Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
0
geplaatst: 7 augustus 2021, 12:32 uur
0
geplaatst: 7 augustus 2021, 12:33 uur
Oh woeps, verkeerd genoteerd. Dan gaat John Barry bij deze van één naar twee stemmen.

2
geplaatst: 7 augustus 2021, 12:41 uur
Albums: wereld
Antônio Carlos Jobim - Wave
Gal e Caetano Velloso - Domingo
Jorge Ben - O Bidu
Nara Leão - Vento de Maio
Sergio Mendes & Brasil '66 - Equinox
Een tweede wereldalbum-award voor Nara, na haar eerdere winst in '65. Dit was ook zo'n spannende categorie trouwens, tot het laatste lijstje stonden zowel Jorge Ben, Gal e Caetano als Nara alle drie ex aequo op twee stemmen. Tot Teunnis zaaf en herman kwam versterken en zo Nara naar de overwinning hielp. Hoeveel smeergeld zou Teun hiervoor ontvangen hebben van herman en zaaf? Welke journalist wil dit even uitzoeken (niet naar mij kijken, ik werk als al even als copywriter).
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 12:43 uur
0
geplaatst: 7 augustus 2021, 12:47 uur
Terechte winnaar (geweldig album), met voorbehoud dat Paul Butterfield Blues Band – The Resurrection of Pigboy er niet veel voor onderdoet. Nina Simone wellicht derde stek.
2
geplaatst: 7 augustus 2021, 12:48 uur
Albums: anderstalig
France Gall - 1968
Françoise Hardy - Ma Jeunesse Fout le Camp...
Gal e Caetano Velloso - Domingo
Jorge Ben - O Bidu
Nara Leão - Vento de Maio
Scoort Nara een een-tweetje met de anderstalige categorie, zoals in 1965? Het antwoord is, nee! Alle drie haar 'backers' in de vorige categorie, liepen nu namelijk over naar Françoise. Heel verdacht allemaal, ruiken jullie dat stinkend zaakje ook vraag ik mij af? Hoe dan ook, na Brazilië in '65 en Chili in '66, is Frankrijk het derde land dat deze award wint! Geert jij houdt al deze stats toch bij, mag ik hopen? Hoe dan ook, naast zaaf, herman en Teunnis waren ook DjFrankie, LucM en stardust_be wel fan van Françoise's album dit jaar.
Johnny Marr schreef:
Ik ga Zoe Barnes wel even bellen om dit uit te zoekeuu! Snapjum, ArthurDZ?
Megagoe bezig trouwens!
Ik ga Zoe Barnes wel even bellen om dit uit te zoekeuu! Snapjum, ArthurDZ?
Megagoe bezig trouwens!
Nee, maar ik heb het even gegoogled en weet nu dus dat jij ook House Of Cards aan het verscheuren bent op dit moment.
En bedankt, ik doe m'n best!
0
geplaatst: 7 augustus 2021, 12:50 uur
Zo, nu even pauze terwijl ik iets ga eten en een bezoekje ga brengen aan de plaatselijke bib. Welke films zou ik lenen, Koenr?
Tot straks!
Tot straks!
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 12:56 uur
ArthurDZ schreef:
Zo, nu even pauze terwijl ik iets ga eten en een bezoekje ga brengen aan de plaatselijke bib. Welke films zou ik lenen, Koenr?
Tot straks!
Tot straks!
De ultieme '67-classic is wat mij betreft Playtime (1967)
Obscuurdere aanraders: Jôen (1967) en Nihon Shunka-kô (1967)
3
geplaatst: 7 augustus 2021, 13:07 uur
Leuke editie tot nu toe. Wel wat ruig, deze steeg in New York:https://image.shutterstock.com/image-photo/man-shows-thumb-arm-bandaged-260nw-1156887112.jpg
3
zaaf
geplaatst: 7 augustus 2021, 13:28 uur
ik heb wel wat spul om je pijn te verzachten. de eerste is van mij...
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 14:10 uur
Venceremos schreef:
Jammer, dacht dat ik nog een weekje de tijd zou hebben.
Jammer, dacht dat ik nog een weekje de tijd zou hebben.
Oh jammer idd! Misschien had ik nog een laatste tagrondje moeten inlassen.
Koenr schreef:
(quote)
Heb ik niet meteen zien liggen, maar in de P-bak wel met Performance en Platoon aan de haal gegaan. En dan op goed geluk door naar de C-bak, Carrie en Come And See gescoord. Dus er komen nog een paar mooie filmavondjes aan! Verder nog een verhalenbundel van Jorge Luis Borges en Afdaling In De Hel: Europa 1914-1945 van Ian Kershaw, ik ben dus tevreden.

Maar voor ik in de zetel ga liggen met mijn lees- en kijkvoer, eerst nog even deel twee van de Jordy's natuurlijk!
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 14:22 uur
Heb ik jullie even lang in spanning gehouden zeg, want album van het jaar 1967, hoe zit het daar mee? Hier was de strijd gek genoeg een stuk minder spannend dan bij de vrij overlappende beste rockalbum-categorie. Doors-stemmers fladderden wat meer naar de andere genomineerden, terwijl de VU-fanboys harder bleven vasthouden aan hun teergeliefde banaantje.
Ik heb het hier natuurlijk over zaaf, DjFrankie, Edgar18, herman, aerobag, Koenr en Teunnis
Captain Beefheart and His Magic Band - Safe as Milk
Leonard Cohen - Songs Of Leonard Cohen
Love - Forever Changes
Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
The Beatles - Magical Mystery Tour
The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
The Doors – The Doors
The Doors - Strange days
The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced
The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
En zo troeft New York opnieuw LA af, het staat 3-0 ondertussen. Niet dat Jim nog doorheeft wat er gebeurt natuurlijk, nu hij de barman heeft weggejaagd en vrij is om al het bier dat voor onze talloze gasten bedoeld was, zelf op te drinken. En ook Lou, John en de rest beginnen wat glazig voor zich uit te staren. I'm Waiting For My zaaf? Nu in ieder geval niet meer!
Ik heb het hier natuurlijk over zaaf, DjFrankie, Edgar18, herman, aerobag, Koenr en Teunnis
Album van het jaar 1967
Captain Beefheart and His Magic Band - Safe as Milk
Leonard Cohen - Songs Of Leonard Cohen
Love - Forever Changes
Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn
The Beatles - Magical Mystery Tour
The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
The Doors – The Doors
The Doors - Strange days
The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced
The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
En zo troeft New York opnieuw LA af, het staat 3-0 ondertussen. Niet dat Jim nog doorheeft wat er gebeurt natuurlijk, nu hij de barman heeft weggejaagd en vrij is om al het bier dat voor onze talloze gasten bedoeld was, zelf op te drinken. En ook Lou, John en de rest beginnen wat glazig voor zich uit te staren. I'm Waiting For My zaaf? Nu in ieder geval niet meer!
0
geplaatst: 7 augustus 2021, 14:30 uur
Nummers: avant garde
Alexander von Schlippenbach - Globe Unity
Captain Beefheart & His Magic Band - Yellow Brick Road
Captain Beefheart & the Magic Band - Sure 'Nuff 'N Yes, I Do
Cecil Taylor - With (Exit)
Pink Floyd - Interstellar Overdrive
The Mothers Of Invention - Brown Shoes Don't Make It
The Velvet Underground - Heroin
The Velvet Underground - Venus In Furs
The Velvet Underground - White Light / White Heat
En zo kunnen we naadloos overgaan naar de nummers-categorie, en kunnen de boys en girls van The VU gewoon blijven staan want Venus In Furs wint beste avant garde-song! Waarbij het opviel dat Venus in de smaak viel bij de mensen die min of meer als eerste gestemd hebben, namelijk zaaf, DjFrankie, Poek, Edgar18, LucM en mezelf. Latere stemmers stemden vooral op Beefheart, Alexander en Heroin, maar de voorsprong was al te groot. Vierde prijs voor The Velvet Underground dus alweer, Andy Warhol mag tevreden zijn!
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 14:36 uur
Nummers: blues, country, roots
Albert King - Born Under a Bad Sign
Bobbie Gentry - Ode to Billie Joe
Captain Beefheart and His Magic Band - Sure 'nuff 'n Yes I Do
Cream - Sunshine of Your Love
Nina Simone - I Want a Little Sugar in My Bowl
The First Edition - Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In)
Deze categorie was zo nipt en spannend dat rechter Koen de knoop heeft moeten doorhakken. Daar zaten Albert King, Cream en Captain Beefheart in verstrengeld (nee dat was echt geen zicht), maar het is dus de laatste die van Koen het beeldje mocht krijgen. De kapitein is hem dankbaar, samen met zijn scheepsmaatjes zaaf, Salvadore, Barney Rubble en AOVV (het gaat hier dus om een schip waar iedereen constant stoned rondloopt, maar Barney de enige is die dingen op z'n hoofd krijgt? Ik ruik een hit-tv-serie!). Benieuwd wat deze piraat nog zoal gaat winnen komende jaren trouwens!
0
geplaatst: 7 augustus 2021, 14:41 uur
Nummers: folk
Bob Dylan - All Along the Watchtower
Leonard Cohen - So Long Marianne
Leonard Cohen - Suzanne
Tim Buckley - Once I Was
Tim Buckley - Phantasmagoria in Two
Tim Buckley - Pleasant Street
Soeverein, de winst van Suzanne. Leonard Cohen haalde een monsterscore van tien stemmen (afkomstig van DjFrankie, Funky Bookie, Poek, Edgar18, LucM, Shaky, Salvadore, Koenr, stardust_be en een zekere ArthurDZ. Zijn naaste concurrent was alweer Tim Buckley, wiens Pleasant Street nog zes stemmers vergaarde. In veel andere categorieën genoeg voor een winst, maar niet hier!
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 14:42 uur
Leuke show tot nu toe, dat spul van zaaf zelfs niet nodig gehad, al kan dat ook met mijn door pijnstillers veroorzaakte roes (vaccin, jeweetwel) te maken hebben. Grootste en leukste verrassing is toch wel de winst van Phil Cohran. Dikke aanrader hoor!
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 14:45 uur
Nummers: jazz
Alexander von Schlippenbach - Globe Unity
John Coltrane - Expression
John Coltrane - Kulu Sé Mama (Juno Sé Mama)
McCoy Tyner - Passion Dance
Pharoah Sanders - Upper Egypt & Lower Egypt
Justice for John! Hoewel het nog heel spannend werd (het was een spannende driestrijd tussen Coltrane, McCoy en Alexander) blijft de beste man nipt de concurrentie voor, waardoor hij nu postuum zijn eerste (!) beeldje in een jazz-categorie ontvangt (A Love Supreme werd plaat van het jaar 1965, maar niet jazzplaat van het jaar, dat was Pastel Blues, weten jullie nog?). Alice Coltrane mag aldus weer los, en valt vol vreugde de volgende vier users in de armen: Barney Rubble, AOVV, Koenr en moi-même.
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 14:51 uur
Nummers: pop
David McWilliams - Days of Pearly Spencer
Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Some Velvet Morning
Procol Harum - A Whiter Shade of Pale
The Beatles - Penny Lane
The Beatles - Strawberry Fields Forever
The Box Tops - The Letter
The Kinks - Waterloo Sunset
The Moody Blues - Nights in White Satin
Omggg deze was ook razend spannend, met opnieuw een driestrijd die door Koen beslecht moest worden. Strawberry Fields Forever- en Nights In White Satin-fans weten naar wiens account ze haattweets moeten sturen, want hij koos voor Some Velvet Morning als winnaar beste popsong! Gelukkig voor Koen heeft Johnny Marr geen twitter, ik vind het alvast een terechte winnaar, al was er wel heel weinig liefde voor de popperfectie van Waterloo Sunset (enige stemmer hier, hoe dan
). Lee en Nancy verlichten alvast de heroïne-mood die The Velvet Underground op het podium hebben achtergelaten met wat bloemen, wiet en liefde. Net als Lee Hazlewood in zijn speech wil vertellen wie Phaedra is, valt de elektriciteit uit. Typisch.
De Fluwelen Ochtend-lobby: DjFrankie, herman, Koenr, Teunnis
4
geplaatst: 7 augustus 2021, 15:09 uur
Nummers: rock
Jefferson Airplane - White Rabbit
Pink Floyd - Interstellar Overdrive
Pink Floyd - See Emily Play
The Doors - The End
The Doors - When The Music's Over
Van Morrison - Brown Eyed Girl
Behoedzaam, met een zaklamp in de hand, daal ik in de kelder van de feestzaal af. Barney Rubble loopt vlak achter mij. Ik heb hem meegebracht als levend schild, voor het geval het hier gevaarlijk wordt. Want als jullie het steegje al vies vonden, nou wacht dan maar tot jullie de bijhorende kelder gezien hebben. Spinnen, ratten, rottende duivenkarkassen, half-krankzinnige leden van de door ons vergeten Byrds die niet meer aan het licht gewend zijn, het is een echte bende hier. We bereiken uiteindelijk de lichtbak, en daar zien we meteen het probleem: Jim Morrison en Ray Manzerak (en om één of andere reden, Val Kilmer) hebben de schakelaar omgedraaid en weigeren hem weer aan te zetten. Ze zagen de bui immers al hangen: The Velvet Underground scoren hun vijfde trofee, en tweede voor Venus In Furs. Ik verzeker de jongens dat ze volgend jaar sowieso opnieuw een kans maken, en krijg iedereen veilig en wel terug naar boven. Behalve Barney, die onderweg aangevallen wordt door Roger McGuinn en achterblijft.
Team Velvet Underground #5: Poek, Edgar18, herman, Koenr, Teunnis
2
geplaatst: 7 augustus 2021, 15:17 uur
Nummers: ska, reggae
Dandy and his Group - Rudy, A Message to You
Dawn Penn - You Don't Love Me
Desmond Dekker & The Aces - 007 (Shanty Town)
Ethiopians - Train to Skaville
Keith & Tex Stop That Train
Prince Buster - Ten Commandments
Slim Smith – Hip Hug
Voor wie het tijdens de popnummer-categorie al verdacht veel naar wiet vond ruiken, nu is de walm helemaal overdonderend. De eerste ska/reggae-award (ooit!) kan worden uitgereikt, en dat mag gevierd worden. Terwijl Dawn Penn op het podium haar award in ontvangst mag nemen, rollen Dandy en zijn voltallige Group joints voor iedereen, die door de Ethiopians en Prince Buster in de zaal worden uitgedeeld. Zelfs Jim en Lou vallen elkaar liefdevol in de armen, terwijl één deel van het aanwezige publiek het idee krijgt om straks te gaan protesteren tegen de oorlog in Vietnam, terwijl een ander deel plannen maakt om een vrije liefde-commune te gaan oprichten, liefst in een minder vies steegje. Wie hoort bij wie, jongens?
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 15:21 uur
Nummers: soul, funk, R&B
Aretha Franklin - (You Make Me Feel Like) a Natural Woman
Aretha Franklin - Respect
Diana Ross & The Supremes - Reflections
Etta James - I'd Rather Go Blind
James Brown - Cold Sweat
James Carr - The Dark End of the Street
Martha and the Vandellas - Jimmy Mack
Marvin Gaye & Tammi Terrell - Ain't No Mountain High Enough
Nina Simone - I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free
Smokey Robinson & The Miracles - The Tears of a Clown
De Jordy's zouden natuurlijk de Jordy's niet zijn als Nina niet minstens één award op haar naam zou kunnen schrijven, natuurlijk. Met een beetje hulp van rechter Koen weet ze Etta James voor te blijven en hoeft ze in ieder geval niet meer te wensen hoe het zou zijn om drie jaar achtereen een Jordy te winnen. Nina is volgens mij de enige artieste die in drie edities Jordy's een prijs weet te winnen, erg knap dus! Ik ben benieuwd of het haar in 1968 ook lukt, of dat bijvoorbeeld ene Aretha F. roet in het eten zal proberen gooien met een resem klassiekers.
Bob Dylan is overigens de enige artiest die in vier edities (dus inclusief 2020) genomineerd is geweest, ook een mooi record.
Voor Nina stemden: Salvadore, aerobag, Koenr, Teunnis
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 15:26 uur
Nummers: wereld
Caetano Veloso - Alegria, Alegria
Chico Buarque - Roda Viva
Gilberto Gil - Domingo No Parque
Nara Leão - Quem Te Viu, Quem Te Vê
En ook deze categorie was super spannend: Caetano haalde drie stemmen, Gilberto vier, maar de winnares is wederom Nara (en Chico was er ook, meer valt er niet over te zeggen)! Vijf stemmers wist ze aan zich te binden, namelijk zaaf, Salvadore, AOVV, aerobag en Teunnis (met dit soort resultaten hoeft hij deze keer misschien zelfs geen dwangbuis aan, waar gaan we dat schrijven!).
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 15:33 uur
Nummers: anderstalig
Caetano Veloso - Alegria, alegria
Françoise Hardy - Il N'y a Pas d'Amour Heureux
Gilberto Gil - Domingo no parque
Jacques Brel - La Chanson des Vieux Amants
Jacques Brel, baas die hij is, verlengt zijn eigen titel: ook in 1967 wint hij de award voor beste anderstalige nummer. Eén keer genomineerd, één keer gewonnen, een score van 100%. Wat een baas. Zie hem daar staan ook, op het podium: quasi-nonchalant, rokend als een schoorsteen maar het toch stijlvol laten lijken, een intelligente speech geven die bol staat van de filosofie... heb ik al gezegd wat een baas het is? Het zou toch jammer zijn mocht hij pakweg na 1968 zich vooral op films en boottochtjes gaan richten en zijn hectische opname-en tourschema drastisch verminderen om in de tien jaar daarna bijna niks meer uit te brengen, toch? Maar ach, dat zal wel niet zeker...
Team Jacques waren: Edgar18, LucM, SBube, Johnny Marr, Poeha, herman, AOVV, stardust_be, Choconasen ikzelf. Tien stuks maar liefst!
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 15:39 uur
Nummers: hitparade
Miriam Makeba - Pata Pata
Procol Harum - A Whiter Shade of Pale
The Beatles - Penny Lane
The Box Top – The Letter
The Doors - Light My Fire
The Kinks - Waterloo Sunset
The Rolling Stones - Ruby Tuesday
Kijk eens aan, The Velvet Underground is nergens te bekennen en plots winnen The Doors zowaar ook eens iets! Light My Fire was geen knoert van een top 40-hit dit jaar, maar bleef toch mooi tien weken lang hangen in de lijst met een 25ste plek als hoogste positie, en volgens ons als collectief was er dit jaar niks mooier in die lijst te vinden. Niet door mij trouwens #waterloosunsetrulesverdamme
Maar wel door Funky Bookie, Poek, AOVV, aerobag en Choconas.
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 15:45 uur
Over spannende categorieën gesproken, wat een nagelbijter dit! De twee Doors-songs, twee VU-songs en, voor mij enigszins verrassend, Brown Eyed Girl maakten alle vijf serieuze kans op de overwinning. Maar The Doors zijn nu echt losgekomen (beetje laat jongens, maar ok) en scoren dus knap een zege in deze prestigieuze categorie. Their only friend is dus echt wel the end, kijk eens aan.
Leonard Cohen - Suzanne
Love - Alone Again Or
The Doors - The End
Maar het was nipt hoor: ArthurDZ, LucM, AOVV en aerobag mogen trots zijn op hun uitstekende keuze in deze.
En nu is het dus aan The Doors om gewoon op het podium te blijven staan tussen twee winsten door. Jim twijfelt even tijdens de overwinningsspeech. Zou hij zijn penis tonen aan het publiek, of niet? Jim besluit het niet te doen. Wie weet, misschien een andere keer. Maar misschien ook niet.
Nummer van het jaar
Leonard Cohen - Suzanne
Love - Alone Again Or
The Doors - The End
Maar het was nipt hoor: ArthurDZ, LucM, AOVV en aerobag mogen trots zijn op hun uitstekende keuze in deze.

En nu is het dus aan The Doors om gewoon op het podium te blijven staan tussen twee winsten door. Jim twijfelt even tijdens de overwinningsspeech. Zou hij zijn penis tonen aan het publiek, of niet? Jim besluit het niet te doen. Wie weet, misschien een andere keer. Maar misschien ook niet.
0
geplaatst: 7 augustus 2021, 15:46 uur
Opnieuw een mini-pauze. Tot zo voor de laatste drie categorieën!
1
geplaatst: 7 augustus 2021, 16:41 uur
Overig: beste nieuwkomer
Alexander von Schlippenbach
Captain Beefheart and His Magic Band
Leonard Cohen
Pink Floyd
The Doors
The Jimi Hendrix Experience
The Velvet Underground (& Nico)
Hier ging het pas echt nek aan nek tussen de deuren en de ondergrondse. Maar kijk, drie op een rij voor Jim, Ray, John en Robbie! Dit met dank aan Funky Bookie, LucM, Johnny Marr, Shaky, AOVV, Choconas en mezelf, die twee vijfsterrenplaten met talloze klassiekers droppen in één jaar tijd wel wilden belonen met een beste nieuwkomer-award! En in de volgende categorie komen ze ook voor, dus of dit vier op een rij wordt...?
* denotes required fields.