MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
Nou heren, bedankt om mee te nomineren, stemmen, lezen en becommentariëren! Wat mij betreft gaan we direct door naar 1967. Kan een mod de topictitel aanpassen naar 1967 (Casartelli, Soledad, cosmic kid, brajoapau?)

Nominatiedeadline: vrijdag 16 juli 23u59
Stemdeadline: vrijdag 30 juli 23u59

Later vanavond nog wat stats over deze editie!

Doen jullie weer mee Funky Bookie, blur8, SBube, deric raven, ranja, likeahurricane, Poek, Arno, yeahyeahyeah, dynamo d, MRDammann, aERodynamIC, dumb_helicopter, DjFrankie, stoepkrijt, Johnny Marr, LuukRamaker, Don Cappuccino, Shaky, AstroStart, esteban, Koenr, LuukRamaker, AOVV, Teunnis, aerobag, Gretz, Choconas, jordidj1, stardust_be, laxus11, johan de witt, nelis, Manfield, remcodulac, 50tracks, LucM, wibro, motel matches, Simon77, GrafGantz, andré, shimahero, teus, Cervantes, jeroentjuhh, Barney Rubble, Rudi S, EttaJamesBrown, Bonk, Salvadore, shinybeast, Venceremos, Edgar18, zaaf, herman , Poeha?

De hall of fame

1965:

Album van het jaar: John Coltrane - A Love Supreme
Nummer van het jaar: Nina Simone - Sinnerman
Artiest van het jaar: Bob Dylan

1966:

Album van het jaar: The Beach Boys - Pet Sounds
Nummer van het jaar: Nina Simone - Four Women
Artiest van het jaar: The Beach Boys

Veelscoorders dit jaar

5

Nina Simone (van de 8 nominaties)

4

The Beach Boys (van de 5 nominaties)

3

Boudewijn De Groot (van de 7 nominaties)
Violeta Parra (van de 3 nominaties) -> netjes!

2

The Beatles (van de 8 nominaties)
Ennio Morricone (van de 2 nominaties) -> netjes

1

13th Floor Elevators (van de 4 nominaties)
Bob Dylan (van de 6 nominaties)
Cream (van de 2 nominaties)
Jacques Brel (van de 4 nominaties)
John Lee Hooker (van de 2 nominaties)
The Mothers Of Invention (van de 7 nominaties)
The Rolling Stones (van de 2 nominaties)
The Velvet Underground (van de 4 nominaties)
Tim Hardin (van de 3 nominaties)

Koenr schreef:
De dubbele winst van Violeta maakt alles sowieso goed, maar dat het minste nummer in de blues/country/roots categorie wint, is toch wel een flinke misser. De drie nummers van Hooker hebben elkaar vast in de weg gezeten, een andere verklaring kan ik niet bedenken.

Eerlijk gezegd vond ik geen van de nummers echt heel sterk (JLH heeft ook wel beter), maar het is ook niet helemaal mijn straatje. Ik had hier gehoopt op Lowell Fulson's Tramp of Lee Hazelwood met Sand, maar die zijn blijkbaar niet genoeg genomineerd.

Verder ben ik een van de weinigen die liever Ramses dan Boudewijn hoort blijkbaar.

Dank Arthur voor weer een mooie awardshow!

Voor wie het leuk vindt hier mijn nominaties voor dit jaar:

MusicMeter: Jordy's - Google Spreadsheets - docs.google.com

(ik vind Nina's Four Women schitterend, maar bij mij zat 'ie niet eens bij de 10 beste soul-songs van dit jaar...)

Mooie presentatie alweer, Arthur! Dacht ik even alsnog op de afterparty van Violeta te zijn beland, maar zat ik toch vast in het dwangbuiskamertje. Zo ver heen.

Enkele mooie winnaars ook, alleen jammer dat John Coltrane overal naast grijpt.

Op naar 1967!

Teunnis schreef:
(afbeelding)

Het ergste is nog dat Coltrane geen enkele prijs heeft gewonnen.

De afterparty in de dwangbuiskamer maakte gelukkig veel goed.

herman schreef:
Eerlijk gezegd vond ik geen van de nummers echt heel sterk (JLH heeft ook wel beter), maar het is ook niet helemaal mijn straatje. Ik had hier gehoopt op Lowell Fulson's Tramp of Lee Hazelwood met Sand, maar die zijn blijkbaar niet genoeg genomineerd.

Ik vond ze op Cream na eigenlijk allemaal geweldig, heb tot het laatste moment getwijfeld tussen drie nummers.

Sand stond (samen met My Autumn's Done Come) overigens ook op mijn nominatielijstje, inderdaad zonde dat die het niet heeft gehaald. Had 'm zelfs voor nummer van het jaar genoteerd.

Bij Ska/Reggae hebben we enkel Bam-Bam gemeenschappelijk zie ik. Volgend jaar beter!

Volgend jaar wordt de keuze wel groter bij ska/reggae. Dan heb ik 3/4 toppers en kom ik sowieso wel aan 10 nummers.

Ja daar gaan de komende jaren veel parels voorbij komen.

DIt was mijn lijstje voor '66:

The Heptones - Gunmen Coming to Town
Laurel Aitken - Call the Doctor
Laurel Aitken - Lonesome Traveller
Laurel Aitken - Woman Sweeter Than Man
Lee "Scratch" Perry - The Woodman
Toots & The Maytals - Bam-Bam
The Upsetters - Wildcat

Hij was weer fijn ArthurDZ

Ja, erg mooi gedaan weer, Arthur! Ik kijk alweer uit naar de 1967-editie.

Bedankt, ArthurDZ. Fenomenaal!

Ja top-presentatie weer Arthur, ben nog aan het nagenieten van de after-party met Violeta. Op naar '67!

Wellicht dat J.J. Wever ook wil overwegen wat nominaties in te dienen, met name in de categorie wereld / anderstalig.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

De categorieën zijn trouwens weer (minimum drie en maximum tien namen per categorie aub):

Albums:

- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige album (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)

Nummers:

- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige nummer (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
- Beste Top 40/Ultratop 50/BRT Top 30-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)

Artiesten/overig:

- Artiest van het jaar (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum of -single uitbrachten, wat jij zelf het meest relevant vindt. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Mooiste hoes

GOED OM TE WETEN:

De genretags op Musicmeter zijn leidend bij het verzamelen van je nominaties. Ben je het ergens echter helemaal niet mee eens, vind je album x eerder genre y dan genre z of liedje a op een album met genre b eerder passen onder genre c, dan mag je gerust van de genretags op MuMe afwijken. Zo corrigeren we hier onszelf in de gevallen dat de genretags op MuMe volgens genoeg mensen tekort schieten.

Teunnis schreef:
Nee, ik bedoel bij beste album: score.

EDIT: bij jazz-nummers bevestig je wel weer wat ik eerder zei:

(quote)

Komeda, ik support de Poolse Jazz scene

Trek je wapen dan, lafaard
https://media.tenor.com/images/96817915b571761eba07db78d4f357c4/tenor.gif

ArthurDZ thanks! Alles even rustig teruggelezen zo juist

Zodra mijn hele rits correcties verwerkt zijn, dan is 1967 beter op orde op MusicMeter qua avant-garde dan 1966.

De volgende vier heb ik niet gewijzigd naar avant-garde, maar enkel en alleen omdat we hier gelimiteerd zijn tot een max van twee genres (ik neem ze dus wel mee in de categorie avant-garde, mochten ze een nominatie waard blijken te zijn).

Philip Cohran and the Artistic Heritage Ensemble - On the Beach (1967)
Dewan Motihar Trio / Irène Schweizer Trio / Manfred Schoof / Barney Wilen - Jazz Meets India (1967)
Quincy Jones - In Cold Blood (1967)
George Gruntz - Noon in Tunisia (1967)

Ook een hele hoop jaartallen gecorrigeerd. Ik kan weer rustig slapen vanavond.

Koenr schreef:
Ja daar gaan de komende jaren veel parels voorbij komen.

DIt was mijn lijstje voor '66:

The Heptones - Gunmen Coming to Town
Laurel Aitken - Call the Doctor
Laurel Aitken - Lonesome Traveller
Laurel Aitken - Woman Sweeter Than Man
Lee "Scratch" Perry - The Woodman
Toots & The Maytals - Bam-Bam
The Upsetters - Wildcat

Delroy Wilson - Dancing Mood, natuurlijk!
In '67 komt de Rocksteady pas echt op gang, mooi lijstje gaat het zeker worden.

Even een reminder dat, hoewel het pas drie jaar later een hit werd, deze parel gewoon ook uit 1967 stamt:

Duiken jullie dit weekend net als ik ook in 1967, jongens? Ik heb nog maar twee nominatielijstjes ontvangen De deadline om te nomineren is vrijdag 16 juli, 23u59

7 users stuurden al hun nominatielijstjes voor 1967. Bedankt jongens!

zaaf, DjFrankie, Koenr, Johnny Marr (en naar het schijnt volgen er nog wel een paar lijstjes binnenkort ), Salvadore, Shaky en mezelf.

Daar kunnen er uiteraard altijd wel nog een paar bij, in zo goed als elk genre heeft er zich nog geen kopgroep gevormd die op koers is naar een zekere deelname aan ronde 2. Zeker in toch wel toffe categorieën als jazz en anderstalig.

Stellen jullie nog even orde op zaken? Poek, aerobag, Edgar18, Venceremos, herman, AOVV, Teunnis, Choconas, Funky Bookie, LucM, jeroentjuhh, esteban, stardust_be?

DAN NOG IETS HEEL BELANGRIJKS: Omdat ik volgend weekend in de Ardennen zit, moet ik noodgedwongen de deadline een dagje vervroegen. Naar donderdag 15 juli 23u59, met andere woorden. Gelieve hier rekening mee te houden

Best wel veel singles uit 1967 die in een heel ander jaar op album zijn verschenen, of helemaal niet. Dawn Penn b.v. pas in 1994.

Zoals gewoonlijk bij jaartallen van voor mijn tijd, haak ik graag aan wanneer de nominaties binnen zijn.

zaaf
esteban schreef:
Zoals gewoonlijk bij jaartallen van voor mijn tijd, haak ik graag aan wanneer de nominaties binnen zijn.
volkomen eens

Poek schreef:
Best wel veel singles uit 1967 die in een heel ander jaar op album zijn verschenen, of helemaal niet. Dawn Penn b.v. pas in 1994.

Volgens mij die van Dawn Penn wel al in 1967, maar wel in een wat ruwere versie dan de 1994-versie.

45cat - Dawn Penn - You Dont Love Me / Love Me Girl - Coxsone - Jamaica

Misschien dat ik hem wel nomineer, maar er is best veel goede reggae/ska/rocksteady dit jaar, dus of 'ie bij de beste 10 zit...

Weten niet of tippen mag, maar wie nog een leuk Nederlandstalig nummer zoekt...

Voordat je verdergaat naar YouTube

herman schreef:

Is uit 1966 toch? Maar wellicht iets voor de Nederlandstalige ladder volgend jaar.

Ja, nu je het zegt.

Het valt me op dat de spoeling wat dun is, al bedenk ik me nu wel Arme Joe.

Omg, jullie hebben alleen nog maar vandaag en morgen om jullie nominaties in te sturen. Laatste reminder dus dit bericht Hopelijk tot snel in mijn PM-box!

ArthurDZ schreef:
DAN NOG IETS HEEL BELANGRIJKS: Omdat ik volgend weekend in de Ardennen zit, moet ik noodgedwongen de deadline een dagje vervroegen. Naar donderdag 15 juli 23u59, met andere woorden. Gelieve hier rekening mee te houden

herman schreef:

Tuurlijk mag dat, graag zelfs! Brengt hier tussen alle posts van mij met de nominaties en uitslagen ook weer wat leven in de brouwerij.

In dat geval: vinden jullie The Big Lebowski ook zo'n geweldige film? Met dat geweldige psychedelische (country/folk) nummer?

Poek schreef:
In dat geval: vinden jullie The Big Lebowski ook zo'n geweldige film?

Geweldige film? Is er ooit een betere film gemaakt? Nee toch? Zelfs Borat kan niet over de genialiteit van The Big Lebowski, de beste/grappigste/mooiste film ooit gemaakt, maar toch ben ik Condition vergeten

Johnny Marr schreef:
(quote)

Geweldige film? Is er ooit een betere film gemaakt? Nee toch? Zelfs Borat kan niet over de genialiteit van The Big Lebowski, de beste/grappigste/mooiste film ooit gemaakt, maar toch ben ik Condition vergeten

Ojee. Kon je het nog maar herstellen voor de deadline!

Poek schreef:
(quote)

Ojee. Kon je het nog maar herstellen voor de deadline!

Is al gebeurd joh! Heb 'm toegevoegd aan de categorie blues/roots/country, geen paniek Poekie!

Gast
geplaatst: vandaag om 06:28 uur

geplaatst: vandaag om 06:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.