menu

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1974: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
avatar van herman
ArthurDZ schreef:
Overall het opvallendste in de nummers-categorie vind ik de complete afwezigheid van A Day In The Life en het was zelfs niet close. Wat jullie?

Zeker opvallend, ik zou hem zeker hebben genoemd, maar ik heb me bij tijdsgebrek gefocust op de 'kleinere' genres.

avatar van Venceremos
Mijn rocksteady-lijstje:

Slim Smith – Hip Hug; Desmond Dekker – Fu Manchu; Peter Tosh - I'm the Toughest; The Jamaicans – Ba Ba Boom; Delroy Wilson – Riding for a Fall; Bob Andy - I've Got to Go Back Home; Alton Ellis - I'm Still in Love with You; The Heptones – Why Did You Leave?; Ken Boothe - I Don't Want to See You Cry; The Paragons – When the Lights Are Low


avatar van ArthurDZ
De nummer van het jaar-categorie dit jaar alleen al though, damn. Alleen maar meesterwerken Morgen de rest van de playlist luisteren, ik kan bijna niet wachten

avatar van ArthurDZ
Dit zijn nog eens alle genomineerden, maar dan naar aantal nominaties (=aantal categorieën waarin ze genomineerd zijn). Straks leggen we deze eens naast het lijstje met winnaars, en dan zien we vanzelf wie de grootste winnaars en grootste verliezers zijn. Opvallendste afwezige wat mij betreft: The Who.

10

Nico (9 keer met The Velvet Underground, één keer apart)

9

The Velvet Underground

8

The Doors

7

Leonard Cohen
Nina Simone
The Beatles

6

Captain Beefheart and His Magic Band

5

Alexander von Schlippenbach
Aretha Franklin
Love
Pink Floyd

4

Caetano Veloso
John Coltrane
The Jimi Hendrix Experience

3

Cecil Taylor
Françoise Hardy
Nara Leão
The Kinks
The Mothers Of Invention

2

Albert King
Antônio Carlos Jobim
Bob Dylan
Cream
Don Cherry
Gal Costa
Gilberto Gil
James Carr
Jefferson Airplane
Jorge Ben
Nancy Sinatra & Lee Hazlewood
Procol Harum
The Box Tops
Tim Buckley
Tim Hardin
Van Morrison

1

Albert Ayler
Big Mama Thornton
Bobbie Gentry
Buffalo Springfield
Chico Buarque
Cuby + The Blizzards
Dandy and his Group
David McWilliams
Dawn Penn
Desmond Dekker & The Aces
Diana Ross & The Supremes
Ennio Morricone
Ethiopians
Etta James
Jacques Brel
James Brown
France Gall
Fred McDowell
John Barry
John Mayall & The Bluesbreakers
Keith & Tex
Lee Morgan
Martha and the Vandellas
Marvin Gaye & Tammi Terrell
McCoy Tyner
Michel Legrand
Miriam Makeba
Mississippi John Hurt
Paul Butterfield Blues Band
Pharoah Sanders
Philip Cohran and the Artistic Heritage Ensemble
Prince Buster
Ravi Shankar
Sergio Mendes & Brasil '66
Slim Smith
Smokey Robinson & The Miracles
The Byrds
The First Edition
The Moody Blues
The Rolling Stones

avatar van Teunnis
Alexander von Schlippenbach in hetzelfde rijtje als Pink Floyd en Aretha Franklin

avatar van ArthurDZ
Reeds lijstjes mogen ontvangen van zaaf, DjFrankie, Funky Bookie, Poek, Edgar18 en LucM.

Wie volgt? Shaky, Venceremos, Johnny Marr, SBube, esteban, Koenr, Teunnis, aerobag, Choconas, stardust_be, Manfield, remcodulac, wibro, motel matches, Salvadore, herman, AOVV, Barney Rubble, jeroentjuhh?

Jullie hebben nog tot en met vrijdagavond 23u59. De lijst met genomineerden vinden jullie hier.

avatar van SBube
Gestemd!

avatar van ArthurDZ
SBube schreef:
Gestemd!


Bedankt

avatar van Barney Rubble
Gaat goed komen.

avatar van Shaky
Thanks voor de reminder: ingeleverd.

avatar van ArthurDZ
That makes me a happy panda!

avatar van esteban
Ik doe m'n best op tijd te zijn.

avatar van AOVV
Ik heb de deadline zelfs in m'n agenda staan. Dedication ofzo.

avatar van ArthurDZ
Zo, eerst nog even de laatste paar lijstjes verwerken, en dan sla ik aan het presenteren x

Iemand een voorkeur voor de locatie van deze Jordy-editie? Ik twijfel tussen een vies verloederd steegje in New York ter ere van The Velvet Underground , of het zonnige, psychedelische Venice Beach ter ere van The Doors

avatar van ArthurDZ
Opperrechter Koenr heeft nog een paar harde keuzes te maken, maar die vallen allemaal in de categorieën nummers en overige, dus laten we vast van start gaan met de albumcategorieën!

https://media.giphy.com/media/l9Tllo1thElT5gvVOU/giphy.gif

avatar van Koenr
ArthurDZ schreef:
Zo, eerst nog even de laatste paar lijstjes verwerken, en dan sla ik aan het presenteren x

Iemand een voorkeur voor de locatie van deze Jordy-editie? Ik twijfel tussen een vies verloederd steegje in New York ter ere van The Velvet Underground , of het zonnige, psychedelische Venice Beach ter ere van The Doors

Beiden toplocaties natuurlijk, maar Venice Beach komen we in het grote jaar van Del Rey wellicht nog een keer?

avatar van zaaf
In dat vieze NY steegje komen we anders nooit meer

avatar van Koenr
Deels vanwege de ervaringen in 1967 gok ik.

avatar van ArthurDZ
Jullie hebben beslist, een vies steegje in New York is deze keer de locatie van de Jordy's. Iets waar de plaatselijke straatboefjes en heroïnedealers zoals zaaf heel erg blij mee zullen zijn

Albums: avant-garde


Alexander von Schlippenbach - Globe Unity
Captain Beefheart and His Magic Band - Safe as Milk
Cecil Taylor - Conquistador!
Don Cherry - Symphony for Improvisers
John Coltrane - Kulu Sé Mama
The Mothers of Invention - Absolutely Free
The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico

Zoals altijd bijten we de spits af met avant garde. Zo hoeven de mensen die te laat gekomen zijn (meestal omdat ze onderweg zijn bestolen), hun jas nog bij de vestiaire willen deponeren, nog aan de bartoog hangen of staan te kletsen, zich allemaal niet te haasten, want om deze rare snuiters geeft toch niemand? Nou, de kiescommissie van deze editie (bestaande uit maar liefst 20 users, waarvoor dank) let wel op hoor, 13 van hen brachten hun stem uit op deze categorie. En daarvan gingen maar liefst 7 naar The Velvet Underground, samen met The Doors de blikvangers en kemphanen van deze editie.

Het is dus een gek beeld zo bij de eerste prijsuitreiking, terwijl Lou, John, Moe, Sterling en Nico zich een weg naar voren banen: ongeïnteresseerd geroezemoes van het publiek, gejuich van de MuMe-garde aan de tafeltjes het dichtste bij het podium, en dronken boegeroep van Jim Morrison aan het Doors-tafeltje, dat op een of andere manier nu al dichter bij de bar geschoven staat dan toen ik de zaaldecoratie in orde bracht eerder vandaag. Het belooft een interessante avond te worden.

De 7 VU-stemmers waren: zaaf, DjFrankie, Funky Bookie, LucM, Johnny Marr, AOVV en Teunnis.

avatar van ArthurDZ
Albums: blues


Albert King - Born Under a Bad Sign
Cream - Disraeli Gears
Cuby + The Blizzards - Groeten Uit Grollo
Fred McDowell - Long Way from Home
John Mayall & The Bluesbreakers – Crusade
Mississippi John Hurt - The Immortal
Nina Simone - Sings the Blues
Paul Butterfield Blues Band – The Resurrection of Pigboy Crabshaw

"Ten eerste hé, het is Albertoooo" begint Albert King zijn overwinningsspeech. Even is er verwarring in de zaal, Albert King is toch geen dikke blanke kapper? En we hebben toch helemaal geen opera-categorie bij de Jordy's? Plots komen een man in een rood hemd en man met een bobtail-handpop het podium oprennen en de valse Albert King bij de microfoon wegduwen. We horen de man in het rode hemd nog net zeggen dat het heel lelijk is wat Alberto King zojuist gedaan heeft, en dat hij kan fluiten naar zijn tien chocoladetaarten. Wat is dat hier, esteban heeft niet eens meegestemd dit jaar (geen probleem hoor es, still loving you). Dan komt de echte Albert King het podium opgelopen, zijn trein vanuit het diepe zuiden had vertraging haha, wat een misverstand. Komt ervan als je onder een slecht sterrenbeeld geboren bent.

Team Albert King: DjFrankie, LucM, Shaky en debuterend jurylid Poeha!

avatar van ArthurDZ
Albums: folk


Bob Dylan - John Wesley Harding
Buffalo Springfield - Buffalo Springfield Again
Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen
Nico - Chelsea Girl
The Byrds - Younger Than Yesterday
Tim Buckley - Goodbye and Hello
Tim Hardin - Tim Hardin 2

Over naar de folkies. Hoe spannend en nek aan nek deze editie vaak ook was, bij beste folkalbum stond al van in het begin vast dat de Canadese bard Leonard Cohen hier met de eer zou gaan lopen. Maar liefst negen stemmers kreeg ie achter zich, namelijk zaaf, DjFrankie, Edgar18, LucM, Barney Rubble (eveneens een nieuwe aanwinst in ons juryteam), herman, Koenr, stardust_be en ikzelf. Komt ervan als je geboren bent met de gift van een gouden stem.

Terwijl de zaal in luid applaus uitbarst voor Leonard, is het aan Shaky, aerobag en Choconas om Tim Buckley te troosten. "Misschien moet je het eens in de avant garde-categorie proberen Tim oude jongen", zegt aerobag tegen zijn naamgenoot. "Volgens mij is de concurrentie daar minder moordend". Bij Tim Buckley gaat er een licht op.

avatar van ArthurDZ
Albums: jazz


Alexander von Schlippenbach - Globe Unity
Cecil Taylor - Conquistador!
Don Cherry - Symphony for Improvisers
John Coltrane - Kulu Sé Mama
Lee Morgan - Corn Bread
Nina Simone - High Priestess of Soul
Philip Cohran and the Artistic Heritage Ensemble - On the Beach

Wordt 1967 het jaar waarin John Coltrane eindelijk de award voor beste jazzalbum wint? Nee hoor, en dat is de schuld van AOVV, aerobag en Koenr, die in de laatste stemdag nog even doodleuk Philip van 0 naar 3 votes tilden, over John Coltrane die er op dat moment 2 had. Geen postuum beeldje voor John maar wel gerechtigheid, want blijkbaar is On The Beach wel echt een meesterwerkje en ben ik zowaar benieuwd. Mooie recensie Nick!

Opnieuw commotie in de zaal, Alice is niet blij met de uitslag en gooit woedend haar saxofoon naar het podium, maar gooit mis en raakt in de plaats Barney Rubble, die ironisch genoeg wel gestemd heeft op haar man. Gelukkig had ik hem aangeraden een helm te dragen dus Barney leeft nog, maar tot grote verbazing van iedereen is het dit keer niet Teunnis die als eerste in een dwangbuis mag gaan afkoelen in de time out-kamer.

avatar van ArthurDZ
Albums: live


Albert Ayler - Albert Ayler in Greenwich Village
Big Mama Thornton - Big Mama the Queen at Monterey
Ravi Shankar - At the Monterey International Pop Festival

De live-categorie kan eindelijk meedoen, en maakt zijn waarde meteen kenbaar door drie artiesten in het zonnetje te zetten die in andere categorieën niet meededen. Met vier stemmers nog niet de populairste categorie, maar ze kwamen wel tot een consensus: Albert Ayler mag de eerste (chronologisch gezien) beste livealbum-Jordy op z'n schouw zetten met dank aan aerobag en Teunnis. Hij komt wel gewoon netjes op tijd op het podium aan, want Greenwich Village ligt op wandelafstand van ons geliefde vieze steegje

avatar van ArthurDZ
Albums: pop


Françoise Hardy - Ma Jeunesse Fout le Camp...
Leonard Cohen - Songs Of Leonard Cohen
Love - Forever Changes
The Beatles - Magical Mystery Tour
The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
The Kinks - Something Else
Tim Hardin - Tim Hardin 2

Nog een categorie waar het niet bepaald spannend was: The Beatles wisten 9 stemmers aan zich te binden, namelijk zaaf, DjFrankie, Funky Bookie, Edgar18, LucM, Johnny Marr, SBube, Shaky en Choconas. Hun tweede award voor beste popalbum met andere woorden, na Rubber Soul twee jaar eerder. Proficiat lads!

Terwijl de Fab Four het podium beklimt, barst de zaal in een oorverdovend gejuich uit. De decibles schieten werkelijk door het dak. Is Beatlemania terug? Nee hoor, het zijn Edgar Allen Poe, Oscar Wilde, Marilyn Monroe, Karl Max, Ghandi en de rest van de Sgt. Pepper's-albumhoes maar, die allemaal zijn meegekomen voor deze feestelijke avond. Of begint de heroïne die zaaf me eerder verkocht heeft, eindelijk te werken? Het is dat of de LSD van Johnny Marr. Hips!

avatar van Teunnis
Erg jammer van de blues-categorie, vond het een heel middelmatig album. Idem dito voor de popwinnaar, maar die had ik zien aankomen.

avatar van ArthurDZ
Albums: rock


Captain Beefhart and His Magic Band – Safe as Milk
Love - Forever Changes
Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
The Beatles - Magical Mystery Tour
The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
The Doors - Strange Days
The Doors - The Doors
The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced
The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico

De eerste categorie waarin The Doors en The VU in directe confrontatie kwamen met elkaar. Maar deze categorie zit barstensvol kanonnen natuurlijk, allemaal moderne klassiekers (want dit is 1967 natuurlijk dus dit zijn allemaal nieuwe platen. Gretz, waar blijf je?). Toch waren het vooral voorgenoemde twee bands die het strijdtoneel naar zich toetrokken. Maar zoals dat vaak gaat in forumspelletjes, meerdere ijzers in het vuur is eerder een vloek dan een zegen, dus stranden The Doors en Strange Days op respectievelijk 4 en 3 stemmen, terwijl de banaan er 6 kreeg, van Edgar18, herman, aerobag, Koenr, Teunnis en ikzelf.

En zo mag Lou nog eens lekker zelfingenomen het podium opslenteren, en... wacht eens even, zag ik nu net het tafeltje van Jim als een magneet naar de bar trekken?

avatar van ArthurDZ
Albums: score


Ennio Morricone - A Fistful of Dollars
John Barry - You Only Live Twice
Michel Legrand - Les Demoiselles de Rochefort

Zal deze categorie ooit eens door iemand anders gewonnen worden dan door Ennio? Ook deze keer heel soeverein gewonnen, met dank aan LucM, SBube, Shaky, Poeha, Salvadore, aerobag, Koenr en Choconas.

avatar van Choconas
Teunnis schreef:
Erg jammer van de blues-categorie, vond het een heel middelmatig album.

Ja, inderdaad, waar is Kanye als je hem nodig hebt?

avatar van ArthurDZ
Albums: soul, funk, R&B


Aretha Franklin - I Never Loved a Man the Way I Love You
James Carr - You Got My Mind Messed Up
Nina Simone - High Priestess of Soul
Nina Simone - Silk & Soul
Nina Simone - Sings the Blues

Deze categorie was echt 'a sight to behold' deze keer. Nina die niet aan de bak komt in een categorie? Tot nu toe nog nooit gebeurt! Onze queen Nina, die het klassement 'meeste Jordy's gewonnen' volgens mij aanvoert op dit moment, kreeg voor de eerste keer ooit zwaar hard op haar doos, en wel van Aretha. De twee temperamentvolle diva's zitten elkaar al de hele avond uit te dagen en te pesten, maar doordat Barney Rubble precies tussen hun twee tafeltjes inzit, krijgt hij de meeste borden, glazen en bestek op zijn dak. Arme jongen! Het is zelfs zo erg dat Albert King 'm komt vragen of ze niet toevallig op dezelfde dag jarig zijn.

Maar goed, het is Aretha die het beeldje in haar handtas mag steken vanavond, en daar mag ze Funky Bookie, Edgar18, LucM, Shaky, herman en Teunnis voor bedanken.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:11 uur

geplaatst: vandaag om 07:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.