MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
Overig: mooiste hoes

Antônio Carlos Jobim - Wave
Love - Forever Changes
The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
The Doors - Strange Days
The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico

Nee, zoveel eer wilde de New Yorkse delegatie nou ook weer niet geven aan hun Westkust-concurrentie. Het werd hier ook nog flink spannend: ook The Beatles en Love haalden vier stemmen, dus moest rechter Koen nog even orde op zaken stellen in het voordeel van het kunstwerk van Andy Warhol. En dat te bekenden dat Wave en Strange Days elk ook drie stemmers achter zich hadden.

DjFrankie, Funky Bookie, Edgar18 en Salvadore, deze overwinning komt door jullie!

Overig: artiest van het jaar

Aretha Franklin
John Coltrane
Leonard Cohen
Nina Simone
The Beatles
The Doors
The Jimi Hendrix Experience
The Velvet Underground (& Nico)

En ja hoor, award 7 voor The Velvet Underground, waarom niet? The Beatles en The Doors deden ook goed mee met 5 stemmen elk, maar er stond dit jaar gewoon geen maat op The Velvet Underground. In vieze steegjes krijgen deze muzikanten natuurlijk een +200 field bonus in zowel hun Attack en Defense ofzo, toch Slowgaze?

De 7 stemmers die The VU aan award 7 hielpen, zijn zaaf, DjFrankie, Poek, aerobag, stardust_be, Teunnis en ikzelf (ik vond ze niet echt debutanten aangezien ze verleden jaar al een fixture waren op onze Jordy's).

En zo kwam alweer een nieuwe awardceremonie vol doldwaze avonturen ten einde. Mag ik de twintig deelnemers aan de finale, en de veertien mensen die de shortlists hebben helpen samenstellen, bedanken voor hun gewaardeerde medewerking? En veilig thuis hé mannen, hou voor de zekerheid messen en boksbeugels maar bij de hand, je kan nooit weten wie zaaf nog op ons afstuurt (Rudi S misschien?)

ArthurDZ schreef:

En veilig thuis hé mannen, hou voor de zekerheid messen en boksbeugels maar bij de hand, je kan nooit weten wie zaaf nog op ons afstuurt (Rudi S misschien?)

Er ontgaat mij blijkbaar iets (ook teruglezen helpt niet).

Overigens van geweld en wapentuig hou ik mij verre en zaaf is voor zover ik weet ook een brave huisvader.

zaaf
never get high...

edit: lekker jobke Arthur, thanks!

Compleet vergeten.

Leuke presentatie alweer.

Leuk man, helemaal top

DjFrankie (moderator)
Top gedaan Arthur en toffe vakantie

ArthurDZ schreef:
(quote)

Miriam Makeba - Pata Pata

Dit vond ik trouwens een hele leuke. De artiest en titel zeiden me niks, maar ik herkende het meteen. Leuk dat ik nu de naam en het verhaal achter een bekend deuntje heb.

Teunnis schreef:
Erg jammer van de blues-categorie, vond het een heel middelmatig album. Idem dito voor de popwinnaar, maar die had ik zien aankomen.

De blues-albums heb ik niet allemaal beluisterd, dus dat zou ik niet weten. Maar in de categorie pop had ik liever Magical Mystery Tour i.p.v. Sgt. Pepper's zien winnen.

Nummers: ska, reggae
ArthurDZ schreef:

Dandy and his Group - Rudy, A Message to You
Dawn Penn - You Don't Love Me
Desmond Dekker & The Aces - 007 (Shanty Town)
Ethiopians - Train to Skaville
Keith & Tex Stop That Train
Prince Buster - Ten Commandments
Slim Smith – Hip Hug

Verrassende winnaar. Tof winnaar, maar met Ten Commandments voor mij de minste uit het rijtje.
ik hoop dat mensen wel met het origineel in gedachten hebben gestemd en niet op de heropname uit de jaren '90.

Dat VU de prijs voor mooiste hoes wegkaapt vind ik ook wel verrassend (mijn favoriet ging naar Wave). Vind hem eigenlijk helemaal niet mooi, wel iconisch natuurlijk. Veel iconischer worden ze ook niet, dus in die zin wel een terechte winnaar.

ArthurDZ, dank je wel weer voor een heerlijke presentatie!

Teunnis schreef:
(quote)

Dit vond ik trouwens een hele leuke. De artiest en titel zeiden me niks, maar ik herkende het meteen. Leuk dat ik nu de naam en het verhaal achter een bekend deuntje heb.

Dit had ik ook ooit bij dit nummer. Daarna ook wel een periode veel gedraaid.

Was weer een fijne presentatie Arthur, bedankt voor het opnieuw in goede banen leiden (sort of) van de avond. De award voor beste reggae/ska is wat mij betreft de grootste verrassing.

ArthurDZ schreef:
Heb ik niet meteen zien liggen, maar in de P-bak wel met Performance en Platoon aan de haal gegaan. En dan op goed geluk door naar de C-bak, Carrie en Come And See gescoord. Dus er komen nog een paar mooie filmavondjes aan! Verder nog een verhalenbundel van Jorge Luis Borges en Afdaling In De Hel: Europa 1914-1945 van Ian Kershaw, ik ben dus tevreden.

Maar voor ik in de zetel ga liggen met mijn lees- en kijkvoer, eerst nog even deel twee van de Jordy's natuurlijk!

Tof. Performance staat ook nog op de kijklijst hier, en Come and See is een meesterwerk. Van Borges heb ik ook een bundel liggen, maar daar ben ik nog niet aan begonnen.

Koenr schreef:
Was weer een fijne presentatie Arthur, bedankt voor het opnieuw in goede banen leiden (sort of) van de avond.

Grappig, ik las net je bericht, en dacht dat er stond "in goede banaan leiden". De awardshow zit nog in de kleren, denk ik..

Je was weer in vorm ArthurDZ!!!

De hall of fame

1965:

Album van het jaar: John Coltrane - A Love Supreme
Nummer van het jaar: Nina Simone - Sinnerman
Artiest van het jaar: Bob Dylan

1966:

Album van het jaar: The Beach Boys - Pet Sounds
Nummer van het jaar: Nina Simone - Four Women
Artiest van het jaar: The Beach Boys

1967:

Album van het jaar: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
Nummer van het jaar: The Doors - The End
Artiest van het jaar: The Velvet Underground (& Nico)

Leggen we het lijstje met winnaars naast het lijstje met genomineerden (zie elders in dit topic), dan zien we dat er buiten The Velvet Underground (7 op 9) geen echt grote winnaars zijn. Plots lijken The Doors met 3 op 8 nog tot de meer succesvollere deelnemers van de klas te behoren: 1 op 7 voor Nina Simone en The Beatles, 1 op 6 voor Captain Beefheart, 0 op 5 voor Love, Pink Floyd en Alexander von Schlippenbach... Maar ergens vind ik het ook wel leuk om te zien, al die enkele winnaars. Wel zo democratisch!

Winnaars

7

The Velvet Underground (& Nico)

3

The Doors

2

Leonard Cohen
Nara Leão

1

Albert Ayler
Albert King
Aretha Franklin
Captain Beefheart and His Magic Band
Dawn Penn
Ennio Morricone
Françoise Hardy
Jacques Brel
John Coltrane
Nancy Sinatra & Lee Hazlewood
Nina Simone
Philip Cohran and the Artistic Heritage Ensemble
The Beatles

En dan is het nu tijd voor... 1968! Maken jullie tussen het lopen van al die studentenbetogingen door, ook nog even tijd voor de Jordy's?

En kan een mod de topictitel aanpassen naar 1968 (Casartelli, Soledad, cosmic kid, brajoapau?)

Nominatiedeadline: vrijdag 27 augustus 23u59 (opnieuw drie weekjes tijd ipv twee, zomermaanden weet u wel)
Stemdeadline: vrijdag 17 september 23u59

En dit zijn de categorieën:

Albums:

- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige album (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)

Nummers:

- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige nummer (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
- Beste Top 40/Ultratop 50/BRT Top 30-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)

Artiesten/overig:

- Artiest van het jaar (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum of -single uitbrachten, wat jij zelf het meest relevant vindt. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Mooiste hoes

GOED OM TE WETEN:

De genretags op Musicmeter zijn leidend bij het verzamelen van je nominaties. Ben je het ergens echter helemaal niet mee eens, vind je album x eerder genre y dan genre z of liedje a op een album met genre b eerder passen onder genre c, dan mag je gerust van de genretags op MuMe afwijken. Zo corrigeren we hier onszelf in de gevallen dat de genretags op MuMe volgens genoeg mensen tekort schieten.

Rudi S schreef:
(quote)

Er ontgaat mij blijkbaar iets (ook teruglezen helpt niet).

Helpt de eerste post van dit topic je ook niet verder, in combinatie met de post van vlak hiervoor? Hoe meer zielen hoe meer vreugd uiteraard, al hoef je je uiteraard nergens verplicht toe te voelen

ArthurDZ schreef:
(quote)

Helpt de eerste post van dit topic je ook niet verder, in combinatie met de post van vlak hiervoor? Hoe meer zielen hoe meer vreugd uiteraard, al hoef je je uiteraard nergens verplicht toe te voelen

Niet goed gelezen, ik dacht tot gisteren dat dit topic over die Jordi dj te gaan blijkt het de schepper te zijn

Rudi S schreef:
Niet goed gelezen, ik dacht tot gisteren dat dit topic over die Jordi dj te gaan blijkt het de schepper te zijn

Jij denkt zeker ook dat dit nummer over jou gaat?

Poek schreef:
(quote)

Jij denkt zeker ook dat dit nummer over jou gaat?

Je zou zeggen; ze hebben mij daar goed geanalyseerd.

Voordat ik aan de slag ga met 1968, wil ik je wederom bedanken voor het organiseren van de voorgaande editie, ArthurDZ!

De juryleden bleken vaak een wat afwijkende smaak te hebben en wat mij betreft kreeg de Band Met Banaan (en Nico) echt ongezond veel lof toegezwaaid.

Neemt niet weg dat ik weer genoten heb van de ontdekkingsreis door 1967 en alweer uitkijk naar 1968!

Ik zou toch graag even een lans breken voor volgende twee prachtplaatjes uit 1968. Staan ze bij jullie reeds op de radar?

Nico - The Marble Index (1968)

https://media.s-bol.com/qGkDGGAv4Nk/550x550.jpg

Vind ik eigenlijk sinds vandaag pas officieel een prachtplaatje lang geleden eens geluisterd, maar toen was ik nog niet klaar voor deze avant-gardische proto-goth rock van deze Duitse chanteuse. Net zo koud als een gure wind door een donker besneeuwd bos in het midden van de nacht, en net zo eng. Desondanks warm aanbevolen van mijnentwege, want fascinerende, en ook wel mooie en droevige, plaat.

Genres: rock, avant-garde

Ray Barretto - Acid (1968)

https://media.s-bol.com/xOW9Angy6Ll/550x549.jpg

Schitterende plaat van Ray Barretto, die ik indertijd instant vijf sterren heb gegeven en na al die jaren nog niks van zijn glans verloren heeft bij mij. Drie exotische jazz-tracks als opener, drie exotische jazz-tracks als afsluiter, en in het midden twee héérlijke popnummers (en dat vond de Urban Dance Squad ook).

Genres: wereld, jazz

Ik zou niet durven Ik verwerk de lijstjes die ik tot nu toe gekregen heb sowieso vanavond nog.

zaaf
dan is het goed

Huh, Ray Barretto jazz? Maar Deeper Shade of Soul is best een leuk liedje. Raar.

Maar over soul gesproken:

Poek schreef:
15. The Isley Brothers – Behind a Painted Smile (1968)

#1 in soul.
#71 van remcodulac

Bij covers en originelen vinden mensen vaak de versie die ze het eerste hebben leren kennen het mooist. Daar heb ik ook wel: ik bedoel, Red Red Wine van Neil Diamond is best aardig, maar het haalt het toch niet bij de versie van UB40 (al is er iemand in mijn popquizteam die er anders over denkt). The Isley Brothers (en Isley Jasper Isley) heb ik in de jaren '80 door Mathilde Santing, The Christians en The Housemartins leren kennen, goeie versies, maar de originelen bleken gewoon nog iets beter! Maar wat wel zo is: ondanks hun uitgebreide repertoire (uitgebreider dan bovengenoemd iemand en ik vroeger dachten, waardoor we na ze bij een popquizzen diverse keren abusievelijk niet ingevuld te hebben tegenwoodig maar zeggen “Altijd Isley Brothers invullen!”) zijn Behind a Painted Smile, Harvest for the World en Caravan of Love mijn favorieten gebleven.

Herman begrijpt niet wat er goed is aan Behind a Painted Smile, zo las ik een keer. Misschien heeft Mathilde Santing het nummer een beetje voor hem verpest ? Haar versie is niet slecht, maar het origineel wordt veel meer gezongen als iemand die verdriet heeft om een verloren liefde en daar niets van probeert te laten merken. Het kost mij niet veel moeite dat verdriet ook te voelen. En dan de gitaar, vooral de stukjes waarmee het refrein ingeleid steeds ingelast wordt, daar moet elke fan van janglepop toch wel van kunnen genieten. Het intro is mooi. En natuurlijk de harmonieën in de achtergrondvocalen. Dat dus allemaal en dan is er ook nog dit:

(quote)

1968 dus. Maar op 1967 al op plaat verschenen, ontdekte ik toen ik met nominaties bezig was, dus toen had het ook genomineerd kunnen ijn. Dat was het niet, terwijl het toch veel beter is dan wat wel genomineerd is. Ik neem aan omdat het voor dit jaar bewaard werd?

Andersom is Dance to the music in 1967 al op single en pas in 1968 op album verschenen. En Nothing but a heartache 1968 single, 1969 op album. Lastig hoor.

ArthurDZ schreef:
Ik zou toch graag even een lans breken voor volgende twee prachtplaatjes uit 1968. Staan ze bij jullie reeds op de radar?

Stonden allebei reeds in mijn (onnoemelijk lang) lijstje, maar hierbij schuiven ze wat op. Maar Nico dan vooral dankzij de uitnodigende albumcover.

Poek Het nummer werd blijkbaar als single uitgebracht in 1968 dus mag er wat mij betreft zeker nog bij dit jaar.

Volgende week vrijdag alweer de deadline, wat vliegt de tijd! Vergeten jullie geen nominatielijstjes door te sturen lieve mensen? Nou ga ik jullie wel meteen een dag extra geven, want op de 27ste heb ik afgesproken met enkele vrienden die ik al een paar maanden niet meer gezien heb dus dat gaat sowieso niet goedkomen

Dus jullie hebben nog tot en met zaterdag 28 augustus 23u59 voor jullie nominaties!

DjFrankie
Funky Bookie
Edgar18
LucM
Johnny Marr
SBube
Shaky
Poeha
Salvadore
Barney Rubble
herman
AOVV
aerobag
Koenr
stardust_be
Choconas
Teunnis
Venceremos

+ alle andere users die interesse hebben om mee te doen, uiteraard!

Oh jemig, wat gaat de tijd snel! Dit worden mijn minst goed voorbereide Jordy's.

EDIT: Ben er ook helemaal niet aan toegekomen om jaartallen en genres te corrigeren. Dat sla ik maar een jaartje over. Er zullen met de jaren vast ook steeds minder fouten in zitten.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:21 uur

geplaatst: vandaag om 06:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.