MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter #2

zoeken in:
starbright boy schreef:
Dan hebben we het dus over twee verschillende dingen. Jij vind gebruik van autotune als stijlmiddel (wat best regelmatig voorkomt maar verre van de norm is in de top 40) per definitie lelijk (ik denk dat in een gemiddelde hedendaagse top 40 lijst dat soort gebruik in tussen de 5 en de 10 nummers zit). Alleen vandaag al The Blood Brothers, Sinead O'Connor, Nirvana, deze en deze verzamelaar, Grace Jones

Leuke verzamelaars. Heb ik ook, vooral die Gothic Rock is een aardige instapplaat in de gothic (de eerste cd dan, die tweede is beduidend minder). Ik luister/koop verder bijna álle genres: van brutal deathmetal tot experimentele jazz, van Tuvaanse keelzang tot IDM, van seriële muziek tot psychedelische folk, jaren 20-blues tot ritual ambient, van noise tot Gregoriaans, etc.etc ∞.
Het gaat mij niet zozeer om de stijl, als wel om de stemming: die is veelal in mineur (dus geen majeur). En zonder autotune.

Afijn en nogmaals: er zijn uitzonderingen, maar ik heb met name een hekel aan het bovenmatig, kuddegedragmatig gebruik van de autotune (zie mijn vorige uitleg), waardoor mijn aversie er alleen maar door toeneemt. Als geintje, of doelbewust 'over the top', zoals bij Daft Punk, kán best leuk werken. En check de Top40 maar eens goed en let op de gemanipuleerde zang (heb ik ook gedaan): ik zet in op minstens drie tot vijf keer zoveel.

starbright boy schreef:

Dan The Temptations - Power, Dit was de eerste single van een hagelnieuw contract met Motown (na een tijdje op Atlantic) en een serieuze poging tot een comeback. Lekker nummer, maar het verbaast me meer dat in Nederland wel een flinke hit was dat dat het in de VS de algemene hitlijst niet eens haalde.

Kwam tot 43 in de VS, of bedoelde je dat het de Top 40 niet haalde?

Arrie schreef:
(quote)

Kwam tot 43 in de VS, of bedoelde je dat het de Top 40 niet haalde?

Dat bleek degene die het stukje schreef waar ik het uithaalde te bedoelen in elk geval.

Plek 177 voor The Temptations met 7,24 gemiddeld.

Deze rockgroep uit Seattle werd al in 1967 opgericht en veranderde de daaropvolgende jaren geregeld van naam (The Army, Hocus Pocus, White Heart) om in 1973 verder te gaan met de naam waaronder wij ze kennen.

Met de naamsveranderingen gingen personeelsveranderingen hand in hand en dat bleken goede keuzes geweest te zijn. De zusjes Wilson brachten een frisse impuls en vanaf 1975 scoorde de band de ene na de andere hit in de USA. Dat commerciële succes duurde tot ongeveer 1993.

In Nederland stonden ze 5x in de Top 40, en 4x daarvan werd de top 8 gehaald. Wij gaan naar één van die grootste hits van ze luisteren.

894. Heart - Alone

[1987, #aw10, #hp6]

Niet zo goed als de hits in hun beginperiode maar toch een ...

7

Temptations nog een 7

Heart een 8.3

Hun beste

9,5

894. Heart - Alone: 7
893. The Temptations - Power: 6,5

Heart - Alone: 9

The Temptations - 7,8
Heart - 7,8

Lelijke 80s AOR, doe mij maar hun 70s werk.

4

Heart, van die typische Veronica poprock. Deze is dan nog tolerabel

6

Heart - Alone : 7,5

7,7

Enorm 80's met alle rockcliches van die tijd. Geschreven door Billy Steinberg en Tom Kelly, broodsongschrijvers die veel 80's hits schreven niet door de Heart-zusjes zelf zoals hun oudere werk dat veel meer eigen was. En Celine Dion heeft het ook opgenomen, das ook vaak geen goed teken. En toch van alle nummers die in die jaren op de rockballads CD's stonden is dit mijn grote guilty pleasure. Ik kan het niet verklaren maar vind dit onweerstaanbaar.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:31 uur

geplaatst: vandaag om 21:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.