heerlijke gedreven eind jaren '70/begin jaren '80 hardrock/heavymetal met fantastische pakkende stuwende riffs, een stomende energie en vooral waanzinnig krachtige vocalen van zangeres Sarabeth Linden.

8,3

Dit klinkt inderdaad erg lekker!

8

DIt is precies Kate van/met Acid!
En dan hun outfits (in andere clips) en de albumhoes: hallo hilarische timewarp naar 1983. Speedy heavymetal met een zangeres met meer ballen dan het hele Nederlandse elftal bij elkaar.
Gaaf hoe zij zonder schroom en bescheidenheid de hele tijd haar keel wagenwijd openzet.
Ze heeft een lichte vibrato waar ik wel een beetje aan moet wennen en een timbre waar ik niet helemaal idolaat van ben, maar dat mag de pret en het aanstekelijke spelplezier niet drukken.
De late 70s-invloeden hoor ik in dit typische early 80s-proto-speedmetalnummer niet terug, maar in andere nummers van Tower begrijp ik beter waarom je ook late 70s noemt (ja, het was leuk genoeg om meteen naar het hele album te luisteren: ik heb verder toch geen leven).

Wel verfrissend na al dat over the top-kabaal eindelijk weer gewoon some good ole heavymetal.

7,8

6.8, best ok, maar zo blown away ben ik toch niet door dit nummer. Komt voor mij wat anoniem over.

De zang trekt meteen de aandacht, in positieve zin. Lekker retro voor de rest!

7,5

7,4

Lekkere rocker, maar inderdaad vrij anoniem

Ik heb nog genoeg inspiratie, december brengt nog genoeg interessante metalalbums!

30/11: Tower - Blood Moon (Don Cappuccino / 8 / 7,44)
02/12: So Hideous - The Emerald Pearl (Don Cappuccino)

Black/death metal met blazers vind ik vaak vrij pretentieus en geforceerd experimenteel overkomen, maar gelukkig blijft het technische/atonale hier beperkt tot een minimum en dan zit er wel een hele mooie opbouw in. Zang had van mij wat meer naar de achtergrond gemogen, maar verder weinig mis mee.

7,5

Dit heeft wel een paar luisterbeurten nodig om er iets van te vinden en ik vind het uiteindelijk best wel goed.

7,5

Deze band heeft een behoorlijke koerswijziging gemaakt. Ik ken ze vooral als een vrij melodramatische en sterk door post-rock beïnvloede symfonische post-blackband. Dit is hele andere koek en ondanks dat het vorige materiaal ook goed was, is dit nog veel meer mijn ding. Heerlijk drumwerk van Michael Kadnar (die ook in het fantastische Downfall of Gaia speelt) en de mix van post-black, prog en jazz is ontzettend smaakvol gedaan. Erg sterke opbouw en ik smul echt van de saxofoon- en overige blazerspartijen, ook geven de strijkers de muziek net wat extra's mee. De vocalen blijven inderdaad een beetje achter op de gehele band. Als de muziek zo veelzijdig en dynamisch is, was het gaaf geweest om ook meer dynamische vocalen te hebben. Toch heb ik er geen probleem mee. Morgen maar eens de volledige plaat beluisteren.

8,3

Ik weet nog dat Sear Bliss in 1996 de nodige stof deed opwaaien: trompetten en zelfs trombone in blackmetal. De combinatie vond ik zo'n fantastische vondst dat ik het bij voorbaat al geweldig vond. Een kwart eeuw later terugluisterend klinkt het toch wat 'gezocht' en 'n tikje geforceerd, wellicht vanwege de productie.

Dat is zeker niet het geval met So Hideous. Integendeel: het klinkt allesbehalve afschuwelijk, maar juist als een klok en het lijkt wel Raphael Ravenscroft ('Baker Street') op saxofoon. Wat een prachtige sound!
Ik associeer me trouwens helemaal het leplazerus tijdens het nummer.
Al bij de eerste aanslag op gitaar waan ik me in het blauwe hotel van Chris Isaak. En zie ik daar Martin Koolhoven op zang? Ik wist niet dat-ie kon zingen. Dat kan hij dus ook niet.

De (erg gave) videoclip doet me denken aan het werk van Tarantino meets Francis Ford Coppola.
Door de violen heeft de band ook een eigen en niet al te extreme sound die doet denken aan een symfonische rockband die losgaat op post-hardcore.
Gaaf ook dat dubbele intro. Sowieso prachtig opgebouwd nummer.

Jullie zijn trouwens wel verdomd zûnig met de cijfers, heren.
De afgelopen weken regenden het zessen en zevens. En ook nu houdt het nog niet over.
Wat moet er in hemelsnaam nog meer gebeuren om achten en negens te verdienen?
Ik vind het in ieder geval weer een bullseye, Don. Dank!

Enig puntje van kritiek: de screams van Martin vind ik lekker, maar als ze iets opmerkelijker, uitgesprokener en/of bijzonderderderder waren geweest, dan had het tegen een 9 aangeschuurd.

85/100

6.3

Dat getoeter deed me bitter weinig.

8,1

Wie post even de nieuwe Cult of Luna trouwens? Anders post ik 'm morgen wel.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:52 uur

geplaatst: vandaag om 02:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.