MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter #2

zoeken in:
Een van de hoekstenen van mijn puberteit. Meest iconisch basloopje in de geschiedenis van de Nederlandse rockmuziek.
Wel een dilemma: gaat het specifiek om deze versie van 'Twilight Zone', of telt ook de albumversie op 'Cut' mee (die ruim drie minuten langer duurt)?

Deze versie: 9,5
Albumversie: 10 (https://www.youtube.com/watch?v=OF3yBbLrkEY)

wavanbuuren
Hoewel er weinig twijfels zullen zijn over het feit dat dit de meest succesvolle rock act ooit in Nederland is, met serieuze internationale allure, denk ik weleens dat ze daar nóg meer credits voor verdienen.
Het songmateriaal is eindeloos, de clips van Dick, de live optredens, alles straalt vakmanschap, artisticiteit en passie uit.

9,3

Ik heb niets met de Earring.

5

Twilight Zone belandt op plek 57 met een gemiddelde van 7,79.

Vandaag een Frans-Mauritaanse dj die met dit nummer op 1 staat in de lijst 'most Shazamed French artists'

Dit was de zesde uitgebrachte single waarop hij te horen is, maar pas zijn tweede solo single, en zijn eerste die in Nederland de hitlijst wist te bereiken. Voordat hij als individu songs de wereld in stuurde was hij onderdeel van het Franse Collectif Métissé waarmee hij vijf keer de Franse top 100 wist te halen.

Voor ons geen Shazam nodig vandaag, we gaan luisteren naar: 

826. Willy William - Ego

[2016, #aw18, #hp4]

Okay, nu niet hypocriet zeiken EvilDr en weer zo nodig de muziekpolitie uithangen over autotunes en plastieke rommel, want geef nu maar gewoon toe dat diep in dat infarcte hartje van je je dit een afschuwelijk aanstekelijk liedje vindt.
Dus, wat zeg je nu?

"Ja ja, ik geef het al toe. Nou je zin?!"

8

Willy William - Ego : 4

Waardeer ik meer dan toen niettegenstaande de autotune, sterke melodie.

6,5

Golden Earring: 7.5
Willy William: 5

wavanbuuren
Ik stoor me dus ook wel gigantisch aan de autotune. Zonder die onzin had er een zeer behoorlijk score uit gekomen.

5

Snap de Undertaker hommage in de clip niet helemaal, maar goed; de song zelf vind ik niet veel soeps.

4,5

Dankzij een metalforum hier elders schiet het me ineens te binnen waar Willy William zijn intro vandaan heeft (kunnen plukken/pikken).
Dat wiegeliedje met die xylofoon-achtige belletjes waarna een donkere, spooky synth invoegt en het laat klinken als soundtrack voor een horrorfilm, dat is precies dezelfde opzet als in dit nummer.
Is Willy stiekem een metalhead?
King Diamond - At The Graves (with lyrics) - HD - YouTube

Willy's Ego belandt op de 667e plek met het cijfer dat leerlingen op school meestal nog minder graag zien dan een 1: de gevreesde 5,4.

In 1969 wist dit nummer uit 1967 niet verder te komen dan de tipparade. In thuisland Amerika was dit nummer ook een vrij onopvallende single in de reguliere hitlijst, maar dankzij de cover van Janis Joplin kreeg men ook interesse in dit origineel.

Fast-forward naar de 90s: Levi's ging weer eens aan de haal met een klassieker voor één van hun televisiecommercials en zorgde er opnieuw voor dat een single van weleer plots een hit werd.

De Joplin-versie werd opgenomen in de lijst 500 Greatest Songs of All-Time, maar wij gaan luisteren naar de 90's heruitgave van het origineel uit de 60's.

827. Erma Franklin - Piece of My Heart

[1992, #aw6, #hp11]

Deze versie: 7,5 (tikje te glad geproduceerd, maar nog fraai gezongen)
Originele versie: 8 (productioneel wat dof, maar klinkt veel 'authentieker', wat je ook onder dat woord mag verstaan. Eerlijker wellicht)
Janis Joplin versie: 8,5 (the rawer the better)

Erma: 7.8

Voor Willy William: 5

Golden Earring 6

Willy William 3,7

Erma Franklin 7

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:37 uur

geplaatst: vandaag om 20:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.