Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
0
geplaatst: 26 juni 2021, 13:20 uur
Die andere waren ook prima, maar dit album sprong er toch wel duidelijk bovenuit! Minpuntje voor aerobag. Zeker één van mijn mooiste ontdekkingen deze editie.
1
geplaatst: 26 juni 2021, 13:30 uur
Nummers: avant-garde
Patty Waters - Black Is the Color of My True Love's Hair
The Velvet Underground & Nico - Sunday Morning
The Velvet Underground and Nico - All Tomorrow's Parties
Tod Dockstader - Luna Park
Ik haal opgelucht adem terwijl Lou, John, Nico en de rest van The Velvet Underground het podium oplopen om de award voor beste avant-garde song in ontvangst te nemen voor All Tomorrow's Parties, in plaats van voor Sunday Morning. Ik leg de dwangbuis terug onder mijn stoel, terwijl ik Teunnis beleefd zie klappen (ook al had hij zijn oog laten vallen op Patty deze categorie, de snoeper). Wie wel heel luid klappen omdat hun favoriet gewonnen is, zijn zaaf, LucM, DjFrankie, herman, Johnny Marr en ikzelf.
1
geplaatst: 26 juni 2021, 13:35 uur
Nummers: Blues, country, roots
Cream - I Feel Free
Doc Watson - Walk on Boy
John Lee Hooker - It Serves You Right to Suffer
John Lee Hooker - One Bourbon, One Scotch, One Beer
John Lee Hooker - Shake It Baby
Mississippi John Hurt - Make Me a Pallet on Your Floor
Geen beste bluesalbum-winst voor Eric Clapton, maar beste bluessong mag ie wel gewoon vooraan gaan ophalen. Hoewel? Ook mede-Creamers Jack Bruce en Ginger Baker willen als enige hun klauwen om het beeldje slaan (voor mensen die nog niet weten hoe die beeldjes eruit zien, het gaat om een kleine gouden Zap Brannigan, natuurlijk). Dus ontstaat er live op het podium een Asterix & Obelix-achtig gevecht tussen de drie. Wat een band! Die gaan samen ongetwijfeld nog een lang en gelukkig leven tegemoet.
Oh ja, op I Feel Free stemden trouwens 6 users: Poek, DjFrankie, herman, Johnny Marr, Choconas en mezelf.
0
geplaatst: 26 juni 2021, 13:39 uur
De dubbele winst van Violeta maakt alles sowieso goed, maar dat het minste nummer in de blues/country/roots categorie wint, is toch wel een flinke misser. De drie nummers van Hooker hebben elkaar vast in de weg gezeten, een andere verklaring kan ik niet bedenken.
0
geplaatst: 26 juni 2021, 13:49 uur
Vocale en instrumentale jazz vallen wmb wat moeilijk te vergelijken. Heb moeite om het Nina te lsten opnemen tegen Coltrane en andere Lee Morgans.
0
geplaatst: 26 juni 2021, 13:58 uur
Koenr schreef:
maar dat het minste nummer in de blues/country/roots categorie wint, is toch wel een flinke misser. De drie nummers van Hooker hebben elkaar vast in de weg gezeten, een andere verklaring kan ik niet bedenken.
maar dat het minste nummer in de blues/country/roots categorie wint, is toch wel een flinke misser. De drie nummers van Hooker hebben elkaar vast in de weg gezeten, een andere verklaring kan ik niet bedenken.
Oneensch.
0
geplaatst: 26 juni 2021, 14:08 uur
Ik heb pas drie keer op het "juiste" nummer gestemd. Beste blues/country/roots-nummer is een nieuw dieptepunt.
4
geplaatst: 26 juni 2021, 14:09 uur
Nummers: folk
Bob Dylan - I Want You
Bob Dylan - Just Like a Woman
Bob Dylan - Sad Eyed Lady of the Lowlands
Buffalo Springfield - For What It's Worth
Simon & Garfunkel - Scarborough Fair / Canticle
Tim Hardin - How Can We Hang on to a Dream
Vashti Bunyan - Train Song
Ook een superspannende categorie dit: in het begin ging het nek aan nek tussen Tim en het duo S&G (nee esteban, niet Samson & Gert), maar net toen die eerste wat voorsprong kreeg, kwam plots vanuit het niets Vashti van haar laatste plek af als een vertraagde trein van de NMBS), deed nog een gooi naar winst, maar... gooide net mis: Tim haalde één stem meer en mag zich de schrijver van de beste folksong van 1966 noemen. zaaf, Poek, DjFrankie, Choconas en mezelf, wij mogen ons op de borst kloppen: onze favoriet wint!
1
geplaatst: 26 juni 2021, 14:12 uur
Choconas schreef:
Die andere waren ook prima, maar dit album sprong er toch wel duidelijk bovenuit! Minpuntje voor aerobag.
(quote)
Die andere waren ook prima, maar dit album sprong er toch wel duidelijk bovenuit! Minpuntje voor aerobag.
Een zeer goede tweede

Je moet dit soort keuzes ook niet aan mij over laten, dat gaat geheid fout
2
geplaatst: 26 juni 2021, 14:13 uur
Nummers: jazz
Joe Henderson - A Shade of Jade
Lee Morgan - Search for the New Land
Nina Simone - Black Is the Colour of My True Love's Hair
Nina Simone - Four Women
Sun Ra - The Magic City
De voorspelling van Teunnis is al half uitgekomen: Nina pakt haar eerste beeldje voor Four Women. Gaat ze twee jaren na elkaar met de meeste beeldjes naar huis?
Opnieuw stemden 9 mensen voor haar, zeven meer dan haar naaste concurrent Sun Ra. Dat waren LucM, jeroentjuhh, Edgar18, herman, Teunnis, Johnny Marr, stardust_be, Choconas en een zekere ArthurDZ!
1
geplaatst: 26 juni 2021, 14:15 uur
ArthurDZ schreef:
Voor wie The Good, The Bad & The Ugly gezien heeft: Tim is duidelijk een Tuco. Mogen jullie onder jullie zelf uitvechten wie Angel Eyes is, en wie The Man With No Name.
Voor wie The Good, The Bad & The Ugly gezien heeft: Tim is duidelijk een Tuco. Mogen jullie onder jullie zelf uitvechten wie Angel Eyes is, en wie The Man With No Name.
Een ding is duidelijk, ik weet dan in ieder geval dat ik aan het einde van de rit, ondanks al mijn keuzes gespaard blijft
0
geplaatst: 26 juni 2021, 14:16 uur
aerobag schreef:
Een ding is duidelijk, ik weet dan in ieder geval dat ik aan het einde van de rit, ondanks al mijn keuzes gespaard blijft
(quote)
Wat was je keuze in deze categorie?
0
geplaatst: 26 juni 2021, 14:17 uur
0
geplaatst: 26 juni 2021, 14:17 uur
Nee, ik bedoel bij beste album: score.
EDIT: bij jazz-nummers bevestig je wel weer wat ik eerder zei:
EDIT: bij jazz-nummers bevestig je wel weer wat ik eerder zei:
Teunnis schreef:
Is er überhaupt al een categorie geweest waar aerobag niet op winnaar heeft gestemd? Mister Mainstream... [en] als iedereen op hetzelfde stemt, juist dan wil ie weer speciaal zijn...
Is er überhaupt al een categorie geweest waar aerobag niet op winnaar heeft gestemd? Mister Mainstream... [en] als iedereen op hetzelfde stemt, juist dan wil ie weer speciaal zijn...
1
geplaatst: 26 juni 2021, 14:20 uur
Nummers: pop
Nancy Sinatra - Bang Bang (My Baby Shot Me Down)
The Beach Boys - God Only Knows
The Beach Boys - Good Vibrations
The Beach Boys - Sloop John B
The Beatles - Eleanor Rigby
The Kinks - Sunny Afternoon
The Velvet Underground - Sunday Morning
Behalve als je Ennio Morricone of Nina Simone ofzo heet, is het hebben van meerdere albums of nummers per categorie niet altijd een zegen, toch John Coltrane? En ook de B-Boys grijpen mis, God Only Knows strandt op 5 stemmen, Good Vibrations op 4, dus het zijn toch echt de Beatles en Eleanor Rigby die door het gesprokkeld hebben van 6 stemmen deze award in ontvangst mogen nemen. zaaf, jeroentjuhh, Edgar18, AOVV, Johnny Marr en Choconas mogen blij zijn. En zo heeft Brian Wilson toch nog een beetje een reden om beteuterd twintig jaar in therapie te gaan...
1
geplaatst: 26 juni 2021, 14:28 uur
Nummers: rock
13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me
Monks - Monk Time
Q65 - The Life I Live
The Beatles - Tomorrow Never Knows
The Byrds - Eight Miles High
The Easybeats - Friday on My Mind
The Jimi Hendrix Experience - Hey Joe
The Mothers of Invention - Trouble Every Day
The Rolling Stones - Paint It Black
The Velvet Underground - All Tomorrow's Parties
Over spannende categorieën gesproken! Jimi stond helemaal in het begin goed op kop, maar zijn kruit bleek snel verschoten te zijn, en plots stonden The Beatles, The Mothers en The Stones nek aan nek. Weer een klusje voor ome aerobag, zou je denken, maar nee hoor: afsluitende stemmer Choconas besliste het zelf wel, en zo krijgen The Rolling Stones eindelijk ook eens een Jordy. Naast Choco worden ook SBube, jeroentjuhh, Edgar18 en esteban uitgenodigd op de after.
1
geplaatst: 26 juni 2021, 14:30 uur
Nu weer even een pauze, ik ga mijn oma bezoeken in het bejaardentehuis om haar te vertellen The Mothers Of Invention hier al een award gewonnen hebben, is haar favoriete band (maar niet heus)
tot straks!
tot straks!
3
geplaatst: 26 juni 2021, 17:13 uur
Niemand die 'The Grandmothers Of Invention' erin kopt? Oké, dan gaan we gewoon verder met...
Ennio Morricone - Il buono, il brutto, il cattivo
Ennio Morricone - L'estasi Dell'oro (The Ecstasy of Gold)
Krzysztof Komeda - Cul-de-Sac
Krzysztof Komeda - Radio One
Sonny Rollins - Alfie’s Theme
Ennio voor een tweede keer in de prijzen. Concurrentie kwam er alleen uit eigen kamp, want ook The Ecstasy of Gold deed het goed, en op het einde kwam Sonny ook nog even opzetten, maar toen was de strijd eigenlijk al gestreden. Proficiat Ennio! Shaky, LucM, SBube, Salvadore en esteban klappen het hardste van alle aanwezigen.
Beste nummer: score
Ennio Morricone - Il buono, il brutto, il cattivo
Ennio Morricone - L'estasi Dell'oro (The Ecstasy of Gold)
Krzysztof Komeda - Cul-de-Sac
Krzysztof Komeda - Radio One
Sonny Rollins - Alfie’s Theme
Ennio voor een tweede keer in de prijzen. Concurrentie kwam er alleen uit eigen kamp, want ook The Ecstasy of Gold deed het goed, en op het einde kwam Sonny ook nog even opzetten, maar toen was de strijd eigenlijk al gestreden. Proficiat Ennio! Shaky, LucM, SBube, Salvadore en esteban klappen het hardste van alle aanwezigen.
2
geplaatst: 26 juni 2021, 17:17 uur
Beste nummer: soul, funk, R&B
Four Tops - Reach Out I'll Be There
Ike & Tina Turner - River Deep Mountain High
James Brown - It's a Man's Man's Man's World
Jimmy Ruffin - What becomes of the broken hearted
Nina Simone - Four Women
Nina Simone - Wild Is the Wind
Otis Redding - Cigarettes And Coffee
Otis Redding - Try A Little Tenderness
Sam & Dave - Hold On I'm Comin'
Wilson Pickett - Land of 1000 Dances
Opnieuw een zeer goed gevulde categorie waar het lang ontzettend spannend bleef. Tot wederom Choconas de knoop doorhakte tussen een four (tops) way tie tussen Reach Out, I'll Be There, River Deep Mountain High, Try A Little Tenderness en... Four Women, die met de zege mag gaan lopen. Goed voorspeld, Teunnis! Naast deze twee users, werd deze zege ook mede mogelijk gemaakt door Venceremos, Koenr en, jawel, meneer mainstream himself aerobag!
3
geplaatst: 26 juni 2021, 17:20 uur
Beste nummer: wereld
Astrud Gilberto - Berimbau
Baden Powell & Vinícius De Moraes - Canto De Ossanha
Baden Powell & Vinicius de Moraes - Canto de Xangô
Chico Buarque - A Banda
Elis Regina - Roda
Sergio Mendes & Brasil '66 - Mais Que Nada
Violeta Parra - Gracias a la vida
Gracias a la aerobag, want hij beslechtte een tie-break tussen Sergio en Violeta in het voordeel van die laatste. Het favoritisme tiert weer welig, want hij had gewoon zelf op Violeta gestemd. Samen met Koenr (duh), zaaf (dubbel duh) en AOVV! Gaat nog een gezellige MuMeMeet worden, die aferparty!
2
geplaatst: 26 juni 2021, 17:26 uur
Beste nummer: Nederlandstalig
Armand - Ben ik te Min
Boudewijn de Groot - Testament
Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder
Boudewijn de Groot - Welterusten Mijnheer de President
Het - Ik Heb geen Zin om op te staan
Ramses Shaffy - Sammy
Hoewel ze allemaal stemmen gekregen hebben, waren Armand, Het en Ramses toch allemaal een beetje te min voor ons: de meeste stemmen gingen hier resoluut naar Boudewijn. Op een bepaald moment stonden alle drie de BDG-nummers zelfs op 4 stemmen en dat ging wel echt een grappige tie-break geweest zijn, maar uiteindelijk fladderde de Verdronken Vlinder nog net iets verder dan de rest. Met dank aan zaaf, LucM, Edgar18, Johnny Marr, stardust_be, Choconas en deze jongen hier.
1
geplaatst: 26 juni 2021, 17:33 uur
ArthurDZ schreef:
Nu weer even een pauze, ik ga mijn oma bezoeken in het bejaardentehuis om haar te vertellen The Mothers Of Invention hier al een award gewonnen hebben, is haar favoriete band (maar niet heus)
tot straks!
tot straks! Was je de koffiekoeken niet vergeten?
4
geplaatst: 26 juni 2021, 17:36 uur
Beste nummer: Anderstalig
Baden Powell & Vinícius De Moraes - Canto De Ossanha
Elis Regina - Roda
Jacques Brel - Ces gens lá
Sérgio Mendes & Brasil '66 - Mas que nada
En na de Nederlanders schieten ook de Belgen in actie! Jacques bleef qua stemmen wat achter in de andere categorieën waar ie voor genomineerd werd, maar bij anderstalige nummers was hij vanaf het begin heer en meester. Dolblij komt hij het podium opgelopen in ieder geval, onze Jacques. Met een sigaret losjes in de mond en een stevig Belgisch biertje in de hand. En wat doet hij nu? Oh? Zo te zien heeft Jacques net iedereen op mosselen met friet getrakteerd! En aan aerobag geeft hij 200 oude Belgische franken, zodat hij naar de bakker om koffiekoeken kan voor mijn oma.
Team Jacques: LucM, ArthurDZ, herman, Teunnis, aerobag, stardust_be
2
geplaatst: 26 juni 2021, 17:41 uur
Beste nummer: hitparade
Bob Dylan - I Want You
Boudewijn De Groot - Welterusten Mijnheer De President
Herman's Hermits - No Milk Today
The Beach Boys - Good Vibrations
The Kinks - Sunny Afternoon
The Lovin' Spoonful - Summer in the City
The Walker Brothers - The Sun Ain't Gonna Shine Anymore
Een categorie vol kanonnen, maar spannend was het nooit: Good Vibrations ging vanaf het begin aan kop en heeft die voorsprong niet meer uit handen gegeven. En zo kunnen de telgen Wilson en hun vrienden toch nog één liedjescategorie als veroverd beschouwen.
3
geplaatst: 26 juni 2021, 17:50 uur
Nummer van het jaar
En dan is het alweer tijd om ons nummer van het jaar te kronen! Hier was het opnieuw ontzettend spannend: twee nummers zijn op 6 stemmen geëindigd, eentje daar vlak achter op 5 stemmen (de overige drie nummers deden iets minder mee).
Uiteindelijk bleef Tomorrow Never Knows op 5 steken, net als in de rocksong-categorie schoot het net tekort.
Otis en Nina kwamen beiden op 6 stemmen uit, en sleepten elkaar voor rechter aerobag om uit te maken wie gewonnen had. Die besliste om voor de verandering eens Nina het beeldje te gunnen. Nina volgt dus zichzelf op als winnares van de prestigieuze nummer van het jaar-award! Benieuwd of we dit nog gaan meemaken, en of iemand (Nina zelf?) ooit nog beter gaat doen. We gaan het hier meemaken!
Nina Simone - Four Women
Otis Redding - Try a Little Tenderness
The Beatles - Tomorrow Never Knows
The Mothers of Invention - Trouble Every Day
The Velvet Underground - All Tomorrow's Parties
The Velvet Underground & Nico - Sunday Morning
Team Nina: ArthurDZ, esteban, Teunnis (gewoon 3 awards voor Four Women, nog beter dan verwacht), Koenr, Johnny Marr, Choconas
1
geplaatst: 26 juni 2021, 18:01 uur
Overig: beste nieuwkomer
13th Floor Elevators
Boudewijn de Groot
The Mothers of Invention
Tim Buckley
Tim Hardin
Boudewijn mag een derde keer het podium beklimmen (niet gemakkelijk als je met je stonede kop in het Land van Maas en Waal zit, maar het lukt 'm desondanks) en dat is vooral leuk voor Teunnis, niet dan Teun? *wrijft het gezicht van Teun erin*. 8 stemmers/chauvinisten vonden BDG de beste nieuwkomer dit jaar, The Mothers volgden op 5 stemmen, de rest kon niet meer dan één of twee stemmers aan zich binden.
Mogen zich met recht en rede de starmakers van Boudewijn De Groot's hele carrière noemen: Funky Bookie, SBube, Salvadore, Edgar18, AOVV, Koenr, stardust_be en moi.
1
geplaatst: 26 juni 2021, 18:06 uur
Overig: mooiste hoes
13th Floor Elevators - The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators
Art Blakey & The Jazz Messengers - Indestructible
Dexter Gordon - Gettin' Around
Jacques Brel - Jacques Brel
Nina Simone - Wild Is the Wind
Sun Ra - The Magic City
The Beatles - Revolver
The Mothers of Invention - Freak Out!
De 13th Floor Elevators hebben de hele avond wat beteuterd in de zaal gezeten: in geen enkele categorie waarin ze genomineerd waren, deden ze echt mee voor de prijzen. Toch mogen ze op de valreep nog eens braaf naar voren lopen en onze handen schudden enzo (da's voor elke artiest aanwezig een groot voorrecht, uiteraard) want wij vonden de hoes van hun debuutplaat wel de mooiste hoes van het jaar bezitten. Dat betekent ook geen enkel beeldje voor Sun Ra, die boos een heel jazzkwartet naar de boys van 13FE gooit en op de valreep nog naast een stevig doortrippende AOVV en een hysterisch huilende Teunnis in het dwangbuiskamertje belandt. Geef mij dan maar de afterparty van Violeta en co!
0
geplaatst: 26 juni 2021, 18:06 uur
Nummer van het jaar heeft wel een prachtige winnaar opgeleverd, maar met de genomineerden kon dat eigenlijk al niet meer mis gaan.
3
geplaatst: 26 juni 2021, 18:19 uur
Artiest van het jaar
Bob Dylan
Boudewijn de Groot
John Coltrane
Nina Simone
Otis Redding
The Beach Boys
The Beatles
Het is zover, de laatste award wordt uitgereikt. Iedereen die nog niet op het puntje van zijn stoel zat, neemt daar nu plaats. And the winner is... Boudewijn De Groot! Haha nee, grapje Teun. De echte winnaar is eveneens een grote favoriet van 'm, namelijk: The Beach Boys!

Die bleven met behulp van Funky Bookie, SBube, esteban, stardust_be en mezelf, nog net John Coltrane voor. Die kon vier stemmers aan zich binden (waaronder Teun *wrijft het gezich van Teunnis erin tot het begint te bloeden*) en had zo bijna gestunt door geen enkele categorie te winnen, op Artiest van het Jaar na. Maar helaas, het was niet de avond van John.
Om af te sluiten on a positive note: The Beach Boys hebben net aangegeven dat ze als bedankje volgend jaar een album gaan opnemen over ons, genaamd 'Friends'. Zo gelukkig hebben we ze gemaakt

Mag ik dan nog de vijftien nominatoren bedanken:
Poek
zaaf
Salvadore
DjFrankie
aerobag
Shaky
Edgar18
Johnny Marr
Venceremos
herman
Koenr