MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de Top 40-meter #2

zoeken in:
Ast
Alice: 5,0
Billie: 9,0

5,74 voor Billie en daarmee staat ze op plek 754.

Vandaag een Zweedse band met een man die later met andere Zweedse popgroep nog wat hitjes scoorde. 

In 1964 had de band geluk: ze moesten optreden als support act, maar de main act kwam niet opdagen. Nou vooruit dan mannen, jullie mogen als hoofdoptreden. Ze deden het schijnbaar fantastisch en het balletje begon te rollen. Hun eerste album kwam een jaar later uit en werd meteen een top 10 album in Noorwegen. Hun tweede album deed het nog beter.

In 2 jaar tijd scoorden ze 8 nummer 1-hits in de reguliere chart in Zweden en in totaal werden er in slechts 4 jaar zo'n 20 top 10-hits gescoord. Ongelooflijke cijfers. 

In Nederland was dit de grootste van 2 hits:

1038. The Hep Stars - Sunny Girl

[1968, #aw12, #hp4]

4,5

7 nog voor Billie

En dus als ik het goed begrijp, hebben de Hep Stars meer nummer 1-hits gehad in Zweden dan ABBA? Ook wel tamelijk hilarisch, achteraf gezien

6.4

Billie Eilish: 7
Hep Stars: 6,5

Alice: geen hoogvlieger, geen laagvlieger. Degelijke middenafstandsvlieger uit zijn grillig oeuvre. 7
Billie: de videoclipversie haalt je behoorlijk uit de flow van het nummer. De reguliere versie bevalt me, hoe kort ook, een stuk beter. 7,3
Hep Stars: oef, geef mij dan Abba maar. Zelfs hun laatste album. Maar ik heb dan ook een hekel aan het klavecimbelgeluid, dus dan is er weinig eer te behalen. 4

Klavecimbelgebeier is idd tenenkrommend. Alleen The Stranglers kwamen er ooit mee weg....

4

5.5

koosknook schreef:
Klavecimbelgebeier is idd tenenkrommend. Alleen The Stranglers kwamen er ooit mee weg....

Nou bij bv, Bach of Scarlatti werkt het prima hoor

5,5

5

Vooral de tekst is tenenkrommend:

She's domestic, she is property
She's slim like reed
She's divertin', she is faithful
Ain't that all you need

wavanbuuren
5,5

Rudi S schreef:
Nou bij bv, Bach of Scarlatti werkt het prima hoor
Zeker, mits transcriptie naar piano, viool of gitaar. Ja, dán hoor je de prachtigste melodieën. De klavecimbel is de autotune van de 17e eeuw: hoe kan je muziek zo k*t mogelijk laten klinken.

Ast
3

4,83 voor Hep Stars, ze staan op plek 908.

In de US scoorden deze twee producers in 1994 al twee hits, maar échte bekendheid vergaarde ze twee jaar later. Een samenwerking met Dr. Dre en Queen Pen zorgde voor een wereldhit.

Het nummer, met Grandma's Hand sample, sloeg enorm aan en staat in de US in de All-Time Chart.

1039. Blackstreet - No Diggity [feat. Dr. Dre & Queen Pen]

[1996, #aw15, #hp4]

8,2

7

6.8

1039. Blackstreet - No Diggity [feat. Dr. Dre & Queen Pen]: 3
1038. The Hep Stars - Sunny Girl: 6

6,5

7.75

Die heeft een topplaats in mijn 90s hipperdiehop-lijst. I digg(ity) this a lot.

9

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:43 uur

geplaatst: vandaag om 02:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.