Duran Duran - Rio (1982)

Label: EMI

1. Rio (5:36)
  2. My Own Way (4:48)
  3. Lonely in Your Nightmare (3:50)
  4. Hungry Like the Wolf (3:40)
  5. Hold Back the Rain (3:59)
  6. New Religion (5:31)
  7. Last Chance on the Stairway (4:18)
  8. Save a Prayer (5:33)
  9. The Chauffeur (5:12)
  10. Rio [US Album Remix] * (5:24)
  11. My Own Way [Carnival Remix] * (4:29)
  12. Lonely in Your Nightmare [US Album Remix] * (4:52)
  13. Hungry Like the Wolf [US Album Remix] * (4:02)
  14. Hold Back the Rain [US Album Remix] * (6:29)
  15. Last Chance of the Stairway [1981 Demo] * (5:04)
  16. My Own Way [1981 Demo] * (4:38)
  17. New Religion [1981 Demo] * (5:32)
  18. Like an Angel [1981 Demo] * (4:59)
  19. My Own Way [7" Version] * (4:38)
  20. Like an Angel * (4:41)
  21. Careless Memories [Live] * (4:11)
  22. The Chauffeur [Blue Silver) (Early Version] * (3:53)
  23. My Own Way [Night Version] * (6:31)
  24. Hungry Like the Wolf [Night Version] * (5:11)
  25. Rio [Night Version] * (6:39)
  26. New Religion [Carnival Version] * (5:13)
  27. Hold Back the Rain [Carnival Version] * (7:00)
avatar van TEQUILA SUNRISE
Ok, dan ben ik even de chronologische volgorde kwijt, ik leef nog in de veronderstelling dat de 1e single Is There Something I Should Know was en de 2e Hungry Like The Wolf.

TEQUILA SUNRISE schreef:

Something is in maart 83 gereleased. Wel kwam ie (totaal onlogisch) op de Amerikaanse heruitgave van het debuutalbum, en ook de reguliere cd persing daarvan. Was meer logisch geweest als ie op het Tiger album was gekomen. Dat gebeurde uiteindelijk pas een paar jaar geleden bij de luxe box sets die uitkwamen.

avatar van Jan Wessels
Na al die jaren na mijn eerste post (2006) bij dit album mijn stem maar eens verhoogt naar 4,5. Dit blijft een album wat ik bij uitkomen al goed vond maar wat nu, met terugwerkende kracht, alleen maar beter is geworden.

De CD die ik heb is nog een oude persing (Made in West Germany ) maar wat klinkt deze nog steeds goed en dynamisch. Opvallend dat het nummer Lonely in Your Nightmare toen wat langs me heen ging maar dat dit nummer achteraf voor mij één van de beste nummers uit de catalogus van DD is geworden.

Because you're lonely in your nightmare, let me in
and there's heat beneath your winter, let me in

mooi!

Ik heb nog de lyrics van 'New Religion' opgezocht en ik was zelfs als superfan helemaal verast van de heel lange en moeilijke tekst en toch zingt Simon Le bon dit nummer live zonder ene keer over zijn woorden te vallen.

avatar van Snakeskin
Tien jaar terug schreef ik bij deze plaat dat deze een ijkpunt was voor de stroming waarvan zij deel uitmaakte. De plaat blijkt nu meer dan dat te zijn. Destijds maakte de band deel uit van een stroming The New Romantics, de jaren 80 waren aangebroken en men had behoefte aan een nieuw geluid en vooral een nieuw beeld. Daar waar The Beatles in de jaren 60 de US of A veroverden met hun muziek, daar veroverde Duran Duran het land met een uitvloeisel van de door de Beatles ontstane jeugdcultuur: de videoclip, maar ik doe deze plaat tekort om het succes alleen maar daaraan toe te dichten. Persoonlijk vind ik deze de beste van de band.

avatar van Edwynn
Slim inspelen op de ontluikende videocultuur. Dat is wat hier bereikt werd. Bewonderenswaardig voor diegenen die die shit bedenken maar met muziek heeft dat verder geen zak te maken.

Dat wil niet zeggen dat deze plaat muzikaal geen potten brak. Integendeel. Duran Duran wilde loskomen uit de gloom en een wat positiever geluid laten horen. Dat was dan wel weer nieuw voor een Britse band.

De combinatie met de zonnige videoclip van het titelnummer bracht vervolgens een compleet leger aan bakvissen aan de voeten van het vijftal. M&M (marketing en muziek) perfect getimed.

Gewoonweg hun beste album, beste Edwynn

avatar van Thekillers87327
Erg teleurgesteld. Had redelijke verwachtingen door de stijl van Duran Duran die me bij andere bands wel erg goed ligt. Ik vind de nummers allemaal erg slapjes en door de instrumentatie komen de nummers ook niet goed tot hun recht.
Jammer maargoed je kunt ook niet iedere band fantastisch vinden

avatar van Bruce Almighty
Thekillers87327 schreef:

Ik snap dat het natuurlijk een kwestie van smaak is en dat het kan dat Duran Duran je ding niet is. Waar ik wel benieuwd naar ben: wat is er mis met de instrumentatie volgens jou? Dat vind ik namelijk juist een van de sterkste kanten van deze band. John Taylor op titeltrack Rio alleen al... Geweldig wat hij daar doet!

avatar van Thekillers87327
Bruce Almighty schreef:

Instrumentatie heb ik verkeerd gebruikt in dit geval Bedoel meer de sound van de band eigenlijk. Tuurlijk, goed spelen zullen ze zeker kunnen haha. Vind de sound gewoon best slapjes en weinigzeggend. Leuke muziek voor in de auto, niet meer, niet minder. En dat zeg ik zonder denigrerend over ze te zijn want het is absoluut geen slechte muziek

avatar van Leeds
Dit is niet voor niets een ware klassieker. Het gemiddelde is met de jaren naar omhoog gegaan hier op mume maar eigelijk nog steeds te laag. Gelukkig zijn er nog muziekbladen die deze klassieker op de correcte manier weten te waarderen.

avatar van Edwynn
Ook hier weer de vraag of er überhaupt zines zijn geweest die Rio afkraakten? Het stond hoog in de charts, het duikt steevast op in allerlei (80s) lijstjes, er is een classic albums aflevering aan gewijd enzovoorts.

avatar van Leeds
Edwynn schreef:

13 november 2005 om 13:18 hier op deze pagina!

avatar van Edwynn
Ja, gewoon iemand die er niets aan vindt. Niemand kan iets zo mooi in een paar korte zinnen affakkelen als onze Beaster. Dat hou je toch. Alsof dat zo belangrijk is voor je het zelf beleeft..

Ik bedoelde: hoe schreef de muziekpers erover toen en nu. Volgens mij nooit echt de grond in.

avatar van Kronos
Edwynn schreef:

Toch wel, zeggen ze zelf in Duran Duran: There's Something You Should Know.

Ik vond het in die tijd vreselijke muziek. Alleen The Wild Boys vond ik best aardig en toen viel me ook op dat Simon Le Bon een goede zanger is. Grappig in de docu om te vernemen dat hij als jonge knaap in het koor zong en een opname van hem uit die tijd te horen. Maar na afloop van de film is mijn mening niet veranderd. Ik blijf het vreselijk vinden, deze muziek, terwijl ik sommige popmuziek waar ik toen een gruwelijke hekel aan had nu wel goed vind. Natuurlijk, gewoon een kwestie van smaak. Puur kwalitatief is er niks op aan te merken.

avatar van LucM
Kronos schreef:

In The Wild Boys zingt Simon Le Bon vals met name in de hoge noten.

avatar van Edwynn
Dat is de Le Bon-snik. Hoe is dat vals? Het is een kapotgeproduceerd nummer waar elke noot in twintigvoud is overdacht en vastgelegd.

Ben je niet in de war met die Live Aid performance waar het allemaal even niet lukte?

avatar van Kronos
Ik heb er nooit iets vals in gehoord. Met de zoekfunctie op MusicMeter toch eens even opgezocht of ik dat nummer nergens op cd heb zodat ik het op mijn eigen installatie kan horen. En ja, gevonden op een verzamelaar. (Op zo'n moment ervaar ik mijn collectie echt als een muziekbibliotheek.) Als dat nummer vals gezongen is scheelt er iets met mijn muzikaal gehoor. Wel hoor je dat Le Bon in het refrein er voortdurend de hoogste noot uithaalt die in hem zit. Dat maakt het net zo goed. Ik kan me wel voorstellen dat dit live al eens niet helemaal wilde lukken. Veel zangers gaan live de hoogste noten gewoon een octaaf lager zingen om op zeker te spelen.