MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
aerobag schreef:
(quote)

Was het maar zo'n feest in de trui, de ruigere acts scoren daar ook nauwelijks. Indië pop/rock scoort daar nog altijd het aanzienlijkst

Dit soort dingen zijn ook altijd wel een beetje een self-fulfilling prophecy. Ik stem zelf zelden tot nooit mee in de Witte Trui omdat het teveel van hetzelfde is om dagelijks doorheen te luisteren en het aandeel leuke ontdekkingen te laag ligt voor mij. Maar daardoor versterkt dat effect natuurlijk alleen maar.

Gyzzz schreef:
(quote)

Dit soort dingen zijn ook altijd wel een beetje een self-fulfilling prophecy. Ik stem zelf zelden tot nooit mee in de Witte Trui omdat het teveel van hetzelfde is om dagelijks doorheen te luisteren en het aandeel leuke ontdekkingen te laag ligt voor mij. Maar daardoor versterkt dat effect natuurlijk alleen maar.
Mooie slotsom! Gewoon meestemmen en het niveau stijgt vanzelf wel.

panjoe (moderator)
Gyzzz schreef:
(quote)

Klopt, in de vroege dagen van DWT was het een stuk gemeleerder, toen stemde ik ook nog enthusiast mee. Of misschien ligt het aan het feit dat mijn smaak ook weer is veranderd. Of een combinatie van die twee.

Ik heb me bij deze iig voorgenomen het stemmen op SvhJ weer wat meer op te pakken. Self-fulfilling prophecies stoppen is 1 van mijn favoriete tijdsverdrijven.

Gyzzz schreef:
(quote)

Misschien komt het ook door de opzet. De nieuwe opzet van de MuMeLadder biedt veel meer ruimte voor alternatieve muziek. Er is ook minder ruimte om tactisch te stemmen. Bij De Witte Trui zie ik regelmatig usual suspects het redden, puur omdat mensen ze kennen, terwijl nieuwe toppers uit SvhJ onderaan eindigen. Voorbeeld: Jayda G - Both Of Us en Kate NV - Plans eindigen onderaan, maar Sia - Chandelier en Portugal The Man - Feel It Still gaan probleemloos door.

AstroStart schreef:
(quote)

Misschien komt het ook door de opzet. De nieuwe opzet van de MuMeLadder biedt veel meer ruimte voor alternatieve muziek. Er is ook minder ruimte om tactisch te stemmen. Bij De Witte Trui zie ik regelmatig usual suspects het redden, puur omdat mensen ze kennen, terwijl nieuwe toppers uit SvhJ onderaan eindigen. Voorbeeld: Jayda G - Both Of Us en Kate NV - Plans eindigen onderaan, maar Sia - Chandelier en Portugal The Man - Feel It Still gaan probleemloos door.

Dat is wel het mooie van dit topic, iedereen gaat er (bijna) blanco in en luistert ook alles wat er langs komt, dus alles wat genomineerd wordt, zal ook een eerlijke kans krijgen.

En het tactische stemmen in de witte trui heeft ook wel een beetje mijn spelplezier verpest, moet ik eerlijk zeggen.

4 echte toppers. Met vooral als hoogtepunten de Ooooeeee's in Track X en de Aaaaaah's in Narrator. Meikyu apprecieer ik iedere ronde ook weer wat meer.
Tussen The Haunted Youth, Tom Jones en Butch Kassidy kon ik praktisch niet kiezen, dus ik ben dan maar onbeschaamd chauvinistisch geweest voor de laatste plek.

1. Black Country, New Road - Track X
2. Cassandra Jenkins - Hard Drive
3. Squid feat. Martha Skye Murphy - Narrator
4. TEKE::TEKE - Meikyu
5. The Haunted Youth - Teen Rebel

Ik stem morgen.

Prachtfinale. Alleen Anhedonia vind ik duidelijk wat minder, maar nog steeds voldoende. 8 tot 11 zijn heel goed, de top 7 is buiten categorie. Stuk voor stuk songs die in de meeste andere maandfinales mijn nummer 1 zouden zijn.

1. TEKE::TEKE - Meikyu
2. Butch Kassidy - Heath
3. Go March - Zipp
4. Squid feat. Martha Skye Murphy - Narrator
5. Octo Octa - Goddess Calling

6. Black Country, New Road - Opus
7. Tom Jones - Talking Reality TV Blues

8. The Haunted Youth - Teen Rebel
9. Black Country, New Road - Track X
10. Logic1000 - I Won't Forget
11. Cassandra Jenkins - Hard Drive

12. Chelsea Wolfe & Emma Ruth Rundle - Anhedonia

1. Butch Kassidy - Heath
2. Squid feat. Martha Skye Murphy - Narrator
3. The Haunted Youth - Teen Rebel
5. Tom Jones - Talking Reality TV Blues

Jezus, dit was moeilijk. Minstens 5 keer alles nog eens herbeluisterd, maar die bovenste 6 à 7 nummers liggen zo enorm dicht bij elkaar. Allemaal zo tussen 7 en 7.5, wat erg mooi is. Geen echte uitschieter, maar liever zo dan één uitschieter en 11x brak.

Hoewel ik het hoi123 en Teunnis nog steeds kwalijk neem dat Wu-Lu ontbreekt in de finale, zal ik proberen deze positief te benaderen.

Om te beginnen is Meikyu echt een fantastische ontdekking, fijne fusie van stijlen en heerlijke chaos, vooral als ie na het tussenstuk nog een keer opkomt. Daarachter 4x sterke Britse postpunk; iets meer variatie was fijn geweest, maar de kwaliteit is zeker aanwezig.

Nummers 6 t/m 8 zijn ook nog wel prima, 9 en 10 redelijk doorsnee. Tom Jones was in eerste instantie wel geinig, maar hoef ik nu niet meer te horen en The Haunted Youth is het schoolvoorbeeld van de stelling dat Belgische bands - mits ze in het Engels zingen - hier op de site bijzonder makkelijk omhoog vallen, of niet, ArthurDZ?

1. TEKE::TEKE - Meikyu
2. Black Country, New Road - Track X
3. Black Country, New Road - Opus
4. Butch Kassidy - Heath
5. Squid feat. Martha Skye Murphy - Narrator

6. Logic1000 - I Won't Forget
7. Octo Octa - Goddess Calling
8. Chelsea Wolfe & Emma Ruth Rundle - Anhedonia
9. Go March - Zipp
10. Cassandra Jenkins - Hard Drive
11. Tom Jones - Talking Reality TV Blues
12. The Haunted Youth - Teen Rebel

Oh en de Witte Trui is de meest zaaddodende lijst op deze site, ze zouden hem beter de Veilige Witte Indie Trui kunnen noemen. Nu ook weer: First Aid Kit ruim boven Ashtray Wasp en Renata enige reden dat ik stem is dat ik nu eenmaal last heb van het Asterix-syndroom.

Oh is The Haunted Youth ook Belgisch? Dat wist ik niet, maar dan hebben we dus nog een Belgische band in de finale deze maand, naast Go March. Zou geweldig geweest zijn als je hen wel hoog had staan maar helaas, doorsneeliedje was het devies. Tja, dan moet aerobag straks maar onthullen dat TEKE::TEKE eigenlijk uit Brugge komt ofzo

ArthurDZ schreef:
Tja, dan moet aerobag straks maar onthullen dat TEKE::TEKE eigenlijk uit Brugge komt ofzo

Ik zal openbaren dat Tom Jones eigenlijk Tom Johannes heet

aerobag schreef:
(quote)

Ik zal openbaren dat Tom Jones eigenlijk Tom Johannes heet

Black Country, Nieuw-Gent

ArthurDZ schreef:
Oh is The Haunted Youth ook Belgisch? Dat wist ik niet, maar dan hebben we dus nog een Belgische band in de finale deze maand, naast Go March. Zou geweldig geweest zijn als je hen wel hoog had staan maar helaas, doorsneeliedje was het devies. Tja, dan moet aerobag straks maar onthullen dat TEKE::TEKE eigenlijk uit Brugge komt ofzo
De nominator woont in Brugge, ik weet niet of dat ook telt.

ArthurDZ schreef:
Oh is The Haunted Youth ook Belgisch? Dat wist ik niet, maar dan hebben we dus nog een Belgische band in de finale deze maand, naast Go March.

Wordt tegenwoordig toch enorm veel gedraaid op StuBru als winnaar van De Nieuwe Lichting. Vreemd dat je die gemist had.
Dat Go March Belgisch was, wist ik dan weer totáál niet! Meer info over hen?

ArthurDZ schreef:
Oh is The Haunted Youth ook Belgisch? Dat wist ik niet, maar dan hebben we dus nog een Belgische band in de finale deze maand, naast Go March. Zou geweldig geweest zijn als je hen wel hoog had staan maar helaas, doorsneeliedje was het devies.

Tsja, mijn stelling voorziet nog niet in instrumentale Belgische nummers. Daar valt het accent ook niet zo op, maar voorlopig haalt ie mijn stelling niet onderuit idd

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Wordt tegenwoordig toch enorm veel gedraaid op StuBru als winnaar van De Nieuwe Lichting. Vreemd dat je die gemist had.
Dat Go March Belgisch was, wist ik dan weer totáál niet! Meer info over hen?

Nou ik luister echt nooit naar de radio, dus zo vreemd is dat niet Heb wel het artikel gelezen waarin alle winnaars werden aangekondigd, maar is niet voldoende blijven hangen blijkbaar.

Over Go March weet ik ook niet heel veel, behalve dat ze uit Antwerpen komen, al aan hun derde plaat toe zijn, en wel al wat buitenlandse waardering gekregen hebben: Zane Lowe heeft ze nog op zijn playlist gehad, en ze hebben al half West-Europa en Japan afgetoerd.

Ik wist toevallig dat Go March Belgisch was, maar van The Haunted Youth had ik geen idee. Ook bij mij zal het gebrek aan radioluistertijd daar voor iets tussenzitten.

panjoe schreef:
Klopt, in de vroege dagen van DWT was het een stuk gemeleerder, toen stemde ik ook nog enthusiast mee. Of misschien ligt het aan het feit dat mijn smaak ook weer is veranderd.
Ik neig naar dat laatste. Ik speel (ook) al een poosje mee, en in mijn herinnering is de lijst altijd al vrij saai / conservatief / veilig of welke naam je er ook op wilt plakken. Helaas wordt het ieder jaar eerder veiliger dan avontuurlijker, zie o.a. de voorbeelden die AstroStart hierboven aanhaalt. Van de week werd Blood of the Fang nog even last-minute (tactisch?) gewipt. Jammer dat die lijst niet een meer evenwichtige afspiegeling is van de beste muziek van de laatste tien jaar. Voor mij ook de hoofdreden dat ik hem tegenwoordig (grotendeels) links laat liggen. Gelukkig hebben we dit topic nog, en dan deze maand ook nog eens een ouderwets sterke maandfinale

Van de week werd Blood of the Fang nog even last-minute (tactisch?) gewipt. Jammer dat die lijst niet een meer evenwichtige afspiegeling is van de beste muziek van de laatste tien jaar.
Het is maar wat je schaart onder "beste muziek van de laatste tien jaar". Terechte wip wat mij betreft

Titmeister schreef:
Oh en de Witte Trui is de meest zaaddodende lijst op deze site, ze zouden hem beter de Veilige Witte Indie Trui kunnen noemen. Nu ook weer: First Aid Kit ruim boven Ashtray Wasp en Renata
Je kunt ook iets teveel chargeren en het positief benaderen. Zowel de wesp, Renata als John Talabot eindigen daar ruim bovenin en gaan weer door.

ArthurDZ MARCHING FORTH. AND EVERYONE FOLLOWS!!!!!!

1. Chelsea Wolfe & Emma Ruth Rundle - Anhedonia
2. Black Country, New Road - Opus
3. Butch Kassidy - Heath
4. Black Country, New Road - Track X
5. Tom Jones - Talking Reality TV Blues

6. Squid feat. Martha Skye Murphy - Narrator
7. Logic1000 - I Won't Forget
8. Cassandra Jenkins - Hard Drive
9. Go March - Zipp
10. TEKE::TEKE - Meikyu
11. The Haunted Youth - Teen Rebel
12. Octo Octa - Goddess Calling

27 stemmen zijn geteld! Friendly reminder dat er nog gestemd kan worden tot morgenochtend, zaterdag 13 maart 10:00!

Cervantes, Choconas, Coma Cat, Dance Lover, herman, inquestos, jassn, JB7x, JoaMuse, jordidj1, Masimo, pauljojo, shimahero, Simon77, sj0n88, Snoeperd, VladTheImpaler en uiteraard een ieder die mee wilt stemmen

spotify:playlist:1EsXO9SC0QDCtAgDNtTuwP

Ik zal ergens vandaag nog stemmen.

Staat nu op, maar na 20 minuten toch maar gecheckt of dit niet het hele album van BC;NR was.

De eerste 20 minuten is dan ook 63,75% BCNR

herman schreef:
Staat nu op, maar na 20 minuten toch maar gecheckt of dit niet het hele album van BC;NR was.
Blijven luisteren! Na een elektronisch intermezzo volgt deel 2 van de plaat.

1. Butch Kassidy - Heath
2. The Haunted Youth - Teen Rebel
3. Logic1000 - I Won't Forget
5. Go March - Zipp

6. Black Country, New Road - Opus
7. Black Country, New Road - Track X
8. Octo Octa - Goddess Calling
9. Squid feat. Martha Skye Murphy - Narrator
10. Tom Jones - Talking Reality TV Blues
11. Chelsea Wolfe & Emma Ruth Rundle - Anhedonia

12. Cassandra Jenkins - Hard Drive

Toch wel 2 nummers die er ver bovenuit steken voor mij. Toen ik voor het eerst de overgang hoorde in Goddess Calling miste ik wel heel erg de dansvloer/festivalvibes. Magistraal nummer.

Meikuy zit een beetje in het straatje van BC;NR, Butch Kassidy en Squid, maar heeft wel iets extra's. Vooral bij BK had ik erg het gevoel naar een post-rock nummer uit 2002 ofzo te luisteren.

Tom Jones vond ik geweldig in het begin, ik nomineerde hem ook, maar het nummer heeft toch wel een korte houdbaarheidsdatum. Maar in deze wat magere finale haalt ie toch nog makkelijk het podium.

1. Octo Octa - Goddess Calling 9*
2. TEKE::TEKE - Meikyu 8,5*

3. Tom Jones - Talking Reality TV Blues 7,5*
4. Logic1000 - I Won't Forget 7
5. Black Country, New Road - Opus 6,75
6. Cassandra Jenkins - Hard Drive 6,75
7. Butch Kassidy - Heath 6,75
8. Squid feat. Martha Skye Murphy - Narrator 6,5
9. Chelsea Wolfe & Emma Ruth Rundle - Anhedonia 6,0
10. Black Country, New Road - Track X 6,0
11. The Haunted Youth - Teen Rebel 6,0
12. Go March - Zipp 5,5

herman schreef:
Toch wel 2 nummers die er ver bovenuit steken voor mij. Toen ik voor het eerst de overgang hoorde in Goddess Calling miste ik wel heel erg de dansvloer/festivalvibes. Magistraal nummer.

Mooi stuk hierover van Atze de Vrieze:
Een jaar zonder clubs: een ode aan de dansvloer - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

Gast
geplaatst: vandaag om 01:32 uur

geplaatst: vandaag om 01:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.