MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
1. Prince - 1999 (1982)
4. The Alan Parsons Project - Eye in the Sky (1982)
10. Dire Straits - Love over Gold (1982)
12. Iron Maiden - The Number of the Beast (1982)
15. Roxy Music - Avalon (1982)

2. XTC - English Settlement

4. Prince - 1999

zaaf
dit is de laatste van vandaag EttaJamesBrown

https://db3pap005files.storage.live.com/y4mNCmlTIAXnIyZdPPr3XGQeQP5OqQcuYIwpQtt0sDovH1p3htJrhO34YefRxqTAtBS-G6ogMNoLFJFhmRlI5PW9qv5gaJQ_rMxT_D3-T8oVhEK0rb7dLI4oSufLbPfefNh4OWqNWi5FUeupp0TbgHQu7Vu6ZsoHLruNnc7rHrNjTqM7PR8AblKVk6h8jzAjU1M?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/2846

Duran Duran - Rio (7)

311 p - 17 x genoemd - 2 HP (door Superbitch en herman )

En ook Duran Duran doet een gooi naar wereldfaam met dit album. Synthpop, new wave, dance, knap geproduceerd en de singles vergezeld met sprankelende videoclips. Het werd inderdaad een stevig succes.

Nou, zo mooi de subtop van mijn lijst gehad de eerste dag:

4. XTC - English Settlement
5. Iron Maiden - The Number of the Beast
6. Dire Straits - Love over Gold

3. Duran Duran - Rio
13. Roxy Music - Avalon

Oh Duran Duran is wel een verrassing dat die het haalt, hoger dan Prince zelfs. Bij mij ook in de lijst maar niet hoger dan Prince, #10.

Wat lekker voor Prince dat hij gesandwicht zit tussen mijn twee matches, zeer waarschijnlijk mijn enige twee.
Al heb ik nog een héle kleine hoop dat met mijn #2 er nog een derde match volgt: een match waarmee Prince heul veul liever en lekkerder gesandwicht ligt dan met dat langharig tuig dat schreeuwt en blèrt over indianengenocide.
1. Iron Maiden - The Number of the Beast
10. Kate Bush - The Dreaming

zaaf
Ik ja jullie geduld op de proef stellen vandaag. Er moet gewerkt worden en vanmiddag ben ik even de hort op. Laf tempootje dus even, de top 5 komt later op de dag.

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mn7s6qXzo62SMwX58RKMIKNCy5pJOQJggA001pYUd5IUzcl1pqVSQbt98mT8lmCzZbSEmm1JKpLT53ObIMDOn10wRgwYe8ZlP4M8q5ANbsEi_DFcPT3HaAToHfie2CwFnxYKPGtygAQo4TkZmn8wIp9p-iiJUqk6_1X0g5xwZDc51IRsdISlA-Mb7wP31M2l7?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/3495

Bruce Springsteen - Nebraska (5)

335 p - 19 x genoemd - 1 HP (door Finn en AOVV )

En na The River koos Springsteen voor de eenvoud. Hij wilde aanvankelijk de door hem opgenomen demos door zijn band grootser opnemen, maar bedacht zich en liet de demos als ze waren en bracht deze als volgende plaat uit. Dus we horen Springsteen, punt. Met gitaar en/of keyboards, wat percussie en zang. Meestal 3 akkoordensongs met de nadruk op de teksten die contemplatief zijn.

2. XTC - English Settlement

4. Prince - 1999

11. Bruce Springsteen - Nebraska

Teksten die contemplatief zijn waren overigens eerder ook al te vinden bij dat Iron Maiden album uit dit jaargang.

Nog geen enkele overeenkomst voor mij, dat zal vast nog wel komen met bv die plaat uit 82 die ook uit 81, 83 en 84 had kunnen uitkomen.

WTF, The Dreaming zo laag, kan toch niet!!!

Ga je weer beginnen zeuren?

1. Kate Bush - The Dreaming
2. Iron Maiden - The Number of the Beast
11. Bruce Springsteen - Nebraska
12. Roxy Music - Avalon
13. Prince - 1999

16. Dire Straits - Love over Gold
17. Duran Duran - Rio

10. Duran Duran - Rio
11. XTC - English Settlement
12. Dire Straits - Love over Gold

Die van Bush ken ik eigenlijk niet, aanrader Johnny Marr?

1. Prince - 1999 (1982)
4. The Alan Parsons Project - Eye in the Sky (1982)
5. Bruce Springsteen - Nebraska (1982)
10. Dire Straits - Love over Gold (1982)
12. Iron Maiden - The Number of the Beast (1982)
15. Roxy Music - Avalon (1982)

Arno schreef:

Die van Bush ken ik eigenlijk niet, aanrader Johnny Marr?

Zeker en vast, heerlijke gekte. Unieke shiz. Vraag ome zaaf maar.

vigil schreef:

Nog geen enkele overeenkomst voor mij, dat zal vast nog wel komen met bv die plaat uit 82 die ook uit 81, 83 en 84 had kunnen uitkomen.

De meeste dromen zijn bedrog.

Rudi S schreef:
(quote)

De meeste dromen zijn bedrog.

Dus het zou een mirakel zijn? Maar mocht die het toch halen zou dat een glinsterende prijs zijn

Prachtplaat van Bruce. Ik vind het ook een dappere plaat, dat hij dit aandurfde in plaats van voortborduren op het succes.
Daarmee zijn mijn nummers 3 tot en met 6 geweest. Knipt lekker gemakkelijk uit je eigen lijst.

3. Bruce Springsteen - Nebraska
4. XTC - English Settlement
5. Iron Maiden - The Number of the Beast
6. Dire Straits - Love over Gold

zaaf
https://db3pap005files.storage.live.com/y4mha2ldpbxxiVlg6N9I2vXxt_oSdiY-fg8n3hkwXAzHs8qI57omClsgOihoT-LeH48_y55hxwgN1jdZv1ekitOcPv8L045_TX45MVwG9VynBALRN_2v-HXNOI0mcNHLfjOQCLpq4KuYRiezzrVQDLjiYW50cjLVYfDhR099RzHZcwMp9FsH8Iltx0VEe347G2A?width=26&height=26&cropmode=none https://www.musicmeter.nl/album/1755

Cocteau Twins - Garlands (14)

341 p - 18 x genoemd - 1 HP (door wibro en Renoir )

Met veel overdubs en effecten en een flinke dosis schatplicht aan Siouxsie & the Banshees werd het debuut van Cocteau Twins gemaakt. Vrijwel alles met zijn drieen, ook de productie, onder supervisie van 4AD-oprichter Ivo Watts-Russell. Hogelijk gewaardeerd en op zijn beurt weer invloedrijk.

Op 13 bij ons.

Op 10 bij mij.

Ah, mijn nummer 2. Ik scoor meer dan ik verwachtte

Casartelli (moderator)
Uiteraard een dikke match met Iron Maiden. Bij Duran Duran niet, maar dat kan nooit veel gescheeld hebben. Kate Bush en Bruce Springsteen staan op grotere afstand en deze van Cocteau Twins heeft de twijfelachtige eer een van de (ik geloof) twee albums te zijn die ik ooit succesvol doorverkocht heb wegens niks aan.

05 [09] Iron Maiden - The Number of the Beast

13 [12] Dire Straits - Love over Gold

Johnny Marr schreef:
WTF, The Dreaming zo laag, kan toch niet!!!

Veruit het minste Kate Bush album, nog achter The Red Shoes zelfs

2. Cocteau Twins - Garlands
3. Duran Duran - Rio
7. Bruce Springsteen - Nebraska
13. Roxy Music - Avalon

We zetten de verdubbelaar in:

3. Cocteau Twins - Garlands (1982)
7. Roxy Music - Avalon (1982)

Met Garlands van Cocteau Twins heb ik mijn eerste match.

11. Cocteau Twins - Garlands.

02. XTC - English Settlement (1982)

Blijkbaar was 1982 een heel goed jaar. Buiten XTC heb ik heel andere plaatjes in mijn top 15.
Ik verwacht nog wel Cure en Simple Minds. En misschien Gregory Isaacs en Peter Gabriel. Iets Nederlands zou ook wel leuk zijn. De Nederlandstalige popmuziek brak dat jaar echt door.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:04 uur

geplaatst: vandaag om 06:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.