Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
0
geplaatst: 25 juni 2021, 13:04 uur
Poeha schreef:
Gij, kwajongen
Dat is wel heel kort dag vandaag, dat ga ik niet redden. Maar bedankt voor de invitatie.
Gij, kwajongen

Dat is wel heel kort dag vandaag, dat ga ik niet redden. Maar bedankt voor de invitatie.
Altijd welkom om aan te sluiten vanaf 1967, ouwe hippie dat je d'r bent!

0
geplaatst: 25 juni 2021, 16:18 uur
Poeha schreef:
Gij, kwajongen
Gij, kwajongen

Je hoeft niet op alle categorieën te stemmen, je mag er ook gewoon op één stemmen.
Categorie beste hitparade of nummer van het jaar, dat moet iedereen toch wel lukken? Mooiste hoes is ook twintig seconden werk.
0
geplaatst: 25 juni 2021, 16:32 uur
Dan moet ik me eerst inlezen, weet niet eens welke categorieën er allemaal zijn. Komt goed.
1
geplaatst: 25 juni 2021, 16:36 uur
Poeha schreef:
Dan moet ik me eerst inlezen, weet niet eens welke categorieën er allemaal zijn. Komt goed.
Gewoon hier klikken Poeha!
2
geplaatst: 26 juni 2021, 10:12 uur
https://ewscripps.brightspotcdn.com/dims4/default/d93890a/2147483647/strip/true/crop/640x360+0+60/resize/1280x720!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fsharing.wkbw.com%2Fsharekshb%2Fphoto%2F2016%2F02%2F15%2FYouTube_redcarpet_1455555686702_31934282_ver1.0_640_480.jpg
Ik heb mijn rode loper-prentje weer van stal gehaald, dus jullie weten wat dat betekent: het is tijd voor een nieuwe Jordy Awards, dit keer van het gezegende jaar 1966! Na Desolation Row verleden jaar, heeft de organisatie beslist om dit keer The Magic City te boeken als venue: budget voor een extravagant feestje zoals de Grammy's is er nog niet, maar het is wel 1966 dus iedere gast krijgt een dosis LSD voor de kiezen, succes gegarandeerd! Turn off your mind, relax en float downstream naar de eerste categorie
Met dank aan de 15 nominatoren en 20 stemmers!
Ik heb mijn rode loper-prentje weer van stal gehaald, dus jullie weten wat dat betekent: het is tijd voor een nieuwe Jordy Awards, dit keer van het gezegende jaar 1966! Na Desolation Row verleden jaar, heeft de organisatie beslist om dit keer The Magic City te boeken als venue: budget voor een extravagant feestje zoals de Grammy's is er nog niet, maar het is wel 1966 dus iedere gast krijgt een dosis LSD voor de kiezen, succes gegarandeerd! Turn off your mind, relax en float downstream naar de eerste categorie
Met dank aan de 15 nominatoren en 20 stemmers!
6
geplaatst: 26 juni 2021, 10:29 uur
Albums: avant-garde
Cecil Taylor - Unit Structures
Patty Waters - Patty Waters Sings
Sun Ra - The Heliocentric Worlds of Sun Ra, Vol. 2
The Mothers of Invention - Freak Out!
Tod Dockstader - Luna Park; Traveling Music; Apocalypse
Wayne Shorter - The All Seeing Eye
Frank Zappa en de zijnen verzilveren hun nominatie voor beste avant-garde-plaat en zijn de eersten die het podium mogen beklimmen. Nu is Frank natuurlijk best anti-drugs, dus vanaf het podium kijkt hij letterlijk en figuurlijk neer op ons, stelletje trippende proto-hippies als we zijn. Hij neemt nors zijn beeldje in ontvangst uit de handen van een weg van de wereld-zijnde ome zaaf, die ook nog even een fluim van de meester moet incasseren na een ongelukkige poging om de vleesetende worm van Frank's gezicht te willen trekken (het bleek gewoon zijn snor te zijn, oeps!). Naast zaaf stemden ook Venceremos en aerobag op de Moeders.
2
geplaatst: 26 juni 2021, 10:34 uur
Albums: Blues, country, roots
Cream - Fresh Cream
Doc Watson - Southbound
John Lee Hooker - It Serve You Right to Suffer
John Mayall - Blues Breakers
Lee Hazlewood - The Very Special World Of
Mississippi John Hurt - Today!
The Paul Butterfield Blues Band - East-West
Opnieuw een spannende categorie waar het lange tijd niet duidelijk was wie met de eindzege zou gaan lopen. Uiteindeljk is het John Lee Hooker die de concurrentie nipt voorbleef en nu niet meer hoeft te lijden, ook al is het zijn verdiende loon, want hij heeft een Jordy om op zijn schoorsteenmantel te zetten. Met dank aan AOVV, Teunnis en aerobag.
5
geplaatst: 26 juni 2021, 10:51 uur
Albums: folk
Bob Dylan - Blonde on Blonde
Simon & Garfunkel - Parsley, Sage, Rosemary and Thyme
Simon & Garfunkel - Sounds of Silence
Tim Buckley - Tim Buckley
Tim Hardin - Tim Hardin 1
Helemaal niet spannend was het dan weer in de categorie folkalbums. Waar Bob in 1965 nog een hak werd gezet door de Introverte Folkzanger Met Tragisch Achtergrondverhaal van dat jaar, daar is de IFMTA van 1966 Tim Hardin net iets minder succesvol in het van zich afslaan van zijne Bobheid.
Maar liefst zeven stemmers vonden Blonde On Blonde de beste folkert van de bende, en dus mag AOVV voor het eerst een beeldje voor beste folkalbum aan zijn held overhandigen. AOVV heeft besloten om speciaal voor dit moment nuchter te blijven, maar helaas: Bob blijkt zich Nick niet meer te kunnen herinneren van de vorige Jordy-editie, en het met veel zorg door Nick geplukte boeketje gooit hij ook nog eens achteloos op de grond terwijl hij terug naar zijn plaats wandelt. Fuck it, denkt AOVV dus, ik vlucht naar de drugs. En zo is Nick de eerste die op de EHBO-post en in een dwangbuis belandt deze editie, na een net-niet overdosis die hem tot midden 1967 in de Magic City zal vasthouden. Kijk Nick, daarom leert Bulbasaur dus geen Acid in de games!
Naast AOVV stemden ook LucM, herman, Koenr, aerobag (gaat lekker tot nu toe deze editie), Venceremos en mezelf voor Bobby D.
1
geplaatst: 26 juni 2021, 10:57 uur
En nu ga ik even lekker naar de bakker om koffiekoeken, dus even pauze. Jullie ook wat?
0
geplaatst: 26 juni 2021, 12:02 uur
Albums: jazz
Cecil Taylor - Unit Structures
John Coltrane - Ascension
John Coltrane - Meditations
Krzysztof Komeda - Astigmatic
Lee Morgan - Search for the New Land
Nina Simone - Wild Is the Wind
John Coltrane is gebrand op winst. Vorig jaar werd hij, ondanks zijn meesterwerk A Love Supreme, geklopt door Nina's Pastel Blues in deze categorie, en dat wil hij geen tweede keer laten gebeuren. Daarom heeft hij dit jaar voor de zekerheid maar twee meesterwerken gedropt. Twee keer zoveel kans om een Jordy te winnen, denkt hij. Maar helaas, vanavond blijkt dat het niet de beste strategie was: beide Coltranes krijgen twee stemmen, bij Nina zijn de fans minder verdeeld en zo stellen Shaky, LucM, Edgar18 en Choconas de overwinning andermaal veilig voor Koningin Nina. Opschudding in de zaal dus wanneer Nina plots een saxofoon dient te ontwijken op haar weg naar het podium. John Coltrane sterft op 17 juli 1967, dus een Jordy voor beste jazzalbum winnen kan hem hierna alleen nog postuum lukken

0
geplaatst: 26 juni 2021, 12:04 uur
ArthurDZ schreef:
En nu ga ik even lekker naar de bakker om koffiekoeken, dus even pauze. Jullie ook wat?
Ja, heerlijk, maar graag zonder Bob, daar ben ik allergisch voor!

2
geplaatst: 26 juni 2021, 12:09 uur
Albums: pop
Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden
France Gall - Baby Pop
Jacques Brel - Jacques Brel (Ces Gens-Là)
Love - Da Capo
Nancy Sinatra - How Does That Grab You ?
The Beach Boys - Pet Sounds
The Beatles - Revolver
The Kinks - Face To Face
Hier ging het nek aan nek tussen de Kevers en de Strandjongens terwijl de rest erbij stond en ernaar keek, zoals men dat zegt. Eindstand bij het laatste fluitsignaal was 5-6 voor de Amerikanen, en daar mogen ze Funky Bookie, LucM, SBube, herman, stardust_be en mezelf voor bedanken. Brian Wilson huilt tranen van vreugde, blijkt hij toch niet waardeloos te zijn in vergelijking met The Beatles, zoals hij bij het verschijnen van Revolver nog even dacht. Geen dank, Brian!
2
geplaatst: 26 juni 2021, 12:12 uur
ArthurDZ schreef:
John Coltrane sterft op 17 juli 1967, dus een Jordy voor beste jazzalbum winnen kan hem hierna alleen nog postuum lukken
John Coltrane sterft op 17 juli 1967, dus een Jordy voor beste jazzalbum winnen kan hem hierna alleen nog postuum lukken
Alice en Pharoah zullen met alle liefde het beeldje voor Kulu Sé Mama in ontvangst nemen, daar ben ik van overtuigd.
2
geplaatst: 26 juni 2021, 12:13 uur
Albums: rock
13th Floor Elevators - The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators
Love - Da Capo
The Beatles - Revolver
The Rolling Stones - Aftermath
Maar de jongens uit Liverpool zijn niet voor niets met ons mee afgezakt naar The Magic City. Groot is dus ook hun verbazing wanneer ze, naast gratis drugs, ook nog eens een heuse prijs winnen: beste rockalbum voor Revolver. Met dank aan Venceremos, LucM, Edgar18, stardust_be en deze jongen. Omdat de prijzenkasten van John, Paul en George al uitpuilt, wordt besloten dat Ringo 'm mee naar huis mag nemen. Die conversatie gaat er ongeveer zo aan toe:
3
geplaatst: 26 juni 2021, 12:26 uur
Albums: score
Ennio Morricone - Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo
Francis Lai - Un Homme et une Femme
Herbie Hancock - Blow-up
Krzysztof Komeda - Cul-de-Sac
Peter Thomas - Raumpatrouille - Die Phantastischen Abenteuer des Raumschiffes Orion
Volgens de bookmakers was er 99% kans dat Ennio hier soeverein zou winnen en kijk, dat is dus ook gewoon gebeurd. Users die dachten een grote slag te kunnen slaan door op een overige genomineerde te gokken, zijn er dus aan voor de moeite. zaaf, Shaky, SBube, Salvadore, Teunnis en stardust_be wisten wel beter en hebben hun geld nog, maar ik kreeg net een PM van een berooide aerobag met de vraag of hij nog eens bij mij op de bank mag slapen nu hij zijn huis heeft moeten verkopen aan zijn schuldenaars dus niet iedereen had dezelfde goede inzichten. Voor wie The Good, The Bad & The Ugly gezien heeft: Tim is duidelijk een Tuco. Mogen jullie onder jullie zelf uitvechten wie Angel Eyes is, en wie The Man With No Name.
1
geplaatst: 26 juni 2021, 12:40 uur
Zijn allemaal leuke soundtracks hoor! Die van Peter Thomas' Raumpatrouille was mijn nummer 2, maar Un Homme et une Femme en Cul-de-Sac krijgen van mij ook 4*.
Schande!
ArthurDZ schreef:
Schande!
1
geplaatst: 26 juni 2021, 12:40 uur
Albums: Soul, funk, R&B:
Otis Redding - Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary Of Soul
Otis Redding - The Soul Album
Wilson Pickett - The Exciting Wilson Pickett
En hier houdt Nina even mooi Otis van een laatste niet-postume albumcategorie-winst. Zero mercy. In het begin ging het nog even gelijk op tussen de twee (Nina en Dictionary bedoel ik dan, die andere Otis-plaat kwam er in de finale niet meer aan te pas), maar hoe meer stemmen er binnenkwamen, hoe verder Nina uitliep. Uiteindelijk kreeg ze maar liefst 9 users achter zich: Shaky, Funky Bookie, herman, AOVV, Teunnis, Koenr, aerobag, stardust_be en Choconas.
Hoeveel awards gaat Nina vanavond nog winnen? Wordt ze opnieuw dé overwinnaar van de Jordy's, voor het tweede jaar op rij? We gaan het meemaken

3
geplaatst: 26 juni 2021, 12:48 uur
Albums: Wereld
Astrud Gilberto - Look To The Rainbow
Baden Powell & Vinícius De Moraes - Os Afro Sambas
Elis Regina - Elis
Orlando Julius & His Modern Aces - Super Afro Soul
Víctor Jara - Víctor Jara
Violeta Parra - Las Últimas Composiciones de Violeta Parra
En hier kwam er voor het eerst een photofinish aan te pas: zowel Baden Powell, Elis Regina en Violeta Parra kregen twee stemmen. Bijna was deze categorie geëindigd in een spannende Mexican Standoff, tot iedereen plots besefte dat de score-categorie al geweest was, en hoogrechter aerobag in het voordeel van Violeta besliste. Dit tot grote vreugde van Koenr, die naast aero (hmm, dubieus hoor) ook voor Violeta had gestemd. Vertrekken die drie straks samen naar een zwoele privé-afterparty?
0
geplaatst: 26 juni 2021, 12:50 uur
Is er überhaupt al een categorie geweest waar aerobag niet op winnaar heeft gestemd? Mister Mainstream...
EDIT: Ik let niet goed op, score-categorie natuurlijk. Dus als iedereen op hetzelfde stemt, juist dan wil ie weer speciaal zijn...
EDIT: Ik let niet goed op, score-categorie natuurlijk. Dus als iedereen op hetzelfde stemt, juist dan wil ie weer speciaal zijn...
1
geplaatst: 26 juni 2021, 12:56 uur
Albums: Nederlandstalig
Boudewijn de Groot - Boudewijn de Groot
Dimitri van Toren - Dimitri van Toren
Ramses Shaffy - Ramses II
Lang voor Eefje furore maakte op de Jordy's, was er Boudewijn die soeverein de Nederlandstalige categorie domineerde. Voor De Overlevenden bond vlot 9 stemmers aan zich, terwijl Dimitri en Ramses op 2 elk bleven steken. Boudewijn mag, naast tekstschrijver Lennaert Nijgh en arrangeur Bert Paige, ook LucM, DjFrankie, Salvadore, Edgar18, AOVV, Koenr, aerobag, stardust_be en Choconas bedanken in zijn speech. Door de druggy taferelen op de Jordy's krijgt Boudewijn wel het idee om op zijn volgende plaat iets te gaan doen met psychedelica. Hij twijfelt slechts even wanneer hij ziet dat Teunnis spontaan in een bad trip beland omdat Boudewijn en niet Dimitri met de Jordy gaat lopen. Kom Teun, de dwangbuis lonkt.
2
geplaatst: 26 juni 2021, 13:02 uur
Albums: anderstalig
Baden Powell & Vinícius De Moraes - Os Afro Sambas
Elis Regina - Elis
France Gall - Baby Pop
Jacques Brel - Ces Gens-Lá
Jacques Dutronc - Jacques Dutronc
Violeta Parra - Las Últimas Composiciones de Violeta Parra
Het kan verkeren: hier was het ook spannend, maar kreeg Violeta nog net een puntje meer dan in de wereld-categorie (van zaaf, die in de wereld-categorie nog op Elis gestemd had, die hier nochtans ook genomineerd is. That user be trippin'). Die wil vast ook met Violeta, Koenr en aerobag mee straks. Gaat nog een kinky avond worden zo.
Hoe dan ook, de mensen van Chili zijn zo opgetogen met de dubbele winst voor hun nationale trots, dat ze haar verjaardag 4 oktober (zij en ik zijn net geen birthday buddies) spontaan uitroepen tot Chileense Muzikantendag. True story.
3
geplaatst: 26 juni 2021, 13:16 uur
Album van het jaar:
The Beach Boys - Pet Sounds
The Beatles - Revolver
Een spannende categorie, want al deze albums hebben reeds een prijs op zak. Dat deze prachtplaatjes hier dus stuk voor stuk terecht meedingen naar de award voor Album Van Het Jaar, is dus een understatement. Uiteindelijk ging het nek aan nek tussen Nina en The Beach Boys, met The Beatles op korte afstand (maar in hot pursuit)...
En dan lichten de spots in de zaal plots de tafel van de broertjes Wilson en hun aanhang op (waaronder een heleboel geiten uit de plaatselijke kinderboerderij).
Uitzinnig van vreugde bestormen ze het podium, en bedanken ze Funky Bookie, Johnny Marr, SBube, herman en stardust_be uitvoerig. De tijd splitst zich voor onze ogen, en plots gaan we een toekomst tegemoet waarin Brian niet ten onder gaat aan zijn adoratie voor het pionierswerk van The Beatles, maar alles op een rijtje houdt en Smile al in de jaren '60 uitbrengt. De Koude Oorlog komt vervroegd ten einde, de zesdaagse oorlog in het Midden-Oosten en de oliecrisis vinden nooit plaats, en Osama Bin Laden ontwikkelt de medicijnen tegen kanker, aids en het coronavirus uit in plaats van zich met vliegtuigjes bezig te houden. Een prachtige toekomst lonkt...
En dan worden we allemaal wakker uit onze LSD-trip, en gaan we de song-categorie in.
* denotes required fields.