Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
0
geplaatst: 29 mei 2021, 12:07 uur
0
geplaatst: 29 mei 2021, 12:08 uur
Choconas schreef:
Ik ook, en al helemaal omdat je zegt dat dit niet je favoriete Nara-album is.
(quote)
Ik ook, en al helemaal omdat je zegt dat dit niet je favoriete Nara-album is.
Ik luisterde in 2016 vrij veel naar haar, vooral de eerste paar albums, en destijds was ik nog nauwelijks de Braziliaanse muziek ingedoken. Toen kwam ik meer op haar pad in het verlengde van mijn interesse in Gall en Hardy. M'n smaak en referentiekader is sindsdien wel weer redelijk verschoven en vorig jaar tijdens mijn uitgebreide Braziliaanse reis is ze niet opnieuw aan bod gekomen.
Ik ben dus zelf ook wel benieuwd hoe ik er na een nieuwe deep-dive over denk. De Jordy's zijn daar wel een goede aanleiding voor, want de komende jaren heeft ze elke edities wel ijzers in het vuur.
1
geplaatst: 29 mei 2021, 12:09 uur
Oei. Zolang Bridge over Troubled Water maar niet wint in 1970 kan ik hier mee leven, want dit is wel gewoon een fraai nummer. Al doet het wel een beetje pijn, gezien de andere genomineerden.
3
geplaatst: 29 mei 2021, 12:11 uur
Beste nummer: jazz
Frank Sinatra - It Was a Very Good Year
Horace Silver Quintet - Song for My Father
John Coltrane - Part I: Acknowledgement
John Coltrane - Part IV: Psalm
Nina Simone - Sinnerman
Nina Simone - Strange Fruit
En Nina geeft John nog maar eens op zijn doos, want ook beste jazznummer wint ze met Sinnerman. En met heel wat marge, 9 stemmers kozen haar: aerobag, Funky Bookie, Edgar18, herman, Manfield, Koenr, DjFrankie, Teunnis en stardust_be. Vijf meer dan haar naaste concurrenten John (met Part I) en Frank. Die laatste is zo kwaad dat hij erover nadenkt zijn mafiavrienden op te trommelen om bovenstaande 9 lieden eens goed een lesje te leren. Jongens, jullie zijn bij deze gewaarschuwd!
0
geplaatst: 29 mei 2021, 12:12 uur
De categorie pop kan wel eens de druppel worden, dus misschien wel een goed idee.
1
geplaatst: 29 mei 2021, 12:17 uur
Beste nummer: pop
France Gall - Le Coeur Qui Jazze
France Gall - Poupée De Cire, Poupée De Son
Martha & The Vandellas - Nowhere To Run
Nancy Sinatra - These Boots Are Made for Walkin'
The Beatles - Norwegian Wood (This Bird Has Flown)
The Beatles - We Can Work It Out
The Mamas & The Papas - California Dreamin'
The Shangri-La's - I Can Never Go Home Anymore
The Shangri-La's - Remember (Walkin' In The Sand)
Nou vooruit Teun, u vraagt wij draaien. Ze hebben zich al de hele avond erg stil gehouden, maar nu is het eindelijk aan de beurt aan de Mamas & de Papas om hun moment in de spotlights te claimen. Kom hier, dan snor ik je dwangbuis nog wat beter toe.
Shaky, esteban, Manfield, jordidj1 en stardust_be, jullie favoriet heeft gewonnen!
Oh trouwens, iedereen die denkt dat Fleetwood Mac de band is met de meeste interpersoonlijke drama's, jullie moeten je eens inlezen over The Mamas & The Papas. Ex On The Beach is er niks bij!
1
geplaatst: 29 mei 2021, 12:18 uur
ArthurDZ schreef:
Oh trouwens, iedereen die denkt dat Fleetwood Mac de band is met de meeste interpersoonlijke drama's, jullie moeten je eens inlezen over The Mama's & The Papa's. Ex On The Beach is er niks bij!
Oh trouwens, iedereen die denkt dat Fleetwood Mac de band is met de meeste interpersoonlijke drama's, jullie moeten je eens inlezen over The Mama's & The Papa's. Ex On The Beach is er niks bij!
De mama's gingen met de andere papa's en vice versa?
0
geplaatst: 29 mei 2021, 12:22 uur
ArthurDZ schreef:
Kom hier, dan snor ik je dwangbuis nog wat beter toe.
Kom hier, dan snor ik je dwangbuis nog wat beter toe.
Met deze winnaar kan ik heel goed leven
Eigenlijk mocht het alles behalve The Beatles worden.
0
geplaatst: 29 mei 2021, 12:23 uur
Bleef het daar maar bij! Even alle roddels op een rijtje:
12 Unbelievable Stories About The Mamas & The Papas - ranker.com
1
Wauw, zulke geweldige nummers en dan wint California Dreamin'. Nouja, het is ook wel heel bekend en iconisch natuurlijk.
Wel fraai dat Nara 2 awards wint! Kwam er zelf niet aan toe te stemmen op deze categorie omdat ik niet alle albums kende, maar ze had bij mij ook goede kans gemaakt. Toen ik haar ooit bij toeval ontdekte was er nog nauwelijks aandacht voor haar albums en vandaag is ze hier gewoon een van de grote sterren.
Wel fraai dat Nara 2 awards wint! Kwam er zelf niet aan toe te stemmen op deze categorie omdat ik niet alle albums kende, maar ze had bij mij ook goede kans gemaakt. Toen ik haar ooit bij toeval ontdekte was er nog nauwelijks aandacht voor haar albums en vandaag is ze hier gewoon een van de grote sterren.

2
Teunnis schreef:
Woedend.
Woedend.
Teun wordt in zijn dwangbuis gestoken terwijl op de achtergrond zachtjes klinkt
*Hello darkness my old friend...*
0
geplaatst: 29 mei 2021, 12:28 uur
Ik had liever dat Norwegian Wood hier had gewoonnen en The Beatles niet in de albumcategorie... Nancy was ook leuk geweest.
3
geplaatst: 29 mei 2021, 12:32 uur
Beste nummer: rock
Bob Dylan - Like A Rolling Stone
Bob Dylan - Subterranean Homesick Blues
The Kinks - Till the End of the Day
The Rolling Stones - (I Can't Get No) Satisfaction
The Sonics - Strychnine
The Who - My Generation
The Yardbirds - For Your Love
The Zombies - She's Not There
Them - Gloria
Justice for ome Bob! Hij mag eindelijk ook eens een prijs winnen, namelijk voor beste rocksong. Maar wat blijkt? Verwarring in de zaal? Bob is tijdens de pauze weggeglipt en nergens meer te bespeuren. Typisch! Misschien met AOVV een jointje gaan roken?
Bob werd gesteund door deze zes mensen: Edgar18, ArthurDZ, jordidj1, Johnny Marr, AOVV en stardust_be
Vlammende concurrentie kwam er van The Who en Them die beiden vier stemmen kregen voor hun eigen rockklassiekers. Het was sowieso een categorie vol grote kanonnen, dus nog eens extra proficiat voor zijne Bobheid!
2
geplaatst: 29 mei 2021, 12:35 uur
Beste nummer: soul, funk, R&B
James Brown - Papa's Got a Brand New Bag
Martha & The Vandellas - Dancing in the Street
Nina Simone - Be My Husband
Nina Simone - I Put A Spell On You
Nina Simone - Sinnerman
Otis Redding - I've Been Loving You Too Long (To Stop Now)
The Impressions - People Get Ready
Nina steekt Nara voorbij als de meest gelauwerde artiest van de avond tot nu toe, dit is reeds haar derde beeldje! Ze kreeg in deze categorie acht stemmers achter zich, twee keer zoveel als haar naaste concurrent James Brown, die woedend al backflips makend de zaal uitstormt. James is boos op deze acht users: aerobag, Manfield, Johnny Marr, Koenr, jordidj1, DjFrankie, AOVV, Teunnis
2
geplaatst: 29 mei 2021, 12:37 uur
Beste nummer: wereld
Marcos Valle - Samba de Verao
Nara Leão - Suite Dos Pescadores
Violeta Parra - Que He Sacado Con Quererte
Maar Nara is een competitieve dame, dus ze zet de score meteen weer gelijk met deze winst. Ze wil gewoon echt heel graag opvallen bij Koen, zodat die haar weer de aandacht schenkt die ze van hem nodig heeft. Hartverscheurend
Verder worden ook deze vier users door haar (wederom) bedankt: aerobag, AOVV, Choconas, Teunnis
1
geplaatst: 29 mei 2021, 12:43 uur
Beste nummer: anderstalig
Drafi Deutscher - Marmor, Stein und Eisen Bricht
France Gall - Laisse Tomber Les Filles
Nara Leão - Suite Dos Pescadores
Violeta Parra - Que He Sacado Con Quererte
Gaat Nara stunten? Nee hoor, want het stemcomité verkeerde nog altijd een beetje in Eurosong-sferen, dus mag ook France Gall ein-de-lijk eens op het podium komen, in plaats van de hele tijd sportief te moeten applaudisseren terwijl haar concurrenten steeds met de winst aan de haal gaan.
Ze is ook blij dat ze even weg mag van Serge Gainsbourg, de schrijver van het lied, die op dit punt in de avond al zodanig dronken is dat hij zijn vieze mannen-opmerkingen niet meer verstaanbaar uit zijn mond geperst krijgt. Serge vindt de drank op onze Jordy-awards wel zodanig lekker, dat hij zoiets heeft van 'hmmm, naar dit feestje wil ik nog wel eens komen, misschien maar weer eens wat meer klassieke albums en nummers beginnen opnemen'. Zou het hem lukken, denken jullie?
Team France: Shaky, Edgar18, esteban, Poek, DjFrankie, Johnny Marr, stardust_ be
0
geplaatst: 29 mei 2021, 12:46 uur
Beste nummer: hitparade
Barry McGuire - Eve of Destruction
Bob Dylan - Like a Rolling Stone
Nancy Sinatra - These Boots Are Made for Walkin'
Petula Clark - Downtown
The Yardbirds - For Your Love
Feit: singlelijsten waren vroeger beter dan nu. Want kijk toch eens wat voor een mooie nummers in deze categorie staan te pronken! Bob krijgt zo voor Like A Rolling Stone een tweede beeldje en mag zich dus een echte sixties hitparadeheld noemen!
Met dank aan Venceremos, Edgar18, Manfield, ArthurDZ, Johnny Marr, jordidj1, AOVV
1
geplaatst: 29 mei 2021, 12:50 uur
Nummer van het jaar
OMG spannend, wie wint deze in hemelsnaam?
Nu ja, spannend?
Frank Sinatra - It Was a Very Good Year
Jackson C. Frank - Blues Run The Game
John Coltrane - Part I: Acknowledgement
Nina Simone - Sinnerman
Otis Redding - I've Been Loving You Too Long (To Stop Now)
The Mama's & The Papa's - California Dreamin'
Dit was deze editie één van de meest voorspelbare categorieën, want Nina heeft eigenlijk vanaf het begin altijd aan kop gestaan hier. Ze kreeg 9 mensen achter zich, 6 meer dan haar naaste concurrent John Coltrane (weeral!), namelijk Shaky, aerobag, Funky Bookie, Venceremos, Edgar18, herman, Manfield, Koenr en Teunnis.
En zo mag Nina haar vierde beeldje van de avond in ontvangst nemen (en haar derde voor Sinnerman). Proficiat Nina!
1
geplaatst: 29 mei 2021, 12:51 uur
Dan nu weer even een korte pauze, na mijn lunchpauze sluiten we deze prijzenregen af met de 'overige' categorie! Tot straks (en alvast dank voor het enthousiaste meevolgen, geweldig!) 

3
geplaatst: 29 mei 2021, 12:53 uur
Zie ik daar nu Mama Cass achter Arthur aan de coulissen in sneaken? Wat is hier gaande?
3
geplaatst: 29 mei 2021, 12:58 uur
Dat is helemaal saillant als je bedenkt dat Arthur in de vorige pauze nog innig gespot werd met een Braziliaanse schone!
1
geplaatst: 29 mei 2021, 13:22 uur
Choconas schreef:
Dat is helemaal saillant als je bedenkt dat Arthur in de vorige pauze nog innig gespot werd met een Braziliaanse schone!
Hij heeft wel een brede smaak, onze Arthur.
Alle glitter en glamour komt hem wel toe.
3
geplaatst: 29 mei 2021, 13:32 uur
Mama Cass werd plotseling op het strand verwacht, dus we kunnen door met de overige-categorie, de laatste alweer 
Jackson C. Frank
The Byrds
The Shangri-La's
The Sonics
The Who
The Yardbirds
Deze categorie had wel wat voeten in de aarde deze editie, zeker omdat iedereen in ons kiescomité nou eenmaal gezegend/vervloekt is met de paranormale gave van toekomstkijken. Kwestie van dat even uit te schakelen en kijken naar 1965 met dezelfde onbevangen blik als onze genomineerden op dit moment.
Zie ze daar eens zitten, allemaal poepzenuwachtig om door ons uitgeroepen te worden tot dé revelatie van 1965. Het leuke is ook dat deze artiesten allemaal ook voor andere awards genomineerd zijn: ook al zijn het jonkies, ze doen al knap mee voor de prijzen, een teken dat de 'class of '65' toch wel een erg vruchtbare was. Maar wie gaat met deze prijs aan de haal? Jackson C. Frank en The Sonics zouden het meeste kans moeten maken, zij hebben immers elk al een award gewonnen, en ja hoor... Jackson wint zijn tweede (en helaas ook laatste, zoals achtera zou blijken) Jordy!
Proficiat Jackson, lieve schat. Je hebt ze verdient. Maar helaas voor hem waren het de blues die zijn leven bepaalden, en niet de Jordy's.
Ondertussen zijn ook The Byrds kwaad weggefladderd (behalve Gene Clark, die met Mama Michelle een nestje aan het maken is). Dixit: Roger (dan nog Jim) McGuinn: "I'll probably feel a whole lot better when we're gone". Zullen ze het ooit wel eens goed doen hier? We gaan het meemaken!
Gunden het Jackson: aerobag, Edgar18, Koenr, AOVV, Johnny Marr, Choconas en ikzelf.

Beste nieuwkomer
Jackson C. Frank
The Byrds
The Shangri-La's
The Sonics
The Who
The Yardbirds
Deze categorie had wel wat voeten in de aarde deze editie, zeker omdat iedereen in ons kiescomité nou eenmaal gezegend/vervloekt is met de paranormale gave van toekomstkijken. Kwestie van dat even uit te schakelen en kijken naar 1965 met dezelfde onbevangen blik als onze genomineerden op dit moment.
Zie ze daar eens zitten, allemaal poepzenuwachtig om door ons uitgeroepen te worden tot dé revelatie van 1965. Het leuke is ook dat deze artiesten allemaal ook voor andere awards genomineerd zijn: ook al zijn het jonkies, ze doen al knap mee voor de prijzen, een teken dat de 'class of '65' toch wel een erg vruchtbare was. Maar wie gaat met deze prijs aan de haal? Jackson C. Frank en The Sonics zouden het meeste kans moeten maken, zij hebben immers elk al een award gewonnen, en ja hoor... Jackson wint zijn tweede (en helaas ook laatste, zoals achtera zou blijken) Jordy!
Proficiat Jackson, lieve schat. Je hebt ze verdient. Maar helaas voor hem waren het de blues die zijn leven bepaalden, en niet de Jordy's.
Ondertussen zijn ook The Byrds kwaad weggefladderd (behalve Gene Clark, die met Mama Michelle een nestje aan het maken is). Dixit: Roger (dan nog Jim) McGuinn: "I'll probably feel a whole lot better when we're gone". Zullen ze het ooit wel eens goed doen hier? We gaan het meemaken!
Gunden het Jackson: aerobag, Edgar18, Koenr, AOVV, Johnny Marr, Choconas en ikzelf.
1
geplaatst: 29 mei 2021, 13:38 uur
Mooiste hoes
Aretha Franklin - Yeah!!!
Bob Dylan - Highway 61 Revisited
Frank Sinatra - September of My Years
Grant Green - Idle Moments
John Coltrane - A Love Supreme
Junior Wells' Chicago Blues Band - Hoodoo Man Blues
Otis Redding - Otis Blue / Otis Redding Sings Soul
The Horace Silver Quintet - Song for My Father
Echt veel tijd in album artwork steken leek nog niet echt een ding in 1965, maar toch zijn dit stuk voor stuk wel coole hoesfoto's. Mar uiteindelijk was het niet de stoere blik van Aretha, het vrouwelijk schoon van Otis Blue, of het karaktervolle portret van Frank die met de winst gingen lopen hier, maar wel Bob's norse kop. Derde award voor Robert Zimmerman aldus, die zo toch nog bij Nina en Nara mag aanschuiven als een van de grote winnaars van de avond. Dat gaat nog spannend worden in de volgend, en laatste, categorie tussen die twee (Nara werd schandelijk over het hood gezien)!
Gunden het Bob: herman, DjFrankie en Teunnis
0
geplaatst: 29 mei 2021, 13:43 uur
Nu was dit wel een stelletje onappetijtelijke albumhoezen bij mekaar, maar om dan uitgerekend die chagrijnige kop van ome Bob met een prijs te vereren, daar kan ik met mijn pet niet bij. Bon, soit, chapeau Robert!
2
geplaatst: 29 mei 2021, 13:48 uur
Artiest van het jaar
En dan nu, als hoogtepunt van de avond, deze klepper van een award.
En deze was, in tegenstelling tot nummer van het jaar, wel heel erg spannend!
Otis Redding kreeg het minst volk achter zich, slechts twee man.
The Beatles en Coltrane kregen net iets meer handen op elkaar, maar niet genoeg. Drie man elk.
Dan werd het heel spannend tussen onze grootwinnaars van de avond Nina en Bob. Het ging nek aan nek, maar toch... was het uiteindelijk Nina die op 4 nominaties strandde, en Bob op vijf. Deze vijf: Shaky, Venceremos, ArthurDZ, AOVV en Johnny Marr!
Bob Dylan
John Coltrane
Nina Simone
Otis Redding
The Beatles
Dus proficiat Bob, jij bent onze Artiest van het jaar 1965! Jammer dat je al bent weggegaan nog voor je één enkele award in ontvangst hebt mogen nemen

Maar geen probleem, ik geef ze mee met AOVV, die zal ze vast veilig en wel aan jou bezorgen (in werkelijkheid werden de beeldjes onder mysterieuze omstandigheden nooit bij Bob bezorgd, nvdr)
1
geplaatst: 29 mei 2021, 13:55 uur
Bob de mooiste hoes van het jaar? Fraaie foto hoor, maar dit had natuurlijk de iconische kop van Coltrane moeten zijn. Artiest van het jaar kan ik wel volgen, al vond ik de prestaties van Nina en Otis net even indrukwekkender deze jaargang.
Thnx Arthur, leuke rit!
Thnx Arthur, leuke rit!
* denotes required fields.