MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter #2

zoeken in:
Willy William 5,5

Erma Franklin 7,0

6,5 hoor liever de versie van Janis

7 voor Willy

Willy 7

Erma 7,5

wavanbuuren
7,3

Weekend niet thuis dus songs wat later, en gemiddelden volgen maandag.

Van een Amerikaanse soulzangeres uit de 60s naar een Schotse rockband uit de 90s. Daar kunnen toch weinig overeenkomsten tussen bestaan? Dat zou je denken, maar ook deze hit werd voor een groot deel mogelijk gemaakt door de spijkerbroeken gigant Levi's.

Deze band was overigens geen lang leven beschoren. In 1994 kwamen ze voor het eerst bij elkaar, in 1996 hielden ze het alweer voor gezien. Sterker nog; midden tijdens de opnames voor hun tweede album gaven de mannen er de brui aan.

Leadzanger Ray Wilson (die in de 90's ook voor Genesis de zang voor zijn rekening nam) besloot in 2005 de band nieuw leven in te blazen. Geen enkel ander lid van de originele bezetting nam hier aan deel en sinds 2011 is het stil geworden rondom de Schotten.

828. Stiltskin - Inside

[1994, #aw9, #hp8]

825. Golden Earring - Twilight Zone 7.5
826. Willy William - Ego 4.5
827. Erma Franklin - Piece of My Heart 7.0
828. Stiltskin - Inside 7.5

Erma: 6
Stiltskin: 4

Lang niet gehoord!

6,5

Uit de tijd dat ik, van mezelf, dit niks aan moest vinden, omdat het niet hard genoeg was en derhalve slecht voor mijn metal-imago, maar het heimelijk best wel aanstekelijk vond. Tegenwoordig zou ik kippenvel van opwinding en een traan van ontroering krijgen als dit soort rocknummers weer in de hitlijsten zou staan. Niet omdat ik het nu zó goed vind, maar omdat er dan weer echte instrumenten en échte rock in de hitparade staan.

7

Erma Franklin - Piece of My Heart : 7,5
(Janis Joplin had een stuk hoger gescoord en dat werkt toch wel een beetje in het nadeel van Erma Franklin)

Stiltskin - Inside : 4

Stiltskin: 8

inhaalmomentje en verbetering Shaky
821. Cindy & Bert - Freitagabend 3,9 (cijfer vergeten)
823. Small Faces - Lazy Sunday 7,0 (Waar ook nog wat Britpopbands de mosterd haalden.)
824. Millie Scott - Prisoner of Love (grappig tijdsbeeld Omdat je new Jack swing nog niet merkt maar voorlopers als Full Force en Jimmy Jam & Terry Lewis al wel. Daardoor kan dit alleen uit een hele smalle periode komen. van 86 tot 89 ongeveer. Verder niet heel boeiend) 6.0
825. Golden Earring - Twilight Zone (In die jaren was Golden Earring vooral erg goed in zich aan de tijd aanpassen. Ze begonnen als een beatband met een psychedelische periode, werden onder invloed van populaire bands rond '70 een stuk steviger, met wat toen hardrock genoemd werd. Snuffelde even aan progrock toen dat hip werd. Twilight Zone is dan weer een nummer dat hevig onder invloed van new wave staat. Puntiger, korter en poppier. Ze namen het op toen ze bijna uit elkaar waren gegaan en er nog een keer vol voor wilden gaan en bleven samen toen het een wereldhit werd. Ik heb vrijwel niets met de band, maar dit is een van de voldoendes die ik nog wel zou uitdelen 6,5
826. Willy William - Ego (ik stoor me vooral aan de oerlelijke opgepompte productie, die maakt dit echt behoorlijk kut) 4.0
827. Erma Franklin - Piece of My Heart (deze en niet die van Joplin is de beste versie) 9,1
828. Stiltskin - Inside (Dit nummer is de brug tussen grunge (waar ik van hield) en post-grunge (wat veelal niet om aan te horen was) Bij het terughoren valt het bepaald niet mee en vind ik het aanzienlijk minder dan in de jaren '90. Wist niet meer dat zijn stem zo geforceerd klonk) 4,9

een van de saaiste Levi's hits, geen wonder dat men steeds naar oldies teruggreep begin jaren 90

4

Willy William - 2,8 - wat kut zeg
Erma Franklin - 6,2 - minder goed dan Joplin
Stiltskin - 2,9 - wat kut zeg

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:13 uur

geplaatst: vandaag om 17:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.