MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2021

zoeken in:
Gaaf nummer. Het begin lijkt wel uit één of andere western weggelopen te zijn, en daarna krijgen we echt een lekkere smeltkroes voor onze tronie geserveerd. Het is altijd heikel om verschillende zaken te gaan combineren, maar gitaren, drums, blazers; ze gaan vloeiend samen. De vocalen zijn inderdaad dan nog het minst geslaagd, maar storen me geenszins. Daarvoor is het op instrumentaal vlak veel te goed, broeierig en spannend.

8

PS: ik heb ook het album maar aan de site toegevoegd: So Hideous - None but a Pure Heart Can Sing (2021)

Johnny Marr schreef:

Wie post even de nieuwe Cult of Luna trouwens? Anders post ik 'm morgen wel.

Lekker bewaren voor 2022, er is echt nog te veel interessante 2021-metal om nu al 2022-albumtracks te gaan plaatsen.

Eens met Don. Zet maar een reminder in je agenda voor zaterdag 1 januari 2022 om 0:00, Johnny.

Cult of Luna is dit jaar ook al geweest

30/11: Tower - Blood Moon (Don Cappuccino / 8 / 7,44)
02/12: So Hideous - The Emerald Pearl (Don Cappuccino / 10 / 7,75)
04/12: Ember Falls - For All (The_CrY / /)

Het begin is wel eventjes spannend en lekker agressief, maar die typische (Finse) emo-refreintjes zijn mij veel te zeurderig en poppy: kinderachtig bijna. Een popliedje in een elektronisch aangestuurd metaljasje. Geen wonder dat metal in Finland in de hitlijsten staat. 't Zou een verademing zijn in de Nederlandse hitlijsten, zelfs al is het niet erg mijn smaak. Wel die van mijn jongste zoon (14): "Dit vind ik beter dan wat je me gisteravond liet horen [Cannibal Corpse]. Hier kan je de zanger tenminste verstaan."

6

Nee, dit is niet aan mij besteed... 5

Aan het begin van het nummer dacht ik even dat Train of Thought-era John Petrucci bij een nu-metalband was gaan spelen, toen was het ineens melodeath à la Soilwork met het popgehalte op een fiks hoger standje dan die band en nog wat flitsende synths en electronic-passages. Een balanceer-act die verrassend goed wordt uitgevoerd en alle wisselingen voelen ook echt logisch en bouwen een momentum op. Niet helemaal mijn ding, maar dit is gewoon een sterke song en ik heb er geen enkel probleem mee.

7,3

8,5

ik vind t best kicken

6,75

Ik vond vooral de gitaarsolo's niet zo geslaagd. Maar verder wel lekkere sound.

04/12: Ember Falls - For All (The_CrY / 8 / 6,32)
07/12: Khemmis - Living Pyre (Dieter / / )

Fantastische track van een geweldige band. Zo hoor ik mijn epische doom graag.

8,5

Jelle78 schreef:
Fantastische track van een geweldige band. Zo hoor ik mijn epische doom graag.

9

Mocht je van vinyl houden en 'Desolation' nog niet van ze hebben: die is momenteel voor een zacht prijsje bij Large te bestellen (nee, ik ontvang geen commissie).
Ik heb 'em zelf uiteindelijk niet gekocht. Ondanks het prachtige artwork en het soort melodic epic doom waar ik enorm van hou.

Wat het precies is weet ik niet, maar ik kom er net niet helemaal in. De zanger kan een fraai potje zingen, maar ik luister er wat schouderophalend bij: zijn klankkleur vind ik anoniem. En zo zijn de riffs en melodielijnen ook: het is wel mooi gedaan, maar.... "wel mooi gedaan" dus. Dat had ik met die 'Desolation' (en volgens mij heb ik ooit die 'Hunted' ook wel eens gecheckt, maar dat kan ik me niet meer heugen) en ook met dit nummer. Het is smetteloos en verzorgd, maar allemaal zo keurig en netjes.
Als een aangeharkt tuintje, met geraniums, fuchsia's en rodoomdendrons.

7

8 zeer fijn plaatje!

Ember Falls - 4,5
Khemmis - 6,3

Khemmis is instrumentaal heel vet, maar ik kan niet zoveel met die stem. Ember Falls is totaal NMD.

EvilDrSmith schreef:
(quote)

Mocht je van vinyl houden en 'Desolation' nog niet van ze hebben: die is momenteel voor een zacht prijsje bij Large te bestellen (nee, ik ontvang geen commissie).
Ik heb 'em zelf uiteindelijk niet gekocht. Ondanks het prachtige artwork en het soort melodic epic doom waar ik enorm van hou.

Wat het precies is weet ik niet, maar ik kom er net niet helemaal in. De zanger kan een fraai potje zingen, maar ik luister er wat schouderophalend bij: zijn klankkleur vind ik anoniem. En zo zijn de riffs en melodielijnen ook: het is wel mooi gedaan, maar.... "wel mooi gedaan" dus. Dat had ik met die 'Desolation' (en volgens mij heb ik ooit die 'Hunted' ook wel eens gecheckt, maar dat kan ik me niet meer heugen) en ook met dit nummer. Het is smetteloos en verzorgd, maar allemaal zo keurig en netjes.
Als een aangeharkt tuintje, met geraniums, fuchsia's en rodoomdendrons.

7

Dank voor de tip, maar ik heb Desolation al eerder op vinyl aangeschaft.
Overigens vind ik de zanger juist een behoorlijk eigen geluid hebben, wat mij meteen wist te raken. Voor mij één van de grote pluspunten van Khemmis.

Ik heb de hele plaat inmiddels weer een paar keer geluisterd en ik moet zeggen dat ik Living Pyre niet eens het best nummer vind. Die 9 van mij is dan ook iets te enthousiast en slaat eerder op de hele plaat dan dit nummer. Dat zou ik nu een 8,5 geven.

Lekker nummer, zowel de clean als de harsh vocals liggen me wel. Verder knappe compositie, vooral het (groovende) riffwerk weet me te overtuigen.

7,5

Hele ''degelijke'' melodieuze epische doom. Ik heb wat dat betreft hetzelfde als EvilDrSmith: het is allemaal goed geschreven en uitgevoerd, maar het mist beleving om me echt over de streep te trekken. De vocalen zijn ook erg smetteloos en inderdaad anoniem, en die harsh vocalen vind ik eigenlijk gewoon ronduit belachelijk klinken, voegt ook helemaal niks toe aan het nummer. Ze spelen competent, maar ik voel niet dat ze mij met enthousiasme willen laten horen hoe dik die riffs zijn die ze spelen in dit nummer. Absoluut niet slecht, maar ik ben na het eindigen van het nummer nu al vergeten hoe het ging.

6,3

04/12: Ember Falls - For All (The_CrY / 8 / 6,32)
07/12: Khemmis - Living Pyre (Dieter / 10 / 7,14)
09/12: Kaatayra - Iasá (Don Cappuccino)

Ha, deze stond sowieso nog op het lijstje met interessante releases uit 2021. Ik kan deze song nog niet echt beoordelen na één keer luisteren, maar het klinkt zeker boeiend. Akoestische black metal, schreef Don al bij het album, ik kan hem wel volgen. Ik vind de integratie van diverse folk-elementen en de Braziliaanse roots in de muziek erg geslaagd! Eigenlijk bewijst Kataayra hier dat je geen harde gitaren nodig hebt om black metal te maken.

Cijfer volgt later.

Ja jôh, doe anders ff een nummer van een kwartier. Ik app mijn vriendin wel even dat ik nóg later kom. Poeh hé.

Wat een druk gecomponeerde, maar smaakvolle folk-jazzy tribal postrock!
Dat niet alleen: ik hoor hele duidelijke minimal-invloeden van Steve Reich/John Adams/Philip Glass! Mjam mjam mjam. En dat nota bene uit Brazilië?
Het zangerig gemurmel op de achtergrond geeft het een avantgarde sfeertje á la Constellation Records (GY!BE & consorten) dat af en toe wordt afgewisseld met blackish screams. Verstandig dat het helemaal naar de achtergrond is gemixt, waardoor het een aanvullend en geen storend element is.

Het tempo blijft hoog, soms nog hoger en langzaamaan steeds steviger. Het lijkt wel een ritualistische seance. Langzaamaan komen er meer black-invloeden en in de laatste 3,5 minuut waan je je steeds meer in de Cascadian contreien van Wolves etc., maar het is veel lichtvoetiger en "tribal". Geen Cascadian, maar Amazonian black metal?

Het haalt invloeden overal vandaan, maar smeed het tot een geheel dat ik redelijk eigenzinnig, verfrissend, melodieus en enorm verslavend vind klinken.
Godverdomme, wat is dit gaaf Don!
Ook nooit van deze band gehoord, en ook deze heeft al vijf albums uit. Ik volg het blijkbaar niet meer zo goed allemaal. Al is dat in dit geval minder opmerkelijk, want hun debuut verscheen pas 2,5 jaar geleden. De gang erin dus.

Wel grappig dat in een ander forum ik ook al tegen een mij volkomen onbekende Braziliaanse blackmetalband aanliep: Vauruvã. Minder indrukwekkend als dit, maar ook zeer behoorlijk. Is er sprake van een New Wave Of Brazilian Black Metal?

Hupsakee, ik doe eens gek: het wordt weer eens tijd voor een 9.

En op repeat: mijn vriendin geappt dat het inmiddels een half uur later wordt.

EvilDrSmith schreef:
Wel grappig dat in een ander forum ik ook al tegen een mij volkomen onbekende Braziliaanse blackmetalband aanliep: Vauruvã. Minder indrukwekkend als dit, maar ook zeer behoorlijk. Is er sprake van een New Wave Of Brazilian Black Metal?

Ik zie op Metal-Archives dat de man achter Kaatayra ook in Vauruvã drijvende kracht is. En dan heb je ook nog dit project.

Of: de poorten van het Braziliaanse experimentele metal-pandemonium staan wagenwijd open.

AOVV schreef:
(quote)

Ik zie op Metal-Archives dat de man achter Kaatayra ook in Vauruvã drijvende kracht is. En dan heb je ook nog dit project.

Of: de poorten van het Braziliaanse experimentele metal-pandemonium staan wagenwijd open.

Ah, kijk aan: het is dus maar een heel klein waveje, dankzij een man. Ik zie op RateYourMusic ook nog meer andere bands aan zijn naam gelinkt (Extinction Remains, Rasha). Hij lijkt wat dat betreft wel de Braziliaanse antipode van Tamás Kátai, die ook in zijn uppie de Hongaarse avantblack-vlag (héél) hoog houdt. Maar hij heet blijkbaar dus Caio Alves: hij verdient het wel om zijn naam (proberen) te onthouden.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:38 uur

geplaatst: vandaag om 17:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.