MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
Gretz schreef:
(quote)

Denk dat je beter kunt stellen dat indie pop/rock vandaag de dag in Song van het Jaar vrijwel compleet kansloos is om de finale te halen, hoe awesome het nummer ook is. Er doen gewoon in verhouding te weinig liefhebbers mee van dat genre om de strijd te kunnen winnen met de hiphop en een aantal exotischere genres. Like I Used To staat niet voor niets al geruime tijd hoog in de MuMeAfrekening (nummer 1 geweest ook), dus wordt genoeg op waarde geschat.

Bij De Witte Trui valt nog wel eens het verwijt dat de zgn.indiejannemuziek daar te dominant is. Maar hier is eerder sprake van de omgekeerde trend.

Maar goed, all in the game en als ik wil dat m'n favoriete nummers zo ver mogelijk komen moet ik geen ladder missen

https://media1.tenor.com/images/e845a1bf2785e25648bd8151dd6719d7/tenor.gif?itemid=10712050

Gretz schreef:
Denk dat je beter kunt stellen dat indie pop/rock vandaag de dag in Song van het Jaar vrijwel compleet kansloos is om de finale te halen, hoe awesome het nummer ook is.
Valt wel mee toch? Tirzah zit qua sound ook wel in de pop/rock hoek en ook Spellling zou ik als (art) pop classificeren. Vorige maand volgens mij ook nog Erika de Casier. Qua rock doen de Britse bands (Squid, black midi) het goed dit jaar.

Gretz schreef:

Denk dat je beter kunt stellen dat indie pop/rock vandaag de dag in Song van het Jaar vrijwel compleet kansloos is om de finale te halen, hoe awesome het nummer ook is.

Hoi, ik luister naar metal, deze confronterende realiteit ervaar ik al jaren.

Don Cappuccino schreef:
(quote)

Hoi, ik luister naar metal, deze confronterende realiteit ervaar ik al jaren.

Ja maar jij stemt niet mee en zeuren is alleen weggelegd voor zij die mee stemmen

(Stem alsjeblieft mee though Don, teach us)

aerobag schreef:

Ja maar jij stemt niet mee en zeuren is alleen weggelegd voor zij die mee stemmen

Klopt, ik ben van de realiteit ontsnapt. In mijn wereld heeft Ad Nauseam de strijd van februari gewonnen.

aerobag schreef:
(quote)

Weet je zeker dat je dit wil?

Don Cappuccino schreef:
(quote)

Klopt, ik ben van de realiteit ontsnapt. In mijn wereld heeft Ad Nauseam de strijd van februari gewonnen.

Als ik Imperative Imperceptible Impulse nomineer , stem jij mee dan? Beloofd dumb_helicopter dat hij ook op onze vuige metal shit stemt

aerobag schreef:
Stem alsjeblieft mee though Don, teach us
Er was een tijd dat Don hier nog trouw iedere ladder meestemde. Tijd voor een terugkeer?!

Ik luister niet meer op deadlines, dus ik ga niet terugkeren in dit spel. Ad Nauseam nomineren is altijd een goed idee aerobag, om de ''cutting edge'' binnen metal te presenteren.

Toch wel weer een sterke finale, en de nummers 14 t/m 20 mogen er ook wezen. Nu al zin om nutteloze feitjes uit te gaan pluizenpoezen

Fan van Angel Olsen hier trouwens (Sharon is ook wel tof), maar van deze samenwerking had ik stiekem ook meer gehoopt. Vooral van Angels kant, t klinkt wmb iets teveel als een Sharon op de autopilot. En met Delícia/Luxúria staat er toch gewoon een volbloed indiepoprocknummer in de finale? Een verrekkes goeie ook, maar dat zijn mijn twee centen x

Mag trouwens wel weer een keertje een echt herfstig tokkelfolknummer tot de maandtoptwaalf geraken. Met Arooj staat er in elk geval een artieste uit die hoek tussen, al is Last Night dan weer meer geschikt voor zomerchillsessies. Maar daar zal Koen binnenkort vast meer over kunnen vertellen hihi

Don Cappuccino schreef:
Ik luister niet meer op deadlines, dus ik ga niet terugkeren in dit spel. Ad Nauseam nomineren is altijd een goed idee aerobag, om de ''cutting edge'' binnen metal te presenteren.

Als je alleen al elke maand zou (proberen te) nomineren, zou ik (en meerderen met mij) dat al geweldig vinden.

Teunnis schreef:

Als je alleen al elke maand zou (proberen te) nomineren, zou ik (en meerderen met mij) dat al geweldig vinden.

Goed idee, dat kan ik zeker wel doen!

Don Cappuccino schreef:
(quote)

Goed idee, dat kan ik zeker wel doen!

Nou heb ik al een paar Don certified metalnummers gedropt, zonder succes. Dussssss

Prima finale! Negen toffe nummers, twee wel aardig en een lelijk eendje.

1. Fred Again.. - Julia (Deep Diving)
2. TDJ - Lalala (Want Somebody)
3. CZARFACE & MF DOOM - Break in the Action
4. Tirzah - Sink In
5. Maria Arnal i Marcel Bagés - Ventura

6. Spellling - Boys At School
7. Bruno Pernadas - Step Out of the Light
8. Sons of Kemet feat. Moor Mother & Angel Bat Dawid - Pick Up Your Burning Cross
9. Koreless - Joy Squad

10. Arooj Aftab - Last Night
11. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria

12. black midi - Chondromalacia Patella

Moeilijk. Deze 8 liggen allemaal dicht bij elkaar qua niveau...

1. CZARFACE & MF DOOM - Break in the Action
2. Arooj Aftab - Last Night
3. black midi - Chondromalacia Patella
4. Bruno Pernadas - Step Out of the Light
5. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria

6. TDJ - Lalala (Want Somebody)
7. Sons of Kemet feat. Moor Mother & Angel Bat Dawid - Pick Up Your Burning Cross
8. Fred Again.. - Julia (Deep Diving)

Voor mij de beste finale in maanden, allemaal zeer mooie nummers Ben helemaal in een Arooj-modus de laatste dagen, dus zij pakt de nummer 1.

1. Arooj Aftab - Last Night
2. Fred Again.. - Julia (Deep Diving)
4. Koreless - Joy Squad
5. Tirzah - Sink In

6. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria
7. TDJ - Lalala (Want Somebody)
8. Spellling - Boys At School
9. Sons of Kemet feat. Moor Mother & Angel Bat Dawid - Pick Up Your Burning Cross
10. black midi - Chondromalacia Patella
11. Bruno Pernadas - Step Out of the Light
12. Maria Arnal i Marcel Bagés - Ventura

Wederom een fantastische finale, alle twaalf hebben ze mijn goedkeuring. Sophia is gewoon dansen in je onderbroek en oh Tirzah, wat doe je me toch weer aan zeg?

1. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria
2. Tirzah - Sink In
3. Arooj Aftab - Last Night
4. Fred Again.. - Julia (Deep Diving)
5. Sons of Kemet feat. Moor Mother & Angel Bat Dawid - Pick Up Your Burning Cross

6. Koreless - Joy Squad
7. Spellling - Boys At School
8. Maria Arnal i Marcel Bagés - Ventura
9. CZARFACE & MF DOOM - Break in the Action
10. TDJ - Lalala (Want Somebody)
11. Bruno Pernadas - Step Out of the Light
12. black midi - Chondromalacia Patella

1. Spelling
2. Sophia
3. TDJ
4. MF Doom
5. Bruno

Weinig dat boven de grijze middelmaat uitsteekt.

panjoe (moderator)
1. Koreless - Joy Squad
2. Tirzah - Sink In
4. Arooj Aftab - Last Night
5. Maria Arnal i Marcel Bagés - Ventura

6. Sons of Kemet feat. Moor Mother & Angel Bat Dawid - Pick Up Your Burning Cross
7. Fred Again.. - Julia (Deep Diving)
8. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria
9. Bruno Pernadas - Step Out of the Light
10. black midi - Chondromalacia Patella
11. TDJ - Lalala (Want Somebody)
12. Spellling - Boys At School

Op zich wel een leuke, gevarieerde finale, met geen enkel slecht nummer, maar de topvier steekt wel met kop en schouders boven het maaiveld uit. En de toptwee hoort tot het allerbeste wat dit jaar tot nu toe te bieden heeft (met de kleine kanttekening dat Joy Squad al jarenlang wordt gedraaid door Caribou, Four Tet, en andere vrienden van Koreless).

Ik had als house-afgevaardigde wel vele malen liever die Lauer remix van Methyl Ethel gehad dan Lalala.

Top 3 is echt kapotje briljant geniaal. En de rest is ook genieten ja. Ik keur m goed, deze finale.

1. Spellling - Boys At School
2. Bruno Pernadas - Step Out of the Light
3. black midi - Chondromalacia Patella
4. Sons of Kemet feat. Moor Mother & Angel Bat Dawid - Pick Up Your Burning Cross
5. Koreless - Joy Squad

6. Arooj Aftab - Last Night
7. Tirzah - Sink In
8. CZARFACE & MF DOOM - Break in the Action
9. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria
10. TDJ - Lalala (Want Somebody)
11. Maria Arnal i Marcel Bagés - Ventura
12. Fred Again.. - Julia (Deep Diving)

Bijzonder sterke finale, misschien wel de beste dit jaar tot nu toe. Prachtige top 5, vooral Tirzah en TDJ zijn fantastisch - behorende tot de beste nummers van dit jaar. Nummers 6 t/m 10 zijn ook goed tot prima. Black midi is niet onaardig, maar ben een beetje uitgeluisterd op de band. Enkel het Spaanse duo vind ik weinig verheffend.

1. Tirzah - Sink In
3. Spellling - Boys At School
4. Sons of Kemet feat. Moor Mother & Angel Bat Dawid - Pick Up Your Burning Cross
5. Bruno Pernadas - Step Out of the Light

6. Fred Again.. - Julia (Deep Diving)
7. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria
8. Koreless - Joy Squad
9. CZARFACE & MF DOOM - Break in the Action
11. black midi - Chondromalacia Patella
12. Maria Arnal i Marcel Bagés - Ventura

Subjectief: de Witte Trui kan inderdaad een vleugje SvhJ gebruiken en visa versa. De Afrekening is denk ik de enige plek waar alles precies in balans is.

Anyway, na een dramatische halve finale - ja, de uitschakeling van de échte SvhJ van Sharon en Angel (het Kyoto-syndroom), de Wolfjes, Baby Queen, SHUM - is het gelukkig toch nog een beetje goedgekomen door de plaatsing van Delícia/Luxúria. De meeste nummers luisteren aardig weg hoor, maar de wow-factor hebben er maar 6.

Het beste hiphopnummer van deze editie, heerlijke elektronische muziek van Koreless, TDJ is een feestje en natuurlijk de indierock van Sophia Chablau. Als Kate Bush-fan kan ik het theatrale Boys At School (met die lekkere elektro die inkickt rond de 2 minuten) zeer waarderen, maar Koreless verdient de volle punten het meest.

1. Koreless - Joy Squad
3. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria
4. CZARFACE & MF DOOM - Break in the Action
5. Spellling - Boys At School

Sorry Tirzah, net niet, maar je bent wel heel leuk.
6. Tirzah - Sink In

Zo schrijvenderwijs is het eigenlijk een prima finale

Heerlijke finale

1. Tirzah - Sink In
2. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria
3. TDJ - Lalala (Want Somebody)
5. Arooj Aftab - Last Night

6. Bruno Pernadas - Step Out of the Light
7. CZARFACE & MF DOOM - Break in the Action

Lekkere finale hoor, geen slecht nummer te vinden!

2. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria
3. Koreless - Joy Squad
4. Bruno Pernadas - Step Out of the Light
5. Arooj Aftab - Last Night

6. black midi - Chondromalacia Patella
7. Fred Again.. - Julia (Deep Diving)

AstroStart schreef:
de uitschakeling van […] SHUM

Is er in het verleden al eens een Songfestivalnummer tot de maandfinale gekomen?

Teunnis schreef:
(quote)

Is er in het verleden al eens een Songfestivalnummer tot de maandfinale gekomen?
Uit het hoofd gokje: Blanche?

Gisteravond het album van Spellling een paar keer achter elkaar geluisterd en daarna een tijdje geworsteld om in slaap te komen, omdat ik continu dacht WAAAT maar 1 punt gegeven aan Boys At School. Dat kan niet! Het nummer is te episch, te Wuthering Heightish.
Het zit allemaal zo dicht bij elkaar, maar ik wil toch een drastische wijziging doen aan mijn score:

2. Koreless - Joy Squad
3. TDJ - Lalala (Want Somebody)
4. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria
5. CZARFACE & MF DOOM - Break in the Action

Is dit nog toegestaan aerobag? Zo ja, mag het verwerkt worden? Heel veel dank alvast!

Zeer sterke finale is dit geworden. Naast de zinderende puntenpakkers bovenaan - het podium is hemelsmooi - kloppen ook TDJ, Maria Arnal en black midi loeihard op de deur van de top 5. In de meeste andere maandfinales hadden ze daar ook moeiteloos gestaan.

Alleen met Tirzah en CZARFACE heb ik minder. Aanvankelijk vond ik ook niks aan Last Night, maar die is na herbeluistering toch in mijn achting gestegen.

2. Bruno Pernadas - Step Out of the Light
3. Fred Again.. - Julia (Deep Diving)
4. Koreless - Joy Squad
5. Sophia Chablau e Uma Enorme Perda de Tempo - Delícia/Luxúria

6. TDJ - Lalala (Want Somebody)
7. Maria Arnal i Marcel Bagés - Ventura
8. black midi - Chondromalacia Patella

9. Sons of Kemet feat. Moor Mother & Angel Bat Dawid - Pick Up Your Burning Cross

Geweldige maandfinale, ik heb een paar heerlijke nummers puntloos moeten laten. Deze top 4, shiiiiiiiiiit. En kiezen tussen Fred Again... en Koreless, leuk was het niet. Dan zie ik de heren van black midi en Arooj Aftab mij ook heel beteuterd aankijken. Die van Spellling blijft ook erg goed, al moet ik bekennen dat ik niet enorm gek ben op de vocalen. En even voor de goede orde: ook de rest is fijn. Lekker gewerkt dus.

1. Sons of Kemet feat. Moor Mother & Angel Bat Dawid - Pick Up Your Burning Cross
2. CZARFACE & MF DOOM - Break in the Action
3. Maria Arnal i Marcel Bagés - Ventura
4. TDJ - Lalala (Want Somebody)
5. Koreless - Joy Squad

AstroStart schreef:

Is dit nog toegestaan aerobag? Zo ja, mag het verwerkt worden? Heel veel dank alvast!

Ik kan niet anders dan dit toestaan

Ik zag trouwens vanochtend dat internet music nerd Fantano dit album van spellling zelfs een 10 heeft gegeven, dat zag ik niet aankomen

Gast
geplaatst: vandaag om 18:49 uur

geplaatst: vandaag om 18:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.