MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2022 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
Ik heb geen punten aan Fishmans gegeven omdat het in een voor mij erg sterke ladder terecht kwam. Maar het was wel een leuke ontdekking die op een andere dag in een andere ladder wel in de prijzen zou vallen.

Je hebt begrijpen en begrijpen. Ik begrijp prima dat veel mensen liever horen wat ze gewend zijn en niet direct op iets nieuws stemmen, zeker niet als het zo’n lange zit is. Ik begrijp alleen niet hoe in de tijd van onbeperkte toegang tot muziek zonder de noodzaak tot marketing en ‘push’ vanuit invloedrijke kanalen (itt alles tot ~10 jaar geleden), iets zo creatiefs zo moeizaam komt bovendrijven op een site vol muziekfanaten. Over smaak valt evengoed niet te twisten en mijn bespiegelingen in een topic als dit zijn dan ook met een flinke korrel zout te nemen.

Ik wil niet moeilijk doen over Fishmans, maar overal (MusicMeter, Discogs, ...) staat dat toch gewoon opgedeeld als 5 aparte nummers? Wat maakt dat het hier dan als album mag meedoen ipv één van de afzonderlijke nummers? Je kan een album inderdaad beter vinden dan de som van de aparte nummers, maar zo kan je even goed elk topalbum uit de muziekgeschiedenis in z'n geheel nomineren.

Het lijkt een beetje te verschillen per uitgave. De orignele cd-uitgave bevat 5 nummers, de cd re-releases uit 2012 en 2016 bevatten 1 nummer. De vinyl bevat 2 nummers (kant A en B) en op Spotify is het 1 nummer. Van onderbrekingen in de muziek is ook niet echt sprake. Geen idee wat je daarmee zou moeten. Wel een zeer mooie ontdekking overigens, ik kende het nog maar vaag.

dumb_helicopter schreef:
Ik wil niet moeilijk doen over Fishmans, maar overal (MusicMeter, Discogs, ...) staat dat toch gewoon opgedeeld als 5 aparte nummers? Wat maakt dat het hier dan als album mag meedoen ipv één van de afzonderlijke nummers? Je kan een album inderdaad beter vinden dan de som van de aparte nummers, maar zo kan je even goed elk topalbum uit de muziekgeschiedenis in z'n geheel nomineren.

Doen we toch de live versie van de legendarische live recording Fishmans - 98.12.28 男達の別れ (1999) - MusicMeter.nl Die duurt ook gelijk een kwartier langer, win/win

Kijk je naar de originele tracklist op Discogs dan zijn het vijf losse nummers. Ook RYM houdt "gewoon" vijf nummers aan. In die zin klopt de nominatie eigenlijk niet.

Ik vind het wel een mooi album, maar niet zo bijzonder als sommige anderen hier. Wel geinig dat het de lijst gehaald heeft.

Ik begrijp best dat Long Season een fan favourite is en dat je die het liefst als een geheel nomineert ipv een van de vijf onderdelen, maar ik zit hier net op spotify naar de Fishmans top tien te luisteren (goed gedaan, poetermans) en ik vind die andere negen stuk voor stuk beter.
Dus misschien volgende keer een van die nomineren als je een nog beter resultaat wilt. Of haakt de fanbase dan juist af?

Volgend jaar NAIT CRUUUUZIIIIING

Johnny Marr schreef:
Volgend jaar NAIT CRUUUUZIIIIING

MAGICK-UH LUVE

Ronde 1 - Ladder 26:
Rechtstreeks geplaatst voor de Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.

1. Prince and The Revolution - Purple Rain [87] 710
2. The Cure - In Between Days [184] 649
3. Electric Light Orchestra - Mr. Blue Sky [1009] 592
4. Madrugada - The Kids Are On High Street [324] 562
5. Joni Mitchell - Both Sides Now [758] 529
6. Interpol - Stella Was A Diver And She Was Always Down [424] 506
7. The Pharcyde - Passin' Me By [674] 479
8. DIIV - Doused [598] 449
9. Editors - All Sparks [1091] 367
10. Weyes Blood - Do You Need My Love [stardust_be] 364
11. Blur - Girls And Boys [1316] 356
12. Seal - Crazy [944] 316
13. Nena - Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann (Special 12" Dance Mix) [1658] 291
14. 2 Belgen - Lena [1831] 281
15. Sinéad O'Connor - Nothing Compares 2 U [1955] 279

Uitgeschakeld, echter - de beste 125 afvallers plaatsen zich alsnog.

16. Suede - Saturday Night [1231] 261
17. Rush - Xanadu [laxus11] 247
18. Jerry Williams - Let's Just Forget It [Arrie] 195
19. Cameo - Word Up [1975] 194
20. Alanis Morissette - Flinch [SBube] 73

77 stemmers deze ronde.

Stardust_be is de enige wiens nieuwkomer (Weyes Blood) we in de uiteindelijke eindlijst gaan terugzien. De overige nieuwkomers komen tekort en daarnaast zullen ook Suede en Cameo de lijst gaan verlaten.

Nu we op 130 afvallers zitten kunnen we met zekerheid zeggen dat we de onderste 5 niet gaan terugzien in de eindlijst, ofwel we nemen definief afscheid van :

Mark Knopfler - Speedway at Nazareth (Live)
Alanis Morissette - Flinch
Levellers - Together All The Way
Enter Shikari - Juggernauts
Marshall Tucker Band - Stay in The Country

Saturday Night
Rush had ik ook wel bij de beste 15 verwacht.

Wel een verrassend goede uitslag van ELO trouwens!

Jerry WIlliams had ik wel wat punten gegeven, maar dat had niets uitgemaakt.

Casartelli (moderator)
Hulde aan laxus11 voor zijn poging het beste nummer allertijden weer eens in de lijst te krijgen. Iets met parels en zwijnen.

Voor Mr Blue Sky was de plek van vorig jaar dan ook wel de een na laagste ooit uit de hele mumeladderhistorie. Waar het nu staat is meer in lijn met hoe het vaak is (het stond zeven keer tussen nummer 200 en 300). Suede is jammer, maar een van de tien die er van Suede nog instonden (al is de lijn wel dalend, in 2020 waren er nog 12). Voor Cameo had ik ook geen ruimte meer.Purple Rain heeft geen last vooralsnog van de princemalaise van dit jaar. Weyes Blood plaatst zich verrassend ruim en is voor mij de meest verrassende.

Zonde natuurlijk van een van de beste van Suede.

Casartelli schreef:
Hulde aan laxus11 voor zijn poging het beste nummer allertijden weer eens in de lijst te krijgen. Iets met parels en zwijnen.

Had wel wat beters verwacht maar ja

Edgar18 schreef:
Kijk je naar de originele tracklist op Discogs dan zijn het vijf losse nummers. Ook RYM houdt "gewoon" vijf nummers aan. In die zin klopt de nominatie eigenlijk niet.
Tja, wat is kloppen? Volgens mij staat er in de nominatieregels niets hierover. Er staat in ieder geval nergens dat we uitgaan van de eerste officiële release.

Als het op een officiële release samengevoegd wordt zie ik geen reden waarom het niet toegestaan is deze als geheel te nomineren. Vergelijkbare gevallen zou je ook kunnen denken aan Turn of a Friendly Card (de suite is zowel los als als vijf aparte nummers uitgegeven) en het openingstrio van Spirit of Eden. Het drieluik Golden Slumbers/Carry That Weight/The End is bv. niet als zodanig uitgegeven, behalve op een live-album van Paul McCartney, die ik meen ook ooit genomineerd is.

En als je het helemaal bont wil maken. Het album The Whirlwind werd op dit live-album als integraal nummer gezien, terwijl bij het reguliere album het nog aparte nummers zijn.

Volgend jaar dan maar Lovesexy nomineren van Prince?

Ik blijf het bijzonder vinden dat specifiek deze Prince nou zo hoog scoort, het is een heel atypisch nummer voor hem, maar juist daardoor vrij saai naar mijn idee.

Mexicanobakker schreef:
Jerry WIlliams had ik wel wat punten gegeven, maar dat had niets uitgemaakt.

Je bent een schat x

Ronde 1 - Ladder 27:
Rechtstreeks geplaatst voor de Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.

1. Anne Clark - Our Darkness [335] 625
2. Sufjan Stevens - Chicago [71] 602
3. Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay [186] 565
4. Joy Division - Shadowplay [442] 532
5. Joy Division - Dead Souls [602] 505
6. Blondie - Heart of Glass [631] 504
7. Eminem Feat. Dido - Stan [775] 432
8. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (Parts VI-IX) [1156] 400
9. Thin Lizzy - The Boys Are Back In Town [1142] 373
10. First Aid Kit - The Lion's Roar [1464] 351
11. Madrugada - Step Into This Room And Dance For Me [1450] 348
12. The Coral - Dreaming of You [1871] 328
13. The Scene - Iedereen Is van de Wereld [Nederlandstalige Ladder 21] 296
14. The Alan Parsons Project - Eye In The Sky [1790] 278
15. Cream - Sunshine of Your Love [1490] 244

Uitgeschakeld, echter - de beste 125 afvallers plaatsen zich alsnog.

16. Foo Fighters - Learn To Fly [1803] 237
17. Emmylou Harris - Where Will I Be [Klassiekers 22] 225
18. Hooverphonic - Eden [1572] 176
19. Khaled - Trigue Lycee [Gyzzz] 145
20. Big Red Machine, Fleet Foxes, Anaïs Mitchell - Phoenix [WhyNotSmile] 134

73 stemmers deze ronde.

The Scene is de enige nieuwkomer uit deze ladder die de eindlijst haalt en we gaan afscheid nemen in de lijst van Foo fighters en Hooverphonic. Alle afvallers scoren te laag om door te gaan.
Verder wellicht opvallend dat Anne Clark deze ladder wint voor ex-finalist Sufjan Stevens.

We nemen ondertussen definitief afscheid van weer 5 nummers die het nu ook echt niet meer kunnen halen en dat zijn:

Leprous - Below
Younger Brother - Train
Oscar & The Wolf - James
John Murphy - In The House - In a Heartbeat
LL Cool J - I'm Bad

Foo Fighters ben ik bij lange na niet zo'n fan meer van als vroeger, maar Learn To Fly blijft een tof nummer en een classic, jammer dat ie eruit valt.

Ondanks dat ik Learn To Fly een goed nummer vind ben ik blij dat Cream het heeft gered

Foo Fighters of Cream is me echt om het even, ik had veel liever Emmylou gehad.

Ik zal niet bepaald rouwen om Learn to Fly, nooit begrepen waarom men zo met dat nummer dweept (oke, de clip is fantastisch, ik vermoed dat dat meespeelt)

Derhalve prima uitslag. Cream of Emmylou was allebei oke geweest.

Anne Clark die deze ladder gewoon overtuigend wint

johan de witt schreef:
Anne Clark die deze ladder gewoon overtuigend wint

Daar werd ik ook erg blij van, ja!

Oei, in één klap twee nominaties eruit.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:30 uur

geplaatst: vandaag om 22:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.