MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2021

zoeken in:
10. Aili x Transistorcake - Genki (Biesmans Remix) (27 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover)

Langzaam begint de bus te veranderen in een partybus, want het wordt al helemaal opzwepend met danceknaller Genki (Vertaald vanuit het Japans: "LIVELY, FULL OF SPIRIT, ENERGETIC, VIGOROUS, VITAL, SPIRITED​, HEALTHY, FIT, THE BASIC ENERGY OF THE UNIVERSE THAT FLOWS THROUGH EVERYTHING". Kiezen jullie maar). Aan twee van deze drie Belgen hoef ik jullie natuurlijk niet voor te stellen, want Gent-represent Transistorcake was in 2020 al in de finale te vinden met Cocktail Op. 2, en export-Berliner Biesmans een paar maandjes geleden met Another World. Blijft over Aili: een Brusselse die al op haar zevende Japan voor België heeft verruild, maar toch nog liedjes zingt in haar moedertaal - en verwarrend genoeg niet de enige Japanse electronica-artieste met deze naam. Haar muzikale carrière is begonnen toen ze met Orson Wouters van Transistorcake is gaan samenwerken, en het gaat tot nu toe best lekker: samen hebben ze het geschopt tot finalisten in de Nieuwe Lichting van Studio Brussel. Ik vind ze in ieder geval het meest charmante Brussel-Gent-duo sinds Johnny Marr en ArthurDZ, en ik ben ze dankbaar voor de Poolse piwo die ik nu in m'n hand krijg gedrukt op de busrave die het nummer opgestart heeft. Hopen dat het volgende nummer het feestje voort kan zetten.

Gretz schreef:

En anders gewoon Midnight Sun naar grote hoogten brengen in Song van het Jaar 2022 (is het nieuwe topic al open aerobaggy?)

Dat zou zo wel kunnen kerel, voor mijn gevoel is 2022 muzikaal gezien echt uit de startblokken geschoten. Ik zou uit mezelf al zo een startlijstje van 64 nummers uit de mouw kunnen schudden

Als de voorrondes van '21 lopen kunnen we '22 alvast van start laten gaan

AstroStart schreef:
Opvallend dat jij er minder mee kan, Johnny. Bijv. Scratchcard Lanyard had je ooit wel in je finale top 5 (eind 2020) en dat zit toch een beetje in dezelfde hoek (met die praatzang, catchy gitaren).

Klopt, Scratchyard Lanyard vind ik nog steeds een toppertje!

9. Fred Again.. X The Blessed Madonna - Marea (We’ve Lost Dancing) (28 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Snoeperd, nummer 1 van: Edgar18, JoaMuse)

"

...En ja hoor, we kunnen doordansen, al wordt het feestje meteen wel een beetje sentimenteel.
Op de online kunstscholen die Musicmeter en RateYourMusic heten wordt hij niet helemaal op waarde geschat, maar in de echte wereld is Fred Again.. misschien wel de meest veelbelovende producer van het moment, samenwerkend met The xx, Underworld, Brian Eno, maar ook Ed Sheeran, Stormzy en FKA twigs. Op dit specifieke nummer werkt 'ie samen met The Blessed Madonna (voorheen The Black Madonna, maar toch haar naam veranderd omdat ze het eerste deel ervan niet kon waarmaken), die een emotioneel betoog houdt over de pijn die de coronapandemie aan de dancescene heeft toegebracht. Het geeft als resultaat een dancenummer dat tegelijkertijd verdrietig als euforisch klinkt, en alweer de derde finaleplek van Fredje in dit topic. Een vierjarig jongetje achterin de bus spreekt uit dat het SvhJ-succes van Fred Again.. misschien wel te verklaren valt doordat hij de kenmerkende melancholische esthetiek van een vroege Burial combineert met een thematiek van de maatschappelijke consequenties van een wereldwijde pandemie die culturele instituties heeft opgeschud zoals nooit tevoren, en maakt vervolgens een dubbele achterwaartse salto. Jullie hadden erbij moeten zijn.

En nu ga ik even de Poolse tankstationcuisine verkennen, dus hebben we even een kleine pauze.

Leuke stukjes hoi123! Wel één vraagje: wie is Brussel en wie is Gent in het charmante Brussel-Gent-duo dat Johnny Marr en ik samen blijkbaar vormen? We komen er zelf niet aan uit

Haha shit, was ervan overtuigd dat jij uit Gent kwam en JM uit Brussel. Niet zo dus?

hoi123 schreef:
Haha shit, was ervan overtuigd dat jij uit Gent kwam en JM uit Brussel. Niet zo dus?

Je moet Dance Lover hebben, die heeft wel enige tijd in Brussel gewoond!

JM en Tuur zijn voor zover ik weet allebei Gentse import, van oorsprong van het West-Vlaamsche platteland.

8. Jaubi - Raga Gurji Todi (31 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door pauljojo, nummer 1 van: pauljojo)

Het tankstation bleek een hoax (bid voor mij, ik heb nog drie slokken water en geen eten bij me), dus ik besluit het feestje maar weer voort te zetten. Terwijl Jaubi door mijn JBL'etjes schalt sta ik klaar om de polonaise in te zetten, maar stuit ik toch op wat verwarde blikken van de bus. Ik leg ze uit dat Jaubi een Pakistaanse band is die klassieke Hindoestaanse raga's combineert met moderne jazz en vleugjes funk, en dat dit wat mij betreft net zo opzwepend is als het polyfone Occitaanse acapellawerk van vorige maand, of de Braziliaanse mix tussen vanguarda paulista en afoxé van de maand ervoor. Mijn buurman bromt iets over "pretensjonalni Holendrzy" en probeert wat Poolse dance op te gooien, maar dat gaat 'm natuurlijk niet lukken. Eerst moet ik ze er natuurlijk van op de hoogte stellen dat dit nummer en het album waarvan het afkomstig is een poging is om de spirituele pracht van de Koran op plaat te recreëren: door muziekstijlen uit verschillende hoeken van de wereld te combineren proberen ze de universitaliteit van het goddelijke te benaderen. Ik probeer nog puntjes te scoren bij m'n busgenoten door te zeggen dat de sax-solo van de Britse Tenderlonious richting het einde toe inderdaad vrij goddelijk klinkt, maar ze snappen de grap volgens mij niet. Tough crowd. Gelukkig heb ik jullie nog, en belonen jullie dit internationale project met een mooie achtste plek.

Gretz schreef:
JM en Tuur zijn voor zover ik weet allebei Gentse import, van oorsprong van het West-Vlaamsche platteland.

Damn Geert, is er iets wat jij niet weet over je svhj-mededeelnemers?

ArthurDZ schreef:
(quote)

Volgens mij is ie een inhaalspurt aan het maken, hij volgt me sinds een half uur geleden op Instagram.

hoi123 schreef:
Een vierjarig jongetje achterin de bus spreekt uit dat het SvhJ-succes van Fred Again.. misschien wel te verklaren valt doordat hij de kenmerkende melancholische esthetiek van een vroege Burial combineert met een thematiek van de maatschappelijke consequenties van een wereldwijde pandemie die culturele instituties heeft opgeschud zoals nooit tevoren, en maakt vervolgens een dubbele achterwaartse salto.
De speeltijdgesprekken in de kleuterschool zijn niet meer wat ze geweest zijn.

ArthurDZ schreef:
(quote)

Ik neem aan dat hij keurig alle demografische gegevens bijhoudt in een excel-bestand?

Poek schreef:
(quote)

Ik neem aan dat hij keurig alle demografische gegevens bijhoudt in een excel-bestand?

Jep en daarna MuMe-wiki pagina's aanmaken of aanvullen

Arno schreef:
(quote)
Volgens mij is ie een inhaalspurt aan het maken, hij volgt me sinds een half uur geleden op Instagram.

Haha, ik dacht me dus te herinneren dat jij iets Brussel had, en wilde dat even verifiëren voor de zekerheid

hoi123 schreef:
Ik probeer nog puntjes te scoren bij m'n busgenoten door te zeggen dat de sax-solo van de Britse Tenderlonious richting het einde toe inderdaad vrij goddelijk klinkt, maar ze snappen de grap volgens mij niet. Tough crowd.

Wellicht kun je ze wat milder stemmen door te zeggen dat het album van Jaubi is uitgebracht door het Poolse label Astigmatic en dat de labelbaas Łukasz Wojciechowski en Tenderlonious een aantal jaren terug naar Lahore in Pakistan zijn afgereisd om daar te jammen met deze band. Het resultaat daarvan is het album Ragas from Lahore (2020).

Gretz schreef:
(quote)

Haha, ik dacht me dus te herinneren dat jij iets Brussel had, en wilde dat even verifiëren voor de zekerheid
Onderzoeksjournalistiek well done! 1 jaar gestudeerd en 5 jaar gewerkt daar, maar tegenwoordig helemaal niets meer.

7. Alberta Balsam - Cascade (32 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van: Titmeister)

Ook wanneer ik uit probeer te leggen waar Alberta Balsam haar naam vandaan heeft word ik nog niet met applaus beloond. Vreemde jongens, die Polen. Ze moeten ermaar mee dealen dat ik het volume nog een paar tikjes omhoog gooi, want deze - zoals ik net heb geleerd - Nederlandse dj heeft met Cascade een old-school knallertje geleverd. Aniek de Rooij is van oorsprong epidemioloog, maar speelde als bijbaantje vanaf 2017 Rotterdamse clubs plat met - in haar woorden - "clipped breakbeat with lithe IDM and sawtooth electro". Sinds vorig jaar is ze via haar andere project De Ambassade verbonden geraakt met het Dekmantel-label, en gaat ze ook op het bijbehorende festival haar aanstekelijke deuntjes spelen. Aan artistieke visie ontbreekt het haar niet: ze beschrijft haar alter ego als een holografische robot die op reis is door het heelal nadat een millieu-apocalyps al het leven op aarde heeft vernietigd. Als dat je niet aan het dansen zet, moeten het wel de glitchy drums zijn die dit nummer ondersteunen. De sfeer hier begint er in ieder geval weer in te komen!! Misschien kan ik een slokje water van mijn buurvrouw bietsen als ik goed genoeg blijf draaien.

Arno schreef:
(quote)
Onderzoeksjournalistiek well done! 1 jaar gestudeerd en 5 jaar gewerkt daar, maar tegenwoordig helemaal niets meer.

Oh ja, ten tijde van VW @ AB'tje werkte je waarschijnlijk nog in Brussel

Binnenkort maar weer eens een nieuwe MuMe-meet organiseren zodat ik m'n hiaten kan opvullen

6. Caterina Barbieri feat. Lyra Pramuk - Knot of Spirit (33 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van: hoi123, Johnny Marr)

"

Hebben mijn busgenoten even geluk, want wie gaat er nou niet goed op tien minuten durende experimentele elektronicamonolieten? Barbieri kennen we al van Fantas, waar ze in 2019 zodanig mee stuntte dat ze in de jaarfinale terechtkwam en daar ook nog eens een mooie zevende plek behaalde. Voor Knot of Spirit is ze in samenwerking getreden met de Britse Lyra Pramuk, die in 2020 een Medúllaatje gooide door een album te vullen met uitsluitend het gebruik van haar (vervormde) stem. Zoals we van Barbieri al kennen, is haar benadering tot haar muziek bijna meer uit een perspectief van audiovisuele kunst dan uit een muzikaal perspectief. Zo hebben de twee vrouwen het nummer uitgebracht in combinatie met een surrealistisch schilderwerk van de Russische Dasha Kuznetsova. De redenen waarom zijn door Barbieri verpakt in dezelfde wollige termen als die je in een modern kunstmuseum tegenkomt, maar als ik het vierjarige jongetje moet geloven gaat het om de spontane en ongefilterde emotie uit het onderbewuste die het nummer en het kunstwerk allebei uitstralen. Daar kan ik goed inkomen als ik de ongefilterde irritatie voel waarmee mijn busgenoten mij vragen om deze kutmuziek uit te zetten.

5. Ill Considered - First Light (35 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van: niels94, Cervantes, VladTheImpaler, Choconas)

En terwijl het donker wordt in zuidelijk Polen passeert First Light de revue. Dit nummer is afkomstig van een groep Londense muzikanten (evenveel Londense muziek als dance te vinden in deze finale), waarvan een paar al jaren aan de weg timmerden in andere groepen. Toen dit nummer uitkwam was de band net Satin Singh kwijt, die sinds 2012 dubbelde tussen deze band en Melt Yourself Down van de vorige maandfinale. Verder brengt saxofonist Idris Rahman al jaren muziek uit met zijn andere projecten Soothsayers en Wildflowers. Erg bekend waren de muzikanten echter niet in deze bezetting, tot onze internationale vriendjes van RYM hun afgelopen album plots in de bovenste regionen van de jaarlijst van datzelfde jaar torpedeerden. Nu heeft de liefde voor Ill Considered ook dit topic bereikt, en bereiken de grotendeels geïmproviseerde (!!!) melodieën van dit groepje eigenzinnige jazzmuzikanten een mooie vijfde plek, ondanks het feit dat deze groep samen met Nilüfer Yanya het minst vaak is opgenomen in de finalelijstjes.

In de bus wordt mijn situatie ondertussen steeds penibeler - had ik toch maar Jingle Bells van hun avant-garde jazz kerstalbum op moeten zetten.

Behouden trip hoi123! Alvast leuk om mee te lezen.

4. Imarhan - Achinkad (41 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via maak kennis met, nummer 1 van: 123poetertjes, Poek)

Zeven uur sinds ik ben vertrokken is dit zo'n Flixbus gebleken waar ze niet aan pauzes doen. In andere woorden heb ik sinds vanochtend negen uur niet gegeten en zijn de paar slokjes water die ik in m'n fles had nu een eenzame druppel. Ik voel me dus een beetje een eenzame reiziger die zich door een woestijn sleept op zoek naar een oase en - kut, nu heb ik per ongeluk een link gelegd naar Achinkad van Imarhan. Deze groep muzikanten komt uit een oasestadje in het diepe zuiden van Algerije, waar het zomers gemiddeld 35 graden wordt en in een heel jaar even veel regen valt als in één dag tijdens het afgelopen Nederlands winterstormpje (ja, ik ben makkelijk afleidbaar genoeg om dit ook echt even te hebben uitgerekend). Bijzonder oncontroversiële stelling: dit val nogal in hun muziek terug te horen. Het is het soort bezwete Toeareg-folk die je automatisch mentaal transporteert naar de woestijnlandschappen die je in reisgidsen hebt gezien, maar toch melodieus herkenbaar genoeg om toegankelijk te blijven. Ze hebben zich dan met gemak opgewerkt naar de vierde plek in deze maandfinale - net naast het podium, maar het was krap tussen de nummers twee, drie en vier.

3. Doja Cat feat. SZA - Kiss Me More (43 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van: aerobag, dumb_helicopter)

Ja shit, heb ik mezelf net tegenover mijn medereizigers geprofileerd als mysterieuze Hollander met een eclectische, exotische smaak (stond al klaar om handtekeningen uit te delen), mag ik nu gaan verantwoorden dat ik deze megahit op repeat opzet. Maar goed, het is ook wel eens leuk om te zien dat een liedje het in dit topic even goed doet als op commercieel vlak: ik vraag me af de miljard (!) keer dat dit nummer is afgespeeld is door enige andere finalist hiervoor is geëvenaard. Hadden we maar Gretz een user tussen ons Gretz die z'n SvhJ-statistiekjes op orde heeft Gretz.. In ieder geval heeft de zangeres waarvan Titmeister twee maanden geleden nog de opvallendheid van haar aanwezigheid in de finale aankaartte dat kunstje nog een keertje herhaald - verbeterd zelfs, met een heuse podiumplek deze keer. Het kan liggen aan het belachelijk catchy refreintje en SZA's heerlijke gastbijdrage waar je spontaan zin van krijgt om Tiktokdansjes van te doen. Of is het toch de gedachte achter het liedje, zoals geformuleerd door Doja Cat: "I wanted to make a song about kissing. I just thought it would be cute." Take that, Caterina Barbieri!

Fijne presentatie, zo vanuit de bus. Btw, ik spreek binnenkort met het management van FlixBus, dus ik zal je ervaringen meenemen

Hoop overigens wel dat Stupre wint, die andere is een beetje een niemendalletje - sta ervan te kijken dat ie zo goed scoort.

Titmeister schreef:
Hoop overigens wel dat A Wise Tale wint, die andere is een beetje een niemendalletje - sta ervan te kijken dat ie zo goed scoort.

FYP

Choconas schreef:
(quote)

FYP

Stupre een niemendalletje? Volgens mij wordt het tijd voor een nieuwe geluidsinstallatie dan

Hahaha, nee hoor, het ligt niet aan mijn geluidsinstallatie, maar aan dat langdradige nummer dat op het irritante af bijna tien minuten doordendert. Misschien hadden ze het beter ook bij 2 à 3 minuten kunnen laten. Laat ik daarom snel A Wise Tale maar weer eens gaan opzetten, die haalde bij mij ook het podium.

Titmeister schreef:
Die andere is een beetje een niemendalletje
Ik moest serieus nadenken welk nummer we nog miste. Dat zegt eigenlijk al genoeg.

...En terwijl mijn bus Krakau inrijdt na een heuse vijfminutenpauze (heb overwogen busschauffeur Władysław te knuffelen), is het tijd voor de zilveren en gouden plak!!

2. Abstract Mindstate - A Wise Tale (43 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door yeahyeahyeah, nummer 1 van: yeahyeahyeah, ArthurDZ, Ploppesteksel, Snoeperd)

Accepteert het management van de Jordy's nog nieuwe inzendingen? Het verhaal van dit underdog-duo is er toch wel eentje voor in de boeken. Drieëntwintig hele jaren geleden vormde dit man-vrouw-duo zich toen ze elkaar als college-studenten ontmoetten op een dronken middag. De artistieke connectie was er, al snel volgde de hype en tekenden ze bij een platenlabel voor hun debuutplaat. Klein probleempje: in het contract stond niets over marketing, en uiteindelijk bleek het platenlabel daar dan ook niks mee te doen. Als gevolg doofde hun roem uit en keerden de twee gedesillusioneerd muziek de rug toe, tot vijftien jaar later 's werelds meest bekende narcist genaamd Ye zich met het duo ging bemoeien. Hij zag potentieel in de twee, heeft ze eigenhandig jarenlang coaching gegeven in het afstoffen van hun schrijfkunsten, en heeft vervolgens hun complete nieuwe album geproduceerd. Toch een lieve kant die man, hè. Abstract Mindstate's nieuwe album is afgelopen jaar uitgekomen en het heeft nog steeds niet voor een grote schok in de muziekwereld gezorgd. Behalve hier in dit topic dan, waar ze na tenauwernoods uitgeschakeld te zijn in de halve finaleronde gewoon een tweede plek veroveren. Het is ze van harte gegund, maar de eerste plek kwam eigenlijk nooit in zicht omdat die ruimschoots is gegund aan....

1. Irène Drésel - Stupre (74 punten, 18 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van: Mausie, Gyzzz, The Eraser, Arno, Dance Lover, Coma Cat, Teunnis, panjoe, Arrie
[embed]

Irène Drésel, een mooie nieuwe toevoegingen aan het lijstje SvhJ-winnaars waar voor aanvang van de maand waarschijnlijk 90% van het jury niet van had gehoord! Deze Franse dj is oorspronkelijk opgeleid in de visuele kunsten, maar heeft haar diploma uiteindelijk verwerkt in het visuele aspect van haar optredens, waar ze omringd door bloemen en met lichtshows haar sets vorm geeft. Ook haar videoclips zouden niet misstaan in het Stedelijk Museum. Maar goed, de muziek. Die wordt in haar eigen woorden gevormd door de fascinatie die ontstaat uit de relatie tussen aantrekkingskracht en afkeer: eigenlijk verrassend straight-forward voor hoe catchy en tegelijkertijd smerig die opdoemende synths vanaf de vijfde minuut in Stupre zijn. Ik bouw er in ieder geval een klein feestje op, even blij met het feit dat ik eindelijk fucking ben aangekomen als dat zo'n cool nummer de maandfinale heeft gewonnen.

Ja, Krakau is een mooie stad, en net niet te ver weg.

Dank dank dank voor deze fraaie presentatie hoi123!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:09 uur

geplaatst: vandaag om 10:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.