MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter #2

zoeken in:
5,5

Lou Rawls: 6,8
MC Lyte: 5,0

Lou Rawls - 7,2
MC Lyte - 4,7

Lou Rawls - 5,5
MC Lyte - 4

wavanbuuren
Vermoeiend....

2,5

Ast
4

MC Lyte hoeft van de meeste van ons niet zo nodig on to keepen; 4,76 voor Keep on, Keepin' on. Ze staat op plek 854.

Zeven Top 40 hits wist de Duitse Bernhard Althoff in Nederland te scoren. Zijn eerste hit scoorde hij in 1975, zijn laatste in 1985. Dat betekent niet dat hij sinds '85 niets meer gedaan heeft; hij blijft muziek maken en eerder dit jaar kwam er ook gewoon weer een nieuwe single uit.

In zijn thuisland staat hij ook bekend als (succesvolle) zanger, maar is hij wellicht nog bekender als presentator.

Terug naar eind jaren '70.

960. Dennie Christian - Wij Zijn Twee Vrienden (Guust Flater en de Marsupilami)

[1978, #aw14, #hp6]

3

Nou moe!

Ik heb het refrein van dit liedje tien jaar (!), elke dag (!) als slaapliedje toegezongen aan mijn kinderen - samen met de tekst van de commercial van Domo Vla ('Boe boe, blah blah, we maken domo vla...') - dus het is het nummer dat, met afstand, het diepst in mijn geheugen is gegrift. Tevens een van de állereerste liedjes die ik me uit mijn kindertijd kan heugen.

Tegelijkertijd vind ik het een verschrikkelijk kutnummer, is de videoclip hilarisch lachwekkend infantiel, maar heb ik wel Guust Flater compleet (en de diverse exemplaren van de spin-off Marsupilami), een supergrote knuffel van de Marsupilami en dit singletje twee keer.

Ik heb een keer het singletje gedraaid bij een platendraaiavondje met wat metalvrienden, tussen Paradise Lost en Manowar in. Ik zei: "Degene die het nummer als eerste raadt - met de juiste titel en uitvoerenden - krijgt als prijs een gigantische uitklapposter van de artiest. " (Dat was alleen Dennie, zonder de Marsupilami. Een joekel van een poster die ik ergens een keer in een lp van Dennie vond en té hilarisch vond om te laten liggen. Het was met name een joekel van een poster, omdat Dennie zó'n strakke broek droeg dat je duidelijk kon zien dat hij linksdragend was)."
Nog vóór (!!!) de eerste tonen werd het nummer al geraden. En de winnaar, die blijkbaar feilloos mijn gevoel voor humor kent, was me toch "blij" met die poster.

Kortom: een beetje lastig te beoordelen, want sentiment, opvoeding, leedvermaak en walging lopen bij dit nummer dwars door elkaar. Vanwege al die emoties zou een onvoldoende niet op zijn plaats zijn.
Een zeer subjectieve 7 dan maar.

Wegens een aantal daagjes ziekte heb ik wat in te halen:

Hazell Dean - Who's Leaving Who 4,5

Rob De Nijs - Het Werd Zomer 6

Kungs - Never Going Home 4

Lil Bow Wow - Bow Wow (That's My Name) 2

Lou Rawls - See You When I Git There 7,5

MC Lyte - Keep On, Keepin' On [feat. Xscape] 4,1

Dennie Christian - Wij Zijn Twee Vrienden (Guust Flater en de Marsupilami) 1

Dit stond op een cassettebandje die wij vroeger hadden met allemaal kinderliedjes uit de jaren '70 en '80, daardoor altijd wel een zwak gehad voor deze. Zelfde met De Vogel van Tim Visterin en Visite van Lenny Kuhr trouwens. Een 7 kan ik hier absoluut wel aan kwijt, fijn nummer waar fijne herinneringen aan gekoppeld zijn.

6,5

Pfff, vooruit een

3

Bow Wow (That's My Name) verhoog ik nog van een 5 naar een 10 trouwens, Shaky.

Dennie Christian - Wij Zijn Twee Vrienden (Guust Flater en de Marsupilami) : 6,5

wavanbuuren
Obectief, muzikaal snap ik alle zware onvoldoendes.
Toch kan ik het in deze onzekere tijden niet over mijn hart verkrijgen om iets dergelijk onschuldigs, vrolijks en ontwapenends een ovoldoende toe te kennen. Damn ik begin week te worden.

Een symbolische en maatschappijkritische 7

Ast
3

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:00 uur

geplaatst: vandaag om 13:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.