MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Zwarte Lijst

zoeken in:
Finalespel:
https://img.apmcdn.org/4da0af80d519bc65ad539a66e7bad2deac4ffefd/widescreen/f38787-20190212-moments-in-black-music-history.jpg

Na ruim een jaar ladderen zijn we aanbeland bij het finalespel van De Zwarte Lijst. Tijd om de laatste vierentwintig liedjes in de juiste volgorde te zetten en met elkaar te bepalen wat het beste zwarte nummer allertijden is.

Alvorens ik de speelwijze toelicht een bedankje aan de vaste (mee)spelers van dit spel. De laatste ronden zaten we dagelijks rond de twintig spelers, een fraai aantal. Dank allemaal!

Goed, finaletijd dus. Hoewel ik een voorstander ben van het tempo erin houden - het is zo zonde als een topic lang stil ligt - gaat dat in dit geval niet helemaal lukken. Het komende weekend ben ik te druk om een finale te presenteren, dus dat wordt het weekend erna. De deadline stel ik daarom op vrijdagavond 10 maart om 21:00. Die avond laat of de dag erna start ik dan de presentatie van de vierentwintig finalisten.

De procedure:

Selecteer uit onderstaande vierentwintig finalisten jouw favoriete twaalf en stuur die in een privé bericht naar mij toe. Je mag je lijst natuurlijk uitbreiden, maar enkel de top twaalf krijgt punten. De puntenverdeling is als volgt:

01 - 30 punten
02 - 26 punten
03 - 22 punten
04 - 18 punten
05 - 15 punten
06 - 12 punten
07 - 9 punten
08 - 7 punten
09 - 5 punten
10 - 3 punten
11 - 2 punten
12 - 1 punt

En de rest blijft puntloos.

Bij een eventuele gelijke stand zal het gescoorde percentage tijdens de voorgaande ronde de tiebreaker zijn. Deze startlijst zal ik voorafgaande aan de finalepresentatie posten, zodat jullie kunnen zien wat de score is o.b.v. de zes ronden die we gespeeld hebben.

Hieronder de vierentwintig liedjes die zich geplaatst hebben voor deze finale:

Al Green - Let's Stay Together
Billie Holiday and Her Orchestra - Strange Fruit
Bill Withers - Ain't No Sunshine
Bill Withers - Grandma's Hands
Bill Withers - Harlem
Bill Withers - Use Me
Bobby Womack - Across 110th Street
Curtis Mayfield - Move On Up
Curtis Mayfield - Superfly
Gil Scott-Heron - Home is Where the Hatred Is
Marlena Shaw - California Soul
Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
Marvin Gaye - What's Going On
Michael Jackson - Billie Jean
Nina Simone - Four Women
Nina Simone - Sinnerman
O'Jays - Back Stabbers
Otis Redding - Try a Little Tenderness
Prince - Controversy
Prince - Sign O' the Times
Public Enemy - Fight the Power
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Stevie Wonder - Living for the City
Stevie Wonder - Superstition

Lijstjes per privé bericht naar mij (dus niet in dit topic!) en de deadline is vrijdagavond 10 maart (21:00). Leuk als jullie je lijst voorzien van een korte - of langere - toelichting, die zal ik dan gebruiken bij de finalepresentatie.

Choconas schreef:
Mwa, wel een stuk minder bluesy dan At Last.
Grappig, ik vind het eigenlijk meer blues dat At Last. Die laatste is voor mij een vrij pure soul track.
jeroentjuhh schreef:
Deze van Prince zal mijn linkerrijtje niet halen...
Sterker nog, ik vind het de minste song van alle finalisten. Nog steeds een ruime voldoende, maar in vergelijking met de rest...

Tja, dat er in de finale uiteindelijk gewoon 24 prima nummers staan, dat was van tevoren wel duidelijk, maar mijn hemel, wat een ongelooflijk slappe afspiegeling van het deelnemersveld is dit...

En Controversy - voor mij waarschijnlijk ook de minste van de 24 - vóór Maggot Brain...

Tja, dat hebben we met elkaar gedaan Brunniepoo. Maar ik ben het wel met je eens hoor! In de eerste rondes heb ik steevast de blues/ jazz/ afro-funk enz. de meerderheid van mijn punten gegeven, maar het mocht niet baten. En hoewel de soulnummers inderdaad fantastisch zijn is deze finalelijst geen reële afspiegeling van wat zwarte muziek is en omvat.

Even een polletje!

Is er animo voor een live ontknoping van de top tien/ twaalf via BeatSense op zondagavond 12 maart?

0 - Ja, ik vind het leuk om de ontknoping live via BeatSense te volgen.
0- Nee, drop maar in dit topic dan lees ik het wel.

Edgar18 schreef:
Tja, dat hebben we met elkaar gedaan Brunniepoo. Maar ik ben het wel met je eens hoor! In de eerste rondes heb ik steevast de blues/ jazz/ afro-funk enz. de meerderheid van mijn punten gegeven, maar het mocht niet baten. En hoewel de soulnummers inderdaad fantastisch zijn is deze finalelijst geen reële afspiegeling van wat zwarte muziek is en omvat.

Ja, na ruim een jaar spelen blijkt de grootste gemene deler van de pakweg twintig deelnemers aan dit spel dus soul te zijn. Dat is bepaald geen schande, soul is ook één van mijn favoriete genres, maar een dwarsdoorsnede van zwarte muziek in de breedste zin is het inderdaad niet. Wel een fraaie soulfinale, lijkt me zo.

Edgar18 schreef:
(quote)
Grappig, ik vind het eigenlijk meer blues dat At Last. Die laatste is voor mij een vrij pure soul track.

Grappig inderdaad hoe anders je een genre of stijl kunt ervaren!

Polletje!

Is er animo voor een live ontknoping van de top tien/ twaalf via BeatSense op zondagavond 12 maart?

1 - Ja, ik vind het leuk om de ontknoping live via BeatSense te volgen.
0- Nee, drop maar in dit topic dan lees ik het wel.

Ik kan zondagavond 12 maart helaas de finale niet volgen, dus het is mij om het even.

Even nog een keer genieten van de top 24 en dan mijn top 12 maken.

Polletje!

1- Nee, drop maar in dit topic dan lees ik het wel.

Polletje!

2- Nee, drop maar in dit topic dan lees ik het wel.

Ik heb letterlijk van alle nummers de albums in de kast staan, dus ik ben niet ontevreden. Ja, er is meer dan soul, maar ik vond het vaak erg lastig onderscheid te maken eerlijk gezegd, het was meestal altijd wel erg sterk.

Normaal zou ik het wel leuk vinden om een finale live via Beatsense te volgen, maar niet met deze nummers. Ongeveer wat Brunniepoo zegt, maar hij verwoordt het positiever dan ik zou doen. Dus

Polletje!

3- Nee, drop maar in dit topic dan lees ik het wel.

Voor mij is eerder de vraag: Wat is BeatSense? (en ja dat kan ik zelf googlen)

Gezien de finale lijkt het mij niet evident snel een nieuwe That's Soul Ladder te gaan organiseren.

Polletje!

2 - Ja, ik vind het leuk om de ontknoping live via BeatSense te volgen.
3- Nee, drop maar in dit topic dan lees ik het wel.

Kom op, BeatSense, leuk toch? Ja toch jordidj1?

Polletje!

4 - Nee, drop maar in dit topic dan lees ik het wel.

Helaas veel clustering van artiesten weer...dat blijft toch een "dingetje" bij dit soort spellen, of het nu de MuMeLadder is of dit topic...ik kan er ook niet goed de vinger op leggen waar dat nu aan ligt, of er nu ook vaak op artiestnaam gestemd wordt ipv op individuele song?
Ik heb zelf echt geen enkele artiest in welk spel dan ook die ik altijd bovenaan zet, sterker nog ik laat favoriete artiesten soms zelfs puntloos met songs die ik heel goed vind maar niet absolute top in hun oeuvre of als er gelijkwaardige individuele uitschieters van artiesten waar ik verder niet veel mee heb in een ladder staan.

Fijn dat jullie geprobeerd hebben om alleen songs in de finale te stemmen van voor mijn geboorte, maar 't is mislukt. Ik was al 3 maanden oud toen Fight the Power verscheen.

Inderdaad wel extreem opvallend hoe eenzijdig oud en soul deze reeks is. Al zijn het op een paar uitzonderingen na gewoon steengoeie songs, dus dat snap ik dan wel weer. Maar een heel jaar zoveel mogelijk stemmen op mijn recentere (hiphop)favorieten heeft weinig zoden aan de dijk gebracht.

El Ninjo schreef:

Helaas veel clustering van artiesten weer...dat blijft toch een "dingetje" bij dit soort spellen, of het nu de MuMeLadder is of dit topic...ik kan er ook niet goed de vinger op leggen waar dat nu aan ligt, of er nu ook vaak op artiestnaam gestemd wordt ipv op individuele song?
Misschien komen bij dit soort langlopende games komen uiteindelijk vaak de grote klassiekers bovendrijven, die per definitie uit oudere tijden komen, waar er een kleinere verscheidenheid aan artiesten is die de tand des tijds hebben doorstaan? Ik zeg ook maar wat.

Arno schreef:
Fijn dat jullie geprobeerd hebben om alleen songs in de finale te stemmen van voor mijn geboorte, maar 't is mislukt. Ik was al 3 maanden oud toen Fight the Power verscheen.

Hahaha, oefff, schoonheidsfoutje, we zullen de volgende keer nog beter ons best doen!

Overigens kom ik niet veel verder dan jij, alleen de nummers van Prince en Michael Jackson zijn ook na mijn geboorte verschenen.

Polletje!

5 - Nee, drop maar in dit topic dan lees ik het wel.

Super leuk, alleen ben ik niet in de mogelijkheid aan te sluiten dan.

Mijn lijstje is op de post.
Het viel niet mee, veel geweldige nummers buiten de top 12 moeten laten.
Ben toch wel erg benieuwd naar de uitslag!

De finale staat nu zes dagen online en ik heb inmiddels twaalf lijstjes binnen. Ongeveer de helft van wat ik verwacht, al duiken er wellicht nog wat finalestemmers op die zich hier eerder in het spel nog niet of nauwelijks hebben laten zien.

1. 125 pt.
2. 118 pt.
3. 105 pt.
4. 105 pt.
5. 102 pt.
6. 100 pt.
7. 97 pt.
8. 97 pt.
9. 94 pt.
10. 92 pt.
11. 86 pt.
12. 84 pt.

13. 84 pt.
14. 74 pt.
15. 62 pt.
16. 59 pt.
17. 52 pt.
18. 50 pt.
19. 48 pt.
20. 42 pt.
21. 37 pt.
22. 31 pt.
23. 29 pt.
24. 27 pt.

Zoals jullie kunnen zien is er nog niks beslist. Sterker nog, de nummer acht kan met één extra lijstje zomaar de nummer één zijn. In die top acht staat wat mij betreft één echte verrassing. Een nummer dat ik daar op voorhand niet had verwacht. Enig idee op welk nummer ik doel? Ook in de onderste regionen trouwens een flinke verrassing, want de nummer één na laatst had ik eigenlijk bovenin verwacht. Kan nog komen natuurlijk, maar tot nu toe hapert de motor flink. Wederom de vraag, wie zou het kunnen zijn?

Drop gerust jullie ideeën, voorspelling enz. dan blijft het topic een beetje leven.

Ik kom vandaag of morgen met mijn lijst!

Op basis van de rangschikking in de MuMeLadder zou Public Enemy kansloos onderaan moeten eindigen, maar die zullen het hier als enige hiphopnummer vast beter doen.
Op dezelfde basis zouden beide nummers van Stevie Wonder in de top tien moeten eindigen, maar ik denk dat er eentje rechterkolommetje eindigt.

Even een tag voor degene die wel hebben meegestemd, maar van wie ik nog geen finalelijstje heb ontvangen.

yeahyeahyeah, andré, Titmeister, Poeha, remcodulac, laxus11, Marty McFly, Choconas, marsupilami, pureshores, Arrie, jordidj1, EvilDrSmith, catdog, hoi123, L_T_B e.a.

Jullie hebben nog tot en met vrijdagavond!

Ik kom zeker nog met een lijstje! Wordt niet veel eerder dan vrijdagavond alleen.

Ja, ik kom ook eerdaags stemmen op mijn favorietjes in de finale. Ondertussen kon ik me toch niet helemaal bedwingen: ik was benieuwd welke nummers uit deze finale ook in de meest recente That's Soul-finale stonden, welke andere soulnummers het tot de Zwarte Lijst-finale hebben gered en welke andere genres nog vertegenwoordigd zijn. Het verdict: maar liefst de helft van de nummers in deze finale stond ook in de finale van That's Soul. En daar blijft het niet bij, want aanvullend zijn er nog vijf andere soulnummers die in deze finale van de Zwarte Lijst staan. Zeventien nummers op een totaal van vierentwintig, dat is ruim 70% soul, overduidelijk onze grootste gemene deler. Wat hebben we verder dan nog? Pop, funk en R&B (Michael Jackson en Prince), vocale jazz met een flinke dosis blues (Billie en Nina), en de eenzame hip hop van Public Enemy. Qua genrediversiteit is er dus wel aardig wat ruimte voor verbetering, maar alsnog is het een bijzonder fijn finalelijstje geworden.

That's Soul-finale 2021
Bill Withers - Ain't No Sunshine
Bill Withers - Harlem
Bill Withers - Use Me
Bobby Womack - Across 110th Street
Curtis Mayfield - Move On Up
Curtis Mayfield - Superfly
Gil Scott-Heron - Home is Where the Hatred Is
Marlena Shaw - California Soul
Marvin Gaye - What's Going On
Otis Redding - Try a Little Tenderness
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Stevie Wonder - Living for the City

Soul (niet in That's Soul-finale 2021)
Al Green - Let's Stay Together
Bill Withers - Grandma's Hands
Marvin Gaye - Inner City Blues (Make Me Wanna Holler)
O'Jays - Back Stabbers
Stevie Wonder - Superstition

Vocal Jazz
Billie Holiday and Her Orchestra - Strange Fruit
Nina Simone - Four Women
Nina Simone - Sinnerman

Pop/R&B
Michael Jackson - Billie Jean

Funk/R&B
Prince - Controversy
Prince - Sign O' the Times

Hip Hop
Public Enemy - Fight the Power

Nog zeven minuten tot de officiële deadline....

Oorspronkelijk zou ik vanavond naar een concert zijn, maar mijn gezondheid heeft me in de steek gelaten. Het voordeel daarvan is dan weer dat ik vanavond al een paar nummertjes kan droppen.

Enig idee wie er onderaan is/ zijn geëindigd? Doe gerust een gokje!

En mocht je nou nog mee willen stemmen, je hebt nog wel een uurtje (of twee).

Public Enemy - Fight the Power Is de hekkensluiter denk ik…..

Gok ik op Grandma's Hands.

Nou vooruit, ik waag ook een gokje. Controversy als laagst geplaatste finalesong.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:58 uur

geplaatst: vandaag om 11:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.