MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
zaaf schreef:
(quote)
als uitvinder van team Brigitte laat ik mij niet cancellen!

Ik was me duidelijk iets te veel aan het haasten: team Brigitte bestaat uit zaaf, Koenr en Teunnis. Team Jorge staat bij wereldalbums onder de naam team Brigitte. Fix ik met veel plezier als ik thuiskom! Johnny Marr houdt me dus toch niet zo op het rechte pad, maar dat is niet zijn schuld

Nummers: Nederlandstalig

Herman van Veen - Zuinig met Haar Zinnen
Jan Boezeroen - De Fles
Jan de Wilde - Jan De Wildes 1723ste droom
Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen
Zjef Vanuytsel - Houten Kop

Dus ziezo, de mix-up met taggen van de laatste twee categorieën zou nu opgelost moeten zijn. Nogmaals mijn excuses dat dit topic even zo zot begon te lopen! Dat laat ik deze editie niet meer gebeuren hoor! Zo, wie is de volgende winnaar? Het is... Zjef Vanuytsel met De Zotte Morgen! Nou, deze man kon op geen beter moment in de ceremonie een Jordy winnen.

Zjef was naast zanger ook architect trouwens, als het deze editie nog verder uit de hand loopt, kunnen we hem misschien vragen of hij het Jordy-theater wil heropbouwen? Het was daarnet wel nipt met Black Sabbath, maar die gasten zijn nog een paar keer genomineerd dus je weet nooit hoeveel schade er nog zal worden aangericht. En ik zie die vikings ook nog steeds boos naar AOVV kijken, en John Lennon boos naar George Harrison, en Simon en Garfunkel zitten voor de zoveelste keer middenin een typische Ex On The Beach-ruzie, en...

Het Zotte Team: ArthurDZ, aerobag, Johnny Marr, Koenr, Teunnis, Choconas, AOVV.

Nederlandstalige nummers hall of fame

1965: niet uitgereikt
1966: Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder
1967: niet uitgereikt
1968: Boudewijn de Groot - Eva
1969: Wannes van de Velde - 't Is Vlaams 't Trekt op Geen Kloten
1970: Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen

2020: Broeder Dieleman - Jakobsladder
2021: Donnie & Frans Duijts - Frans Duits

Nummers: hitparade

Black Sabbath - Paranoid
Carpenters - (They long to be) Close to you
Creedence Clearwater Revival - Long As I Can See The Light
Dana - All Kinds of Everything
James Brown - Get Up (I Feel Like Being A) Sex Machine
Jefferson Airplane - White Rabbit
Les Humphries Singers - To My Fathers House
Mungo Jerry - In The Summertime
Simon & Garfunkel - El Condor Pasa
The Guess Who - American Woman

Eén van de leukste categorieën deze editie vond ik persoonlijk, wat een leuk hitjaar was 1970 toch! Zo leuk, dat een liedje uit 1967 wint... Nee slim van het vliegtuig van Thomas Jefferson natuurlijk, in 1967 was de concurrentie te moordend, dus gewoon even wachten met het op single uitbrengen van je ace in the hole tot de kust veilig is, jaaa sneaky hoor! Maar het heeft gewerkt, in deze categorie maakte geen enkel ander nummer een schijn van kans tegen het Witte Konijn.

DjFrankie, Shaky, Justus18, aerobag, Johnny Marr, Koenr, Choconas en Lying Mouth zijn de lieden die straks gezamenlijk Alice In Wonderland mogen gaan kijken met de winnende band. Gaan jullie voor de Disney- of de Tim Burton-versie, jongens?

Hitparadenummer hall of fame

1965: Bob Dylan - Like a Rolling Stone
1966: The Beach Boys - Good Vibrations
1967: The Doors - Light My Fire
1968: The Beatles - Hey Jude
1969: David Bowie - Space Oddity
1970: Jefferson Airplane - White Rabbit

2020: Billie Eilish - everything i wanted
2021: Doja Cat feat. SZA - Kiss Me More

Sowieso Tim Burton, wat dacht jij dan?

Choconas schreef:
Sowieso Tim Burton, wat dacht jij dan?

Disney natuurlijk! Maar ik mag sws niet komen meekijken, ik heb op Simon & Garfunkel gestemd dus bij ons zal het wel Kramer Vs. Kramer of The Way We Were ofzo worden

Of Tom & Jerry!?

Beste nieuwkomer

Beverly Glenn-Copeland
Black Sabbath
Exuma
Funkadelic
Gil Scott-Heron

Door een derde beeldje te winnen zet Black Sabbath de score weer gelijk met Jorge Ben: beiden hebben er nu 3. Da's natuurlijk niet genoeg voor Sabbath, Tommy Iommi zegt in zijn speech dat de band niet tevreden zal zijn voor ze er 666 hebben. Ik moet hem met knikkende knieën gaan uitleggen dat we bijna aan het einde van de ceremonie zijn en er niet zoveel Jordy's meer te winnen vallen. Tommy begrijpt het gelukkig, en denkt bij zichzelf 'zo, dan zal ik blijven doorgaan tot ik er zoveel verzameld heb. Al moet ik iedere muzikant in de band meerdere keren vervangen.' En zo geschiedde.

Overigens zullen we Zjef wel degelijk voor een restauratie moeten inschakelen, want doordat de vloer opnieuw is opengescheurd om een doorgang uit de hel voor Sabbath te forceren, zijn een paar steunbalken into sweet oblivion gevallen. Ik ga even rond met de pet om van iedereen een donatie te vragen terwijl het hele gebouw gevaarlijk wiegt in de wind. Als eerste ga ik langs bij zaaf, DjFrankie, Johnny Marr, Teunnis en AOVV.

Nieuwkomers hall of fame

1965: Jackson C. Frank
1966: Boudewijn de Groot
1967: The Doors
1968: Os Mutantes
1969: Led Zeppelin
1970: Black Sabbath

2020: Ela Minus
2021: Black Country, New Road

Mooiste hoes

Beverly Glenn-Copeland - Beverly Glenn​-​Copeland
Black Sabbath - Black Sabbath
Derek and The Dominos - Layla and Other Assorted Love Songs
Miles Davis - Bitches Brew
Santana - Abraxas
The Mothers of Invention - Weasels Ripped My Flesh

We waren wel van de schilderij-hoezen deze editie, dus dan hoeft het niet te verbazen dat Miles Davis en zijn Bitches de handen op elkaar kregen. Voor de tweede maal op rij wint de beste man de verkiezing van mooiste hoes, en wel dankzij Johnny Marr, aerobag, Koenr, Teunnis, Choconas, AOVV en Lying Mouth. Onder luid applaus en terwijl een volgend brokstuk uit het plafond het halve Art Ensemble of Chicago verpletterd, neemt Miles zijn tweede beeldje van de avond in ontvangst.

Mooiste hoes hall of fame

1965: Bob Dylan - Highway 61 Revisited
1966: 13th Floor Elevators - The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland
1969: Miles Davis - In A Silent Way
1970: Miles Davis - Bitches Brew

2020: Spinvis - 7.6.9.6.
2021: Cassandra Jenkins - An Overview on Phenomenal Nature

Bitches brew in the hoes hall of fame. Zou zo een raptekst kunnen zijn!

Poek schreef:
Bitches brew in the hoes hall of fame. Zou zo een raptekst kunnen zijn!

En dan nu, tijd voor de GROTE ONTKNOPING van de Jordy's, editie 1970. Nog even hierdoor, en dan kunnen we brandweer en ambulance bellen en de zaal evacueren!

Album van het jaar

Black Sabbath - Black Sabbath
Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu
Led Zeppelin - Led Zeppelin III
Neil Young - After the Gold Rush
Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
The Stooges - Fun House

Maar dat we op het punt staan bedolven te worden onder het puin, is op een of andere manier niet het meest schokkende moment van de ontknoping. Nee, die eer gaat naar het feit dat de tot hiertoe Jordyloos gebleven Stooges de prijs voor album van het jaar in ontvangst mogen nemen! En het was nog niet spannend ook, zes mensen gunden hen de eer: Johnny Marr, DjFrankie, aerobag, Koenr, Teunnis en Lying Mouth. Het gekke is dat Black Sabbath in deze categorie slechts drie stemmen vergaarde tegenover de zes van de Stooges, daar waar in de rockalbum categorie Sabbath er vier kregen, en Iggy en zijn vrienden slechts twee. Het kan verkeren! Maar nu snap ik ook wel beter waarom de Grammy's soms zo onlogisch zijn

Maar ach, Fun House is een topplaat, het is maar terecht dat die ook een beeldje mag winnen natuurlijk!

Album van het jaar hall of fame

1965: John Coltrane - A Love Supreme
1966: The Beach Boys - Pet Sounds
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: Van Morrison - Astral Weeks
1969: The Beatles - Abbey Road
1970: The Stooges - Fun House

2020: Eefje De Visser - Bitterzoet
2021: Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert

En terwijl het Jordy-theater verder degenereert in iets wat alles behalve een Fun House genoemd kan worden, gaan we verder met de categorie...

Nummer van het jaar

Curtis Mayfield - Move On Up
Deep Purple - Child in Time
Exuma - Exuma, the Obeah Man
Jorge Ben - Oba, Lá Vem Ela
Led Zeppelin - Immigrant Song

Hier ook bijna een upset, want het verder eveneens Jordy-loze Deep Purple stond hier lang aan kop. Maar Curtis bleef maar on up moven, en vergaarde uiteindelijk één stemmetje meer. zaaf, Poek, Teunnis, AOVV en Salvadore worden door Curtis en zijn bodyguards op heroïsche wijze in veiligheid gebracht.

Nummer van het jaar hall of fame

1965: Nina Simone - Sinnerman
1966: Nina Simone - Four Women
1967: The Doors - The End
1968: The Rolling Stones - Sympathy For the Devil
1969: Led Zeppelin - Dazed And Confused
1970: Curtis Mayfield - Move On Up

2020: Eefje de Visser - De Parade
2021: Little Simz - Introvert

Artiest van het jaar

Aretha Franklin
Black Sabbath
Creedence Clearwater Revival
Led Zeppelin
Neil Young
Simon & Garfunkel
The Stooges
Tim Buckley

Alle hoop dat de complete instorting van het gebouw nog te voorkomen is, wordt de grond ingeboord wanneer Black Sabbath nogmaals uit de hellepoorten manifesteren om hun Jordy voor Artiest Van Het Jaar 1970 in ontvangst te nemen. Jongens, het was fijn jullie gekend te hebben, ik hoop dat jullie dit een leuke topicreeks vonden, ook al heeft het rechtstreeks tot jullie dood geleid, en... maar, wat gebeurt er? De donkere entiteit die we daarstraks ook zagen, manifesteert zich opnieuw, en... oh wauw, het is wel degelijk Don Cappuccino! Komt hij onze zielen claimen voor all eternity? Nee hoor, hij steekt glimlachend zijn duim op en plotsklaps wordt alle schade aan het gebouw volledig teruggedraaid. Bedankt Don! En bedankt aan Choconas, AOVV, Lying Mouth en, lekker arrogant, mezelf, om op Black Sabbath te stemmen en deze ongoddelijke interventie mogelijk te maken.

Artiest van het jaar hall of fame

1965: Bob Dylan
1966: The Beach Boys
1967: The Velvet Underground (& Nico)
1968: Aretha Franklin
1969: Frank Zappa
1970: Black Sabbath

2020: Eefje De Visser en SAULT
2021: Little Simz

Nee grapje natuurlijk, bedankt aan IEDEREEN die deze editie heeft meegenomineerd en -gestemd, vijftien man in totaal! Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben. Ik start heel snel 1971 voor jullie op!

Overzicht van de winnaars:

Albums:

Album van het jaar: The Stooges - Fun House
Avant-garde: Nico - Desertshore
Blues, country, roots: Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory
Folk: Tim Buckley - Lorca
Jazz: Miles Davis - Bitches Brew
Live: The Who - Live At Leeds
Pop: George Harrison - All Things Must Pass
Rock: Black Sabbath - Black Sabbath
Soul, funk, R&B: Funkadelic - Funkadelic
Wereld: Exuma - Exuma
Anderstalig: Brigitte Fontaine, Areski & Art Ensemble of Chicago - Comme à la Radio

Nummers:

Nummer van het jaar: Curtis Mayfield - Move On Up
Avant-garde: Tim Buckley - Lorca
Blues, country, roots: The Doors - Roadhouse Blues
Folk: Van Morrison - Moondance
Jazz: Art Ensemble of Chicago - Theme de Yoyo
Live: Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised
Pop: Jorge Ben - Oba, Lá Vem Ela
Rock: Black Sabbath - Black Sabbath
Ska, reggae: Toots and The Maytals - Pressure Drop
Soul, funk, R&B: Curtis Mayfield - Move On Up
Wereld: Jorge Ben - Oba, Lá Vem Ela
Nederlandstalig: Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen
Anderstalig: Jorge Ben - Oba, Lá Vem Ela
Hitparade: Jefferson Airplane - White Rabbit

Overig:

Artiest van het jaar: Black Sabbath
Beste nieuwkomer: Black Sabbath
Mooiste hoes: Miles Davis - Bitches Brew

Oeh, Fun House die de Jordy voor beste album wint!
Hattrickje trouwens voor mij vanmorgen, leuk!

Hartelijk dank Arthur, was weer volop genieten!

zaaf
Johnny Lewa!

thanks ArthurDZ je deed het geweldig. in toom houden was geen optie, de belendende percelen staan nog fier!

Prachtige presentatie weer, Arthur, moge men het hele Grammy-circus gerust in de daarvoor bestemde vuilnisbak kieperen.

Verrassend van The Stooges, maar Iggy en zijn crew verdienen natuurlijk wel een award. Weer prachtige muziek mogen ontdekken trouwens, met o.a. Frank Wright, Fotheringay en Iannis Xenakis (jawel, Johnny Marr) als uiteenlopende voorbeelden.

De afterparty met Keith Moon was me er eentje wel.

Nu eindelijk genoeg hersteld om nog even mijn twee centen te geven over wat alweer een heerlijke editie van De Jordy’s was. Bedankt ArthurDZ, je was weer een tophost!

Leuk dat Tim eindelijk in de prijzen valt, nadat tot nu toe alle avant-gardeprijs (terecht) gewonnen werden door producties van John of Frank.

The Doors met een beeldje naar huis is een smetje. Zal wel een kwestie van de verkeerde instellingen zijn…

Daarover gesproken, Moondance is toch echt bij lange na niet het beste folknummer van 1970?

Jazz weer heerlijke winnaars. Bizar dat John Coltrane tot nu toe de minste goede winnaar is in de songcategorie. Al heb ik zo’n vermoeden dat de winnaar in 2020 nog een heel stuk minder gaat zijn.

Dat The Beach Boys de slappe hap van de concurrentie niet verpulverden verbaast me wel en niet. Gelukkig was er Jorge om het genre te redden in de songcategorie.

Vanaf het moment dat ik hier weer eens met spullen begon te gooien - tijdens de rockalbumaward iets met dat ik “really happy” ben voor Black Sabbath, maar The Stooges “had one of the best albums of all time” - ging het eigenlijk helemaal crescendo met de verkiezingen. Niet altijd mijn keuze, maar wel altijd een verstandige keuze. Met als kers op de taart de drie hoofdcategorieën, waar telkens de beste won, o.a. The Stooges. Oké, ik had gestemd op Tim Buckley i.p.v. Black Sabbath, maar dat was hier een kwestie van kop of munt.

Verder wil ik nog snel even kwijt dat het matig was dat Fotheringay geen enkele nominatie kreeg. Wat mij betreft zelfs het beste album waar Sandy Denny bij betrokken is.

We zijn de jordy voor beste presentator van de Jordy's nog vergeten

Beste Presentator

ArthurDZ

En het is wederom geworden..... ARTHUR. Wie had dat gedacht. hij voegt zicht daarmee tot een illuster rijtje:

overzicht van de winnaars

1965: Arthur met een Beatles kapsel
1966: Arthur in een 'Beach Boys' shirt
1967: Arthur in pop-art style
1968: Arthur in een turtleneck
1969: Arthur met een Frank Zappa-snor
1970: Arthur in een leren jack/overhemd met brede kraag combinatie

2020: Arthur met een snelle planga
2021: Arthur in een adidas tracksuit

Hahahaha geniaal, ik ga stuk man!

Bedankt aan iedereen voor de lieve woordjes! Ik zie mezelf ergens begin volgende week wel de Jordy's 1971 opzetten, dan kan nog even een weekendje nadenken over wat mijn look dat jaar gaat worden (en anders vraag ik mijn stylist aerobag wel om hulp). Misschien een Donny Osmond-coupe met een psychedelisch T-shirt en pastelkleurige skinny broek? Wat jij Honeybear?

Teunnis schreef:

Verder wil ik nog snel even kwijt dat het matig was dat Fotheringay geen enkele nominatie kreeg. Wat mij betreft zelfs het beste album waar Sandy Denny bij betrokken is.

Nou ik heb gehoord dat ze de band alweer heeft opgedoekt, wellicht komen er in de komende jaren wel wat mooie solo-albums van haar uit?

ArthurDZ schreef:
En zo wint Brazilië naast een derde FIFA-wereldtitel, ook een zesde (!) opeenvolgende Jordy Award voor beste wereldnummer. En daar zijn ze uiteraard twee keer zo blij mee

(quote)

1965: Nara Leão - Suite Dos Pescadores
1966: Violeta Parra - Gracias a la vida
1967: Nara Leão - Quem Te Viu, Quem Te Vê
1968: Os Mutantes - A Mihna Menina
1969: Gal Costa - Tuareg
1970: Jorge Ben - Oba, Lá Vem Ela

Violeta Parra is een Chileense

Teunnis schreef:
(quote)

Violeta Parra is een Chileense

Ah kijk, bedankt voor het rechtzetten van dat slordigheidje!

Ik heb weer genoten ArthurDZ. Bedankt!!!
Ik hoop volgend jaar wel verder naar voren te zitten.

En na 1970 komt natuurlijk 1971! Het beste muziekjaar ooit volgens onze eigenste Johnny Marr, dus dan moet er wel een mooie editie van te fatsoeneren zijn! Doen jullie weer mee, lieve vrienden van het Jordy-stemcommité? En zou een lieve mod (cosmic kid, Soledad, Casartelli?) het jaar in de topictitel willen aanpassen naar 1971?

Nominatiedeadline: zaterdag 8 oktober 23u59
Stemdeadline: zaterdag 29 oktober 23u59

Voor een uitgebreide post betreffende de regels, zie het eerste bericht in dit topic!

Een korte opfrisser van de nominatieronde: stuur mij in PM je nominaties per categorie door (minimum 3 en maximum 10). De vaakst genoemde titels worden geshortlist en maken kans op een Jordy in de finaleronde!

De categorieën zijn:

Albums:

- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste electronic
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock/metal (worden eind jaren '70 aparte categorieën)
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige album (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)

Nummers:

- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste electronic
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock/metal (worden eind jaren '70 aparte categorieën)
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige nummer (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
- Beste Top 40/Ultratop 50/BRT Top 30-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)

Artiesten/overig:

- Artiest van het jaar (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum of -single uitbrachten, wat jij zelf het meest relevant vindt. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Mooiste hoes

GOED OM TE WETEN:

De genretags op Musicmeter zijn leidend bij het verzamelen van je nominaties. Ben je het ergens echter helemaal niet mee eens, vind je album x eerder genre y dan genre z of liedje a op een album met genre b eerder passen onder genre c, dan mag je gerust van de genretags op MuMe afwijken. Zo corrigeren we hier onszelf in de gevallen dat de genretags op MuMe volgens genoeg mensen tekort schieten.

Ik ben overigens een beetje in dubio wanneer electronic een 'feasible' categorie wordt om toe te voegen. 1972? 1973? Nu? Wie heeft twee centen?

ArthurDZ schreef:
Ik ben overigens een beetje in dubio wanneer electronic een 'feasible' categorie wordt om toe te voegen. 1972? 1973? Nu? Wie heeft twee centen?

Tangerine Dream, Cluster, Wendy Carlos...

Volgens mij kunnen we al aardig los in het electronische hoekje

Jetzt geht loss!

Gewoon lekker aanbieden, Arthur, we zien dan wel of er genoeg nominaties binnenstromen.

Amen. En toegevoegd aan het overzicht van categorieën.

Vandaag al een eerste dagje voorluister-pret beleefd met Funkadelic - Maggot Brain (kende ik nog niet helemaal) en Sly & The Family Stone - There's A Riot Goin' On (was veel te lang geleden). Denk niet dat deze twee giga-classics nog geplugd moeten worden, maar goed

Dan nog iets anders, is er animo om op Beatsense opnieuw een Jordy-thema-avondje te houden? Dus een avond lang alleen maar 1971-tips en (vergeten) klassiekers met elkaar delen? Als ik even in mijn agenda kijk, dan zie ik op volgende dagen nog mogelijkheden in die richting:

Donderdag 22 september
Donderdag 29 september
Vrijdag 30 september

Laat maar weten of er interesse is en welke dag het beste past!

Lijkt me leuk!

Mij ook, al weet ik nog niet of tijd heb (deadline van een boek is deze maand).

Ik ga zeker proberen aan te sluiten. Geen idee welke dag mij het best uitkomt.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:45 uur

geplaatst: vandaag om 04:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.