MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
23. caro♡ - heart in 2 spotify:track:6e74BsAroW4TQLwWWx2bYZ?si=bc18ec7f1fa341df

Thanks 123poetertjes voor een gouden presentatie

aerobag schreef:

Vervolgens de 4 hoogst genoteerde nummers uit de recentste gezamenlijke weeklijst van de MuMeAfrekening 2021
!

Van de 20 nummers die via de MuMeAfrekening automatisch meededen haalde er vooralsnog geen enkele de maandfinale. Go_A - SHUM (14e), Wolf Alice - The Last Man on Earth (19e) en beabadoobee - Last Day on Earth (19e) deden het nog het beste. Wat zegt dit nu precies? Toeval dat de grote Afrekeningshits het nu zo slecht doen of is er duidelijk een trend te zien t.o.v. eerdere jaren? (genres/stijlen die in de MuMeAfrekening wel op veel kunnen stemmen rekenen maar in Song van het Jaar niet)

Julien Baker - Hardline
London Grammar - Lose Your Head
Kings of Leon - The Bandit
Middle Kids - Questions

Wolf Alice - The Last Man on Earth
Manchester Orchestra - Bed Head
Julien Baker - Favor
Mogwai - Ritchie Sacramento

Lucy Dacus - Thumbs
John Grant - Boy From Michigan
James - All the Colours of You
Balthazar - Linger On

Eefje de Visser - Storm
Wolf Alice - Smile
Manchester Orchestra - Keel Timing
beabadoobee - Last Day On Earth

Go_A - SHUM
Billie Eilish - Your Power
Måneskin - Zitti E Buoni
Warpaint - Lilys

Gretz schreef:

Van de 20 nummers die via de MuMeAfrekening automatisch meededen haalde er vooralsnog geen enkele de maandfinale. Go_A - SHUM (14e), Wolf Alice - The Last Man on Earth (19e) en beabadoobee - Last Day on Earth (19e) deden het nog het beste. Wat zegt dit nu precies? Toeval dat de grote Afrekeningshits het nu zo slecht doen of is er duidelijk een trend te zien t.o.v. eerdere jaren? (genres/stijlen die in de MuMeAfrekening wel op veel kunnen stemmen rekenen maar in Song van het Jaar niet)

Nouja, conclusie mag wel zijn dat de gemiddelde SvhJ-stemmer wat verder kijkt dan dat de indiejannen-neus lang is. (en dat trekt natuurlijk gelijkgestemden aan, zelfde geldt voor de afrekening) Wat mij betreft ook niet gek, rekening houdende dat er zo'n 20+ genres zijn die buiten het indie terrein vallen. Overigens wel leuk om te zien dat er af en toe wat nummers uit SvhJ opgepakt worden door het afrekening publiek.

aerobag schreef:
(quote)

Nouja, conclusie mag wel zijn dat de gemiddelde SvhJ-stemmer wat verder kijkt dan dat de indiejannen-neus lang is. Niet gek, rekening houdende dat er zo'n 20+ genres zijn die buiten het indie terrein vallen. Overigens wel leuk om te zien dat er af en toe wat nummers uit SvhJ opgepakt worden door het afrekening publiek.

Aannemelijke hypothese. Je zou daarnaast ook kunnen stellen dat er door de jaren heen redelijk wat verloop is geweest bij de vaste users die meestemmen (lees: weinig ladders missen). Ik zou er dieper in moeten duiken om het goed te kunnen vergelijken, maar zo'n drie edities geleden was indie waarschijnlijk nog de dominante stroming. Voorbeeld: een nummer als HAERTS - The Way wat in november 2018 overtuigende maandwinnaar werd; dat zou nu waarschijnlijk alle moeite hebben om de eerste ronde te overleven. De helft van de users die dat nummer toen punten gaf in de finale stemt nu niet meer mee. Steekproefsgewijs zou ik dan zeggen dat de voorkeursgenres bij de gemiddelde stemmer dan behoorlijk lijken te zijn verschoven. (Het lijkt me niet dat we kunnen concluderen dat dit soort indie in 2018 en eerder fantastische releases had en nu niet meer).
Daarentegen worden er de laatste twee jaar veel vaker anderstalige nummers genomineerd dan in een eerder stadium van dit spel. Ik heb de cijfers nog niet opgezocht/vergeleken, maar ik vermoed dat in de meeste edities toch ruim 90% van de nominaties Engelstalig was. Daar komen we nu lang niet meer aan. Op zich een positieve trend, want er is zoveel mooie muziek in de talen die we niet zo vaak horen

Ik ga nog eens op onderzoek uit hoe de Afrekeningsnominaties het in voorgaande jaren deden. Mijn gevoel zegt dat ze steeds kanslozer zijn geworden. Want zelfs de immense nummer 1-hits zoals Hardline en The Last Man on Earth kunnen al geen potten meer breken. Het zal mij benieuwen of CHVRCHES en Robert Smith die trend kunnen doorbreken.

Gretz schreef:
Afrekeningshit
dekt de lading wel een beetje hihi

(en ja, het stempubliek hier is atm dermate anders dan in de Afrekening maar dat mag inmiddels wel bekend zijn toch? Wel cute dat dergelijke epistels om de paar maanden weer terugkomen, één van de zekerheidjes in het SvhJ-leven )

24. Wolf Alice - Lipstick on the Glass spotify:track:0jGAm66ie0uOt7bYmXG64f

25. Nu Genea feat Celia Kameni - Marechiá

Linkje komt morgen.

26. Peggy Gou - I Go spotify:track:1S3wM42IWR5DDukmZo8GwV

27. Tyler, the Creator - Lumberjack

spotify:track:64v1g2HcPumBz2Wd1rT56b

28. Billie Eilish - NDA
spotify.com:track:6uqyE384HDSsuwpoF4mjrL

29. Palms Trax - Petu (feat. Nonku Phiri) spotify:track:4T247ETRMHkM3i42YT8w1o

30. Mandy, Indiana - Alien 3 spotify:track:0p1mXyTLG962tEKo6g5NBb

31. Darkthrone - His Masters Voice spotify:track:7IQjBiSjclkJlwGW1RbOpn

32. Low - Days Like These spotify:track:27L8FnjBjOuGrAHeWthYj8

Tegen beter weten in... I count on you indiejannen lovers!

33. Teleman - Right As Rain spotify:track:0ejZIkFB5cC9en1WYdAZyi

34. Pond - Pink Lunettes spotify:track:4Iz31e1GRr78uHKFxEap7e

35. Little Simz - I Love You, I Hate You spotify:track:7boAnwNPhMVap1oJiIsKCe

#keuzestress, op naar nominatieronde 2!

Gretz schreef:

Ik ga nog eens op onderzoek uit hoe de Afrekeningsnominaties het in voorgaande jaren deden. Mijn gevoel zegt dat ze steeds kanslozer zijn geworden. Want zelfs de immense nummer 1-hits zoals Hardline en The Last Man on Earth kunnen al geen potten meer breken. Het zal mij benieuwen of CHVRCHES en Robert Smith die trend kunnen doorbreken.

Nu speel ik pas sinds 2019 mee, maar van de 3 edities die ik ken is dit wel een dieptepunt voor de afrekening. Afrekening heeft ook wel beetje de pech dat de RYM nominaties eerst komen, die kaapt nog wel eens een sterke nomi weg die ook hoog in de afrekening staat. Afrekening is daarnaast ook bedoeld als single lijst, wat nadelig is voor de genres die niet altijd met singles werken (Jazz, Post-rock, hip-hop, electronica), die hier wel in het zonnetje gezet worden.

Ik heb ook het idee dat de indie scene wat terrein aan het verliezen is. Een blik op de top 100 albums van de 00's, 10's en 20's van de RYM charts laat ook wel een afname zien van albums met genre tag 'indie': Van 20 albums in de 00's, naar 17 albums in de 10's, naar 6 albums in de 20's so far.

Enneh, laten we eerlijk zijn, het forum op MusicMeter is ook altijd wel een indiejannen-sausage-fest geweest haha. De witte trui is 90% dat, dus dat er een klein Gallisch dorpje braaf wat weerstand biedt en daarbij misschien wat overcompenseert, dat mag wel toch?

SvhJ is de catwalk van MusicMeter. Boordevol maffe creaties, een jas die een broek is of een sok die je op je hoofd draagt. Daarna sijpelt er mondjesmaat wat door naar de mainstream modeketens M&L of De Witte Trui, zodat ook de 'gewone man' de blits kan maken.

Maar een paar lekkere indiejannen tracks ertussen vind ik wel zo fijn

36. The War on Drugs - Living Proof spotify:track:6bIXN4xCot0hiEfzl2xFZR

Gretz schreef:
(quote)

Aannemelijke hypothese. Je zou daarnaast ook kunnen stellen dat er door de jaren heen redelijk wat verloop is geweest bij de vaste users die meestemmen (lees: weinig ladders missen). Ik zou er dieper in moeten duiken om het goed te kunnen vergelijken, maar zo'n drie edities geleden was indie waarschijnlijk nog de dominante stroming. Voorbeeld: een nummer als HAERTS - The Way wat in november 2018 overtuigende maandwinnaar werd; dat zou nu waarschijnlijk alle moeite hebben om de eerste ronde te overleven. De helft van de users die dat nummer toen punten gaf in de finale stemt nu niet meer mee. Steekproefsgewijs zou ik dan zeggen dat de voorkeursgenres bij de gemiddelde stemmer dan behoorlijk lijken te zijn verschoven. (Het lijkt me niet dat we kunnen concluderen dat dit soort indie in 2018 en eerder fantastische releases had en nu niet meer).
Daarentegen worden er de laatste twee jaar veel vaker anderstalige nummers genomineerd dan in een eerder stadium van dit spel. Ik heb de cijfers nog niet opgezocht/vergeleken, maar ik vermoed dat in de meeste edities toch ruim 90% van de nominaties Engelstalig was. Daar komen we nu lang niet meer aan. Op zich een positieve trend, want er is zoveel mooie muziek in de talen die we niet zo vaak horen

Langs de ene kant een goede tendens dat SvhJ diverser is geworden, langs de andere kant is de slinger voor mij soms wat te veel doorgeslagen naar het alternatieve, waardoor het wat meer mainstream/indiestempubliek minder aan zijn trekken toekomt. Ik denk dat die tendens gelijkgestemden heeft aangetrokken, maar anderzijds ook users het spel heeft doen verlaten die er minder hun gading nog in vonden. Ik mis zelf ook meer en meer de fijne liedjes met aangename melodieën. Nummers die er vanaf het eerste moment boenk op zitten en me wegblazen. Tegenwoordig moet ik meer en meer ploeteren om nog eens een echte leuke ontdekking te doen.

Ideaal zou voor mij dan ook zijn dat het stempubliek dat ook met het zijformat van SvhJ-edities (zoals nu het 1970-topic) participeert ook hier zou meedoen om op die manier een beter evenwicht te kunnen vinden.

37. Iron Maiden - The Writing on the Wall
spotify:track:6KxDdy6asuOagDjO4fjE5Q

Mooie score behaald in het metaltopic, dus benieuwd of jullie nog steeds zin hebben in deze oude rakkers.

38. Mon Laferte - Se Me Va a Quemar el Corazón spotify:track:2l2J1WVVzKRToOm0R2lhZ9

dumb_helicopter schreef:

Ideaal zou voor mij dan ook zijn dat het stempubliek dat ook met het zijformat van SvhJ-edities (zoals nu het 1970-topic) participeert ook hier zou meedoen om op die manier een beter evenwicht te kunnen vinden.

M.a.w. wil je dat laxus11 ook hier meedoet?

panjoe (moderator)
Snoeperd schreef:
25. Nu Genea feat Celia Kameni - Marechiá

Linkje komt morgen.

Vet! Hebben ze hun naam veranderd? (Ik ken ze als Nu Guinea.)

Johnny Marr schreef:
(quote)

M.a.w. wil je dat laxus11 ook hier meedoet?

Waarom ook niet eigenlijk.

panjoe (moderator)
39. Kamasi Washington - Sun Kissed Child spotify:track:2aHX6MiunJ1Mxlece6uqbB

40. Anjimile & Jay Som - In Your Eyes (Reflection) spotify:track:0ubiJsrlrhHa47gzxF46pK

41. Jonas Cambien Trio - Mantis spotify:track:72PhbChy3QAIckcDyC6fUE

Met dank aan Ataloona!

Gast
geplaatst: vandaag om 13:00 uur

geplaatst: vandaag om 13:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.