MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
Het valt me op dat alle mooie liedjes deze maand weggestemd zijn. Van de liedjes in de finale kan ik me best voorstellen dat mensen ze goed vinden, maar die zullen het dan ook eerder "goed nummer" dan "mooi nummer" noemen. Is dat toevallig iets van deze maand of het sowieso in dit spel dat de mooie liedjes weinig kans maken?

Poek schreef:
Is dat toevallig iets van deze maand of het sowieso in dit spel dat de mooie liedjes weinig kans maken?

Dit is natuurlijk bij uitstek een kwestie van smaak en voorkeuren, maar wat mij betreft staan er toch wel minstens vijf mooie liedjes in deze finale, namelijk Renaissance, Hacia el Vacío, Mori Shej, Woman en Polite...

Poek schreef:
Het valt me op dat alle mooie liedjes deze maand weggestemd zijn. Van de liedjes in de finale kan ik me best voorstellen dat mensen ze goed vinden, maar die zullen het dan ook eerder "goed nummer" dan "mooi nummer" noemen. Is dat toevallig iets van deze maand of het sowieso in dit spel dat de mooie liedjes weinig kans maken?

Als iets goed in het gehoor ligt en mooi klinkt dan kan je er bijna zeker van zijn dat het er voor de finale al uit ligt. Spijtige trend van de laatste jaren. Enkele jaren terug was het gros van de nummers die het ver schopte toch toegankelijker te noemen.

Hacia el Vacío is 1 van de mooiste dingen die ik dit jaar heb gehoord. Ik ben dan ook verbaasd dat het de finale heeft gehaald.

Grappig, ik vind juist dat deze maandfinale de balans te ver doorslaat naar "mooi" en te weinig naar "goed". Op de eerste twee nummers na, is er toch niks in deze maandfinale dat niet prettig in het gehoor ligt? En zelf een hoop waar de mooiheid juist het opvallende is (zie het rijtje van Choconas)

Precies vijf goede nummers.

1. Little Simz feat. Cleo Sol - Woman
2. Squid - Pamphlets
3. Erika de Casier - Polite
4. Little Simz - Introvert
5. Black Midi - Slow (Loud)

1. Black Midi - Slow (Loud)
2. BRUIT ≤ - Renaissance
3. Mabe Fratti feat. Claire Rousay - Hacia el Vacío
4. Backxwash feat. Ada Rook - I Lie Here Buried With My Rings and My Dresses
5. Squid - Pamphlets

Voor het eerst een nomi in de finale. Hoezee! The Machine Is Burning is overigens een prima post-rock album. Kan zich imho prima meten met de laatste werken van GYBE. Dit nummer Renaissance onderscheidt zich in instrumentatie. Albumafsluiter The Machine Is Burning is overigens ook fijn, maar ook wel weer gewoon post-rock zoals we post-rock kennen.

Koenr schreef:
Hacia el Vacío is 1 van de mooiste dingen die ik dit jaar heb gehoord. Ik ben dan ook verbaasd dat het de finale heeft gehaald.

Ik vond het eigenlijk wat te toegankelijk voor Fratti haar standaards, ik had hem derhalve op voorhand al afgeschreven

Wat Choconas en Teunnis zeggen. In deze finale zit toch behoorlijk wat mooie muziek, meer dan de helft zelfs: BRUIT ≤, Erika de Casier, Little Simz x 2, Mabe Fratti feat. Claire Rousay, Satori feat. Peia, en Dj Sabrina is ook heel feel good en toegankelijk, deze is echt wel wat te cheesy eigenlijk wat mij betreft.

Snap wel de distinctie, maar een black midi (zeker deze) vind ik ook gewoon mooi naast heel goed. Wat mij betreft helt deze finale al wat te veel over naar wel mooi maar niet goed genoeg, vooral veel beters te vinden in het genre (hiphop en electronic).

Wat we wel kunnen stellen is dat SvhJ 2021 momenteel de meest alternatieve/experimentele verzameling liedjes van dit forum is. Leg het maar eens naast de Witte Trui, MuMeLadder of de SvhJ spinoffs. Voor mij neemt de interesse daardoor ook ietwat af, omdat ik persoonlijk steeds minder fijne liedjes terugzie in de finale. Maar ik doe nog zoveel leuke ontdekkingen in de voorrondes, dat ik voorlopig nog wel blijf hangen.

Maar goed, door SvhJ is mijn smaak ook breder geworden, dus wie weet zit ik volgend jaar opeens te genieten van die manische shit die hier soms voorbij komt

Goed of mooi? Voor mij komt dat op hetzelfde neer. Geen idee wat deze kwalificaties dan precies verschillend uitdrukken, als het gaat om in welke mate je iets waardeert. Bestaat er zoiets als mooie slechte muziek? Naar mijn idee niet.

Hieronder in ieder geval vijf prijzenswaardige nummers die ik zowel mooi als goed vind.

1. BRUIT ≤ - Renaissance
2. Satori feat. Peia - Mori Shej
3. Mabe Fratti feat. Claire Rousay - Hacia el Vacío
4. Little Simz feat. Cleo Sol - Woman
5. Black Midi - Slow (Loud)

Weer een prima finale, minder dan vorige maand maar ook nu geen zwak nummer te bekennen (al voegt die van Sabrina m.i. niet veel toe wat op Next To Me ontbreekt, vandaar de laatste plaats). En Hacia el Vacío is inderdaad nog schitterender dan dat het briljant is.

1. Mabe Fratti feat. Claire Rousay - Hacia el Vacío
2. Tirzah - Send Me
3. Little Simz - Introvert
4. Squid - Pamphlets
5. BROCKHAMPTON - THE LIGHT

6. Satori feat. Peia - Mori Shej
7. Erika de Casier - Polite
8. Backxwash feat. Ada Rook - I Lie Here Buried With My Rings and My Dresses
9. Little Simz feat. Cleo Sol - Woman
10. Black Midi - Slow (Loud)
11. BRUIT ≤ - Renaissance
12. DJ Sabrina the Teenage DJ feat. Delilah Brao, Luke Markinson & Anyelisax - Try Not to Be Afraid

De boel komt net twee weken te vroeg om te presenteren trouwens, maar ik bied me op voorhand al aan voor volgende maand wanneer ik echt zeeën van tijd heb. x

123poetertjes schreef:
Al voegt die van Sabrina m.i. niet veel toe wat op Next To Me ontbreekt
Try Not to Be Afraid > Next To Me En dan te bedenken dat Next To Me al zo te gek is!

Mausie schreef:
Wat we wel kunnen stellen is dat SvhJ 2021 momenteel de meest alternatieve/experimentele verzameling liedjes van dit forum is. Leg het maar eens naast de Witte Trui, MuMeLadder of de SvhJ spinoffs. Voor mij neemt de interesse daardoor ook ietwat af, omdat ik persoonlijk steeds minder fijne liedjes terugzie in de finale. Maar ik doe nog zoveel leuke ontdekkingen in de voorrondes, dat ik voorlopig nog wel blijf hangen.

Maar goed, door SvhJ is mijn smaak ook breder geworden, dus wie weet zit ik volgend jaar opeens te genieten van die manische shit die hier soms voorbij komt

Is altijd wel zo geweest. Wel met natuurlijke golfbewegingen. Ter illustratie: in 2012 won Converge (en versloeg het o.a. Sing About Me, I'm Dying of Thirst )

Edgar18 schreef:
(quote)
Try Not to Be Afraid > Next To Me

Ik maakte vandaag dezelfde opmerking tegen mezelf (waarvan ik in eerste instantie een beetje schrok).

Alleen de bovenste drie hebben het tot mijn eigen playlist geschopt, waarvan ik vervolgens alleen Tirzah vaak gedraaid heb, een erg matige score.

1. Tirzah - Send Me
2. Little Simz - Introvert
3. BROCKHAMPTON - THE LIGHT
4. BRUIT ≤ - Renaissance
5. Satori feat. Peia - Mori Shej

1. Tirzah - Send Me
2. Little Simz feat. Cleo Sol - Woman
3. Backxwash feat. Ada Rook - I Lie Here Buried With My Rings and My Dresses
4. Squid - Pamphlets
5. Erika de Casier - Polite

6. BROCKHAMPTON - THE LIGHT

7. Satori feat. Peia - Mori Shej
8. DJ Sabrina the Teenage DJ feat. Delilah Brao, Luke Markinson & Anyelisax - Try Not to Be Afraid
9. Black Midi - Slow (Loud)
10. Little Simz - Introvert
11. Mabe Fratti feat. Claire Rousay - Hacia el Vacío
12 .BRUIT ≤ - Renaissance

Edgar18 schreef:
(quote)
Try Not to Be Afraid > Next To Me En dan te bedenken dat Next To Me al zo te gek is!
Het grappige is dat ik je niet eens per se ongelijk moet geven. Denk dat als ze/hij/hen deze twee nummers in omgekeerde volgorde had uitgebracht dat mijn waardering ook precies andersom zou zijn. Wat zou betekenen dat in dat geval Try Not To Be Afraid in deze finale minstens topvijf zou scoren. Malle kwibus ben ik toch ook he?

Grappig, waar Next To Me me vrijwel meteen pakte, kwam vrij hoog in mijn lijst van de jaarfinale en draai het nog regelmatig, heb ik met Try Not To Be Afraid nog steeds geen klik, slaat nét te ver door maar kitsch wat mij betreft.

Geen Well Rested in de finale is best een domper op de feestvreugde. Zeker omdat ik toch een viertal songs tel waar ik weinig of niets mee heb.

Maar dat gezegd zijnde: Simbi, Slow en Squid zijn fantastisch. Als een van hen (of liefst alle drie) het podium haalt, is alles vergeven.

1. Little Simz - Introvert
2. Black Midi - Slow (Loud)
3. Squid - Pamphlets
4. Little Simz feat. Cleo Sol - Woman
5. Backxwash feat. Ada Rook - I Lie Here Buried With My Rings and My Dresses

123poetertjes schreef:
Malle kwibus ben ik toch ook he?
Valt mee hoor! Zo schijnen die dingen vaker te werken in de menselijke psyche. Ben wel blij dat je doorhebt dat je waardering eigenlijk andersom zou moeten zijn .

Mooie finale hoor vind ik, zou ze allemaal wel in mijn top 5 willen proppen eigenlijk.

1. Backxwash feat. Ada Rook - I Lie Here Buried With My Rings and My Dresses
2. Erika de Casier - Polite
3. Black Midi - Slow (Loud)
4. Satori feat. Peia - Mori Shej
5. Little Simz - Introvert

6. Squid - Pamphlets
7. DJ Sabrina the Teenage DJ feat. Delilah Brao, Luke Markinson & Anyelisax - Try Not to Be Afraid
8. Little Simz feat. Cleo Sol – Woman
9. BRUIT ≤ - Renaissance
10. Mabe Fratti feat. Claire Rousay - Hacia el Vacío
11. BROCKHAMPTON - THE LIGHT
12. Tirzah - Send Me

1. Squid - Pamphlets
2. Black Midi - Slow (Loud)
3. Little Simz - Introvert
4. BRUIT ≤ - Renaissance
5 BROCKHAMPTON - THE LIGHT

1. BROCKHAMPTON - THE LIGHT
2. Tirzah - Send Me
3. Erika de Casier - Polite
4. Satori feat. Peia - Mori Shej
5. Backxwash feat. Ada Rook - I Lie Here Buried With My Rings and My Dresses

Fijn om weer aan te haken en te zien dat het niveau nog steeds belachelijk hoog ligt met bovendien mooie, eigenzinnige muziek om te ontdekken!

nou de laatste keer dat jij meedeed stond BROCKHAMPTON volgens mij ook in de finale x

Ja dat is de manier om mijn aandacht te trekken x

Cervantes schreef:
Goed of mooi? Voor mij komt dat op hetzelfde neer. Geen idee wat deze kwalificaties dan precies verschillend uitdrukken, als het gaat om in welke mate je iets waardeert. Bestaat er zoiets als mooie slechte muziek? Naar mijn idee niet.

Ze lullen hier gewoon graag.

Stem morgen.

Amenra niet in de finale tho. Ik had het niet verwaaaaa-aacht. Wat jij, d_h?

Ha Arrie, welkom terug! There is THE LIGHT that never goes out

Gast
geplaatst: vandaag om 02:38 uur

geplaatst: vandaag om 02:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.